Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Overstappen S naar X

This site may earn commission on affiliate links.
Ik twijfel om over te stappen van een S naar een X.
De overwegingen zijn als volgt:
Ik vind de S veel mooier, maar we hebben twee jongens van 9 en 10 die wel eens mijn lengte zouden kunnen krijgen (2m.)
En ik moet toegeven dat voor lange mensen de achterbank van de S geen feest is.
We rijden gemiddeld twee keer per jaar met het hele spul naar Spanje dus dat wordt over een paar jaar afzien achterin.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mede-forummers die de overstap gemaakt hebben.
Hoe rijd de X in de dagelijkse praktijk vergeleken met de S? Zijn er bijvoorbeeld problemen met parkings waar je met de S terecht kon en nu niet meer? Andere zaken die ik mee moet overwegen?
(en welke indeling heb je gekozen en zou je dat weer doen?)
 
Wij hebben nu, naast een model S, ook een model X. De X geniet de sterke voorkeur van zowel van echtgenote als mij. Je zit beter, hebt veel beter zicht dankzij de doorlopende voorruit en hebt meer ruimte, vooral op de tweede zitrij. Qua rijgedrag is de X gelijkwaardig met de S. De X oogt groter, maar is niet (nog!) onhandiger dan de S in parkeergarages. Mijn echtgenote heeft zelfs liever de X dan de S in parkeergarages, ze denkt meer zicht te hebben door de hogere zit.

Op vakantie (vaak naar Spanje) pakken wij dan ook altijd de X.

Onze S staat nu op de nominatie om vervangen te worden. Wij dubben nu over een nieuwe S, een tweede X of een model 3. Een tweede X lijkt vooralsnog het meest kansrijk, maar wij zijn er nog niet over uit.
 
  • Informative
Reactions: MaH
Ik herken de afweging, zelfde verhaal met 2 (aankomend) lange mannen in huis. Ik vond de X een no-go. Plomp lomp ding met gekke 'kijk mij' deuren... Maar ik moet zeggen.... Het begint om te slaan en ik begin hem steeds beter te pruimen:) Ik heb toevallig gisteravond een X geconfigureerd, gewoon ter oriëntatie... Ik ben heel blij met mijn S, die vind ik ook echt nog steeds mooier, maar ik ga de komende maanden nog maar eens goed nadenken (niet te lang natuurlijk)
 
  • Like
Reactions: MaH
Hier dezelfde afweging. Heb de X zelfs al een keer een weekend gehad om te kijken hoe die rijd en wat de familie er van vind. Kinderen hebben liever de (6 zits) X ivm de stoelen en ruimte achterin maar de vrouw vind het een lelijk ding, over de deuren nog maar te zwijgen.
Zelf vind ik de X wel heel veel ruimte om je heen hebben. De S omarmt je meer wat ik zelf een lekker gevoel vind. Kwa stoelen en zitpositie is de X veel beter maar dan vergelijk ik dat met een S uit begin 2014.
Kan ook mijn huidige S naar prive doen en een Model 3 zakelijk gaan rijden.. Doen we de lange afstanden wel met vliegtuig.. :oops:
 
  • Like
Reactions: MaH
Wij hebben nu, naast een model S, ook een model X. De X geniet de sterke voorkeur van zowel van echtgenote als mij. Je zit beter, hebt veel beter zicht dankzij de doorlopende voorruit en hebt meer ruimte, vooral op de tweede zitrij. Qua rijgedrag is de X gelijkwaardig met de S. De X oogt groter, maar is niet (nog!) onhandiger dan de S in parkeergarages. Mijn echtgenote heeft zelfs liever de X dan de S in parkeergarages, ze denkt meer zicht te hebben door de hogere zit.

Op vakantie (vaak naar Spanje) pakken wij dan ook altijd de X.

Onze S staat nu op de nominatie om vervangen te worden. Wij dubben nu over een nieuwe S, een tweede X of een model 3. Een tweede X lijkt vooralsnog het meest kansrijk, maar wij zijn er nog niet over uit.

Ik heb zojuist je antwoord even aan mevrouw MaH laten lezen, zij is ook niet echt een fan van de S helaas. Teveel en te heftig.
Dus wie weet wordt ze hier wel blij van! Ik ga maar eens een uitgebreide proefrit doen.
Ik heb overigens ook een model 3 in bestelling staan en een 3 en een X lijkt wat minder dubbelop..

Wat betreft dat vliegen, kan altijd natuurlijk maar sinds de Tesla toch echt plan B geworden..:)
 
  • Like
Reactions: Basvdpoel
Wat een herkenbare post! Ik heb exact dezelfde overweging gehad (heb twee kinderen van 11 en 13 die ook in de lucht gaan schieten), en ben uiteindelijk in september 2017 van de S overgestapt naar de X. Kort gezegd is mijn conclusie: geen spijt, ik zou het weer doen.
Ik vond de S echt veel mooier. Dat vind ik eigenlijk nog steeds, maar het verschil in beleving is wel kleiner geworden. Met een paar mooie velgen onder de X vind ik het gewoon een brute bak en ik ben nu gewoon echt blij met de X. Als ik nu een S zie rijden heb ik ook geen weemoedig gevoel van "ah, die is toch wel veel mooier, die had ik eigenlijk moeten hebben". Eigenlijk begint het me zelfs steeds meer op te vallen hoe verschrikkelijk veel S-en er rijden, en de X is toch nog iets exclusiever.
De lage zit geeft de S een wat sportiever gevoel bij het rijden, maar als ik nu in een S stap merk ik pas dat de hoge zit in de X toch wel fijn is. De X doet veel ruimer aan van binnen, ik vind het tot nu toe een verademing met vakanties, en dat terwijl de S al meer dan voldoende laadruimte heeft. Maar met de 6-zits configuratie weet je dat iedereen op de tweede zitrij heel knap zit en je hebt zeeën van ruimte overal. Met een gezin met tieners is het gewoon echt een hele fijne auto en prettiger dan de S.
Valt er dan niks op aan te merken? Tja, de coupé-lijn van de S is prachtig en die mis je bij de X. Het verbruik van de X viel me de eerste maanden tegen, maar inmiddels ben ik er aan gewend en net als ik ooit in 2013/2014 met de S had lijkt hij na een tijdje wel een soort van 'ingereden' te zijn en wat zuiniger te worden. Verbruik is voor mij geen issue meer, al is en blijft een X een stuk onzuiniger dan een S. En tot slot vind ik die falcon wings maar niks. You love 'm or you hate 'm. Ik zal niet zeggen dat ik me bijna een beetje schaam als ik voor de Albert Heijn met die deuren open sta, maar trots ben ik er zeker niet op al roept het nog steeds reacties op (en de meeste mensen vinden het maar wát interessant).
Al met al, uit praktisch oogpunt zou ik het doen. Ik was heel bang de vergissing van mijn leven te maken en de S vreselijk te gaan missen, maar dat is nooit aan de orde geweest. Hij is gewoon gaaf die X. Succes met je keuze.

Oh, en parkeerproblemen heb ik met de X niks meer dan met de S. Als je de S gewend bent lukt het met de X ook wel.
 
Over het ontbreken van de Coupé-lijn bij de X: Kijk eens hoe mooi de 2 “deurgrepen” in elkaar overlopen, het lijkt alsof het maar 1 deur is. Dit wordt nog eens versterkt door de bijna onzichtbare b-stijl. Ik vind dit werkelijk een briljant design, dat toch echt aan een Coupé doet denken. En dat in een SUV. Erg knap ontworpen.
 
  • Like
Reactions: KrisB and MaH
Sinds 2014 rij ik een S, ik ben ook niet zo groot en mijn kinderen 7 en 12 ook niet , ga 2 x per jaar naar Zuidfrankrijk en 2x per jaar Wintersport de ruimte in de S is meer dan genoeg (4x paar ski, 4x helmen, 4x paar skischoenen, zonder dakkoffer op de wintersport, dit alles zeer nettjes in op maat tassen van carg-bag.com ingepakt). Ook ik heb 2 maanden geleden voor de keus gestaan S/X.

Voor mij wat het snel duidelijk, mijn vrouw ging in de X zitten en zij dit is niets voor ons zo'n busje ;)

Persoonlijk vindt ik de S mooier, en sportiever, ruimte is meer dan voldoende, hij is zuiniger dan de X en wat mij stoorde aan de X dat er geen afsluitbare bagageruimte is, hij heeft geen hoedenplank, waardoor je bagage rommelig achter je stoelen zichtbaar is.

Dus heb weer een S besteld.

Ik kan me goed voorstellen dat als je groot bent en ook grote kinderen hebt boven de 1.80 dat je beter en prettiger zit in de X.

Succes met je keuze!
 
Gelukkig ben ik niet zo groot, en mijn kinderen (15,17 en 19) zullen de 2 meter ook niet halen. Afgelopen zomer nog met mijn 5en naar Italie geweest in de S, No problems, dus ik blijf voorlopig lekker in de S rijden!
Zoals een groot nederlands filosoof reeds zei; "elk nadeel hep zijn voordeel" Herbert :)
Lengte problemen zul jij inderdaad niet veel tegenkomen maar er is een serieuze kans dat je mij binnenkort toch met een X voor ziet rijden om wat extra speelgoed uit te zoeken.. En je weet hoe enthousiast ik ben over mijn huidige S..
 
Is er ondertussen al een aanpassing aan de voorruit van de X gebeurd? Sommige eigenaars kloegen over de dubbele reflecties van koplampen van tegenliggers of verkeerslichten in het donker. Het leek ook lastiger voor grotere personen dan voor normale mensen ;-)
 
Ik heb de overstap naar een X (75D) ook gemaakt, ook vooral vanwege het people/kids mover aspect, maar ben er qua rijden niet echt enthousiast over vergeleken met de 2014 S (85) die ik had.
Ok de stoelen zitten beter dan de 2014 S, maar zijn vergelijkbaar met de 2017 S van een collega (niet beduidend beter vind ik).
Ik vind de auto veel en veel zwaarder aanvoelen dan mijn vorige S, stugger afgeveerd, het gevoel van meer onafgeveerd gewicht in de enorme wielen, ik word meer zijwaarts op en neer bewogen wanneer ik over schuine richels, hobbels of op/afritten rij. Verder ook meer geluid van de wielen en dak (ik had in mijn vorige S bewust geen schuifdak).
Wel meer zicht naar de omgeving met de S door de enorme voorruit, maar ik vond het zicht in de model S ook prima, op de grote raamstijlen na (en dat is bij de X niet anders). Het zicht naar achteren is in een model X nog slechter dan in een model S.
Ik heb moeite gehad om te wennen aan de andere respons op het stroompedaal dan mijn vorige S. Ik vond het in mijn vorige S beter, bij mijn huidige X heb ik het gevoel dat hij bij rustig wegrijden bij stoplicht (te) snel van zijn plaats komt maar vervolgens niet verder doorversnelt, als het ware een beetje inhoudt na de initiële duw in je rug. Ik moet dan op tijd een pietsje dieper duwen om wel dat gevoel van continue acceleratie te behouden. In mijn vorige S was dat gelijkmatiger. Ik weet niet of dit door de X komt of door de 75D aandrijftrein.

De deuren zijn wel fantastisch handig met kinderen. Vastgespen van 3 kindjes is zonder jezelf in drieën te hoeven vouwen zo gedaan, en je staat enigszins droog als het regent. Meer ruimte om in en uit te kunnen stappen in een krappe parkeersituatie dan bij een model S.
Ik moest wel wennen aan het feit dat je op tig verschillende manieren de deuren kunt openen. Het levert keuzestress (;)) op over hoe je nu het beste de deuren kunt openen of sluiten, via de keyfob, of toch door op de deurhendel te drukken? Of toch maar aantikken op het display? En met sluiten zijn er nog meer knoppen en mogelijkheden...
En verder is het gewoon een lomp grote auto (zoals elke SUV) :D

Edit: maar geen last van ghosting idd.
 
Ik reageer even in deze thread vanwege het hoge gehalte "gezinnen met kinderen" en ook de kennelijke ervaring van ritten naar Spanje.

Wij overwegen voor het eerst een rit naar Spanje (NO / Costa Brava); een route die we al vele jaren routineus doen met een ICE. Na wikken en wegen toch besloten onze Tesla S 75 te proberen (ipv de Prius) maar dus geen enkele ervaring met langere ritten.

Na wat uitzoekwerk is eigenlijk de enige grote vraag nog: moet je alsnog vaak stoppen bij een gewone benzinepomp voor toiletten, koffie etc. of is dat bij de SuC's ook altijd aanwezig? We zien veel trieste Ibis en Novotel parkeerplaatsen en vroegen ons af hoe de reis-ervaring met 2 kinderen (6 en 8 in ons geval) dan uitpakt.

Hoor graag het advies van de Spanje veteranen
 
Ik reageer even in deze thread vanwege het hoge gehalte "gezinnen met kinderen" en ook de kennelijke ervaring van ritten naar Spanje.

Wij overwegen voor het eerst een rit naar Spanje (NO / Costa Brava); een route die we al vele jaren routineus doen met een ICE. Na wikken en wegen toch besloten onze Tesla S 75 te proberen (ipv de Prius) maar dus geen enkele ervaring met langere ritten.

Na wat uitzoekwerk is eigenlijk de enige grote vraag nog: moet je alsnog vaak stoppen bij een gewone benzinepomp voor toiletten, koffie etc. of is dat bij de SuC's ook altijd aanwezig? We zien veel trieste Ibis en Novotel parkeerplaatsen en vroegen ons af hoe de reis-ervaring met 2 kinderen (6 en 8 in ons geval) dan uitpakt.

Hoor graag het advies van de Spanje veteranen



wij zijn recentelijk (paasvakantie) naar Barcelona gereden, en in Frankrijk idd meestal Novotel waar je kan stoppen, maar ook vaak aan shopping Centra (Metz, Orange )

Nancy dat was aan ibis style als ik me niet vergis en daarnaast is een decathlon en nog een aantal andere restaurantjes

Nimes daar was vlakbij ook vanalles anders

Spanje aan Gerona heb je er 2

een aan de IBIS en één aan een golfterrein (Caldes de Malavella, Spain)

De Suc van Barcelona is aan een Blue Mountain hotel met waanzinnig goede koffie ;-)
Hebben de toch wel in 2 dagen gedaan, eerste nacht zijn we niet ver van de SuC in Vienne gestopt en gelogeerd in Ibis Styles waar ik een Rode 16A stekker had gevonden, die helaas wel maar met 3kW kon laden, maar de auto was de volgende morgen gewoon vol.

wij hebben een S70D trouwens pre facelift

dus is goed te doen
 
  • Informative
Reactions: Legionary