Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Phantom braking: ervaringen, en theorieën over de oorzaak

This site may earn commission on affiliate links.
verkeerde map data, en dan vooral als de software uitgaat van een verkeerde max snelheid

Dit dus... vaak gaat het mis bij parallel wegen of viaducten. Ik heb soms het idee dat de max snelheid van een andere baanvak opeens toegepast wordt. Het gekke is waarom dat samen gaat met een heftige remactie want normaal zakt de snelheid langzamer voor m'n gevoel of het is gewoon omdat je het niet verwacht.

Het gebeurd te vaak maar vaak zie je het ook aan aan de situatie en dan houd ik m'n voet extra alert op het pedaal om in te grijpen.
 
Dit dus... vaak gaat het mis bij parallel wegen of viaducten. Ik heb soms het idee dat de max snelheid van een andere baanvak opeens toegepast wordt. Het gekke is waarom dat samen gaat met een heftige remactie want normaal zakt de snelheid langzamer voor m'n gevoel of het is gewoon omdat je het niet verwacht.

Het gebeurd te vaak maar vaak zie je het ook aan aan de situatie en dan houd ik m'n voet extra alert op het pedaal om in te grijpen.

Ja maar als het parallel-weg/viaduct met andere weg-snelheden zouden zijn, zou je de blauwe 'fleet-speed' zien verspringen (dit gebeurd ook soms wel degelijk). Die mega phantom's is gewoon zonder enige foutmelding of gepiep (direct besturing overnemen) etc etc.
Ik weet trouwens niet hoe het in de ModelS weergegeven is die fleet-speed / target speed.. In de model3 is dit het blauwe getal onder de echte snelheid (en dus niet het verkeersbordje snelheid, die staat ernaast)
 
Mijn huidige theorie is dat de FSD software-update die Elon gisteren aankondigde voor over een maand veel gaat veranderen. Het is een totale rewrite van de AI waarbij supervised learning wordt toegepast op 3D data + tijd. Dat betekent dat objecten in hun temporele en ruimtelijke context zullen worden herkend. Dat gaat phantom 2D waarnemingen (2D plaatjes van schaduwen die vanuit een bepaalde hoek ten onrechte worden herkend als auto's, bijvoorbeeld) waarschijnlijk elimineren. Tot die rewrite actief wordt, denk ik niet dat we veel verandering in de phantom-brake-situatie hoeven te verwachten.
 
Heeft Musk eigenlijk ooit eens commentaar of reactie gegeven op phantom brakes? Is toch gek dat wij hier moeten gaan speculeren op wat de oorzaak van phantom braking is? Alsof het alleen in NL of een beperkt aantal landen gebeurd, ik kan mij niet voorstellen dat ze al jaren lang met het Autopilot team in Tesla te maken hebben met phantom brakes tijdens hun eigen ritten en maar doen alsof er niks aan de hand is.

Misschien wordt het tijd voor iedereen om voor elke phantom brake een service afspraak in te plannen, anders komt het nooit aan.
 
Heeft Musk eigenlijk ooit eens commentaar of reactie gegeven op phantom brakes? Is toch gek dat wij hier moeten gaan speculeren op wat de oorzaak van phantom braking is? Alsof het alleen in NL of een beperkt aantal landen gebeurd, ik kan mij niet voorstellen dat ze al jaren lang met het Autopilot team in Tesla te maken hebben met phantom brakes tijdens hun eigen ritten en maar doen alsof er niks aan de hand is.

Misschien wordt het tijd voor iedereen om voor elke phantom brake een service afspraak in te plannen, anders komt het nooit aan.

Zoekfunctie op dit TMC forum, Tesla forum, Reddit, Youtube, Twitter, Facebook, Google laten geen ruimte voor onbekendheid bij Tesla.

Rewrite coming soon?
 
Youtube filmpjes van onder andere Bjorn Nyland (Noorwegen), Tesla Driver (UK) en Dirty Tesla (VS) laten zien dat zij ook te maken hebben met phantom brakes.

Het lijkt me een wereldwijd fenomeen en best lastig op te lossen, want je wilt niet zoals een paar geleden gebeurde dat er weer eens een Tesla onder een vrachtwagen door rijdt omdat deze niet werd waargenomen.

Wat wel kan en wat Tesla ook doet is het periodiek actualiseren van de mapdata waarin verkeerde snelheden staan of wegen die te onnauwkeurig zijn opgenomen waardoor plots een verkeerde snelheid wordt overgenomen en het trainen van de hardware en software door deze te voeden met afbeeldingen van objecten, schaduws, takken op de weg in allerlei soorten en maten, etc.
 
Heeft Musk eigenlijk ooit eens commentaar of reactie gegeven op phantom brakes? Is toch gek dat wij hier moeten gaan speculeren op wat de oorzaak van phantom braking is? Alsof het alleen in NL of een beperkt aantal landen gebeurd, ik kan mij niet voorstellen dat ze al jaren lang met het Autopilot team in Tesla te maken hebben met phantom brakes tijdens hun eigen ritten en maar doen alsof er niks aan de hand is.

Misschien wordt het tijd voor iedereen om voor elke phantom brake een service afspraak in te plannen, anders komt het nooit aan.
Dat heb ik me ook afgevraagd. Die phantom brakes zijn veruit het grootste probleem. Ik kan me niet voorstellen dat Tesla er geen oog voor heeft. Wat ik me wel kan voorstellen is dat de oplossing erg moeilijk is. Uiteindelijk heeft het te maken met de eigenwijsheid van Tesla om niet voor Lidar-technologie te kiezen. Bij Lidar heb je 100% zekerheid over de waarneming van obstakels, maar je ziet geen borden, lijnen, wegmarkeringen, etc. Je ziet dus te weinig, maar van phantom-objecten zul je niet snel last hebben. Bij gewone camera's, zoals Tesla die gebruikt, is het precies andersom: je loopt het risico te veel te zien (dingen die er niet zijn). Tesla zal niet snel geneigd zijn grote ruchtbaarheid te geven aan dit nadeel, maar reken maar dat het ze bezig zal houden. Ik verwacht dat na de nieuwe rewrite er verbetering zal komen (zie mijn eerdere post).
 
En toch heeft AP1 heeft geen last van phantom brakes.
Inderdaad.
Vriend dit een M3 heeft gekocht heeft mij snel vertelt dat hij AP nooit meer wil gebruiken owv de phantom braking.
Ik was niet bewust dat het zo erg was.
Gebeurt gewoon niet met AP1.

disclaimer: ik probeer zeker niet te zeggen dat AP2/3 minder zijn dan AP1. Alleen voor degenen die twijfelen met het kopen van een AP1, owv AP1: dit blijft een top autopiloot versie.
 
Inderdaad.
Vriend dit een M3 heeft gekocht heeft mij snel vertelt dat hij AP nooit meer wil gebruiken owv de phantom braking.
Ik was niet bewust dat het zo erg was.
Gebeurt gewoon niet met AP1.

disclaimer: ik probeer zeker niet te zeggen dat AP2/3 minder zijn dan AP1. Alleen voor degenen die twijfelen met het kopen van een AP1, owv AP1: dit blijft een top autopiloot versie.

AP1 was toch ontwikkeld door MobilEye? Sinds Tesla het in house is gaan ontwikkelen en bouwen hebben ze dat niveau helaas niet meer gehaald.

Met de laatste update mag ik ook geen AP meer gebruiken van passagiers. Ook als ik zelf rij doe ik het niet meer. Te onrustig en gevaarlijk.
Hopelijk snel update die eea verbeterd of nog beter, die ons eindelijk eens de keus geeft de “intelligentie” van de CC uit te zetten en gewoon een “domme” cruise control te gebruiken.
 
Iedereen jankt alsof AP1 het walhalla was, maar AP1 blinkt vooral uit in domweg je voorligger volgen. Ook als ie links wil afslaan, dan ga je lekker mee...

Verder zal AP1 zeker en vast zijn tekortkomingen hebben, tegelijkertijd lees ik op meerdere fora dat AP1 gebruikers de problemen van AP3 (in deze en andere softwareversies) vaak niet herkennen. Daarbij heb ik liever dat de auto consequent mijn voorligger volgt, ook in het geval die afslaat. Hier kan ik namelijk op anticiperen. Dat de auto ad-hoc op de rem trapt, daar kan ik op anticiperen.
 
Last edited by a moderator:
  • Like
Reactions: AustinP
tegelijkertijd lees ik op meerdere fora dat AP1 gebruikers de problemen van AP3 (in deze en andere softwareversies) vaak niet herkennen.
Onbekend is onbemind. AP1-rijders kennen AP1, AP2 rijders kennen AP2. Het loont om eens met beide versies te rijden om het verschil te ervaren.

Geef mij maar AP2 en volgende.
 
  • Disagree
Reactions: AustinP
Toch blijft het bijzonder dat de ervaringen met phantom brakes zo uiteen lopen. Ik heb zelf slechts enkele keren gehad dat de auto langzamer ging rijden (zelfde vertaling die je hebt als je op regeneratie afremt), maar nog nooit dat de auto vol in de ankers gaat.
Misschien dat het ook per regio verschilt?