Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Project Highland (Model 3 redesign)

This site may earn commission on affiliate links.
Dat beweert ik niet. Ik had het over 200 km bij 70% laden en de laatst haalbare lader die op 150 km ligt en de eerstvolgende op 205 km net niet haalbaar. Dan moet je al op 150 km laden, zelfs met een bereik van 200km (op 70%, want onderweg wordt maar tot 70% geladen werd beweerd).

in dat geval laad je tot 72% en dan haal je die 205 km wel gewoon .
Nog een voordeel van de LFP batterij is dat hij het nog redelijk volhoudt boven de 70%... hij duikt pas bij 77% onder de 50 kw. Je zit zelfs vrij snel nog aan 90%, wat natuurlijk ook mede komt doordat de batterij simpelweg kleiner is.

Maw etappes van 200-230 km zijn gewoon prima doenbaar, 't is pas als je echt naar 300km gaat dat de laadstops buitenproportioneel lang worden, dan moet je 45 minuten aan de lader ipv +/- 20 minuten.
 
Dat beweert ik niet. Ik had het over 200 km bij 70% laden en de laatst haalbare lader die op 150 km ligt en de eerstvolgende op 205 km net niet haalbaar. Dan moet je al op 150 km laden, zelfs met een bereik van 200km (op 70%, want onderweg wordt maar tot 70% geladen werd beweerd).
Blijft dat 285 km op 100% voor een RWD wel uiterst conservatief is, tenzij misschien bij extreme kou en/of in combinatie met een zware voet. Lijkt me dus niet representatief.
 
in dat geval laad je tot 72% en dan haal je die 205 km wel gewoon .
Nog een voordeel van de LFP batterij is dat hij het nog redelijk volhoudt boven de 70%... hij duikt pas bij 77% onder de 50 kw. Je zit zelfs vrij snel nog aan 90%, wat natuurlijk ook mede komt doordat de batterij simpelweg kleiner is.
Zonder voorverwarming haalde ik recent nog boven de 60kW bij 85%.

Maw etappes van 200-230 km zijn gewoon prima doenbaar, 't is pas als je echt naar 300km gaat dat de laadstops buitenproportioneel lang worden, dan moet je 45 minuten aan de lader ipv +/- 20 minuten.
Vandaar dat je ook beter kortere etappes doet, verlies je geen tijd mee. En bovenal, veel veiliger om regelmatiger rust te nemen.
 
De discussie over range tbv 1, 2 of 3 vakanties per jaar komen we niet uit met elkaar :rolleyes:

Niet zo spannend, de range is m.i. vooral bepalend voor:
  • Degene die regelmatig/maandelijks/wekelijks een DAGELIJKSE afstand afleggen die net te lang is voor SR maar haalbaar met LR
  • Degene die niet huis of op het werk kunnen laden (afhankelijk zijn van openbare laadpaal of snellader)
Gelukkig is de keuze er voor iedereen (die het kan betalen), dat was vroeger wel anders 😅
 
  • Like
Reactions: Dan84 and JuanF1
Deze is nog wel interessant:


Betreft wel de VS versie met wat meer pk's dan de Europese versie.

Zaterdag in de nieuwe model 3 performance gezeten bij Tesla Den Haag, staat nog niet in de showroom maar mocht hem bekijken en er in zitten. Betrof een witte met zwart interieur, mocht geen foto's maken omdat de officiële presentatie nog volgt.
Bouwkwaliteit is toch een grote sprong voorwaarts in vergelijking met mijn 2019 M3P, de nieuwe stoelen zitten ook heerlijk.

Omdat ik er toch was meteen een proefrit in een M3LR Highland kunnen maken, merk je ook weer goed het verschil met de 2019 versie.
Het ontbreken van de stalks kan ik denk ik wel vlot aan wennen.
 

Dit gaat de verkoop van M3 geen goed doen, tenzij ze gaan importeren uit Freemont, maar betwijfel of daar productiecapaciteitsoverschot is.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1

Dit gaat de verkoop van M3 geen goed doen, tenzij ze gaan importeren uit Freemont, maar betwijfel of daar productiecapaciteitsoverschot is.
Tenzij een fabriek hebben in China niet direct betekent dat je een Chinese autobouwer bent.
Ik verwacht namelijk ook niet dat in de EU gevestigde autofabrikanten op auto's geproduceerd in China bij import in de EU deze belasting moet betalen.
Het is ook de vraag of deze partijen van dezelfde voordelen genieten als Chinese producenten.
 
Tenzij een fabriek hebben in China niet direct betekent dat je een Chinese autobouwer bent.
Ik verwacht namelijk ook niet dat in de EU gevestigde autofabrikanten op auto's geproduceerd in China bij import in de EU deze belasting moet betalen.
Het is ook de vraag of deze partijen van dezelfde voordelen genieten als Chinese producenten.


Correct, voorlopig geldt dit enkel voor BYD, SAIC en Geely.

Meer info


 
Correct, voorlopig geldt dit enkel voor BYD, SAIC en Geely.

Meer info



hier staat dan weer 21% voor Tesla, verwarrend allemaal.
 
hier staat dan weer 21% voor Tesla, verwarrend allemaal.


Moet sowieso nog bepaald worden, Tesla heeft een uitzondering aangevraagd en informatie aangeleverd.

Wat ik ervan meegekregen heb gaat de EU nu eerst weer onderhandelen met China op basis van wat ze nu weten qua oneerlijke subsidies van hun kant dus het kan werkelijk nog alle kanten op 😅
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Niek and Michel_AH