Hebben anderen ook recent opnieuw moeten inloggen op de Tesla app? Kan me niet herinneren dat ik was uitgelogd. Ik vertrouw niets en niemand meer
Ik moet elk kwartaal een keertje opnieuw inloggen...
Nee doe ik ook niet. Gezien de vele remote mogelijkheden met een Tesla mag je verwachten dat Tesla op het gebied van preventie met een multi-factor authentication komt voor toegang tot de auto zelf en de remote functies (en niet alleen via gebruikersnaam/wachtwoord en de keyfob) - zoals wij dat ook voor kritische (web) applicaties en toepassingen kennen - en voor de reactie (zoals bijvoorbeeld na diefstal) met een goede oplossing zoals bijvoorbeeld LoJack of een eigen Tesla oplossing. Blijkbaar werkt de remote access van tesla niet afdoende.
Zolang als de toegang tot de auto bepaald wordt via
non-line-of-sight aanwezigheid van een bepaalde sterkte van een radiosignaal, dan staat deze open voor een relay hack, mits het signaal van de zender ergens op te pikken is.
Er zullen in software misschien wat mogelijkheden zijn om aan de hand van de timing van de communicatie tussen zender en ontvanger doen om te beoordelen of er een relay hack plaatsvindt, maar dat zal in de hand werken dat de keyfob niet werkt bij signaal reflecties (tussen gebouwen bijv.). Er bestaat volgens mij geen waterdichte oplossing voor.
Het probleem bij Tesla is dat het starten van de auto ook via RF wordt geautoriseerd en dus voor diezelfde relay hack gevoelig is.
Je kunt het probleem dus bij Tesla neerleggen, maar elke oplossing zal in de plaats komen van gebruikersgemak.
Maar ook ik zie niets in koekblikken, beugeltjes, etcetera.
Blijkbaar is het zeer eenvoudig om (met de juiste technologie) (o.a.) Tesla's te stelen. Nu zijn het er 4 in een paar maanden tijd. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat het hierbij blijft, integendeel. Wat dat aangaat verwacht ik dat Tesla binnenkort de concurrentie aangaat met de BMW X5...
Die blikken, beugeltjes (was tongue in cheek idee van mij, niet verwacht dat er serieus op gereageerd zou worden
) zorgen er (hopelijk) wel voor dat de auto blijft staan.
Camera's, Lo Jack's en dergelijke werken pas after the fact, dan is je auto al weg. Leuk dat je hebt kunnen zien dat er 2 individuen in je auto zijn gestapt, en fijn dat de Lo Jack 'm ergens in het oostelijk gedeelte van de Ukraine heeft gelokaliseerd...
Zeker niet omdat het niet eens zeker is hoe deze diefstallen plaats hebben kunnen vinden. En voor de lease rijders onder ons: voor het reactieve stuk (tracking, etc.).. daar ligt ook een deel belang voor lease maatschappijen en verzekeringsmaatschappijen, etc. Natuurlijk ook van eigenaren.
Maar, ik bagatelliseer de impact van de diefstal voor de eigenaren niet! Dat is en blijft ongelofelijk vervelend. Los van de financiële impact, ook de gehele rompslomp eromheen en het eventueel wachten op een vervangend voertuig of een nieuwe, is ook de emotionele impact zeker niet te onderschatten.
Yep, als mijn auto hier van de oprit gehaald wordt, dan heb ik een heleboel korte en lange termijn sores waar ik niet op zit te wachten, los van het feit dat het verlies niet volledig gedekt wordt (oftewel de uitgekeerde dagwaarde zal hoogstwaarschijnlijk lager zijn dan de prijs voor een equivalente 2e hands Tesla).
Als ik dat kan voorkomen door wat simpele aanpassingen of gedragsgewoonten (blikken kunstwerk op de plaats waar je normaal je sleutels neerwerpt, misschien een simpele aanpassing aan de auto en/of aan je laadpaal waardoor gewoon wegrijden wordt verhinderd of gepaard gaat met een boel kabaal en moeite) dan heb ik dat er zeker voor over.