Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Projectvoorstel: improve trunk lighting

This site may earn commission on affiliate links.
Mogelijk mis ik wat in de discussie, maar is de bedrading die je hebt gevonden direct aan te sluiten op de genoemde lampjes? Of moet er nog een plugje/kabeltje tussen gerommeld worden?
Dat is het plan, zeker weten doen we het binnenkort pas.

Verlichtingspakket? Zit daar de kofferbak verlichting bij in?
Wat een idioten (als het waar is). Nog erger dan de hoedenplank als optie.
Ja en ja, helaas.

Maar of er ook ruimte voor is i de achterklep weet ik niet. Iemand al bekeken?
Goed punt, ik ga nog kijken.
 
Voor de linkerkant is dat eenvoudig.
Wat heb je rechts los moeten maken om het draadje los te krijgen?
Daar zit de subwoofer en is de bekleding niet zomaar aan de kant te duwen.
Daar zit hooguit de electronica van de audio, want er kwam geen oompfh oompfh uit en de radio stond aan :)

In de rand van de 'dubbele bodem' zitten rechts 2 plastic pluggen. Die heb ik losgehaald, maar vraag me af of het echt nodig was.
Werkplaatshandschoenen aan en trekken maar - naar voren, beneden en naar de buitenkant van de auto.
Er zit aan de bovenkant een groot vierkant gat en waar de lamp moet komen kun je ook een rechthoekje uitdrukken. Dat geeft je wat houvast.

Aan beide kanten zit het draad vlakbij het stekkertje vastgetaped, die even loshalen met een mesje (voorzichtig!).

De bekleding heb ik net genoeg naar voren kunnen halen om de stekker door het gat te leiden. Direct vastgetaped in afwachting op mijn lampjes :)
 
Die subwoofer zit er alleen als je de audio-optie hebt genomen. Dan zit er rechtsachter ook geen 'bergvak' meer maar wel een box met daarin...
Daar zit hooguit de electronica van de audio, want er kwam geen oompfh oompfh uit en de radio stond aan :)

In de rand van de 'dubbele bodem' zitten rechts 2 plastic pluggen. Die heb ik losgehaald, maar vraag me af of het echt nodig was.
Werkplaatshandschoenen aan en trekken maar - naar voren, beneden en naar de buitenkant van de auto.
Er zit aan de bovenkant een groot vierkant gat en waar de lamp moet komen kun je ook een rechthoekje uitdrukken. Dat geeft je wat houvast.

Aan beide kanten zit het draad vlakbij het stekkertje vastgetaped, die even loshalen met een mesje (voorzichtig!).

De bekleding heb ik net genoeg naar voren kunnen halen om de stekker door het gat te leiden. Direct vastgetaped in afwachting op mijn lampjes :)
 
Thanks for your input, Johan.

LED strips are really the way to go, I agree.
But it's such an easy fix to update the existing (or non-existing if you have a lesser equiped model) fixtures to 5x (my guess) more light at € 12,50 a piece. Especially if this works for the fixtures in the frunk and trunk lids, this seems too easy and cheap not to do.
 
Daar zit hooguit de electronica van de audio, want er kwam geen oompfh oompfh uit en de radio stond aan :)

In de rand van de 'dubbele bodem' zitten rechts 2 plastic pluggen. Die heb ik losgehaald, maar vraag me af of het echt nodig was.
Werkplaatshandschoenen aan en trekken maar - naar voren, beneden en naar de buitenkant van de auto.
Er zit aan de bovenkant een groot vierkant gat en waar de lamp moet komen kun je ook een rechthoekje uitdrukken. Dat geeft je wat houvast.

Aan beide kanten zit het draad vlakbij het stekkertje vastgetaped, die even loshalen met een mesje (voorzichtig!).

De bekleding heb ik net genoeg naar voren kunnen halen om de stekker door het gat te leiden. Direct vastgetaped in afwachting op mijn lampjes :)

Als je dan toch bezig bent, maak bij de stekkertjes dan gelijk de draden (voeding) vast voor de LED strips. Die kun je makkelijk (rand van de bekleding naar voren trekken) achter de bekleding omhoog halen naar het grote vierkante gat. In de buurt van het grote gat een stekkertje aan de andere kant van het draadje vastzetten
Die zit dan gelijk op zijn plek om daar de aansluiting van de LED strip onder de hoedenplankrand te verzorgen.
Die strip wil je toch want je hoeft maar een tas in de hoek voor een van de lampjes neer te zetten en je hebt direct niet veel licht meer.

Overigens lijkt de tijd me rijp voor een group buy van deze lampjes. Of is het iets voor in Luuk's winkeltje. Als Tesla het verrot om er een paar lampjes in te steken dan denk ik dat er een overvloed aan klanten is. Is dit lampje al op andere fora in Europa (of VS) genoemd?
Hebben we al een chinese bron gevonden? Volgens mij was de gemelde link in Australie.

- - - Updated - - -

Heb er nog helemaal niet naar gekeken. Maar zitten dezelfde lampjes in de deuren (voor grondverlichting bij instappen)?
Dat is wel waar deze lampjes voor in de Merc's voor bedoeld zijn.
Als daar bij ons ook maar 1 LEDje in zit, zou dat dus ook te upgraden moeten zijn.
Morgen dus maar eens gluren wat daar zit.

- - - Updated - - -

Heb (een) vermoedelijke source al een mailtje gestuurd.
Ik ben benieuwd.
 
Verlichtingspakket? Zit daar de kofferbak verlichting bij in?
Wat een idioten (als het waar is). Nog erger dan de hoedenplank als optie.

Gisteren met de hele familie onderweg in de auto (ook op kofferbakbank) opeens het volgende idee:
Zou het niet mogelijk moeten zijn om achterin in de dakbekleding nog twee dome lampjes in te bouwen?
Geeft ook weer wat licht in de kofferbak, maar vooral een schakelbaar lees/speellampje voor de kleine passagiers achterin.

Losse lampjes zouden via Tesla toch te krijgen moeten zijn.

- - - Updated - - -

Geen verrassing natuurlijk dat dit Benz lampjes zijn in de MS.
Past dit ook in de klep? Deze lampjed hebben de stekkeraansluiten aan de zijkant uisteken. De originele hebben de stekker achterop ipv aan de zijkant.
In de kofferbak steek je dat uitsteeksel zo achter de bekleding.
Maar of er ook ruimte voor is i de achterklep weet ik niet. Iemand al bekeken?

Ben ik blij dat ik het verlichtingspakket wel heb aangevinkt. Nu snap ik ook de klachten van slechte verlichting. Vond het meevallen (al is het niet echt super). Zeker niet voorin!
 
Ben ik ook blij dat ik toen ook het vinkje bij het verlichtingspakket heb gezet. Vind dat Tesla beter had moeten aangeven wat het pakket exact inhoudt. Ik vond het beetje extra licht in het interieur en bij het uitstappen wel prettig, daarom voor deze optie gekozen. Ik denk dat meer mensen deze optie hadden genomen als ze van te voren duidelijk hadden geweten wat het pakket in zou houden.
 
Op deze suggestie van L@urens zijn we allemaal gaan lopen.
Dit is wellicht wel iets dat 1:1 past? Mercedes onderdeel:
2X LED Courtesy Footwell Trunk Under Door Light Lamps for Benz C s A Class W204 | eBay

Deze dus, met 18 LEDs:
W221-courtesy-main-2.jpg


De standaard Tesla verlichting heeft op deze plek één LED:
tesla_led_assembly1.jpg
Terwijl het slechts een (aannemelijke)suggestie was.

Daarom heb ik (na ook twee sets besteld te hebben bij de lokale AutoStyle dealer) het originele lampje toch maar even opgemeten.
De MB after market armaturen zijn volgens de verschillende leveranciers allemaal iets van "Dimension: 6.5 x 1.8 x 3.4 cm"

En de originele Tesla armaturen zijn dat niet, aldus de nare waarheid.
Tesla trunk light.JPG


Jammer, maar helaas...
 
Op deze suggestie van L@urens zijn we allemaal gaan lopen.
Terwijl het slechts een (aannemelijke)suggestie was.

Daarom heb ik (na ook twee sets besteld te hebben bij de lokale AutoStyle dealer) het originele lampje toch maar even opgemeten.
De MB after market armaturen zijn volgens de verschillende leveranciers allemaal iets van "Dimension: 6.5 x 1.8 x 3.4 cm"

En de originele Tesla armaturen zijn dat niet, aldus de nare waarheid.
View attachment 39417

Jammer, maar helaas...

Had ook al gezien dat er zowel ovale als rechthoekige vervangende lampjes zijn. Die rechthoekige lijken kleiner.
Hierdoor kom de stekker aansluiting echt helemaal naast het lampje te zitten en is het dus nog meer de vraag of dat achter de (harde) bekleding van de frunk te steken is.
Zal morgen eens informeren naar de afmetingen van het rechthoekige lampje.
Zal vast wel ergens een chinees (of meerdere) zijn die dit maakt.
 
Op deze suggestie van L@urens zijn we allemaal gaan lopen.
Terwijl het slechts een (aannemelijke)suggestie was.

Daarom heb ik (na ook twee sets besteld te hebben bij de lokale AutoStyle dealer) het originele lampje toch maar even opgemeten.
De MB after market armaturen zijn volgens de verschillende leveranciers allemaal iets van "Dimension: 6.5 x 1.8 x 3.4 cm"

En de originele Tesla armaturen zijn dat niet, aldus de nare waarheid.

Jammer, maar helaas...


En zijn niet de led-plaatjes los te klikken van het doorzichtige plastic, en zo de nieuwe led basis achter het huidige plastic framepje te monteren/lijmen?

Onno