Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

verschillen Model 3 2022 en Model 3 facelift 2023 Highland

This site may earn commission on affiliate links.
Deze nieuwe topic geopend om de verschillen op een rijtje te zetten.

De Model 3 facelift 2023 Highland (t.o.v. bestaand model) heeft:
- geventileerde stoelen
- LED display achter
- gewijzigde stuur, vervallen hendels; rijmodus op scherm instellen (PRND)
- betere WLTP range (+8%), maar zelfde accu (LFP CATL en LG voor de Long Range) en zelfde aandrijflijn
- 1000 Euro duurder
- optische verschillen buitenzijde, andere front- en achterkant
- ander interieur, scherm, LED strips, materialen interieur en verbeterde, snellere centrale display met dunnere rand
- betere isolatie, dubbel glas rondom, dus auto is stiller
- betere onderstel, meer gericht op comfort
- een ander design velgen 18 en 19 inch
- nieuwe kleuren
- meer laadruimte (??)
- beter geluid en speakers, LR nog betere geluidsysteem
- andere banden voor extra comfort
- hoog vermogen usb-C lader
- totaal gewicht auto is lager
- ?

Wat nog niet duidelijk is:
- Wel of geen front camera ?
- Wel of geen HW 4.0 ?
- Wel of geen verbeterde PDC functie icm betere camera's ?
- Wel of geen betere resolutie camera ?
- HEPA filter?
- ?

Iets vergeten?
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Hbrink and Emphyrio
En, als ik me niet vergis zie ik het bioweapon defense icoon, dus heeft de model
3 nu dus ook mogelijk een HEPA filter.
 

Attachments

  • IMG_3216.png
    IMG_3216.png
    1 MB · Views: 96
Jammer dat de auto iets duurder is geworden, daar eerder is gesproken over kostenbesparing door slimmer assembleren en daardoor mogelijk een nog scherpere prijs voor de consument.
Die 1000€ is toch relatief als je ziet wat er fundamenteel bijgekomen is.
Dubbelglas roodomrand, geventileerde zetels en regelbare ventilatie achter met 8" scherm.
Als ze dat als upgrade pakket voor 1000€ op de Y aanbieden, dan twijfel ik niet.
En dan hebben we de andere verbeteringen/evoluties nog niet genoemd.
 
Filmpje bekeken. Leuke wagen. Achterlichten zien er wel mooi uit. Hopelijk betere DRL in de koplampen dan de MS. Wat ik wel interessant vond is dat ze de ophanging aan de voorkant onder handen hebben genomen. De range van de LR is best indrukwekkend, had verwacht dat ze wellicht iets aan de efficiency van de motoren hadden gedaan.

Maar de kleuren…….. waarom? Waarom geen andere kleurtjes erbij? Nou ja, in ieder geval weer werk voor de carwrappers.
 
Die 1000€ is toch relatief als je ziet wat er fundamenteel bijgekomen is.
Dubbelglas roodomrand, geventileerde zetels en regelbare ventilatie achter met 8" scherm.
Als ze dat als upgrade pakket voor 1000€ op de Y aanbieden, dan twijfel ik niet.
En dan hebben we de andere verbeteringen/evoluties nog niet genoemd.
Eens, maar de concurrentie verlaagt de instapprijzen. Het verhogen van de prijs (nog steeds erg scherp overigens) maakt de drempel iets hoger. Als Tesla op schaal wilt concurreren, dat kunnen ze mogelijk de plank mis slaan. Wellicht dat de prijsverlagingen snel gaan volgen. Iedereen rekent er wel een beetje op de dat de prijzen iets kunnen zakken. Kijk naar de S en Y nu.

Zonet viel mij ook op dat de EUR 500,- Referral korting niet op de nieuwe Model 3 kan worden toegepast.
 
Last edited:
Wat nog niet duidelijk is:
- Wel of geen front camera ?
- Wel of geen HW 4.0 ?
- Wel of geen verbeterde PDC functie icm betere camera's ?
- Wel of geen betere resolutie camera ?
- HEPA filter?
- ?

Iemand al iets meer gelezen over de bovenstaande zaken.
 
Wat nog niet duidelijk is:
- Wel of geen front camera ?
- Wel of geen HW 4.0 ?
- Wel of geen verbeterde PDC functie icm betere camera's ?
- Wel of geen betere resolutie camera ?
- HEPA filter?
- ?

Iemand al iets meer gelezen over de bovenstaande zaken.
Wat ik mis in je verhaal is de laadruimte, van ongeveer 550l naar 680l? Hoe dan? De auto lijkt wel 30mm gegroeid.

Verder ben ik persoonlijk ook benieuwd of de LR RWD blijft bestaan. Die heb ik in bestelling voor maart.
 
Wat ik mis in je verhaal is de laadruimte, van ongeveer 550l naar 680l? Hoe dan? De auto lijkt wel 30mm gegroeid.

Verder ben ik persoonlijk ook benieuwd of de LR RWD blijft bestaan. Die heb ik in bestelling voor maart.
Goeie vraag wat betreft de laadruimte. Het staat op de website van Tesla. Kan zijn dat ze het anders berekend hebben nu. Misschien incl. frunk + laadruimte onder de vloer. Dan komt die 682 Liter wel in de buurt denk ik. Die 3 cm zit in het bumperwerk V+A denk ik.

De LR RWD komt misschien later nog. Las ergens dat CATL een 66kWh (nu voor de normale RWD ca. 60kWh) LFP accupack levert, dus 10% meer. Mogelijk wordt de 66kWh de Long Range (600+ km WLTP op 18 inch)? Geen idee. Alles is nog vers van de pers nu. Meer info is er nog niet. Maar in maart 2024 kan nog zeker wat veranderen.
 
Last edited:
Volgens berekende Tesla altijd de laadruimte al maximaal, dus het lijkt alsof deze echt groter geworden is. Nu kon ik altijd al alles kwijt, maar wat extra ruimte is meegenomen.
3cm extra opofferen voor wat exterieure looks, is meer iets voor de ‘Duitsers’…
Tesla heeft de LR RWD variant niet zolang geleden geïntroduceerd. Toen wisten ze zelf dat de facelift er aan kwam. Kan me niet voorstellen dat het alleen te doen was om nog wat extra sales.
Uiteindelijk maakt het allemaal maar weinig uit was mijn conclusie tijdens afgelopen trip. In Spanje moesten we twee keer 350km overbruggen naar de volgende SUC. Veel te ver voor onze blazen. Zoveel mogelijk gegaan voor V3, maar altijd was de auto eerder klaar voor vervolg dan wij als gezin. Oftewel met range en laadsnelheid zat het al snor.
 
  • Like
Reactions: NielsA and LaurensH