Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opgelet, Model S gestolen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb de Facebook pagina van de LoJack eens bekeken en er zijn inderdaad heel veel succesvolle terugvind acties.

Dit lijkt mij inderdaad gewoon de beste manier van het beveiligen van je Tesla zonder te moeten terugvallen op onpraktische acties als bewaren van sleutels in potjes, activeren van valet mode, en andere acties.
 
  • Like
Reactions: Herbie65
Ik heb de Facebook pagina van de LoJack eens bekeken en er zijn inderdaad heel veel succesvolle terugvind acties.

Dit lijkt mij inderdaad gewoon de beste manier van het beveiligen van je Tesla zonder te moeten terugvallen op onpraktische acties als bewaren van sleutels in potjes, activeren van valet mode, en andere acties.

euh.... LoJack zal de niet-succesvolle niet op Facebook plaatsen. ;););)
 
  • Like
Reactions: gelden
Mensen, mensen, we zitten hier toch op een Tesla forum? Think bigger dan met beugeltjes en sleutel hoesjes. We hebben het hier over de Star Trek Voyager onder de DAF33 concurrentie ;-). Ik doe een opdracht bij een klant waar ik het pand in kom door middel van nu nog een pasje in combinatie met een vingerader scan (dus geen vingerafdruk!) en er loopt een experiment met een combinatie met biometrics/iris scan en vingeraderscan. Als Elon plannen heeft om Mars te koloniseren dan moet toegang tot onze Tesla's toch geavanceerder kunnen dan een beugeltje ;-). Laat die creatieve geesten vrij en kom met een geavanceerd idee dat het waard is naar Elon te twitteren en zorgen dat, net zoals die 10 jarige scholieren met de reclame filmpjes, Elon zegt: "We are going to do this"! :)..... Hahaha, voordat ik de gehele communitie over mij heen krijg: dit is een post met een knipoog.
Klopt maar laten we even reeel blijven. Er wordt in dit draadje wel heel paniekerig gereageerd. Er worden per dag meer BMW's X5 gestolen dan Tesla's in 4-jaar. Is naar als t je overkomt maar er komt vast een oplossing. Ik ga zeker niet met koekblikken klooien. Heb ooit al uit moeten leggen waaron de hoedenplank een optie was:oops:.
 
Klopt maar laten we even reeel blijven. Er wordt in dit draadje wel heel paniekerig gereageerd. Er worden per dag meer BMW's X5 gestolen dan Tesla's in 4-jaar. Is naar als t je overkomt maar er komt vast een oplossing. Ik ga zeker niet met koekblikken klooien. Heb ooit al uit moeten leggen waaron de hoedenplank een optie was:oops:.
Nee doe ik ook niet. Gezien de vele remote mogelijkheden met een Tesla mag je verwachten dat Tesla op het gebied van preventie met een multi-factor authentication komt voor toegang tot de auto zelf en de remote functies (en niet alleen via gebruikersnaam/wachtwoord en de keyfob) - zoals wij dat ook voor kritische (web) applicaties en toepassingen kennen - en voor de reactie (zoals bijvoorbeeld na diefstal) met een goede oplossing zoals bijvoorbeeld LoJack of een eigen Tesla oplossing. Blijkbaar werkt de remote access van tesla niet afdoende. Maar ook ik zie niets in koekblikken, beugeltjes, etcetera. Zeker niet omdat het niet eens zeker is hoe deze diefstallen plaats hebben kunnen vinden. En voor de lease rijders onder ons: voor het reactieve stuk (tracking, etc.).. daar ligt ook een deel belang voor lease maatschappijen en verzekeringsmaatschappijen, etc. Natuurlijk ook van eigenaren.
Maar, ik bagatelliseer de impact van de diefstal voor de eigenaren niet! Dat is en blijft ongelofelijk vervelend. Los van de financiële impact, ook de gehele rompslomp eromheen en het eventueel wachten op een vervangend voertuig of een nieuwe, is ook de emotionele impact zeker niet te onderschatten.
 
Last edited:
Nee doe ik ook niet. Gezien de vele remote mogelijkheden met een Tesla mag je verwachten dat Tesla op het gebied van preventie met een multi-factor authentication komt voor toegang tot de auto zelf en de remote functies (en niet alleen via gebruikersnaam/wachtwoord en de keyfob) - zoals wij dat ook voor kritische (web) applicaties en toepassingen kennen - en voor de reactie (zoals bijvoorbeeld na diefstal) met een goede oplossing zoals bijvoorbeeld LoJack of een eigen Tesla oplossing. Blijkbaar werkt de remote access van tesla niet afdoende. Maar ook ik zie niets in koekblikken, beugeltjes, etcetera. Zeker niet omdat het niet eens zeker is hoe deze diefstallen plaats hebben kunnen vinden. En voro de lease rijders onder ons: voor het reacieve stuk (tracking, etc.).. daar ligt ook een deel belang voor lease maatschappijen en verzekeringsmaatschappijen, etc. Natuurlijk ook van eigenaren.
Ik zie dat toch anders. Uiteindelijk betalen we allemaal te rekening. Ik stop mijn sleutel met alle plezier in een trommeltje, wetende dat bij elke gestolen Tesla de verzekeringspremie stijgt.
 
Ik zie dat toch anders. Uiteindelijk betalen we allemaal te rekening. Ik stop mijn sleutel met alle plezier in een trommeltje, wetende dat bij elke gestolen Tesla de verzekeringspremie stijgt.
Natuurlijk is er geen gelijk of ongelijk in die mening. Mijn punt is dat het een feit dat dat het ongelofelijk vervelend is voor de gedupeerden maar ook dat we domweg niet weten waar de oorzaak ligt. En er blijkbaar onrust is ontstaan hierdoor. Ik zie het ook als een verantwoordelijkheid van Tesla om a) de oorzaak van deze diefstallen te onderzoeken, en b) alle eigenaren te informeren en c) advies te geven om de kans op dit soort diefstallen te verkleinen. En mocht het een oorzaak zijn die alle Tesla's betreft dan zullen ze heus wel met een oplossing komen. En natuurlijk absorbeert een ieder deze incidenten het op zijn eigen manier, en zijn oplossingen als LoJack prima als reactieve maatregel. Maar ik zie meer in een structurele preventieve maatregel en hoop daarop. En daarmee bedoel ik niet met wielklemmen in mijn frunk gaan rondrijden en gebruiken als ik ga parkeren ;-)
 
Ik zie dat toch anders. Uiteindelijk betalen we allemaal te rekening. Ik stop mijn sleutel met alle plezier in een trommeltje, wetende dat bij elke gestolen Tesla de verzekeringspremie stijgt.

Precies. Een trommeltje is makkelijke low tech voorzorgsmaatregel. Gedoe met inbouwspul alleen als de verzekering het gaat eisen.
En verder nooit schade repareren of wassen, lukt aardig;)
 
Ik wil het persoonlijk leed zeker niet bagataliseren. Het is vervelend. Het ergste vind ik dat iemand anders aan jouw spullen zit. Maar het is en blijft "maar" een auto die door de verzekering vergoed wordt. Die verzekeringen hebben niets te klagen met zo weinig diefstallen, dus een verwaarloosbaar risico, heeft ze een hele hoop geld gescheeld. De kosten zitten vooral in de schades aan het aluminium(lees duur) plaatwerk en af en toe een accu. Als er nu wereldwijd honderden worden gestolen dan hebben we een probleem.
 
Maar die lage diefstalcijfers zullen deels wel zijn verrekend in de verzekeringsprijzen voor Tesla's die vaak toch onder de prijs lagen voor vergelijkbare andere wagens.

Als je als verzekeringsmaatschappij één Tesla moet vergoeden die pakweg een of twee jaar oud is, dan moet je er toch al snel 30 andere verzekerd hebben waar niks mee mag gebeurd zijn qua kosten dat jaar.
 
Maar die lage diefstalcijfers zullen deels wel zijn verrekend in de verzekeringsprijzen voor Tesla's die vaak toch onder de prijs lagen voor vergelijkbare andere wagens.

Als je als verzekeringsmaatschappij één Tesla moet vergoeden die pakweg een of twee jaar oud is, dan moet je er toch al snel 30 andere verzekerd hebben waar niks mee mag gebeurd zijn qua kosten dat jaar.
Juist, en verzekeringsmaatschappijen zetten die data in tabellen en delen die data met elkaar. Overigens is het meestal zo dat een verzekeringsmaatschappij voor X miljoen/miljard aan verzekeringen afsluit en die vervolgens weer onder brengt bij een grote verzekeringsmaatschappij. Hierdoor wordt het risico steeds verder verspreidt.
 
Ik heb hier al eerder gezegd dat dit waarschijnlijk niet zo eenvoudig is het als het lijkt. Probleem is dat het aanraakscherm en de eigenlijke computer die de motoren aanstuurt twee verschillende systemen zijn die dus met elkaar moeten communiceren. En die communicatie tussen de twee gaat over canbus. Dat is een niet-geencrypteerd netwerk waarop geen authenticatie gebeurt. Het is dus redelijk eenvoudig om als dief een kleine arduino op die communicatielijn aan te sluiten, het aanraakscherm volledig te omzeilen en zelf de benodigde signalen naar de drivetrain te sturen. Dit is al gedemonstreerd door @wk057
Maar dat probleem kent iedere willekeurige moderne auto. Inbreken op de campus middels hardware is overal een fluitje van een cent.
 
Maar zowel de drive unit software als de center console software kunnen geupdated worden via een OTA update... dus als die twee toch een verificatie vragen van elkaar dan kunnen ze dat toch gewoon opzetten?

Misschien maar ook niet gegarandeerd. Er zitten op die canbus namelijk nog een heleboel andere devices zoals pakweg sensoren. Dat zijn gewoon standaard off the shelf componenten die niet OTA geüpdatet worden en al helemaal niets van authenticatie verstaan.
 
Hebben anderen ook recent opnieuw moeten inloggen op de Tesla app? Kan me niet herinneren dat ik was uitgelogd. Ik vertrouw niets en niemand meer :(
Ik moet elk kwartaal een keertje opnieuw inloggen...

Nee doe ik ook niet. Gezien de vele remote mogelijkheden met een Tesla mag je verwachten dat Tesla op het gebied van preventie met een multi-factor authentication komt voor toegang tot de auto zelf en de remote functies (en niet alleen via gebruikersnaam/wachtwoord en de keyfob) - zoals wij dat ook voor kritische (web) applicaties en toepassingen kennen - en voor de reactie (zoals bijvoorbeeld na diefstal) met een goede oplossing zoals bijvoorbeeld LoJack of een eigen Tesla oplossing. Blijkbaar werkt de remote access van tesla niet afdoende.
Zolang als de toegang tot de auto bepaald wordt via non-line-of-sight aanwezigheid van een bepaalde sterkte van een radiosignaal, dan staat deze open voor een relay hack, mits het signaal van de zender ergens op te pikken is.
Er zullen in software misschien wat mogelijkheden zijn om aan de hand van de timing van de communicatie tussen zender en ontvanger doen om te beoordelen of er een relay hack plaatsvindt, maar dat zal in de hand werken dat de keyfob niet werkt bij signaal reflecties (tussen gebouwen bijv.). Er bestaat volgens mij geen waterdichte oplossing voor.

Het probleem bij Tesla is dat het starten van de auto ook via RF wordt geautoriseerd en dus voor diezelfde relay hack gevoelig is.
Je kunt het probleem dus bij Tesla neerleggen, maar elke oplossing zal in de plaats komen van gebruikersgemak.

Maar ook ik zie niets in koekblikken, beugeltjes, etcetera.
Blijkbaar is het zeer eenvoudig om (met de juiste technologie) (o.a.) Tesla's te stelen. Nu zijn het er 4 in een paar maanden tijd. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat het hierbij blijft, integendeel. Wat dat aangaat verwacht ik dat Tesla binnenkort de concurrentie aangaat met de BMW X5...
Die blikken, beugeltjes (was tongue in cheek idee van mij, niet verwacht dat er serieus op gereageerd zou worden ;)) zorgen er (hopelijk) wel voor dat de auto blijft staan.
Camera's, Lo Jack's en dergelijke werken pas after the fact, dan is je auto al weg. Leuk dat je hebt kunnen zien dat er 2 individuen in je auto zijn gestapt, en fijn dat de Lo Jack 'm ergens in het oostelijk gedeelte van de Ukraine heeft gelokaliseerd...

Zeker niet omdat het niet eens zeker is hoe deze diefstallen plaats hebben kunnen vinden. En voor de lease rijders onder ons: voor het reactieve stuk (tracking, etc.).. daar ligt ook een deel belang voor lease maatschappijen en verzekeringsmaatschappijen, etc. Natuurlijk ook van eigenaren.
Maar, ik bagatelliseer de impact van de diefstal voor de eigenaren niet! Dat is en blijft ongelofelijk vervelend. Los van de financiële impact, ook de gehele rompslomp eromheen en het eventueel wachten op een vervangend voertuig of een nieuwe, is ook de emotionele impact zeker niet te onderschatten.
Yep, als mijn auto hier van de oprit gehaald wordt, dan heb ik een heleboel korte en lange termijn sores waar ik niet op zit te wachten, los van het feit dat het verlies niet volledig gedekt wordt (oftewel de uitgekeerde dagwaarde zal hoogstwaarschijnlijk lager zijn dan de prijs voor een equivalente 2e hands Tesla).
Als ik dat kan voorkomen door wat simpele aanpassingen of gedragsgewoonten (blikken kunstwerk op de plaats waar je normaal je sleutels neerwerpt, misschien een simpele aanpassing aan de auto en/of aan je laadpaal waardoor gewoon wegrijden wordt verhinderd of gepaard gaat met een boel kabaal en moeite) dan heb ik dat er zeker voor over.
 
  • Like
Reactions: Duke-U
Ik wil het persoonlijk leed zeker niet bagataliseren. Het is vervelend. Het ergste vind ik dat iemand anders aan jouw spullen zit. Maar het is en blijft "maar" een auto die door de verzekering vergoed wordt. Die verzekeringen hebben niets te klagen met zo weinig diefstallen, dus een verwaarloosbaar risico, heeft ze een hele hoop geld gescheeld. De kosten zitten vooral in de schades aan het aluminium(lees duur) plaatwerk en af en toe een accu. Als er nu wereldwijd honderden worden gestolen dan hebben we een probleem.
De kosten van reparatie van een schade worden voor 80% veroorzaakt door de schrikbarend hoge prijzen van de door Tesla te leveren onderdelen. Tesla rekent voor bijv. een koplamp meer dan 1000 euro excl. btw. Dat zijn onderdelen die gewoon door Tesla ingekocht worden. Tesla draagt de schadereparatiebedrijven op om bij zelfs een geringe schade aan een aluminium onderdeel, dit onderdeel in zijn geheel te vernieuwen en geen plaatwerk te repareren.
Deze strategie zou Tesla gerust mogen verlaten. Er is bij veel schadereparatiebedrijven ervaring met het repareren van aluminium. Zo bijzonder is dit materiaal nou ook weer niet. Van een schade van 10.500 euro bestaat 8.000 euro uit het vervangen van onderdelen, 1.500 euro arbeidsloon en 1000 euro spuitkosten. Die 8.000 euro onderdelen kan m.i. tot zeker de helft beperkt worden als er aluminium delen worden gerepareerd in plaats van vervangen. Ook worden koplampen bij een frontale botsing vervangen waarbij die lampen ogenschijnlijk geen schade hebben opgelopen.
 
Erg naar voor de betrokkenen :(
Afgelopen week liep ik 's-avonds van een restaurant op de Overtoom terug naar de auto. Ik passeerde verschillende portieken ....
en in 2 daarvan stonden mannen op de uitkijk.
(Dat heb ik vroeger ook eens meegemaakt, en enige dagen later werd er ingebroken in de auto.)
Ik heb nu mijn al jaren ongebruikte stuurslot uit de schuur gepakt en de sleutels liggen nu niet op, maar IN de koelkast :cool: