Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rijden met lichten aan in Scandinavië?

This site may earn commission on affiliate links.
Hier in Noorwegen is het rijden met lichten overdag verplicht. Hoe zorg ik er voor dat de lichten automatisch branden van zodra ik wegrij?
Op internet vind ik dat dit automatisch zou moeten gebeuren afhankelijk van de regio.
Ik ben op reis en mijn auto is "belgisch" en blijkbaar gebeurt dit niet. Ik moet telkens ik wegrij de lichten manueel aanzetten aangezien ze terug op automatisch staan.
Iemand een tip?
 
Hier in Noorwegen is het rijden met lichten overdag verplicht. Hoe zorg ik er voor dat de lichten automatisch branden van zodra ik wegrij?
Op internet vind ik dat dit automatisch zou moeten gebeuren afhankelijk van de regio.
Ik ben op reis en mijn auto is "belgisch" en blijkbaar gebeurt dit niet. Ik moet telkens ik wegrij de lichten manueel aanzetten aangezien ze terug op automatisch staan.
Iemand een tip?
Volgens mij is het verplicht om dimlicht of dagrij verlichting te voeren. Op de Tesla's staat dagrij verlichting toch automatisch aan en schakelt hij bij inval duisternis over op dimlicht. Dus in mijn optiek hoef je niets handmatig te doen.
Staat mij ook niet bij dat ik in Noorwegen ook maar iets handmatig heb moeten doen.
 
  • Like
Reactions: Tozz
Volgens de ANWB landeninfo voor Noorwegen:
  • Het voeren van dimlicht of dagrijlicht (ook led) overdag is verplicht.
  • Let op: In tunnels, bij weinig licht en bij slecht zicht is dagrijlicht niet voldoende en moet dimlicht worden gevoerd.
Je zit dus goed met de 'auto' stand.
 
Volgens mij is het verplicht om dimlicht of dagrij verlichting te voeren. Op de Tesla's staat dagrij verlichting toch automatisch aan en schakelt hij bij inval duisternis over op dimlicht. Dus in mijn optiek hoef je niets handmatig te doen.
Staat mij ook niet bij dat ik in Noorwegen ook maar iets handmatig heb moeten doen.

Volgens mij is het verplicht om dimlicht of dagrij verlichting te voeren. Op de Tesla's staat dagrij verlichting toch automatisch aan en schakelt hij bij inval duisternis over op dimlicht. Dus in mijn optiek hoef je niets handmatig te doen.
Staat mij ook niet bij dat ik in Noorwegen ook maar iets handmatig heb moeten doen.
Bij mij (in België) staat de dagrijverlichting niet aan!
Ik moet die dus manueel inschakelen (en kiezen voor dimlicht, want anders heb ik niet genoeg licht in de tunnels). En na iedere rit switch hij terug op auto.
 
Neen, dat noemt dimlicht of kruislicht en dat bestaat in NL net zo goed als in B
Wat jij bedoelt is stadslicht, dit wordt gebruikt bij het parkeren en wordt daarom vaak ook parkeerlicht genoemd.
Nee hoor, ik heb m'n Ford ook zo geprogrammeerd dast hij op de Scandinavische instelling staat, dus tijdens drl aan de voorkant ook die aan de achterkant mee laten branden
 
Bij mijn VOLVO en Alfa Romeo had ik ook achteraan licht, maar dat was gewoon het dimlicht dat altijd aanstond en bij het starten dus heel de kerstboom verlichtte.
Mijn andere wagens met DRL deden de achterlichten niet aan (onbegrijpelijk, want je creëert ongewild gevaarlijke situaties).
 
Bij mijn VOLVO en Alfa Romeo had ik ook achteraan licht, maar dat was gewoon het dimlicht dat altijd aanstond en bij het starten dus heel de kerstboom verlichtte.
Mijn andere wagens met DRL deden de achterlichten niet aan (onbegrijpelijk, want je creëert ongewild gevaarlijke situaties).
Ga me nou niet uitleggen wat stadslicht en dimlicht is, ik heb het over de dagrijverlichting
 
  • Like
Reactions: Menabe
Wat jij bedoelt is stadslicht
Als je daarmee de parkeerlichten bedoelt, lijkt het mij een heel slechte naam. Die lijken vooral nuttig als je op straat parkeert in een donkere straat op de buiten.
Bij sommige merken kan je ze zelfs aan 1 kant laten op staan, door je knipperlichthendel in die richting te laten op staan.
Sommige mensen (vooral Fransen) denken dat die bedoeld zijn voor wanneer het nog maar een beetje donker is (beetje donker, beetje licht). Maar rijden met die lichten is verboden en zelfs gevaarlijk. In het pikdonker lijkt het dan alsof de wagen nog heel ver is (zeker als er 1 met dimlichten voor rijdt), wat dus niet het geval is en mensen uit een zijweg zich zouden kunnen vergissen.
 
Als je daarmee de parkeerlichten bedoelt, lijkt het mij een heel slechte naam. Die lijken vooral nuttig als je op straat parkeert in een donkere straat op de buiten.
Staat dit er zo niet?

"Wat jij bedoelt is stadslicht, dit wordt gebruikt bij het parkeren en wordt daarom vaak ook parkeerlicht genoemd."
(cfr. Stadslicht, wat is dat nou eigenlijk ? – LeerHetVerkeer.nl.)

Hier mag inderdaad niet mee gereden worden. Maar, ik ga hier zeker niet het verschil over de verschillende soorten verlichting proberen uit te leggen. Enerzijds zijn de benamingen in NL verschillend van deze in B en anderzijds, wordt het ook niet echt geapprecieerd...
 
  • Like
Reactions: Phil V
Staat dit er zo niet?

"Wat jij bedoelt is stadslicht, dit wordt gebruikt bij het parkeren en wordt daarom vaak ook parkeerlicht genoemd."
(cfr. Stadslicht, wat is dat nou eigenlijk ? – LeerHetVerkeer.nl.)

Hier mag inderdaad niet mee gereden worden. Maar, ik ga hier zeker niet het verschil over de verschillende soorten verlichting proberen uit te leggen. Enerzijds zijn de benamingen in NL verschillend van deze in B en anderzijds, wordt het ook niet echt geapprecieerd...
Je mag er wel mee rijden alleen niet als je verlichting hoort te gebruiken. 😀
 
Hoe je het ook noemt(who cares), de voorkant led's branden altijd in auto modus, maar achter staat alles uit. Ik vind dat onnodig gevaarlijk, en zou graag beiden laten laten branden overdag. Hoe? (maar dan zonder de grote lichten voor aan te zetten, en zonder bij elke rit opnieuw instellen)
 
  • Like
Reactions: ERvee
Vroegah in de tijd voor dagrijverlichting moesten we toch ook gewoon iedere rit het hendeltje voor de verlichting omzetten bij wegrijden en na het parkeren omdat het anders je accu leeg trok?

Verder met 1druk op de menuknop zit je bij je verlichting.

Tip: als je verlichting ie richtingaanwijzer naar voren duwen en dan komt het verlichtingsmenu ook naar voren net als het ruitenwissermenu als je op het knopje op de hendel drukt.
 
Vroegah in de tijd voor dagrijverlichting moesten we toch ook gewoon iedere rit het hendeltje voor de verlichting omzetten bij wegrijden en na het parkeren omdat het anders je accu leeg trok?

Verder met 1druk op de menuknop zit je bij je verlichting.

Tip: als je verlichting ie richtingaanwijzer naar voren duwen en dan komt het verlichtingsmenu ook naar voren net als het ruitenwissermenu als je op het knopje op de hendel drukt.
En dan staat bij inschakeling van de verlichting meteen je groot licht aan :)
Toch al wel een paar keer gehad, dat als je dus hem in auto hebt staan, en je beweegt je knipperlicht hendel van je af, waarmee je als je verlichting aan staat je grootlicht kunt aanzetten, dan gebeurt er op dat moment niet veel maar vind dan daarna de lichtsensor het te donker, rijd je ineens met grootlicht rond.