Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opladen Model 3 met UMC

This site may earn commission on affiliate links.
Zou het ook niet mogelijk zijn om met een (drie fasen) powerwall de pieken in je eigen verbruik op te vangen? En dan bedoel ik dat je als het verbruik van de gehele aansluiting boven de 3x25A dreigt te gaan komen de powerwall (of andere accu oplossing) bijspringt. Die powerwall verdien je dan sneller terug met de lagere kosten voor vastrecht.

Het lijkt me verstandiger om vermogen te reduceren bij dreigende overbelasting 3x 25A dan door een powerwall/accu bij te laten springen. De powerwall kan ook een keer leeg raken/zijn......
 
Het lijkt me verstandiger om vermogen te reduceren bij dreigende overbelasting 3x 25A dan door een powerwall/accu bij te laten springen. De powerwall kan ook een keer leeg raken/zijn......
Eens.


Ik heb vanmiddag even gebeld met Liander met de vraag hoe de slimme meter nu rekent in de volgende voorbeeldsituatie:

3-fasenomvormer levert 6 kW vermogen, dus 2 kW per fase
Op fase 1 en 2 is geen verbruik
Op fase 3 is een verbruik van 6 kW (wasmachine, droger, oven etc)

Netto is het dan als volgt:
Fase 1: 2 kW teruglevering
Fase 2: 2 kW teruglevering
Fase 3: 4 kW afname

En je laat dit een uur duren. De slimme meter zal in dat geval een verbruik van 4 kWh registreren voor fase 3 en een teruglevering van 4kWh registreren voor fase 1 en 2 samen.

Dus zolang er gesaldeerd kan worden maakt het allemaal niet zo veel uit, maar als de salderingsregeling straks gaat stoppen dan heb je in bovenstaande voorbeeld wel kosten als de terugleververgoeding lager is dan het afnametarief.

Het wordt dan dus interessant om het verbruik slim over de fasen te verdelen wanneer je stuurt op verbruik van eigen opgewekte energie.
 
  • Helpful
Reactions: SparkyM3LR4WD
Eens.


Ik heb vanmiddag even gebeld met Liander met de vraag hoe de slimme meter nu rekent in de volgende voorbeeldsituatie:

3-fasenomvormer levert 6 kW vermogen, dus 2 kW per fase
Op fase 1 en 2 is geen verbruik
Op fase 3 is een verbruik van 6 kW (wasmachine, droger, oven etc)

Netto is het dan als volgt:
Fase 1: 2 kW teruglevering
Fase 2: 2 kW teruglevering
Fase 3: 4 kW afname

En je laat dit een uur duren. De slimme meter zal in dat geval een verbruik van 4 kWh registreren voor fase 3 en een teruglevering van 4kWh registreren voor fase 1 en 2 samen.

Dus zolang er gesaldeerd kan worden maakt het allemaal niet zo veel uit, maar als de salderingsregeling straks gaat stoppen dan heb je in bovenstaande voorbeeld wel kosten als de terugleververgoeding lager is dan het afnametarief.

Het wordt dan dus interessant om het verbruik slim over de fasen te verdelen wanneer je stuurt op verbruik van eigen opgewekte energie.

Interessante quote! :cool:
Dan zou je dus beter af zijn met een 1 fase aansluiting dan met een 3 fase aansluiting....... :rolleyes:
Het valt niet mee om bij een PV-opwek van bijvoorbeeld 6 kW ook 6 kW te verbruiken. Laat staan als het ook nog eens per fase afgestemd moet worden :confused:
 
Uit interesse.. Waarom heb je thuis 3x40A? Dat is wel boel veel
Klopt. Was noodzakelijk voor de teruglevering door mijn (112) zonnepanelen, maar komt ook goed van pas bij het opladen. Ik had eerst 3x25, maar dan is laden op 11 kW toch een beetje tricky. Heb ook een maxem, maar die is dus nu niet (meer) nodig om mijn laadpunt te ‘knijpen’.
 
En kost heel veel meer Euro's per jaar aan vastrecht...... Ik heb thuis alle apparatuur vervangen door energiezuinig (oa. warmtepomp droger) en gunstig over de fases verdeeld icm zonnepanelen. Daardoor kon ik een kleine aansluiting benutten en per jaar vele honderden Euro's (ik meen bijna Euro 700,-- / jaar) aan vastrecht besparen! Zelfs de meerprijs van een "slimme lader" verdien je op deze manier snel terug ;)
Het belachelijk hoge vastrecht voor een zwaardere elektriciteitsaansluiting is correct en heel moeilijk te verklaren in een land met gasloze energie-ambities... Maar goed, in mijn situatie is deze aansluiting toch de beste keuze.
 
  • Like
Reactions: widodh
Eens.


Ik heb vanmiddag even gebeld met Liander met de vraag hoe de slimme meter nu rekent in de volgende voorbeeldsituatie:

3-fasenomvormer levert 6 kW vermogen, dus 2 kW per fase
Op fase 1 en 2 is geen verbruik
Op fase 3 is een verbruik van 6 kW (wasmachine, droger, oven etc)

Netto is het dan als volgt:
Fase 1: 2 kW teruglevering
Fase 2: 2 kW teruglevering
Fase 3: 4 kW afname

En je laat dit een uur duren. De slimme meter zal in dat geval een verbruik van 4 kWh registreren voor fase 3 en een teruglevering van 4kWh registreren voor fase 1 en 2 samen.

Dus zolang er gesaldeerd kan worden maakt het allemaal niet zo veel uit, maar als de salderingsregeling straks gaat stoppen dan heb je in bovenstaande voorbeeld wel kosten als de terugleververgoeding lager is dan het afnametarief.

Het wordt dan dus interessant om het verbruik slim over de fasen te verdelen wanneer je stuurt op verbruik van eigen opgewekte energie.
Interessant!
 
Eens.


Ik heb vanmiddag even gebeld met Liander met de vraag hoe de slimme meter nu rekent in de volgende voorbeeldsituatie:

3-fasenomvormer levert 6 kW vermogen, dus 2 kW per fase
Op fase 1 en 2 is geen verbruik
Op fase 3 is een verbruik van 6 kW (wasmachine, droger, oven etc)

Netto is het dan als volgt:
Fase 1: 2 kW teruglevering
Fase 2: 2 kW teruglevering
Fase 3: 4 kW afname

En je laat dit een uur duren. De slimme meter zal in dat geval een verbruik van 4 kWh registreren voor fase 3 en een teruglevering van 4kWh registreren voor fase 1 en 2 samen.

Dus zolang er gesaldeerd kan worden maakt het allemaal niet zo veel uit, maar als de salderingsregeling straks gaat stoppen dan heb je in bovenstaande voorbeeld wel kosten als de terugleververgoeding lager is dan het afnametarief.

Het wordt dan dus interessant om het verbruik slim over de fasen te verdelen wanneer je stuurt op verbruik van eigen opgewekte energie.

Ik vind dit een bijzonder statement want dit is niet volgens de DSMR standaard die in NL gebruikt wordt voor slimme meters.

Er zijn op tweakers al meerdere topics ook over geweest en dit bericht wijst naar de spcificatie die in NL geldt.

Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie? - Duurzame Energie & Domotica - GoT
Een bericht vanuit Stedin van 2015, maar in de laatste specificatie van netbeheernederland staat dit stuk nog steeds genoemd.
https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Slimme_meter_15_bf3be9c18c.pdf

Ikzelf heb al sinds 2013 een slimme meter en sinds 2016 zonnepanelen (3-fase aansluiting, 1-fase omvormer), en ik kan via mijn domoticasysteem zien dat er nooit een verandering in meterstanden plaatvind tegelijk in het terugleveren en in de verbruikstanden. Het is of verbruik loopt op, of terugleveren loopt op. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit in nieuwe slimme meters wel het geval is, aangezien alle slimme meters aan dezelfde standaard moeten voldoen.

In jouw voorbeeld zou dus de slimme meter 0 moeten registeren. Geen teruglevering en geen verbruik.
 
Ik vind dit een bijzonder statement want dit is niet volgens de DSMR standaard die in NL gebruikt wordt voor slimme meters.

Er zijn op tweakers al meerdere topics ook over geweest en dit bericht wijst naar de spcificatie die in NL geldt.

Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie? - Duurzame Energie & Domotica - GoT
Een bericht vanuit Stedin van 2015, maar in de laatste specificatie van netbeheernederland staat dit stuk nog steeds genoemd.
https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Slimme_meter_15_bf3be9c18c.pdf

Ikzelf heb al sinds 2013 een slimme meter en sinds 2016 zonnepanelen (3-fase aansluiting, 1-fase omvormer), en ik kan via mijn domoticasysteem zien dat er nooit een verandering in meterstanden plaatvind tegelijk in het terugleveren en in de verbruikstanden. Het is of verbruik loopt op, of terugleveren loopt op. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit in nieuwe slimme meters wel het geval is, aangezien alle slimme meters aan dezelfde standaard moeten voldoen.

In jouw voorbeeld zou dus de slimme meter 0 moeten registeren. Geen teruglevering en geen verbruik.
Lijkt mij ook logischer!
 
Is eenvoudig te testen toch? Op zonnige dag de opbrengst-app van de zonnepanelen openen, wat verbruikers naar de meter toe brengen met een verlengsnoer (waterkoker/stofzuiger/etc.) en op knopjes gaan drukken terwijl de slimme meter wordt afgelezen.

Bij ons thuis wordt de 6 kW van de zonnepanelen over 2 fases verdeeld. Ik zal op de 3e eens een grote verbruiker aanzetten. Dan zie ik direct op de slimme meter wat er gebeurd :rolleyes:
 
Toevallig gisteren de vaatwasser aangehad en die zit bij mij op een andere fase, en tijdens die wasbeurt heeft hij 26 watt aan verbruik geregistreerd tijdens het opwarmen van het water in het begin van het programma. De rest allemaal niet geregistreerd aangezien mijn vaatwasser ongeveer net zo hoog piekt in verbruik als mijn opbrengst gisteren was op dat moment.
 
Zojuist hier ook een test nav #62:
Fase 1 -> PV-installatie 10 panelen -> zonnig moment -> veel teruglevering
Fase 2 -> PV-installatie 20 panelen -> zonnig moment -> heel veel teruglevering
Fase 3 -> Geen PV installatie en dus op deze groep een grote verbruiker aangezet / uitgezet / aangezet / uitgezet / etc.

Op display van de slimme meter zag ik exact het verschil van vermogen (typeplaatje van de verbruiker) terug.
De verbruiker zat dus op een andere fase dan de PV-installatie.

Reactie op #62 -> bij onze meter werkt dit dus anders (wel op gewenste manier :))
Er zijn overigens verschillende soorten slimme meters in omloop -> wij hebben de ISKRA AM550
Overigens wel zo eerlijk -> anders zou ik graag naar een 1 fase aansluiting gaan en mijn krachtstroomverbruikers (max. 2,2 kW) aansluiten via een 1P frequentieregelaar (met een 3P uitgang ;))
 
Eens.
Ik heb vanmiddag even gebeld met Liander met de vraag hoe de slimme meter nu rekent in de volgende voorbeeldsituatie:

3-fasenomvormer levert 6 kW vermogen, dus 2 kW per fase
Op fase 1 en 2 is geen verbruik
Op fase 3 is een verbruik van 6 kW (wasmachine, droger, oven etc)

Netto is het dan als volgt:
Fase 1: 2 kW teruglevering
Fase 2: 2 kW teruglevering
Fase 3: 4 kW afname

En je laat dit een uur duren. De slimme meter zal in dat geval een verbruik van 4 kWh registreren voor fase 3 en een teruglevering van 4kWh registreren voor fase 1 en 2 samen.

Dus zolang er gesaldeerd kan worden maakt het allemaal niet zo veel uit, maar als de salderingsregeling straks gaat stoppen dan heb je in bovenstaande voorbeeld wel kosten als de terugleververgoeding lager is dan het afnametarief.

Hooooooo! Dit is niet waar.

De Slimme Meter heeft maar 1 telwerk voor alle 3 de fasen. Er zijn er dus totaal 4:
- Laag Verbruik
- Hoog verbruik
- Laag terug
- Hoog terug

Je kunt niet op 1 en hetzelfde moment terugleveren en verbruiken. Dit is ook opgenomen in de DSMR 5 specificatie die je online wel kunt downloaden.

Liander heeft je onjuist geinformeerd!

Ik heb dit uitgezocht nadat ik dezelfde vraag had. Enexis (mijn netbeheerder) was hier stellig in en heeft mij zwart op wit verzekerd dat er nooit separaat per fase gemeten gaat worden. Dit klopt met wat in de DSMR specificatie staat.

Zie ook bijvoorbeeld de handleiding voor de Kaifa MA304. Deze heeft een indicatie "-P" of "+P" wat staat voor teruglevering of verbruik. Die kan nooit gelijktijdig op allebei staan.

Resumerend: De slimme meter telt alle fasen bij elkaar op en daar rolt 1 verbruiksgetal uit. Ongelijk belaste fasen is dus geen enkel probleem. Je kunt dit vandaag ookal zien, het telwerk "verbruik" loopt niet op wanneer je netto (de 3 fasen opgeteld) teruglevert.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Model 3 laden met UMC:
- De 1-fase kan dus max.16 A op de blauwe CEE, maar de UMC kan 32A leveren met de juiste stekker
- De 3-fase model S UMC (net getest): 11kwh laden (dus 3 x 16A)
- Model 3 aan 1-fase laadpaal (heb hier een staan op 40A), moet nog even testen hoeveel die laad (denk gewoon 7,4kw)

Nu mij "brandende vraag"....
Als die op 1-fase 32A kan laden, waarom dan niet 3 x 32A (als er 3 laders in zitten), lijkt mij dus een softwarebeperking ?

32A CEE adapter voor de model 3 UMC:
European CEE 32A 6h Type 023 IP44 Blue Commando (Caravan Mains) Adapter for Tesla Model S/X/3 Gen 2
 
Last edited:
Model 3 laden met UMC:
- De 1-fase kan dus max.16 A op de blauwe CEE, maar de UMC kan 32A leveren met de juiste stekker
- De 3-fase model S UMC (net getest): 11kwh laden (dus 3 x 16A)
- Model 3 aan 1-fase laadpaal (heb hier een staan op 40A), moet nog even testen hoeveel die laad (denk gewoon 7,4kw)

Nu mij "brandende vraag"....
Als die op 1-fase 32A kan laden, waarom dan niet 3 x 32A (als er 3 laders in zitten), lijkt mij dus een softwarebeperking ?

32A CEE adapter voor de model 3 UMC:
European CEE 32A 6h Type 023 IP44 Blue Commando (Caravan Mains) Adapter for Tesla Model S/X/3 Gen 2

Model 3 kan per fase maar 16A laden.
 
En kost heel veel meer Euro's per jaar aan vastrecht...... Ik heb thuis alle apparatuur vervangen door energiezuinig (oa. warmtepomp droger) en gunstig over de fases verdeeld icm zonnepanelen. Daardoor kon ik een kleine aansluiting benutten en per jaar vele honderden Euro's (ik meen bijna Euro 700,-- / jaar) aan vastrecht besparen! Zelfs de meerprijs van een "slimme lader" verdien je op deze manier snel terug ;)

11 kW laden en dan ook nog afwassen, wassen, elektrisch koken, bakje thee of koffie zetten, lijkt me wat veel voor 3 x 25 Amp.
 
Eens.


Ik heb vanmiddag even gebeld met Liander met de vraag hoe de slimme meter nu rekent in de volgende voorbeeldsituatie:

3-fasenomvormer levert 6 kW vermogen, dus 2 kW per fase
Op fase 1 en 2 is geen verbruik
Op fase 3 is een verbruik van 6 kW (wasmachine, droger, oven etc)

Netto is het dan als volgt:
Fase 1: 2 kW teruglevering
Fase 2: 2 kW teruglevering
Fase 3: 4 kW afname

En je laat dit een uur duren. De slimme meter zal in dat geval een verbruik van 4 kWh registreren voor fase 3 en een teruglevering van 4kWh registreren voor fase 1 en 2 samen.

Dus zolang er gesaldeerd kan worden maakt het allemaal niet zo veel uit, maar als de salderingsregeling straks gaat stoppen dan heb je in bovenstaande voorbeeld wel kosten als de terugleververgoeding lager is dan het afnametarief.

Het wordt dan dus interessant om het verbruik slim over de fasen te verdelen wanneer je stuurt op verbruik van eigen opgewekte energie.
Het is altijd aan te bevelen om je stroom afname te verdelen over de drie fases.
 
11 kW laden en dan ook nog afwassen, wassen, elektrisch koken, bakje thee of koffie zetten, lijkt me wat veel voor 3 x 25 Amp.

Je bent toch niet de hele dag aan het wassen, afwassen, elektrisch koken, bakje thee zetten en de auto aan het laden?

Hier laden 2 elektrische auto's, hebben 2 ovens, hebben een vaatwasser, hebben een wasdroger en een wasmachine, een groot netwerk met een aantal servers, een kokend water kraan en een 11,2 kW kookplaat op 3x25A zonder dat de zekeringen er uit vliegen. Dus geen probleem met 3x25A. En ja, verdeel (en heers ;))
 
  • Helpful
Reactions: Ruud66
1-fase is 100% zeker 32A max bij de model 3 (net getest op 1 fase paal).
De UMC is 32A, stekker die erbij zit (de blauwe) is max 16A, dus dan laad die max 16A op 1-fase.

Met een 32A blauwe adapter (die was te koop.....of die er nog is !?): kan je dus ook 32A met de model 3 UMC (gen 2) laden op 1-fase.
(de trigger voor laadvermogen is een weerstand... staat hier elders uitgelegd op het forum).

Of deze kabel kopen:
European CEE 32A 6h Type 023 IP44 Blue Commando (Caravan Mains) Adapter for Tesla Model S/X/3 Gen 2


Overigens erg slim gedaan van Tesla, 11kw (3) of 7,4kw (1) (alle anderen is 3-fase 11kw, 3,7kw max op 1-fase).