Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Porsche Taycan

This site may earn commission on affiliate links.
Ook niet volledig.
Je hebt gelijk dat je hiermee voorkomt dan noobs de accu vernaggelen door continu 100% te laden zoals je veel ziet bij de PHEV's.
Dat zijn niet alleen de PHEV rijders, maar ook genoeg Tesla rijders (denk met name dit met full-operational lease). Te zuinig voor een laadpaal aan huis en dus op de zaak de auto tot 100% volladen om het weekend door te komen. Ik rij wel eens in de Tesla van een kennis van mij en daar staat max. laden vrijwel altijd op 100%. Die wagen zit ook in de full-operational lease, dus zal hem waarschijnlijk een zorg zijn wat die accu over een paar jaar doet.

Het zou voor tweedehandskopers ook fijn zijn om betrouwbaar de status van de accu te kunnen uitlezen. Ik zou niet graag een Tesla kopen met 2 ton op de teller, waarbij de auto standaard tot 100% werd opgeladen. Ben ook benieuwd hoe lease maatschappijen hiermee om gaan. Denk dat een club als Mr. Green hier onderhand toch ook wel van op de hoogte is.

Ik zou het ook beter vinden dat de max. laadhoeveelheid na het laden ook altijd zou worden gereset naar 90% en elke keer een waarschuwing te tonen dat 100% laden slecht is voor het accupakket. Bij te vaak laden op 100% ook een melding geven dat garantie op het accupakket kan vervallen als er niet goed mee omgegaan wordt. Dan laten mensen het denk ik wel.

Ik heb de wagen in eigen bezit en laad standaard tot 80%, omdat ik voor mijn dagelijkse ritten niet meer nodig heb. Ik houd dan aan het einde van de dag 15-25% over en dat is prima. Als ik al een keer tot 100% laad, dan druppel ik hem een uurtje voor vertrek vol en rij dan weg. Binnenkort maar eens kijken wat de 90% range is van beide wagens. Ze zijn allebei 1.5 jaar oud nu, maar de mijne heeft wel 50% meer km's op de klok. Benieuwd of ik meer range heb dan hij.

En als je het nu eens gewoon omdraait? Porsche belooft zijn klanten geen range die na twee jaar niet meer beschikbaar is, misschien is dit gewoon een voorbeeld van hoe je een product hoort te ontwerpen? Door die 12% af te schermen, bescherm je de batterij ook sowieso tegen degeneratie.
Ik ben blij dat Tesla het toestaat dat ik tot 100% kan laden, maar ik begrijp ook dat Porsche deze discussie niet wil en het daarom niet doet. Desondanks degradeert ook een Porsche accu en zal die uiteindelijk ook wel onder die 12% komen.

Ik weet ook niet hoe Porsche die laadlimiet hanteert? Laadt die altijd tot 88% van de beschikbare accucapaciteit (die dus afneemt) of is die gewoon hard gecapt op 83.5kWh? In dat laatste geval zal de Taycan dus bij 12% degradatie alsnog maximaal gaan laden en zal de accu nog harder achteruitgaan. Wellicht dat ik het niet helemaal goed begrijp, dus verbeter mij graag als ik het fout heb.

Ik zie ook dat VW het enigste klassieke automerk is dat voluit investeert in elektrische wagens en zich niet lijkt te beperken tot het produceren van compliance cars, daarom krijgen ze van mij het voordeel van de twijfel, iets wat geen enkele andere klassieke autoproducent nog krijgt.
Op dit forum is VAG niet al te populair en het dieselverhaal verdient ook niet de schoonheidsprijs (understatement), maar ik denk ook dat VW één van de merken is die serieus bezig is met EV's. De prijsstelling van het ID.3 platform lijkt echt scherp te zijn en dat zou een EV-aanhanger alleen maar moeten toejuichen. Nu alleen nog hopen dat ze ook daadwerkelijk aantallen kunnen leveren. Audi heeft met de e-Tron een populaire EV op de weg gezet en de Taycan is ook een fraaie wagen die de EV acceptatie alleen maar zal doen toenemen.

Hyundai/KIA is eigenlijk het enige merk (buiten VAG en Tesla) dat een EV heeft neergezet dat betaalbaar is en dagelijks bruikbaar. Nissan Leaf is leuke pionier, maar met zijn laadcapaciteiten niet echt geschikt als enige auto. Renaults zijn te klein (Zoë en de Twizzy) om als normale auto in te zetten. De Zoë vind ik te duur, maar zo'n Twizzy vind ik echt een leuk ding voor er bij.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Het zou voor tweedehandskopers ook fijn zijn om betrouwbaar de status van de accu te kunnen uitlezen. Ik zou niet graag een Tesla kopen met 2 ton op de teller,

Klopt, iedereen die kan lezen, kan dat zelf:
Je koopt voor € 9,99 de scanmytesla app, dan op aliexpress voor €7,99 een bluetooth OBD adapter en voor USD 20 een kabel op Products – Maxwell Automotive Technologies.
Daarmee kun je alle Teslas uitlezen en weet je exact hoe gezond je batterij is en hoeveel degradatie hij heeft. Je kunt zelfs zien hoeveel kWh er AC (dus thuis) en DC (waarschijnlijk bij de supercharger) geladen is. Je kunt er tevens het laden mee controleren, ziet alle temperaturen en nog veel meer, kortom een echte aanrader.
 
Klopt, iedereen die kan lezen, kan dat zelf:
Je koopt voor € 9,99 de scanmytesla app, dan op aliexpress voor €7,99 een bluetooth OBD adapter en voor USD 20 een kabel op Products – Maxwell Automotive Technologies.
Ik had graag een wat meer NOOB-manier gezien om dit te kunnen zien. Helaas is het ook alleen beschikbaar voor Android, maar misschien dat ik mijn oude Samsung maar eens voor dit doel moet gaan inzetten...
 
Moet toch zalig zijn om gewoon telkens tot 100% te kunnen laden en naar niets te moeten kijken.
Als je wat range verliest dat er nog genoeg reserve achter de hand gehouden wordt die systematisch vrijgegeven kan worden om op niveau te houden. Nu bij onze Tesla heb je dat gedoe met steeds tussen de 20 en 80% om de levensduur van je batterij te verlengen. En dan nog zie je je batterij achteruit gaan. Het is misschien maar een gedacht maar toch.
 
  • Like
Reactions: ebullio and JanG007
Moet toch zalig zijn om gewoon telkens tot 100% te kunnen laden en naar niets te moeten kijken.
Ik heb mijn Model S ingesteld op maximaal 80% laden en ik kijk er nooit meer na. Aangezien mijn weergave in percentages is heb ik ook geen stress over hoeveel kilometers het nu weer is. Maar als ik toch een keer 100% wil laden, dan is dat een optie. Ik ben wel blij met hoe Tesla het doet, maar had graag gezien dat ze 100% laden wat actiever zouden ontmoedigen.
 
Ik heb mijn Model S ingesteld op maximaal 80% laden en ik kijk er nooit meer na. Aangezien mijn weergave in percentages is heb ik ook geen stress over hoeveel kilometers het nu weer is. Maar als ik toch een keer 100% wil laden, dan is dat een optie. Ik ben wel blij met hoe Tesla het doet, maar had graag gezien dat ze 100% laden wat actiever zouden ontmoedigen.
Ik doe het ook zo maar af en toe moet je dan berekenen of je er wel komt met 80%.
Toch eenvoudiger om altijd 100% te kunnen laden.
Mijn ice's gooide ik ook altijd vol en geen 80%;)
En als je na x aantal jaren nog steeds dezelfde range hebt als wanneer je hem gekocht hebt voel je je toch ook minder bedrogen.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Moet toch zalig zijn om gewoon telkens tot 100% te kunnen laden en naar niets te moeten kijken.
Als je wat range verliest dat er nog genoeg reserve achter de hand gehouden wordt die systematisch vrijgegeven kan worden om op niveau te houden. Nu bij onze Tesla heb je dat gedoe met steeds tussen de 20 en 80% om de levensduur van je batterij te verlengen. En dan nog zie je je batterij achteruit gaan. Het is misschien maar een gedacht maar toch.

Ja, zalig. Tot 100% laden. Wel proberen te vergeten dat je weet dat dat eigenlijk maar tot 88% is. Veel beter dan tot 90% laden met een Tesla, laat staan tot 100%. Dat is namelijk echt heel slecht... Dus fijn dat bij de Porsche 88% wordt weergegeven als 100%, zodat je tot 100% kunt laden. Wat een vooruitgang.
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB and Hbrink
Ja, zalig. Tot 100% laden. Wel proberen te vergeten dat je weet dat dat eigenlijk maar tot 88% is. Veel beter dan tot 90% laden met een Tesla, laat staan tot 100%. Dat is namelijk echt heel slecht... Dus fijn dat bij de Porsche 88% wordt weergegeven als 100%, zodat je tot 100% kunt laden. Wat een vooruitgang.
Wie spreekt er hier van vooruitgang. Het is gewoon gebruiksvriendelijker. Je moet eens aan een leek uitleggen dat je beter niet teveel tot 100% mag opladen want dit nefast is voor de levensduur van de batterij. Voor iemand die dit gewoon is ok maar voor iemand die wil overstappen van zijn ice is het toch veel eenvoudiger dat je geen handleiding nodig hebt om de levensduur van je batterij te behouden. Het systeem van Porsche vind ik persoonlijk beter.
 
  • Like
Reactions: JanG007
oke, snap ik allemaal. Maar wat is nu echt het beste? IMijn accu is super gezond en dat wil ik zo houden, want ik plan hem echt nog jaren te houden. Tot welk percentage mag je de accu opladen om hem echt optimaal te houden?

Ik heb Elon Musk zelf zien en horen zeggen, "eighty percent, okay ninety is okay as well" . Is 80 beter dan 90? Of 90 beter dan 80?

Hij heeft het ook getwitterd:
Not worth going below 80% imo. Even 90% is still fine. Also, no issue going to 5% or lower SoC.

Dus moeten we niet voortaan 90% aanhouden. Is 88 het allerbeste? Wat is het nu? Ik hield tot nu toe altijd 80% aan, maar dat kan dus ook 90 zijn.

Elon Musk on Twitter

Tesla's New Stance On Charging Habits + Elon Responds: Video
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Even terug naar dat range gedoe over de Taycan.........het is een porsche, ken weinig mensen die klagen over het verbruik van een porsche, ze klagen alleen als die niet haalt wat ze aan prestaties opgeven (ze maken ze zelfs onzuiniger.....tunen).

Denk dat de kopers het helemaal niet boeit, die kopen dat ding om te blazen (voor afstanden staat er iets anders naast).
 
  • Like
Reactions: bugboy
Ik weet ook niet hoe Porsche die laadlimiet hanteert? Laadt die altijd tot 88% van de beschikbare accucapaciteit (die dus afneemt) of is die gewoon hard gecapt op 83.5kWh? In dat laatste geval zal de Taycan dus bij 12% degradatie alsnog maximaal gaan laden en zal de accu nog harder achteruitgaan. Wellicht dat ik het niet helemaal goed begrijp, dus verbeter mij graag als ik het fout heb.

In de video waar ze de efficiëntie van de Taycan bespreken, hebben ze het over een een gecapte lading van 83,5kWh.
Daarmee zal je de eerste 160.000km waarschijnlijk nooit in de problemen komen ook niet in 8 jaar.
Echter wanneer je 6-7% capaciteit kwijt bent en je gaat dan effectief de accu steeds voor meer dan 90-95% laden dan zal de capaciteit heel hard gaan afnemen zonder dat je dit als gebruiker zult merken.
 
Je kan het ook anders zien...als je eigenlijk beter niet tot 100% laad, wat is dan het nut van een range van 560km WLTP te afficheren? In dat opzicht ben ik meer voor de methode die Porsche gebruikt...gewoon "vol" en geen degradatie discussies. Ok ze halen geen 560km maar ik ook niet aangezien ik 100% beter kan vermijden. Je tankt je wagen toch ook niet 80% vol?
Afhankelijk van je profiel is 20% laten liggen het verschil tussen een laadstop of niet. (Praten hier wel over 120 ongebruikte kilometers)

Ik heb een awd genomen omdat ik wekelijks 2x400km doe. Hiervoor heb ik enkele rit, minimum 1 suc stop nodig. (Eigenlijk 2 om tijdens het verblijf niet onder de 10% te komen)

Toch laad ik niet tot 100% maar je kan je inbeelden dat het soms kriebelt ...

Uiteindelijk snap ik de discussie ook niet. Er zijn genoeg fabrikanten van SSD drives die ook ongeschreven reserves hanteren, geen haan die er naar kraait want wat geafficheerd wordt, wordt gehaald dus....

Uiteraard is het BMS van Telsa optimaler maar in deze kan ik het Taycan bashen toch niet helemaal volgen. Ik zou er als Porsche rijder alvast niet teveel van wakker liggen.
 
Klopt niet, ook bij onder meer bij Mercedes was er meer aan de hand. De software bepaalt op basis van acceleraties dat er een test aan de gang is, en gaat dan voor een bepaalde duur (lengte van emissietest) sjoemelen. Maar dat is dus OK voor jou?

Wat er aan de hand was heb ik in mijn vorige post al aangegeven en dat was moreel niet acceptabel in mijn optiek. Strafrechtelijk is hetgeen dat VW heeft gedaan nog wel een aantal stappen erger.

En wat er ook van zij, het resultaat bij de andere merken was krak hetzelfde: al die wagens stootten veel te veel NOX uit (evenveel als VW). Ik zeg nergens dat VW onschuldig was, alleen dat de rest er makkelijk vanaf komt terwijl ze even fel verantwoordelijk zijn voor de NOx.

VW is pas naar commonrail diesels overgestapt toen ze zelfs sjoemelsoftware de normen niet meer konden halen.

Tegen 2023 gaat VW meer dan 30 miljard investeren, dat is een waarschijnlijk om te bewijzen dat EV's geen toekomst hebben.
De e-tron lijkt me beter dan de EQC en de I-Pace (niet dat ik er ooit in gezien wil worden).
Dat VW in EV's investeert is voor een belangrijk deel gemotiveerd door de strafvervolging in de VS. Je kunt dan ook gerust twijfels hebben bij het commitment.
Dit zijn allemaal dramatisch slechte voorbeelden van BEV's
[/QUOTE]
 
Dat VW in EV's investeert is voor een belangrijk deel gemotiveerd door de strafvervolging in de VS. Je kunt dan ook gerust twijfels hebben bij het commitment.
Dit zijn allemaal dramatisch slechte voorbeelden van BEV's
[/QUOTE]
Denk je dat nu echt? Zou het ook niet kunnen zijn dat dit komt door het enorme succes van Tesla en het feit dat in 2030 alle diesels verbannen worden in de EU? Of dat je het kan schudden als autobouwer met alle disruptors die de markt betreden, lees meer de markt veranderen en jij als VW, grootste autoconcern ter wereld, tot een hoopje as herleid kan worden in een aantal jaar? Wees gerust, dit heeft niets meer met compliancy cars te maken maar met pompen of verzuipen...

Mijn mening uiteraard :D
 
Je kan het ook anders zien...als je eigenlijk beter niet tot 100% laad, wat is dan het nut van een range van 560km WLTP te afficheren? In dat opzicht ben ik meer voor de methode die Porsche gebruikt...gewoon "vol" en geen degradatie discussies.
Het zou misschien goed zijn om de WLTP range te berekenen bij 85% van de werkelijke accucapaciteit. Dan heb je meer een level playing field. Maar WLTP is toch al een onhaalbaar cijfer.

VW is pas naar commonrail diesels overgestapt toen ze zelfs sjoemelsoftware de normen niet meer konden halen.
Volgens mij betreft de modellen met sjoemelsoftware juist de common-rail diesels en juist niet de pompverstuivers (of ik begrijp je zin verkeerd). Pompverstuivers waren in de eerste generaties overigens prima blokken, maar bij de laatste versies rammelden de verstuivers an 1.5 ton in je blok. Wel een dure en wat lawaaïge techniek, dus daarom is VAG overgestapt naar CR diesels.
 
Je kan het ook anders zien...als je eigenlijk beter niet tot 100% laad, wat is dan het nut van een range van 560km WLTP te afficheren? In dat opzicht ben ik meer voor de methode die Porsche gebruikt...gewoon "vol" en geen degradatie discussies. Ok ze halen geen 560km maar ik ook niet aangezien ik 100% beter kan vermijden. Je tankt je wagen toch ook niet 80% vol?
Afhankelijk van je profiel is 20% laten liggen het verschil tussen een laadstop of niet. (Praten hier wel over 120 ongebruikte kilometers)

Ik heb een awd genomen omdat ik wekelijks 2x400km doe. Hiervoor heb ik enkele rit, minimum 1 suc stop nodig. (Eigenlijk 2 om tijdens het verblijf niet onder de 10% te komen)

Toch laad ik niet tot 100% maar je kan je inbeelden dat het soms kriebelt ...

Uiteindelijk snap ik de discussie ook niet. Er zijn genoeg fabrikanten van SSD drives die ook ongeschreven reserves hanteren, geen haan die er naar kraait want wat geafficheerd wordt, wordt gehaald dus....

Uiteraard is het BMS van Telsa optimaler maar in deze kan ik het Taycan bashen toch niet helemaal volgen. Ik zou er als Porsche rijder alvast niet teveel van wakker liggen.

Ach een MS P100D haalt in de praktijk bijna 2x de range van een Taycan en kost een fractie.
Los van de wat de WLTP opgeeft. Dit is een waarde die fabrikanten verplicht moeten hanteren in de EU ongeacht of het enige relevantie is met de werkelijkheid. Tesla adviseert overigens max 90%;) en geen 80%. De keer dat je 100% nodig hebt kan je die ook gewoon gebruiken.
Ook met slechts 80% komt een MS P100D verder dan een Taycan met "100%" lading...

De Taycan is idd een mooie auto maar wanneer je als Porsche hoog van de toren blaast met de term Tesla Killer dan zakken ze toch gewoon grof door het ijs.

Kan je je plezier hebben aan een auto als een Taycan. Uiteraard maar de discussie gaat erom of het een serieus alternatief zou kunnen zijn.
Dat lijkt mij dan weer niet en dat heeft niets met bashen te maken maar gewoon nuchtere feiten en objectieve meetwaarden.
Sterker nog ik vind het erg jammer dat er geen serieuze alternatieven zijn voor een Tesla.
 
Volgens mij betreft de modellen met sjoemelsoftware juist de common-rail diesels en juist niet de pompverstuivers (of ik begrijp je zin verkeerd). Pompverstuivers waren in de eerste generaties overigens prima blokken, maar bij de laatste versies rammelden de verstuivers an 1.5 ton in je blok. Wel een dure en wat lawaaïge techniek, dus daarom is VAG overgestapt naar CR diesels.

Pompverstuivers waren zuiniger dan commonrail dus op CO2 scoorde ze goed echter op basis van NOx en fijnstof waren ze heel veel slechter dan de commonrail diesels. Door strengere regels moesten ze wel overstappen op commonrail maar lagen toen uiteraard vele jaren achter op de concurrentie die al tientallen jaren CR motoren bouwde. Om toch de normen te halen hebben ze moeten sjoemelen met de software.
 
Ik heb een awd genomen omdat ik wekelijks 2x400km doe. Hiervoor heb ik enkele rit, minimum 1 suc stop nodig. (Eigenlijk 2 om tijdens het verblijf niet onder de 10% te komen)

Voor deze rit kan je de wagen toch probleemloos tot 100% laden ? Gewoon ervoor zorgen dat je de wagen niet lang laat staan met 100% Soc, maar het laden plant met jouw vertrek. Persoonlijk laad ik dan ‘s nachts tot 90% en de laatste 10% ‘s ochtends tijdens het ontbijt.

Wat de methode van Porsche betreft; ik zie daar evenmin graten in en vind dit een goeie oplossing zolang ze hun beloftes qua range afstemmen op die 88%.