You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Autoweek is in ieder geval duidelijk in zijn oordeel: de Tesla Model 3 ligt mijlenver voor op de Polestar 2.
Mijlenver voor als EV bouwer wel te verstaan. Maar dat is in ieder geval voor mij als inmiddels ervaren EV rijder wel het belangrijkste criterium. Range en laden, daar gaat het mij vooral om.Grappig, ik lees dat Tesla met krap 2 punten beter is (39 vs 37) en kwalitatief minder dan de Volvo idem design (aldus deze review)?
Iets genuanceerder: mijlenver voor op actieradius, laadsnelheid en rijgedrag.
Ik ben geen veelrijder en dus misschien geen goede referentie en er was natuurlijk Corona, maar ik heb het voorbije jaar vier keer aan een HPC geladen waarvan 3 keer om te testen en omwille van het introductietarief van ionity. Dus slechts 1 keer omdat het nodig was.
Dat wil twee dingen zeggen: er valt te leven met een maximale laadsnelheid van 50 kW en met een bereik van dik 300 km moet je dus maar uiterst zelden snelladen.
Autoweek is in ieder geval duidelijk in zijn oordeel: de Tesla Model 3 ligt mijlenver voor op de Polestar 2.
Ik ben geen veelrijder en dus misschien geen goede referentie en er was natuurlijk Corona, maar ik heb het voorbije jaar vier keer aan een HPC geladen waarvan 3 keer om te testen en omwille van het introductietarief van ionity. Dus slechts 1 keer omdat het nodig was.
Dat wil twee dingen zeggen: er valt te leven met een maximale laadsnelheid van 50 kW en met een bereik van dik 300 km moet je dus maar uiterst zelden snelladen.
De reden dat de automakers ook energie stoppen in batterij ontwikkeling is, om de batterij steeds lichter en energiedichter te krijgen. Daarmee kan je kosten besparen en ook voor de consument.Feitelijk is de range van (bijna) alle EV’s inmiddels al ruimschoots voldoende, evenals de laadinfrastructuur (voor alle merken):
“(...) Voor een aanzienlijk deel van de automobilisten is een elektrische auto een prima alternatief voor een auto op brandstof. Tenminste 1 op de 4 kan de overstap maken naar elektrisch rijden als de elektrische auto een werkelijke actieradius heeft van 100 km: met een volle accu kunnen ze nog steeds dezelfde ritten maken als nu, zonder onderweg bij te laden. Dit loopt op tot 70%, bij een elektrische auto met een actieradius van 500 km. (...) Alleen voor autobezitters die heel weinig rijden of juist regelmatig honderden kilometers per dag op de weg zitten, kan elektrisch rijden nadelen hebben. (...)”
Bron: Met de stroom mee: het stimuleren van elektrisch rijden
Vanuit dit perspectief is het bijzonder dat automakers nog zoveel energie (no pun) stoppen in batterij ontwikkeling. De capaciteit en laad infra is inmiddels voldoende en voor edge cases / outliers (mbt gereden km) je auto ontwikkelen is niet interessant. Vanuit perceptie van de koper snap ik dat ze graag zover mogelijk willen kunnen rijden en dat fabrikanten daarop inspelen.
De reacties eronder zijn wederom goed voor de lachspieren.