Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opladen zorgt voor doorslaan stoppen

This site may earn commission on affiliate links.
Even een peiling doen en oplossingsrichtingen verzamelen:
  • Sinds twee dagen zorgt het opladen van m'n Model S van 2018 voor het doorslaan van stoppen bij thuisladen. Morgen komt een elektricien mijn meterkast checken.
    • Via een normale stekker laden zorgt ook voor doorslaan.
  • Maar... omdat ik nu meer op publieke laadpalen moet vertrouwen, merk ik dat (vandaag alleen al) deze ook 'doorslaan'. Gebeurt dit vaker?
  • Verder gaat laden bij de Supercharger goed. En ook niet alle palen slaan door.
Nu mijn vraag: wat is er aan de hand?
  • Aan de stekkers ligt het niet.
  • Aan de auto zou het ook niet hoeven liggen (zegt ook Tesla na een belletje met een buitenlandse dame)
Wat denken jullie?
 
Als je het amperage in de auto eens terug schroeft? Heb het ook met een bepaalde laadpaal gehad op 16 amp klapte deze er telkens uit, wanneer auto op 13 ampere stond was het geen enkel probleem.

Is het daadwerkelijk de zekering of de aardlek?
 
Thuis heb ik dat ook wel eenmaal per jaar of zo als ik glad vergeten ben dat mijn S'je geprogrammeerd zal beginnen laden terwijl vaatwas, oven en nog wat dingen aanstaan. Conform de wet van Murphy gebeurt het alleen als er minstens 20 mensen de black-out mee kunnen beleven, bijv. kerstavond :mad:.

Bij laadpalen heb ik dat zelf nog nooit gezien. Ik dacht dat onze auto's hun amperage daar aanpasten aan de laadpaal, maar zoniet is het advies van @Janc waarschijnlijk het beste. Als ik in een vakantiehuis aan een gewoon stopcontact laad en ik zie "vreemde dingen" (genre voltage fluctuerend tussen 230V en 180V - kan gebeuren in Zuid-Franse bergregio's) schroef ik ook amperage terug, zelfs tot 8 amp.
 
1. check je chargeport van je auto, zit er iets in? Geen afwijkingen?
2. wat voor kabel heb je voor de auto? Mennekes? Deze ook in orde?
3. Kabel geknikt geweest? Is moeiljik, maar als dat zo is kan er een breuk in zitten.
4. Sluit je chargeport goed? Geen water?
5. Heb je wel eens dat de poort oranje knippert ipv groen tijdens het laden? als je dan je laadkabel (gelocked) heen en weer haalt wordt ie dan groen? Check de binnenkant van je laadkabel, misschien zit er wat in waardoor hij niet goed aansluit.

Bericht tevens via tesla.com inschieten (of chat), ze kunnen op afstand je auto uitlezen wat de reden zou kunnen zijn.
 
Ik heb dit ook gehad. Bij mij lag het aan het feit dat de monteur de groep van de laadpaal in de meterkast te laag had afgezekerd. Zou zeggen laat dit even nakijken als ie er toch is.

Verklaart alleen niet waarom je dit ook ervaart bij publieke laadpalen...
 
Ik dacht dat onze auto's hun amperage daar aanpasten aan de laadpaal,

De auto weet idd via de paal wat het maximum zou moeten zijn. Toch heb ik hier ook in de straat een paal waarvan ik weet dat als ik daar langer dan 1.5u continu 11kW van vraag gegarandeerd de paal in storing gaat. Ik heb bij EV-Box dit al een aantal maal gemeld maar er wordt niet naar gekeken. Dit met een paar A's minder doen gaat altijd goed.

Het is ook ontzettend jammer dat je het aantal Amperes niet via de app kunt aanpassen.
 
Dank, allemaal voor jullie reacties. Mooi om te lezen dat ik eenzelfde logica volg als jullie en dat er nog wat soortgelijke ervaringen met laden thuis en publiek zijn gepost. Vanmiddag komt de elektricien voor de meterkast. Ik laat weten wat de oplossing is (als die hopelijk wordt gevonden).
 
  • Helpful
Reactions: adjego
Dank, allemaal voor jullie reacties. Mooi om te lezen dat ik eenzelfde logica volg als jullie en dat er nog wat soortgelijke ervaringen met laden thuis en publiek zijn gepost. Vanmiddag komt de elektricien voor de meterkast. Ik laat weten wat de oplossing is (als die hopelijk wordt gevonden).

Goed, een update:
  • Elektricien is langsgeweest: niks mis met de meterkast en verbinding.
  • NewMotion gebeld, want de laadpaal is van binnen ok, wellicht iets softwarematigs.
  • Op basis van tips van dit forum de amperes aangepast voor laden met normale stekker op 220v: dat lijkt goed te gaan.
  • Laden bij SuC gaat prima, laden bij palen bij werk gaat prima.
  • Laden bij openbare paal in de buurt gaat niet goed, er stond vandaag nog een andere Tesla MS te laden zonder probleem. Dus wat is er aan de hand?
Conclusie:
  • Reparateur NewMotion afwachten.
Dank voor het meedenken nogmaals.
 
Laden bij openbare paal in de buurt gaat niet goed, er stond vandaag nog een andere Tesla MS te laden zonder probleem. Dus wat is er aan de hand?

Ook met minder ampères?

Hoe weet je of die S op maximaal ampères staat? Ik doe het bijna altijd lager want niets is storender dan naar een paal terug moeten lopen omdat deze in storing valt en de sessie stopt.
 
ik zou denken dat de AC/DC charger in de auto een probleem heeft. laden op AC gaat fout, DC laden bij Supercharger gaat wel goed, toch?
Het is een wisselend beeld:
  • SuC gaat goed
  • Meeste publieke palen ook, behalve die in de buurt
  • Thuis aan normale stekker 220v gaat ook goed
  • NewMotion paal gaat fout. Nu lees ik in de reviews van NewMotion dat meer mensen problemen hebben wsl doordat de dynamic load balancing van de paal kaduuk is Google Maps
 
Het is een wisselend beeld:
  • SuC gaat goed
  • Meeste publieke palen ook, behalve die in de buurt
  • Thuis aan normale stekker 220v gaat ook goed
  • NewMotion paal gaat fout. Nu lees ik in de reviews van NewMotion dat meer mensen problemen hebben wsl doordat de dynamic load balancing van de paal kaduuk is Google Maps
Bij mij was dat printje ook vrij snel kapot. Ik denk paar weken nadat ik hem in gebruik heb genomen. Die hebben ze netjes vervangen voor een verbeterde versie van die print. Maar het probleem wat ik had toen de print kapot was, is dat ik met minder stroom kon opladen. De zekeringen klapten er niet uit.

Wat klapt er bij jou uit? De aardlek, de hoofdzekering of de zekering van de laadpaal?

Edit: wat wel aannemelijk kan zijn is dat zodra de print kapot gaat hij die laatst gemeten waarde vast houdt. In mijn geval was dat zo'n 13A. Mocht hij bij jou kapot zijn gegaan tijdens 16A, dan heb je kans dat je teveel stroom trekt en daardoor de hoofdzekering eruit klapt.

Als je dan met 230V gaat laden of via de laadpaal en dan in de auto de maximale stroom naar beneden zet zal het vaak wel goed gaan.
 
Last edited:
Bij mij was dat printje ook vrij snel kapot. Ik denk paar weken nadat ik hem in gebruik heb genomen. Die hebben ze netjes vervangen voor een verbeterde versie van die print. Maar het probleem wat ik had toen de print kapot was, is dat ik met minder stroom kon opladen. De zekeringen klapten er niet uit.

Wat klapt er bij jou uit? De aardlek, de hoofdzekering of de zekering van de laadpaal?

Edit: wat wel aannemelijk kan zijn is dat zodra de print kapot gaat hij die laatst gemeten waarde vast houdt. In mijn geval was dat zo'n 13A. Mocht hij bij jou kapot zijn gegaan tijdens 16A, dan heb je kans dat je teveel stroom trekt en daardoor de hoofdzekering eruit klapt.

Als je dan met 230V gaat laden of via de laadpaal en dan in de auto de maximale stroom naar beneden zet zal het vaak wel goed gaan.

Omdat een aantal mensen die vraag heeft gesteld:
  • De zekering van de paal en de hoofdzekering knallen eruit. Niet de aardlek.
Je praat over de print van de laadpaal?
 
Omdat een aantal mensen die vraag heeft gesteld:
  • De zekering van de paal en de hoofdzekering knallen eruit. Niet de aardlek.
Je praat over de print van de laadpaal?
Ja er zit een apart printje in waar je de kabel voor load balancing op aan sluit. Dat kleine printje kan niet goed tegen externe invloeden is mij toen verteld. Die is toen uitgewisseld voor een verbeterde versie omdat ze er vaker problemen mee hadden. Met die nieuwe versie zou dat niet meer kunnen gebeuren.