Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Polestar 2

This site may earn commission on affiliate links.
Het aantal verkopen zegt niks over de technologische achterstand.

Als de andere merken zouden willen, zouden ze inderdaad hun levertijden aanzienlijk kunnen verkorten en meer EV's verkopen.

Maar dat doet niets magisch aan het feit dat ze nog geen OTA updates ondersteunen, geen continue verbetering kennen, de gebruikte chipsets voor de interne computers traag zijn en niet zo zuinig zijn.

Er zijn redenen om een e-tron te verkiezen boven een Tesla, maar ik wil de EV met het grootste rijbereik en ik wil de technologisch meest geavanceerde EV zijn niet die redenen.
 
In het kort: Wij hebben andere ervaringen en we hebben software improvements.
Via software improvements kan de range beter worden, dat deed Tesla tenslotte ook. Wel jammer dat het, denk ik, niet via OTA gaat.
De andere ervaringen vind ik nogal mager als tegenargument.
 
Het aantal verkopen zegt niks over de technologische achterstand.
Volledig akkoord, ook ik denk dat Tesla voorsprong heeft, vooral voor EV-specifieke aspecten. Maar het betekent wel dat de e-tron, ondanks technologische achterstand, door "de Noor" als een beter aanbod wordt gezien dan de MX.
Geen idee waarom dat zo is: prijs, vertrouwd merk, misschien een dienst na verkoop die als onvoldoende wordt ervaren, de mindere afwerking... Je kan het ontkennen, maar er moet toch iets spelen.
De kans is trouwens reëel dat zich voor de ID3 en ID4 iets vergelijkbaars voordoet in vergelijking met de M3 en MY. de ID3 overtreft ook de verkoopscijfers van de M3, maar daar speelt waarschijnlijk ook wel dat de ID3 wat historische orders inhaalt. De toekomst zal het leren.
 
Last edited:
Maar tussen die twee speelt een groot prijsverschil, dat zijn heel andere wagens. De MX en de e-tron zijn gelijk geprijsd en beide grote elekrische SUVs en zo werd hier al een paar keer voorgerekend, bij gelijke uitrusting zou de e-tron zelfs duurder zijn. En toch...
 
Volledig akkoord, ook ik denk dat Tesla voorsprong heeft, vooral voor EV-specifieke aspecten. Maar het betekent wel dat de e-tron, ondanks technologische achterstand, door "de Noor" als een beter aanbod wordt gezien dan de MX.
Geen idee waarom dat zo is: prijs, vertrouwd merk, misschien een dienst na verkoop die als onvoldoende wordt ervaren, de mindere afwerking... Je kan het ontkennen, maar er moet toch iets spelen.
De kans is trouwens reëel dat zich voor de ID3 en ID4 iets vergelijkbaars voordoet in vergelijking met de M3 en MY. de ID3 overtreft ook de verkoopscijfers van de M3, maar daar speelt waarschijnlijk ook wel dat de ID3 wat historische orders inhaalt. De toekomst zal het leren.
Ik denk dat mensen hier ook vooral hun eigen keuzes al onwaarschijnlijk logisch en objectief beschouwen, maar iedereen heeft nu eenmaal andere criteria.
De ID.3 zou op termijn toch de Model 3 moeten overtreffen in verkoop, de wagen is toch gevoelig goedkoper.
Hoe het Polestar en Volvo gaat vergaan weet ik niet. Ik denk dat dat eenzelfde verhaal gaat worden als de i-Pace (die na hoge eerst verkoopcijfers ook wegdeemsterde omdat het toch niet allemaal rozengeur en manenschijn was).
 
MX begint bij 89.000, e-tron 55 bij 84.000 en met wat opties zit je gauw boven de 90.000. Een deel zal wel de e-tron 50 zijn en die is inderdaad aanzienlijk goedkoper.
Audi prijzen zijn altijd MRSP en bij de dealer kan je er dan wat korting afpitsen. Dan nog gunstige leasing voorwaarden en de leasemaatschappij die er een hoge restwaarde op plakt en je leaset vrij goedkoop een e-tron.

Een dik aangeklede e-tron 55 komt 98K in de configurator. Dus zeg 93K in de lease. Op 4 jaar met 30% restwaarde kijk je dan naar aflossingen van 1K3 zonder voorschot.

Een X komt 106K en er is geen korting. Met even veel restwaarde en termijn kijk je dan naar 1K5 per aflossing.

Het geluk is wel dat je bij Tesla niet expliciet het verbandtasje voor €13,95 moet aanklikken in stap 10 van de configurator.

En de X is in vergelijking met de e-tron een echt grote auto, terwijl de e-tron een medium uitgevallen SUV is.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Even terug on topic: bij de e-tron heb je een duidelijk verschil met de concurrentie waardoor ie goed verkoopt: goedkoper dan een Model X, ruimer dan een Jaguar I-Pace, van een bekend en door velen een betrouwbaar merk geacht.

Hoe gaat dit werken voor de Polestar 2? Polestar heeft hun associatie met Volvo mee, maar niet iedereen zal dit weten. Prijs is vergelijkbaar als de Model 3, en de Model 3 is wel een leasetopper. Ik vermoed dat de Polestar 2 in de lease wel gunstiger geprijsd zal worden, met hulp van Polestar/Volvo en de importeur zelf, dus daar kunnen ze een verschil maken.

Netto zullen er dus wel Polestar 2's verkocht worden, maar schat ik het risico ook hoog in dat de nieuwigheid er na 3 jaren vanaf is en de verkopen ook zullen instorten.

Ik ben benieuwd wat de Volvo XC40 Recharge gaat doen. Zolang de Model Y geen leasetopper is, is er daar een kans voor om naast de BMW iX3 in het segment van de compacte premium SUV's goed te doen. Als de prijs navenant is en de Y 10K duurder, maken ze wel nog een kans.
 
Volledig akkoord, ook ik denk dat Tesla voorsprong heeft, vooral voor EV-specifieke aspecten. Maar het betekent wel dat de e-tron, ondanks technologische achterstand, door "de Noor" als een beter aanbod wordt gezien dan de MX.
Geen idee waarom dat zo is: prijs, vertrouwd merk, misschien een dienst na verkoop die als onvoldoende wordt ervaren, de mindere afwerking... Je kan het ontkennen, maar er moet toch iets spelen.
De kans is trouwens reëel dat zich voor de ID3 en ID4 iets vergelijkbaars voordoet in vergelijking met de M3 en MY. de ID3 overtreft ook de verkoopscijfers van de M3, maar daar speelt waarschijnlijk ook wel dat de ID3 wat historische orders inhaalt. De toekomst zal het leren.
Volgens mij principe van "Wat de boer niet weet, niet freet". Mensen hebben nu eenmaal meer vertrouwen in bekende merken die al jaren zijn gekend en een goede reputatie hebben opgebouwd (of dit echt zo is ...). Vraag maar eens na bij mensen wat ze een goed een goede auto vinden. Steevast komen de merken van onze Duitse vrienden als eerste eruit.
Reactie op onze eerste Rover: "Sluit u maar aan bij Touring". Land Rover: "Gooi er maar een tentje in want ge gaat dikwijls stilstaan". Tesla: "Da vliegt toch in brand"... .
 
Je vergeet dat de Ioniq 28 kWh efficiënter is dan een Model 3. Ook dat je met een Kona of eNiro verder komt dan met een Model 3 LR. ;) Zijn het Tesla killers? Nee, dat niet. Zoals je al schrijft is het gedoe over Tesla killers grote onzin.

Als je de tests van Bjorn als uitgangspunt neemt komen ze niet verder. Neemt niet weg dat het hele efficiënte EV's zijn voor het geld.
Daarbij denk ik dat bij tests in koude omstandigheden (<15gr) de Kona en Niro het relatief goed doen en de Model 3 niet. In warmere omstandigheden komt de LR met grote accu weer verder(voorbeeld). Grote verschil is dan de inefficiënte verwarming van de model 3.

Het idee van Tesla killers vind ik ook onzin. Dat de P2 een stuk inefficienter zou zijn kon je puur op basis van de vorm van de auto al raden.

Ik vind de P2 wel een hele mooie auto. Mooier dan mijn M3P denk ik. Toch zou ik niet willen ruilen.
 
Ik vind de P2 wel een hele mooie auto. Mooier dan mijn M3P denk ik. Toch zou ik niet willen ruilen.
Het Volvo-platform is volgens mij echt een slag in het water, zoals ik al aangaf, deze gaat echt richting i-pace.
Hij wordt nu gekocht door mensen die echt geen Tesla willen. Begin volgend jaar is er de BMW i4 die volgens de huidige gegevens even ver gaat rijden als de Model 3. Die zal wel wat duurder zijn, maar volgens mij gaat die de Polestar helemaal uit de markt duwen. Mensen kopen dan ofwel een Model 3, ofwel een i4.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Ik kocht een paar jaar geleden een Volvo XC90T8. Waarom? Omdat ik dat een mooie SUV vondt. Scandinavisch design, minimalistisch en toch mooi afgewerkt met een fiscaal gunstig prijskaartje. Ik vermoed dat mensen die nu hun eerste EV kopen de Polestar zullen kiezen omwille van diezelfde redenen.

Later zullen ze wel (of niet) ervaren hoe belangrijk range en beschikbaarheid van snelladers is.

BMW rijders kiezen makkelijker voor een i4 of iX3, Audi rijders voor een Etron enz enz
 
  • Like
Reactions: JanG007
Het Volvo-platform is volgens mij echt een slag in het water, zoals ik al aangaf, deze gaat echt richting i-pace.
Hij wordt nu gekocht door mensen die echt geen Tesla willen. Begin volgend jaar is er de BMW i4 die volgens de huidige gegevens even ver gaat rijden als de Model 3. Die zal wel wat duurder zijn, maar volgens mij gaat die de Polestar helemaal uit de markt duwen. Mensen kopen dan ofwel een Model 3, ofwel een i4.

De Polestar 2 werd ook aangekondigd met dezelfde range als de Model 3.
 
Ik merk dat de keuze voor "Tesla versus andere EV" net zo iets is als "Apple versus* Android".
Het heeft geen zin om met argumenten te komen -> men blijft vasthouden aan eerder genomen keuze.
Op zich niets mis mee zolang het maar een EV is toch? ;)

*= dit is géén uitnodiging om hier breed uit te discussiëren welke Phone-software beter is, wetende dat Tesla rijders uit beide kampen komen :p! (gezien de Android functionaliteiten in een Polestar kan deze verhouding bij een Polestar wel eens anders liggen :D)
 
  • Like
Reactions: Pascal-R