Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opladen Model 3 met UMC

This site may earn commission on affiliate links.
Een zekering beschermd tegen overbelasting van de draden en tegen kortsluiting.
Precies. Uit persoonlijke ervaring weet ik dat een ordinaire kortsluiting een zegen is vergeleken met een langdurig zware belasting van een slecht contact (weerstandsbrug). Ik heb vlammen uit een component (overigens geen stopcontact, maar daar gaat het even niet om) zien slaan terwijl de stroom er nog gewoon 'ongehinderd' door liep. De zekering was dus niet getript. Stond op dat moment ook in mijn pyjama de boel te blussen. Het feit dat ik het überhaupt na kan vertellen heeft voor een belangrijk deel te maken met de installatie van goede rookmelders. Van te voren!

't Klinkt allemaal een beetje dramatisch. Maar wees ajb voorzichtig, allemaal.
 
Ik laad via een tussenplug met vermogensmeter en temperatuursensor (Dlink DSP-W215) en die meet ...
Maar geeft ook weer een extra weerstandsbrug :eek:.

Aan de voertuigzijde zit een C14 connector die volgens de IEC60320 een rating heeft van 10A en die ook best warm word, al heb ik daar geen sensor op geplakt.
Ik heb ooit een op zich deugdelijk 2.5mm2 verlengsnoer gebruikt waarbij ik C14 connectors had gebruikt om hem te 'delen'. Dan kon ik met de kabel door de brievenbus naar buiten (als ik bij mijn ouders op de oprit stond). Die connectoren waren inderdaad 10A maar werden vele male heter dan de Schuko pluggen. Een meter verder op het snoer kon je het nog voelen.
 
Als het goed is doet de Model 3 dat (tot op zekere hoogte) zelf. En als ik het goed begrijp de S en X ook. Van Tesla kreeg ik nl. deze mail:

upload_2019-2-21_11-39-47.png
 

Attachments

  • upload_2019-2-21_11-39-41.png
    upload_2019-2-21_11-39-41.png
    157.3 KB · Views: 101
Precies, zo is de pinout van de blauwe 32A adapter ook, hij verdeelt de externe 1x32A over de drie fase pinnen van de auto, zo werken de drie interne 16A laders (of 24A in geval van nieuwere S/X) samen en kunnen ze zo toch aan 7,4kW laden aan een enkelfase aansluiting.
European UMC adapter resistor coding

Ik verwacht dat de 3 dezelfde interne lader indeling heeft (in feite 3 losse 1x16A laders) en dat je deze net als bij de S/X samen kunt laten werken om 7,4 kW te laden op een enkelfase aansluiting. Kwestie van even testen met een Model 3 en een S/X UMC met blauwe 32A adapter.
 
Als dat contact is afgezekerd op 16A dan kun je laag springen, hoog springen, maar meer dan 16A ga je niet krijgen. Je gaat hooguit die 16 over de 3 interne laders verdelen voordat de stop er uit knalt (als je de lader op 32A zet).
 
Begrijp je opmerking wel maar eigenlijk ook weer niet, natuurlijk trek je van een 16A afgezekerde aansluiting niet meer dan 16A, maar daar gaat het hier toch ook niet over? Mijn post ging over de vraag of een model 3 net zoals de S/X aan 7,4 kW kan laden op een 1-fase aansluiting (die dan uiteraard wel op 32A of meer afgezekerd moet zijn).
 
  • Like
Reactions: S-19910
Als dat contact is afgezekerd op 16A dan kun je laag springen, hoog springen, maar meer dan 16A ga je niet krijgen. Je gaat hooguit die 16 over de 3 interne laders verdelen voordat de stop er uit knalt (als je de lader op 32A zet).

Het gaat er hier om dat je een 1-fase 32A groep hebt. Als je dan de L1 en L2 verbindt, dan kunnen de S/X'en op 32 ampere laden waar deze normaliter niet verder gaan dan 25 ampere per fase (of 16 ampere voor de oude modellen)

Het idee is dus om het laadvermogen per fase te verhogen. Een moderne S/X zal nooit hoger gaan dan 25 ampere per fase.
 
Het gaat er hier om dat je een 1-fase 32A groep hebt. Als je dan de L1 en L2 verbindt, dan kunnen de S/X'en op 32 ampere laden waar deze normaliter niet verder gaan dan 25 ampere per fase (of 16 ampere voor de oude modellen)
En de 3 dus ook, met de restrictie van 16 ampere wanneer je het niet doet.

Ik vind overigens je forumlering (doorverbinden L1 en L2) niet heel geweldig. Je bedoelt ongetwijfeld dat je twee of drie laders op één fase aan wil sluiten, maar voor mij (en kennelijk ook voor anderen ook) zijn L1, L2 en L3 dingen in een groepenkast / stopcontact en die wil je niet met elkaar verbinden. Heeft al eerder voor verwarring gezorgd.
 
Tsja, wil je 1 fase op 2 of 3 laders aan elkaar verbinden moet je ze toch echt doorverbinden. Kan het niet fraaier maken dan dat het is.

Voor diegene die een 3-fasen aansluiting in huis hebben lijkt mij dit geen issue, die hoeven deze truuk immers niet toe te passen.

Maar als je niet weet waar je mee bezig bent of twijfels hebt dan zou ik inderdaad vooral adviseren om er lekker vanaf te blijven.
 
Denk even aan een 3 fasen UMC die je hiervoor geschikt wil maken. Je moet dan één draad door knippen en één van de twee losse einden met een andere draad doorverbinden, right?

Als je het losse eindje aan de auto kant van de knip aan een andere draad vast maakt gaat het goed.
Als je het losse eindje aan de huis kant van de knip aan een andere draad vast maakt heb je een serieus probleem, als je die UMC ooit eens in een 3 fasen stopcontact zou steken.

Allebei een doorverbinding met potentieel heel andere gevolgen. Als je het hebt over het doorverbinden van L1 en L2 dan lees ik dat als het tweede. Maar goed, we hebben het uiteindelijk gelukkig over hetzelfde :)
 
Volgens deze foto zou het toch kunnen, nu idd nog iemand vinden die het kan aansluiten.
Wat zou moeten kunnen, volgens die foto?

De laadsnelheid in km/hr komt wel overeen met wat Tesla mij vertelde:

upload_2019-2-22_18-10-14.png


Maar om met een 3 met 32 ampere te kunnen laden hoeft je denk ik niets te doen. Alleen een 32 ampere enkel fase laadkabel (en dan bedoel ik natuurlijk ééntje met ICCM) aansluiten op een 32 ampere stopcontact en gaan.
 
ik snap van een deel van de discussie niet zo veel... De Tesla-UMC die bij Model-3 geleverd wordt is toch monofaze....
Dus daar heb je geen verdeling over drie fazes te maken.

Bij een driefaze-laadpaal is het dan weer eenvoudig : Alle drie de fazes (van de laadpaal : L1, L2, L3 ) koppelen aan die ene faze (L1) van het net.

neuter (N) aan neuter (N),
en aarding aan aarding;)


En wil je dat met de 'Grote' Tesla-UMC van S of X doen ?
installeer dan een rode CEE, aangesloten zoals hierboven : L1,L2 en L3 (stopcontact) aan L1 (net), N aan N, aarde aan aarde.
TeslaUMC met de rode CEEstekker inpluggen en laden.
Vooral geen draden of kabels van de UMC doorknippen:eek: