Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Porsche Taycan

This site may earn commission on affiliate links.
Lijkt mij gewoon een trucje van Porsche, binnen de garantie termijn zie en bemerk je geen batterijdegradatie (of het moet al meer dan 12% zijn) wanneer de degradatie meer dan 12% is ga je het wel zien en merken.
Met andere woorden: Bij een Tesla merk je batterijdegradatie vanaf dat de auto nieuw is maar gelukkig gaat het langzaam, bij Porsche merk je het pas nadat er meer dan 12% degradatie is en of het langzaam gaat weten we nog niet, bij Tesla heb je een gedeelte van die 12% de eerste jaren beschikbaar mocht je dit willen en bij Porsche nooit.

Inderdaad is het beter de accu niet vaak tot 100% te laden en dan te laten staan zonder te rijden maar voor een lange rit kan het wel erg comfortabel zijn om een keer tot 100% te kunnen laden.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
oke, snap ik allemaal. Maar wat is nu echt het beste? IMijn accu is super gezond en dat wil ik zo houden, want ik plan hem echt nog jaren te houden. Tot welk percentage mag je de accu opladen om hem echt optimaal te houden?

Ik heb Elon Musk zelf zien en horen zeggen, "eighty percent, okay ninety is okay as well" . Is 80 beter dan 90? Of 90 beter dan 80?

Hij heeft het ook getwitterd:
Not worth going below 80% imo. Even 90% is still fine. Also, no issue going to 5% or lower SoC.

Dus moeten we niet voortaan 90% aanhouden. Is 88 het allerbeste? Wat is het nu? Ik hield tot nu toe altijd 80% aan, maar dat kan dus ook 90 zijn.

Elon Musk on Twitter

Tesla's New Stance On Charging Habits + Elon Responds: Video

70% of 80%.
Lees maar eens verder op dat Twitterlinkje dat je hebt geplaatst
 
De Taycan is idd een mooie auto maar wanneer je als Porsche hoog van de toren blaast met de term Tesla Killer dan zakken ze toch gewoon grof door het ijs.

Uiteraard maar de discussie gaat erom of het een serieus alternatief zou kunnen zijn.

Sterker nog ik vind het erg jammer dat er geen serieuze alternatieven zijn voor een Tesla.

Daar geef ik je gelijk in, over de hele lijn.

Nu, ivm Tesla killer, daar pas ik altijd met op. Ik heb nog nooit een constructeer zelf horen zeggen dat hij een Tesla killer op de markt brengt. Dit is meestal de pers. Bij Porsche/VW weten ze donders goed dat ze voorlopig niet in staat zijn om Tesla bij te houden.

Porsche, vind ik, is er tot hiertoe als enige in geslaagd om iets uit te brengen dat niet
volledig in het niets verdwijnt tov een Tesla en tegelijkertijd nog innoveert. (800v, rij eigenschappen, acceleratie repeat, Porsche DNA)

Maar we zijn het er allemaal over eens, voorlopig is het eenzaam aan de top voor Tesla en ik vermoed dat we nog een aantal leuke zaken gaan zien.
 
Daar geef ik je gelijk in, over de hele lijn.

Nu, ivm Tesla killer, daar pas ik altijd met op. Ik heb nog nooit een constructeer zelf horen zeggen dat hij een Tesla killer op de markt brengt. Dit is meestal de pers. Bij Porsche/VW weten ze donders goed dat ze voorlopig niet in staat zijn om Tesla bij te houden.

Porsche, vind ik, is er tot hiertoe als enige in geslaagd om iets uit te brengen dat niet
volledig in het niets verdwijnt tov een Tesla en tegelijkertijd nog innoveert. (800v, rij eigenschappen, acceleratie repeat, Porsche DNA)

Maar we zijn het er allemaal over eens, voorlopig is het eenzaam aan de top voor Tesla en ik vermoed dat we nog een aantal leuke zaken gaan zien.

De 800V lijkt op de lange termijn beter dan de 400V. Probleem is alleen dat er vrijwel nergens een lader te vinden is die dit kan leveren.
Waar ze dan de boot missen is dat op 400V het laden ineens weer dramatisch langzaam is.

Voor een goede EV heb je ook een goede infrastructuur nodig.

Porsche heeft de Taycan een mechanische versnellingsbak gegeven waardoor je ook op hogere snelheid gebruik kunt maken van het vermogen van de e-motor. Iets wat je bij Tesla wel een beetje mist. Boven de 80km/u wordt het toch wel een stuk tammer.
Anderzijds is het ontbreken van de versnellingsbak de reden dat de Tesla zo efficiënt is. Het verschil tussen een goed dagelijks gebruik en een kort moment van glorie.

Ik heb overigens een paar maanden geleden een stuk gelezen over het team dat de Taycan heeft gemaakt.
De top van het team reden allemaal een Model S omdat dit de benchmark voor hen was...
 
  • Like
Reactions: JanG007
Voor deze rit kan je de wagen toch probleemloos tot 100% laden ? Gewoon ervoor zorgen dat je de wagen niet lang laat staan met 100% Soc, maar het laden plant met jouw vertrek. Persoonlijk laad ik dan ‘s nachts tot 90% en de laatste 10% ‘s ochtends tijdens het ontbijt.

Klopt maar is dit gezond? Elke week 800km (heen 400, terug 400) dus stel dat ik 40 weken werk dan doe ik 80x/jaar een rit van 400km waarbij ik eventueel tot 100% zou laden en ongeveer 160 supercharge sessies/jaar,... niet daarom naar 100% en mss in zomer minder...)

Zonder iets als Teslafi heb je dus eigenlijk geen idee hoe goed of slecht je bezig bent ivm batterij torture. De "noob" zit hier echt niet op te wachten en mss ook terecht, niet?

Het leuke zou zijn dat Tesla intelligentie steekt in je charge sessies en de optimale snelheid (al dan niet met override) van de sessie managed door deze te extrapoleren over de gemiddelde leeftijd van een voertuig of degradatie informatie van de vloot zodat je niet ineens na driejaar op 60Kw/h gethrottled wordt.
 
Pompverstuivers waren zuiniger dan commonrail dus op CO2 scoorde ze goed echter op basis van NOx en fijnstof waren ze heel veel slechter dan de commonrail diesels. Door strengere regels moesten ze wel overstappen op commonrail maar lagen toen uiteraard vele jaren achter op de concurrentie die al tientallen jaren CR motoren bouwde. Om toch de normen te halen hebben ze moeten sjoemelen met de software.
In die tijd keek ik alleen naar verbruik, pk's en koppel. Dacht dat het met een roetfilter er op allemaal wel opgelost zou zijn. :)
 
  • Like
Reactions: slk-A4
Porsche heeft de Taycan een mechanische versnellingsbak gegeven waardoor je ook op hogere snelheid gebruik kunt maken van het vermogen van de e-motor. Iets wat je bij Tesla wel een beetje mist. Boven de 80km/u wordt het toch wel een stuk tammer.
Waar komt dit eigenlijk vandaan? Ik begreep altijd dat het koppel van een electromotor constant is en je daarom geen versnellingsbak nodig hebt. Voor een dagelijkse auto is de Tesla meer dan vlot genoeg, maar de duw in de rug ben je boven de 100km/u inderdaad wel een beetje kwijt. Voor mij prima, want daardoor ga je wat relaxter rijden i.p.v. dat getrap dat ik voorheen veel vaker deed.
 
Waar komt dit eigenlijk vandaan? Ik begreep altijd dat het koppel van een electromotor constant is en je daarom geen versnellingsbak nodig hebt. Voor een dagelijkse auto is de Tesla meer dan vlot genoeg, maar de duw in de rug ben je boven de 100km/u inderdaad wel een beetje kwijt. Voor mij prima, want daardoor ga je wat relaxter rijden i.p.v. dat getrap dat ik voorheen veel vaker deed.
e98Er.png


Bij 50Mph of wel 80km/u zakt het hard weg.
 
Wie spreekt er hier van vooruitgang. Het is gewoon gebruiksvriendelijker. Je moet eens aan een leek uitleggen dat je beter niet teveel tot 100% mag opladen want dit nefast is voor de levensduur van de batterij. Voor iemand die dit gewoon is ok maar voor iemand die wil overstappen van zijn ice is het toch veel eenvoudiger dat je geen handleiding nodig hebt om de levensduur van je batterij te behouden. Het systeem van Porsche vind ik persoonlijk beter.

In een Tesla gaat hij automatisch weer terug naar 90% na een paar keer laden op 100%.
Wellicht is mijn beeld van de mensheid te rooskleurig. Maar wat Porsche doet geeft aan dat hun klanten blijkbaar te debiel zijn om dit te snappen.
Wanneer dit echt zo is dan verdienen ze ook niet beter..

Het is dan ook niet gebruikersvriendelijk maar eerder debiel vriendelijk.:D
 
  • Disagree
  • Like
Reactions: Maurice1 and Hayden
Het is dan ook niet gebruikersvriendelijk maar eerder debiel vriendelijk.:D

Mja, er lopen nu ook eenmaal meer “debielen“ rond dan nerds. Als je dan toch de wereld wil veroveren, hou je hier best rekening mee. Ik heb er persoonlijk niet echt last van aangezien ik hier veel rondhang en me ervoor interesseer maar niet elke toekomstige EV/Tesla bestuurder is zo.
 
  • Like
Reactions: Hayden
Dat is een grafiek van jaren terug... Leuk voor illustratie maar een model S dual drive met 90kW accu heeft al bijna meer power dan een S 85 performance (single motor)

De huidige generatie is echt mega veel sneller

De waarde waar hij begint weg te vallen is idd wat verschoven maar het doet niets af aan het feit dat ze allemaal hard wegvallen als de snelheid toeneemt. Het was ook om aan te geven waarom Porsche op de Taycan wel een versnellingsbak heeft gemonteerd.
 
  • Like
Reactions: bugboy
In een Tesla gaat hij automatisch weer terug naar 90% na een paar keer laden op 100%.
Wellicht is mijn beeld van de mensheid te rooskleurig. Maar wat Porsche doet geeft aan dat hun klanten blijkbaar te debiel zijn om dit te snappen.
Wanneer dit echt zo is dan verdienen ze ook niet beter..

Het is dan ook niet gebruikersvriendelijk maar eerder debiel vriendelijk.:D
Voor een fanboy die meer dan 1500 posts op zijn teller staan heeft is dit allemaal vanzelfsprekend.
Maar die "debielen" zoals jij ze noemt, die geen tijd of zin hebben om hier uren te spenderen is dit niet zo.
Nu gooien ze hun tank vol en rijden ze even ver als toen hun ice nieuw was.
Bij Tesla beloven ze x aantal range, wat ik nog nooit gehaald heb, die je maar sporadisch mag gebruiken want anders gaat je batterij nog sneller achteruit en na verloop van tijd haal je die range al helemaal niet meer. Er zijn hier al tal van draadjes waarin men probeert te achterhalen hoe ze nu het beste laden dus zo eenvoudig is het allemaal niet.
Je hoeft geen uitleg als je gewoon steeds je batterij vol kan laden en waarbij de batterij op pijl gehouden wordt door de reserve die ze achter de hand houden.
Stond vorige week nog een zoveelste artikel in de krant over hoe de batterijen achteruit gaan. Ze hebben een stok om mee te slaan en Porsche neemt ze die stok af door 12% achter de hand te houden.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben heel tevreden met mijn Tesla en ik kan ermee leven om slechts 80% van mijn batterij te gebruiken.
 
  • Like
Reactions: JanG007
een eerste review

,


nogal oppervlakkig maar dat zijn alle reviews van dit kanaal imho

Blijkbaar is de snellader een optie. :eek:Als je die niet aanvinkt ben je beperkt tot laden aan 50kWo_O

Ik blijf me toch afvragen of die laadbeperking tot 88% een slimme zet is. Alle andere merken afficheren max range bij 100% en adviseren daarna niet vol te laden tenzij bij uitzondering. Porsche afficheert 450 km WLTP range, maar zonder die beperking zou de WLTP range van de Porsche 522 km zijn...
Rare jongens die Duitsers
 
En dat laatste is de vraag. Is de range met of zonder die beperking? Niemand die het weet behalve Porsche. Het zou zo maar kunnen dat de 'onafhankelijke' range zonder de beperking is en de WLTP/EPA ranges met de beperking zijn, of allerlei variaties op dat thema zoals de EPA met de beperking en de rest zonder.
 
Mja, er lopen nu ook eenmaal meer “debielen“ rond dan nerds. Als je dan toch de wereld wil veroveren, hou je hier best rekening mee. Ik heb er persoonlijk niet echt last van aangezien ik hier veel rondhang en me ervoor interesseer maar niet elke toekomstige EV/Tesla bestuurder is zo.
Als je een duur speeltje koopt, lijkt het me verstandig dat je de gebruikshandleiding leest, ongeacht je interesse/ verstand o.i.d.
Tesla is heel duidelijk met tot 90% voor dagelijks gebruik en de laatste 10% bij een trip. Als je de batterij zo lang mogelijk goed wil houden, dan verdiep je je in het type batterij en welke handelwijze daar het beste bij aansluit.
 
een eerste review

,


nogal oppervlakkig maar dat zijn alle reviews van dit kanaal imho

Blijkbaar is de snellader een optie. :eek:Als je die niet aanvinkt ben je beperkt tot laden aan 50kWo_O

Ik blijf me toch afvragen of die laadbeperking tot 88% een slimme zet is. Alle andere merken afficheren max range bij 100% en adviseren daarna niet vol te laden tenzij bij uitzondering. Porsche afficheert 450 km WLTP range, maar zonder die beperking zou de WLTP range van de Porsche 522 km zijn...
Rare jongens die Duitsers

VIa berekening benaderd waarom de Porsche het minst efficient is: De echte range van de Porsche Taycan schijnt overigens een stuk lager te liggen: https://ww.electrek.co/2019/12/11/porsche-taycan-turbo-201-mile-epa-range/