Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oprichting 200.000km club

This site may earn commission on affiliate links.
Eind juli heb ik met mijn Model X 90D (aanschaf nieuw in 2017) ook de 200.000km mijlpaal bereikt.

200.000km.jpg


Een mooi moment om even terug te blikken op de kosten die ik in ruim 6 jaar heb gehad:

KostenNa200000km.jpg


Zoals je ziet is de prijs per kilometer voor zo'n grote SUV na 200.000km erg laag gebleken: 4,5 cent per km.
Het NIBUD rekent voor een middenklasser met 7,1 cent per km. En dan slechts 13.500 km per jaar. Mijn Model X heeft gemiddeld 32.000km per jaar gereden.

De categorie "Aankoop" betreft aanschaf FSD, MCU2 en CCS upgrade. Deze tel ik niet mee in de onderhoudskosten, want het zijn vrijwillige upgrades geweest. De "Reparatie" categorie betreft vooral draagarmen en aandrijfassen voor. Het enige dat me enigszins is tegengevallen zijn de kosten voor Banden.

Conclusie: Een zeer voordelige en heerlijke auto om te rijden, veel gunstiger dan de Audi Q5 die ik hiervoor reed. Nog voordeliger zelfs als ik de meer dan 100.000km gratis superchargen en geen wegenbelasting mee tel.

Inmiddels heb ik een Kia EV9 in bestelling staan, die in oktober of november geleverd gaat worden.
Ik heb wel veel moeite om afscheid te gaan nemen van de Model X. Ik denk dat ik hem nog een tijdje houd, op z'n minst wil ik nog een tijdje van FSD kunnen gaan genieten (2024?).
 
Last edited:
De Kia EV9 is niet op alle punten een downgrade, hoor. Voor mijn gezin met 4 kinderen gaan we er op vooruit op de volgende aspecten:
- Ruime 3e zitrij in de EV9
Fijn voor mijn kinderen die groter worden
- Beter zicht vanaf de 3e zitrij
Minder wagenziekte.
- Stillere cockpit.
Fijn als je elkaar kunt verstaan als je 120 km/u rijdt
- Aanzienlijk meer range dan mijn 90D
- Aanzienlijk sneller laden dan mijn 90D
- Veel goedkoper dan een MX 2023
- V2L en V2G functies
- Massage stoelen (daar kijk ik naar uit!)
- Middelste stoelen 180 graden draaibaar (salonkamer setup)
 
Drie weken geleden bij het begin van de vakantie naar Baskenland, ter hoogte van Lille, over de 200.000km gegaan sinds december 2013.
Gaat 10-jarig jubileum aankomende december nog volmaken en daarna waarschijnlijk naar een Model Y LR of P, denk ik.

Werd er maar weer een vooruitbetaald onbeperkt superchargen optie aangeboden... Dan was de keuze veel eenvoudiger.
 

Attachments

  • IMG_2456.png
    IMG_2456.png
    35.3 KB · Views: 25
Drie weken geleden bij het begin van de vakantie naar Baskenland, ter hoogte van Lille, over de 200.000km gegaan sinds december 2013.
Gaat 10-jarig jubileum aankomende december nog volmaken en daarna waarschijnlijk naar een Model Y LR of P, denk ik.

Werd er maar weer een vooruitbetaald onbeperkt superchargen optie aangeboden... Dan was de keuze veel eenvoudiger.
onbeperkt supercharging komt niet meer terug of FSD heeft heel veel potentie gekregen 😉
 
De Kia EV9 is niet op alle punten een downgrade, hoor. Voor mijn gezin met 4 kinderen gaan we er op vooruit op de volgende aspecten:
- Ruime 3e zitrij in de EV9
Fijn voor mijn kinderen die groter worden
- Beter zicht vanaf de 3e zitrij
Minder wagenziekte.
- Stillere cockpit.
Fijn als je elkaar kunt verstaan als je 120 km/u rijdt
- Aanzienlijk meer range dan mijn 90D
- Aanzienlijk sneller laden dan mijn 90D
- Veel goedkoper dan een MX 2023
- V2L en V2G functies
- Massage stoelen (daar kijk ik naar uit!)
- Middelste stoelen 180 graden draaibaar (salonkamer setup)
Minder vermogen, een MX2023 laadt retesnel en heeft heel veel range en is stiller, die stoelen mogen tijdens het rijden niet omgekeerd staan, V2L gebruik je nauwelijks, V2G nog niet ondersteund door je laadpaal en de wetgeving, en je moet zelf rijden met domme software qua in-car entertainment.

Maar inderdaad, de MX is duurder. Verschil moet er zijn 😅
 
Minder vermogen, een MX2023 laadt retesnel en heeft heel veel range en is stiller, die stoelen mogen tijdens het rijden niet omgekeerd staan, V2L gebruik je nauwelijks, V2G nog niet ondersteund door je laadpaal en de wetgeving, en je moet zelf rijden met domme software qua in-car entertainment.

Maar inderdaad, de MX is duurder. Verschil moet er zijn 😅
Ik kan bijna alle post van je wel waarderen. doorgaans leerzaam of vermakelijk.
Maar deze reactie nav #183 & #186 is m.i. toch wat bedenkelijk..

Verder maar weer on topic, ik hoop binnen kort de 200.000 km aan te tikken 😅 .
 
  • Like
Reactions: job-lek
onbeperkt supercharging komt niet meer terug of FSD heeft heel veel potentie gekregen 😉
Ach, you'll never know. Tesla kan met alle verzamelde prima bepalen voor welke prijs ze vooruitbetaalde onbeperkte of beperkte (1, 2 of 3 jaar) dit risicoloos zouden kunnen aanbieden, wie weet...

Het is gewoon product/price-placement net zoals bijvoorbeeld 1x 3 jaar anti-virus software afnemen i.p.v. 3x 1 jaar.

En we hebben net die 3 jaar actie op de S en X gehad en die kwam toch ook wel onverwacht.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik zal vast niet de eerste zijn met 200.000 km op een M3 in NL maar hierbij het bewijs 😇

Korte samenvatting:
  • Keurig verbruik (mede door 100 km/u op de snelweg icm relatief veel lange ritten op AP/FSD)
  • Erg weinig onderhoud, een keer draagarmen (50% betaald) en verder 2 setjes Michelin banden. Samen met filters, ruitenwissers, paar bussen remmenreiniger en eigen arbeid kom ik op 1,44 cent per km aan onderhoud!
  • Accu (en de rest van de auto) is nog in prima staat
  • De M3 gaat waarschijnlijk naar prive maar de opvolger is nog even puzzelen en wat rekenen (M3 Highland / MY na facelift / MS / toch iets anders?)

Tesla M3 200k (1).jpg
 
Ik zal vast niet de eerste zijn met 200.000 km op een M3 in NL maar hierbij het bewijs 😇

Korte samenvatting:
  • Keurig verbruik (mede door 100 km/u op de snelweg icm relatief veel lange ritten op AP/FSD)
  • Erg weinig onderhoud, een keer draagarmen (50% betaald) en verder 2 setjes Michelin banden. Samen met filters, ruitenwissers, paar bussen remmenreiniger en eigen arbeid kom ik op 1,44 cent per km aan onderhoud!
  • Accu (en de rest van de auto) is nog in prima staat
  • De M3 gaat waarschijnlijk naar prive maar de opvolger is nog even puzzelen en wat rekenen (M3 Highland / MY na facelift / MS / toch iets anders?)

View attachment 986655
Netjes, zeker 160 Wh/km ik zit momenteel aan 182 Wh/km maar dat is een S. Overigens kan je gem. 15% erbij rekenen qua verbruik aan verliezen voor een reëel beeld.
Kan je nagaan wat de 3 met waterpomp gaat doen in gebruik.