bugboy
Active Member
Dat zijn niet alleen de PHEV rijders, maar ook genoeg Tesla rijders (denk met name dit met full-operational lease). Te zuinig voor een laadpaal aan huis en dus op de zaak de auto tot 100% volladen om het weekend door te komen. Ik rij wel eens in de Tesla van een kennis van mij en daar staat max. laden vrijwel altijd op 100%. Die wagen zit ook in de full-operational lease, dus zal hem waarschijnlijk een zorg zijn wat die accu over een paar jaar doet.Ook niet volledig.
Je hebt gelijk dat je hiermee voorkomt dan noobs de accu vernaggelen door continu 100% te laden zoals je veel ziet bij de PHEV's.
Het zou voor tweedehandskopers ook fijn zijn om betrouwbaar de status van de accu te kunnen uitlezen. Ik zou niet graag een Tesla kopen met 2 ton op de teller, waarbij de auto standaard tot 100% werd opgeladen. Ben ook benieuwd hoe lease maatschappijen hiermee om gaan. Denk dat een club als Mr. Green hier onderhand toch ook wel van op de hoogte is.
Ik zou het ook beter vinden dat de max. laadhoeveelheid na het laden ook altijd zou worden gereset naar 90% en elke keer een waarschuwing te tonen dat 100% laden slecht is voor het accupakket. Bij te vaak laden op 100% ook een melding geven dat garantie op het accupakket kan vervallen als er niet goed mee omgegaan wordt. Dan laten mensen het denk ik wel.
Ik heb de wagen in eigen bezit en laad standaard tot 80%, omdat ik voor mijn dagelijkse ritten niet meer nodig heb. Ik houd dan aan het einde van de dag 15-25% over en dat is prima. Als ik al een keer tot 100% laad, dan druppel ik hem een uurtje voor vertrek vol en rij dan weg. Binnenkort maar eens kijken wat de 90% range is van beide wagens. Ze zijn allebei 1.5 jaar oud nu, maar de mijne heeft wel 50% meer km's op de klok. Benieuwd of ik meer range heb dan hij.
Ik ben blij dat Tesla het toestaat dat ik tot 100% kan laden, maar ik begrijp ook dat Porsche deze discussie niet wil en het daarom niet doet. Desondanks degradeert ook een Porsche accu en zal die uiteindelijk ook wel onder die 12% komen.En als je het nu eens gewoon omdraait? Porsche belooft zijn klanten geen range die na twee jaar niet meer beschikbaar is, misschien is dit gewoon een voorbeeld van hoe je een product hoort te ontwerpen? Door die 12% af te schermen, bescherm je de batterij ook sowieso tegen degeneratie.
Ik weet ook niet hoe Porsche die laadlimiet hanteert? Laadt die altijd tot 88% van de beschikbare accucapaciteit (die dus afneemt) of is die gewoon hard gecapt op 83.5kWh? In dat laatste geval zal de Taycan dus bij 12% degradatie alsnog maximaal gaan laden en zal de accu nog harder achteruitgaan. Wellicht dat ik het niet helemaal goed begrijp, dus verbeter mij graag als ik het fout heb.
Op dit forum is VAG niet al te populair en het dieselverhaal verdient ook niet de schoonheidsprijs (understatement), maar ik denk ook dat VW één van de merken is die serieus bezig is met EV's. De prijsstelling van het ID.3 platform lijkt echt scherp te zijn en dat zou een EV-aanhanger alleen maar moeten toejuichen. Nu alleen nog hopen dat ze ook daadwerkelijk aantallen kunnen leveren. Audi heeft met de e-Tron een populaire EV op de weg gezet en de Taycan is ook een fraaie wagen die de EV acceptatie alleen maar zal doen toenemen.Ik zie ook dat VW het enigste klassieke automerk is dat voluit investeert in elektrische wagens en zich niet lijkt te beperken tot het produceren van compliance cars, daarom krijgen ze van mij het voordeel van de twijfel, iets wat geen enkele andere klassieke autoproducent nog krijgt.
Hyundai/KIA is eigenlijk het enige merk (buiten VAG en Tesla) dat een EV heeft neergezet dat betaalbaar is en dagelijks bruikbaar. Nissan Leaf is leuke pionier, maar met zijn laadcapaciteiten niet echt geschikt als enige auto. Renaults zijn te klein (Zoë en de Twizzy) om als normale auto in te zetten. De Zoë vind ik te duur, maar zo'n Twizzy vind ik echt een leuk ding voor er bij.