Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Project Highland (Model 3 redesign)

This site may earn commission on affiliate links.
Maar wat is het probleem als je je handen gewoon altijd op kwart voor 3 aan het stuur houd? Alleen bij inparkeren heb je overpakken eventueel nodig. Rotondes zijn nu toch weer niet echt extreem scherp dat je op een rotonde moet overpakken. Kijk maar eens naar coureurs, die rijden alleen maar met de handen op kwart voor 3. Als je dat doet kan je duim van je linker hand altijd prima bij de knipperlichtknop.
Voor ik mijn wijk in rijd kom ik langs 2 rotondes. Dus veel ervaring daarmee. Dit zijn de standaard 1 baan rotondes die als klein beschouwd kunnen worden en je op veel plekken binnen de bebouwde kom aantreft.
Bij 3/4 moet ik dermate veel insturen dat dat niet met mijn hand op kwart voor 3 te doen is. Misschien lukt het wel als je het Ehler-danlos syndroom hebt (hyperflexibel), maar dat heb ik gelukkig niet.

Het is ook niet dat je er fysiek niet bij kunt, maar geloof me, in het begin ga je visueel kijken welke knop je nodig hebt. Dan zit mijn kwart voor drie hand inmiddels op 10 over 3 en hangen de knoppen op hun kop. Dat is gewoon echt even wennen en lastig. Ga ik niet mooier maken.
Maar daarbij zeg ik ook dat ik niet meer terugwil na de gewenning.
 
  • Like
  • Funny
Reactions: rmaz and adjego
Misschien moet je dan eerst eens beginnen met je snelheid aan te passen zodat je je voertuig en zijn bedieningsorganen in elke omstandigheid in de hand hebt, dus... gewoon zoals de wet het voorschrijft.
Op een doorsnee rotonde heb je slechts een kwartslag van je stuur nodig. op zeer kleine rotondes kan dat meer zijn, maar die moet je niet tegen 70km/u nemen, dat kan ook meer verantwoord en trager...
Op zo goed als iedere rotonde in Nederland is je stuuruitslag 180 graden of hoger, zolang je niet de eerste afslag neemt.

Richting aangeven met een gevoelloos knopje (als je er geen ervaring mee hebt raad ik je aan om er een keer mee te rijden) op een stuur is per definitie suboptimaal tegenover stalks. Elon maakt hele mooie auto’s, maar dit is gewoon een design fout (behalve als je vast houdt aan het argument dat alles straks zelf rijdt, maar dan hadden ze het stuur sowieso geheel weg kunnen laten).
 
De "stalk is more natural" -> is ook maar omdat we het zo hebben moeten leren en er geen alternatief beschikbaar was.
Mijn kever uit 1950 heeft geen hendels aanbeet stuur, maar het veel beter opgelost:

odometer-split-window-VW.jpg


Een knop op je dashboard. Naar links en de linker semafoor gaat uit en naar echts de rechter. Minimalistischer gaat het niet worden.

Alles op het stuur is gewoon waardeloos.
 
Chill, die zijn super voor een EV conversie




😉
Ha ha... Moet je roepen op het LVWCN forum (Luchtgekoelde VW Club Nederland) en ze hangen je op aan de hoogste boom. :) Is met een clubrit altijd lachen, want de meeste VW rijders geven lekker af op een EV. Meestal roep ik dan na 15 minuten onzin dat het allemaal wel meevalt en dat ik al 5 jaar electrisch rijd. Altijd heerlijk ongemakkelijke reacties.

Ondanks dat ik een EV erg prettig vind rijden snap ik niet waarom mensen oldtimers ombouwen naar een EV. Meestal wordt er maar heel weinig mee gereden, dus een accu is dan niet de meest duurzame oplossing. Daarbij moet je zoveel aanpassen en verstevigen dat er maar weinig van het origineel bewaard blijft. En het hele karakter is weg. Mijn kevertje ruikt echt naar oude auto (olieluchtje) en heerlijk karakteristiek gepruttel. Never nooit dat ik die naar een electrisch zou ombouwen.

Ik vind het altijd nog ongelooflijk dat een auto van meer dan 70 jaar oud nog steeds in staat is rond te rijden. Ik denk dat geen enkele Tesla dat gaat halen...
 
Vandaag even bij de "nieuwe" M3 gekeken, ging bij een MY kijken en zag pas na een paar minuten dat de nieuwe M3 ook in de showroom stond 😅

Kort samenvatting van opvallendste wijzigingen:
  • Interieur is wel flink gewijzigd maar het voelt niet als een totaal andere auto. En dan kom ik nog vanuit de 2019 M3.....
  • De stoelkoeling werkt erg goed en snel, leuke toevoeging wat mij betreft.
  • De opening van de trunk leek gevoelsmatiger kleiner maar ik heb het niet nagemeten. (misschien gezichtsbedrog door ontbreken achterlichten?)
  • Er zitten lipjes onder aan de deuren welke in een opening van dorpel vallen (>veiligheid bij ongeval?)
  • Stuur is anders en wel fraai. De 2 stuurhendels hadden ze wat mij betreft niet weg hoeven te laten.......
  • De voorkant is op het eerste gezicht niet extreem veranderd, wel fraaier (het was overigens een krappe showroom -> kan vertekenen)
  • De achterkant zier er een heel stuk fraaier uit wat mij betreft (stond vrij strak tegen de muur, wat lastig te zien)
Een MY is echt wel een stukje ruimer dan de M3 ondanks geringe verschillen in de buitenafm. (vooral op de achterbank)
 
@SparkyM3LR4WD Waar staat die Model 3? Morgen gaat waarschijnlijk de MS retour, maar als een M3 echt tegenvalt dan houd ik die liever. Kan ik morgen nog snel even kijken...

Een Model Y is 7cm breder dan een Model 3 en dat is best veel. Ook zit je hoger op de achterbank en kan je je benen fatsoenlijjk onder de voorstoelen kwijt. Omdat de stoelen ook wat hoger staan, zullen ze ook iets rechterop staan en dat zal ook verschil maken. Een Model Y is echt een grote auto. Valt pas op als je die naast een andere auto zet:
1695042502561.png
 
@SparkyM3LR4WD Waar staat die Model 3? Morgen gaat waarschijnlijk de MS retour, maar als een M3 echt tegenvalt dan houd ik die liever. Kan ik morgen nog snel even kijken...

Een Model Y is 7cm breder dan een Model 3 en dat is best veel. Ook zit je hoger op de achterbank en kan je je benen fatsoenlijjk onder de voorstoelen kwijt. Omdat de stoelen ook wat hoger staan, zullen ze ook iets rechterop staan en dat zal ook verschil maken. Een Model Y is echt een grote auto. Valt pas op als je die naast een andere auto zet:
The comfort of the rear seats and the fact that they can much better accommodate 3 adults there was why I went for the Model Y.

Also that I do not like to bend as much as I have to in a Model 3 every time I get in or out
 
@SparkyM3LR4WD Waar staat die Model 3? Morgen gaat waarschijnlijk de MS retour, maar als een M3 echt tegenvalt dan houd ik die liever. Kan ik morgen nog snel even kijken...

Een Model Y is 7cm breder dan een Model 3 en dat is best veel. Ook zit je hoger op de achterbank en kan je je benen fatsoenlijjk onder de voorstoelen kwijt. Omdat de stoelen ook wat hoger staan, zullen ze ook iets rechterop staan en dat zal ook verschil maken. Een Model Y is echt een grote auto. Valt pas op als je die naast een andere auto zet:
View attachment 974918
Ik kwam de nwe M3 tegen in de showroom van Utrecht (vlak bij de Ikea).
 
Ik moest vandaag in Utrecht zijn en ben binnengewandeld bij de SEC. De ‘Highland’ staat er te shinen……. Een behoorlijke (zeg maar gigantische) stap vooruit qua look & feel ten opzichte van onze model 3 LR uit 2019. Zelfs ten opzichte van de model Y in de showroom is het een flinke stap vooruit. Mocht je niet veel waarde hechten aan hogere zit en meer ruimte, dan zou ik het wel weten.
Zoals ik al verwacht had, is er geen zicht op toevoegen van LR RWD aan het pallet: “de laatste keer duurde het ook 3 jaar voordat die terug kwam”. Oftewel de bestelling kan om naar een reguliere RWD.
Het scherm is razendsnel. Zeker in vergelijking met het scherm van onze huidige 3. En dat scherm kan ik ook niet traag noemen.
Eén opvallend, maar wel belangrijk puntje: ik zat veel fijner achter ‘mijzelf’ in de nieuwe 3. Mijn voeten lijken beter onder de stoel te kunnen.
Verder heb ik een aankomende Tesla rijder nog wat kunnen bijbrengen. Zijn reactie? “Gaat dat zo makkelijk…….”.