Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rijstijl teslarijders

This site may earn commission on affiliate links.
CBS heeft heel veel open data beschikbaar - maar de data die ten grondslag ligt aan deze discussie kan ik niet vinden (niet op merk-niveau). Maar er is iets vreemds en onverklaarbaars met deze data.. Audi-rijders staan bovenaan: bijna de helft ontving minstens één bon 2017. Dan- BMW (45,7 procent) en Volvo (45,1 procent) completeren de top drie. En dan: 75% van deTesla rijders. Dat verschil is veel te groot tov de top 3 zonder dat er een specifieke verklaring in zit. Het is niet aannemelijk dat je met een Tesla zo veel meer km's maakt dan met genoemde merken uit de Top3. De top zit met gemiddeld 9,8 km (zoiets) boven de toegestane snelheid. Ik heb het sterke vermoeden dat het te maken heeft met: het grote aantal nieuwe - dus nog onervaren - Tesla-rijders en het gegeven dat de in de auto beschikbare snelheid veel accurater is dan die van fossielen... ik herinner mij dat veel Tesla-rijders in 2014 daar proefondervindelijk achter kwamen (en een bon kregen).. Een indicatie hiervoor zou zijn dat de gemiddelde overschrijding veel lager ligt dan die 9,8 km en dat het aantal herhaal gevallen (meerdere bonnen) op minimaal het zelfde of een lager niveau ligt dan de top3. Overigens staat er in het CBS-rapport van 16 pagina's maar één opmerking over Tesla als een voetnoot bij een tabel.....

Misschien is er nog een andere oorzaak? Ik heb dit jaar 1 boete gehad en die kan ik toeschrijven aan autopilot :) Hoewel het natuurlijk een mooi systeem is, merk ik dat op veel met name provinciale wegen de maximumsnelheid per wegvak nog niet goed in de database staat. Zeker op wegen waar je 80 of 100 mag en dan op kruisingen (waar vaak een flitspaal staat) gaat de max terug naar 70, 60 of 50 om daarna weer terug te mogen naar 80 of 100. Zoals gezegd mijn boete had ik daaraan te danken, maar ik denk dat ik zeker twee maal in de week zelf even in moet grijpen om een dergelijke boete te voorkomen :)
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Misschien is er nog een andere oorzaak? Ik heb dit jaar 1 boete gehad en die kan ik toeschrijven aan autopilot :) Hoewel het natuurlijk een mooi systeem is, merk ik dat op veel met name provinciale wegen de maximumsnelheid per wegvak nog niet goed in de database staat. Zeker op wegen waar je 80 of 100 mag en dan op kruisingen (waar vaak een flitspaal staat) gaat de max terug naar 70, 60 of 50 om daarna weer terug te mogen naar 80 of 100. Zoals gezegd mijn boete had ik daaraan te danken, maar ik denk dat ik zeker twee maal in de week zelf even in moet grijpen om een dergelijke boete te voorkomen :)

het lijkt mij simpeler... aantal boetes is veel hoger naarmate auto jonger is, en tsja Tesla's rijden nog maar een jaar of 3, 4 in NL..... zie andere draadje over dit onderwerp..
 
Misschien is er nog een andere oorzaak? Ik heb dit jaar 1 boete gehad en die kan ik toeschrijven aan autopilot :) Hoewel het natuurlijk een mooi systeem is, merk ik dat op veel met name provinciale wegen de maximumsnelheid per wegvak nog niet goed in de database staat. Zeker op wegen waar je 80 of 100 mag en dan op kruisingen (waar vaak een flitspaal staat) gaat de max terug naar 70, 60 of 50 om daarna weer terug te mogen naar 80 of 100. Zoals gezegd mijn boete had ik daaraan te danken, maar ik denk dat ik zeker twee maal in de week zelf even in moet grijpen om een dergelijke boete te voorkomen :)

De snelheidsmeter van een Tesla is ook heel nauwkeurig. In de Tesla geeft de snelheidsmeter bij 100km/u op de GPS maar 1-2km/u te veel aan bij een vrijwel alle andere auto's die ik gereden heb geven die 4-6km/u te veel aan.

Als je in een ICE tussen de 105-108km/u rijdt waar je 100km/u mag, dan krijg je nooit een boete en met de Tesla wel....
 
Het hangt van de ICE, en van de bandenslijtage af. Wettelijk is -0 tot +6% afwijking toegestaan voor de snelheidsmeter. Deze mag dus nooit te weinig aangeven, maar *mag* teveel aangeven. Met onze ene Ford kan ik prima 108 rijden (is ongeveer 102 km/h), maar met de andere moet ik dat zeker niet doen, die wijjkt maar 1 km/h af bij 108, gecontroleerd met de GPS. Daarom rij ik altijd op de GPS snelheid.
 
De tijd gaat snel, toch al reeds 5 jaar in NL.

Sure... maar het gros is van de laatste drie jaar... en dat zijn in de statistiek de auto's met het hoogste aantal bekeuringen - los van het merk.Er zijn geen oudere Tesla's zoals er wel oudere BMW's en Audi's zijn die het percentage van alle BMW's etc van de laatste drie jaar, naar beneden halen. Er zijn verder natuurlijk geen echte nieuwe automerken....Maar Is eigenlijk heel slordig van het CBS dat ze die nuancering niet vermeld hebben. Van de pers verwacht ik weinig kritisch kijken meer.. die tikken gewoon een smeuïg verhaal over...lekker clicks verzamelen.
 
De snelheidsmeter van een Tesla is ook heel nauwkeurig. In de Tesla geeft de snelheidsmeter bij 100km/u op de GPS maar 1-2km/u te veel aan bij een vrijwel alle andere auto's die ik gereden heb geven die 4-6km/u te veel aan.

Als je in een ICE tussen de 105-108km/u rijdt waar je 100km/u mag, dan krijg je nooit een boete en met de Tesla wel....
Als je 105 rijdt waar 100 is toegestaan, zou je geen boete moeten krijgen. Vanaf 108 wel.
Marges en meetcorrecties
 
Als je 105 rijdt waar 100 is toegestaan, zou je geen boete moeten krijgen. Vanaf 108 wel.
Marges en meetcorrecties

De meetcorrecties zijn er ook om fouten in de meeting op te vangen.
Ik heb zo wel eens een bekeuring gehad van 5km te hard na meetcorrectie, in mijn BMW, terwijl ik volgens de GPS niet eens 5km te hard reed.

Volgens de teller in de auto reed ik 56km en volgens de GPS 53km.
Volgens de bekeuring reed ik 58km hetgeen na meetcorrectie 55km is.

Zelfs met dashcam data erbij heeft het geen zin om bezwaar te maken.
Deze is immers niet geijkt en de agent die de apparatuur heeft neergezet heeft daar wel een diploma voor dus moet dat beter zijn...
(Of i.i.g. beter voor de staatskas.)
 
Je denkfout is dat jouw apparatuur exact de waarde zou aangeven. Dat is niet het geval. Je moet op je eigen meetapparatuur ook een onzekerheid loslaten, de teller in de auto is volstrekt onnauwkeurig. Dat is de reden dat je dus niet op de grens moet gaan zitten zoals je wel deed.

Aanvulling: In principe geldt: (1/fout1) + (1/fout2)=1/(fout totaal).

En dan ga je heel snel de mist in als je precies op de grens gaat zitten. Dat blijkt. Zeker als oom agent de opstelling van de apparatuur net niet helemaal volgens het boekje doet.

En inderdaad: je dashcam vormt hierin geen bewijs, want niet geijkt. Tenslotte: je reed echt te hard, dus niet zeuren. ;)
 
Last edited:
Je denkfout is dat jouw apparatuur exact de waarde zou aangeven. Dat is niet het geval. Je moet op je eigen meetapparatuur ook een onzekerheid loslaten, de teller in de auto is volstrekt onnauwkeurig. Dat is de reden dat je dus niet op de grens moet gaan zitten zoals je wel deed.

Nergens stel ik dat mijn apparatuur de juiste waarde zou aangeven. (Exact is weer iets anders.)
Een teller in een auto mag alleen nooit te weinig aangeven volgens de wet. In mijn geval was dat volgens de meetgegevens van de verbalisant wel zo...

En daarmee mis je dus ook mijn punt, een punt wat jezelf hier ook half maakt. Uiteraard heeft je eigen apparatuur een onzekerheid maar hiervoor wordt niet de meetcorrectie toegepast. De meetcorrectie wordt toegepast voor het geval de verbalisant een meetfout maakt.
Het zelf toevoegen van de meetcorrectie aan je snelheid is daarmee dan ook een risico.
 
Dat stel je impliciet wel, want je wilt de dashcam aanvoeren als bewijs. En nee, de meetcorrectie wordt niet toegepast voor het geval de verbalisant een meetfout maakt, maar vanwege structurele meetonzekerheid van het meetapparaat/de meetmethodiek. Daar sla je de plank mis.

Zoals je zelf al constateert gaf je meter een snelheid van 56 aan, waar de geijkte meet apparatuur tot 55 komt. Je meter geeft derhalve NIET te weinig aan, je doet teveel aannames omtrent meten.
 
Dat stel je impliciet wel, want je wilt de dashcam aanvoeren als bewijs. En nee, de meetcorrectie wordt niet toegepast voor het geval de verbalisant een meetfout maakt, maar vanwege structurele meetonzekerheid van het meetapparaat/de meetmethodiek. Daar sla je de plank mis.

Zoals je zelf al constateert gaf je meter een snelheid van 56 aan, waar de geijkte meet apparatuur tot 55 komt. Je meter geeft derhalve NIET te weinig aan, je doet teveel aannames omtrent meten.


Pfff lezen, lezen....

Dat het geen zin heeft om aan te voeren als bewijs heeft slaat op het feit dat geen andere apparatuur dan die van justitie zelf wordt geaccepteerd door de rechter. Nergens impliciet, nog expliciet heb ik geschreven dat mijn teller nog de GPS de juiste waarde aangeven...

De geijkte meetapparatuur gaf 58km/u aan en de bon was 55km/u na meetcorrectie.... Dus geijkt was de snelheid hoger dan mijn teller.
 
De meetcorrecties zijn er ook om fouten in de meeting op te vangen.
Ik heb zo wel eens een bekeuring gehad van 5km te hard na meetcorrectie, in mijn BMW, terwijl ik volgens de GPS niet eens 5km te hard reed.

Volgens de teller in de auto reed ik 56km en volgens de GPS 53km.
Volgens de bekeuring reed ik 58km hetgeen na meetcorrectie 55km is.

Zelfs met dashcam data erbij heeft het geen zin om bezwaar te maken.
Deze is immers niet geijkt en de agent die de apparatuur heeft neergezet heeft daar wel een diploma voor dus moet dat beter zijn...
(Of i.i.g. beter voor de staatskas.)

De rechter oordeelt naar redelijkheid en billijkheid. Als ik, met wat voor middel ook, kan aantonen dat de agent geen juiste waarneming heeft gedaan, dan zal de rechter mij in het gelijk stellen. Dat zou bijv. toch met beelden van de dashcam kunnen zijn. Niet alleen met de GPS maar ook met de beelden van strepen op het wegdek is de snelheid te reconstrueren.
 
Je denkfout is dat jouw apparatuur exact de waarde zou aangeven. Dat is niet het geval. Je moet op je eigen meetapparatuur ook een onzekerheid loslaten, de teller in de auto is volstrekt onnauwkeurig. Dat is de reden dat je dus niet op de grens moet gaan zitten zoals je wel deed.

Aanvulling: In principe geldt: (1/fout1) + (1/fout2)=1/(fout totaal).

En dan ga je heel snel de mist in als je precies op de grens gaat zitten. Dat blijkt. Zeker als oom agent de opstelling van de apparatuur net niet helemaal volgens het boekje doet.

En inderdaad: je dashcam vormt hierin geen bewijs, want niet geijkt. Tenslotte: je reed echt te hard, dus niet zeuren. ;)

Je blijft wel erg in hetzelfde straatje hiermee, nergens stelde ik dat ik zeur over de boete. Dat maak jij ervan.

De gehele argumentatie was juist gebaseerd als reactie dat je zelfs als je denkt veilig te zitten dat je nog steeds (volgens justitie) te hard kunt rijden.

Ook jouw opmerking over oom agent slaat terug op wat ik al eerder schreef, dat deze volgens een rechter geen meetfout maakt groter dan de 3% omdat deze daarvoor opgeleid is. Je stelt steeds hetzelfde maar blijkbaar heb je een behoefte om het oneens te zijn met mij...

Ik zal het verder wel niet duidelijk genoeg opschrijven.
 
Mannen, mannen, nergens schreef ik dat ik niet te hard heb gereden.

Het argument is alleen dat je eigen snelheidsmeter en GPS soms meer af kan wijken dan dat je verwacht t.o.v. de metingen van de politie.

Dit was tevens op de reactie gericht dat je geen bekeuring krijgt als je maximaal de snelheid plus 3% rijdt met een minimum van 3km/u.
A. Je weet nooit exact hoe hard je gaat.
B. Ook een geijkte meeting mag 3% teveel aangeven waardoor altijd deze correctie wordt gemaakt bij het uitdelen van de boete.

Dit was als reactie op de stelling van Keezje dat je geen boete kunt krijgen als je 105km/u rijdt op je teller waar je 100 mag.
Met mijn voorbeeld, goed een andere snelheid, probeer ik aan te tonen dat dit wel kan. Niet meer en niet minder.
Wel ben ik met hem eens dat die kans niet zo groot is.

Zelf houdt ik met de Tesla 103-104 aan waar je 100 mag en 125 waar je 120 mag.
Tot nu toe is dat steeds goed gegaan.
Met mijn ICE was dat steeds 108 waar je 100 mag en 130 waar je 120 mag.
Op de GPS rijdt ik met de Tesla net zo hard als ik met mijn ICE deed.
Als het een keer mis gaat dan is dat maar zo. Op de snelweg gaat het i.i.g. al minimaal 2-300.000km goed.
 
Je begrijpt het begrip ijking niet. De geijkte meter gaf 58 km/h +/- 3 km/h aan. Niet 58 km/h. Daar zit de begripsverwarring. De enige zekerheid in deze is dus dat je tenminste 55 km/h reed. Niets meer, niets minder. Dat staat vast voor deze meting. Je kunt simpelweg niet stellen dat je 58 km/h reed, alleen dat je 58 km/h plus of min 3 km/h reed. Dat is meettechniek. Daar dien je de onzekerheid mee te specificeren (en dan hebben we het nog niet over begrippen als reproduceerbaarheid of resolutie).