Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rijstijl teslarijders

This site may earn commission on affiliate links.
Al met al blijft mijn stelling dat harder rijden met je Tesla betekent navenant (nee, exponentieel) meer elektriciteit verbruiken en betekent bij een energiemix met overwegend grijze stroom dat ook al tap ik groene stroom er toch navenant (nee, exponentieel) extra kolenstroom wordt geproduceerd, gewoon als een windmolen boven water is blijven staan. :p

Ik heb dus toch gelijk. En als het moet herhaal ik het over een week nog een keer.

Ik heb gewoon gelijk.

Dus.

#ongemakkelijkewaarheid
Je hebt gelijk. Helemaal.
 
  • Helpful
Reactions: Keezje
Medeverantwoordelijk, en daarom hebben auto's tegenwoordig voorzieningen om de kans op letsel bij voetgangers te verminderen. Overigens kan ik die auto uitstekend gebruiken zonder voetgangers te scheppen. Ik kan geen olieproducten verstoken zonder het milieu naar de kloten te helpen.
Je kunt zelf kiezen om olieproducten te gebruiken of niet. Ik zie niet hoe je er helemaal zonder kunt maar dat is jouw probleem als consument. :)
 
Ik zal het nog es een beetje aandikken.

Als ik naar dit plaatje van TNO kijk:

blog-co2-elek-auto-figuur-2-tno-2015-nl-correct.jpg


dan is het voor mij zonneklaar dat een Teslarijder "in the mix" die harder rijdt dan gemiddeld (meest rechtse kolom beetje verlengen), meer CO2 op zijn conto heeft dan de rijder van een dikke ICE die zuiniger rijdt dan gemiddeld (meest linkse kolom beetje aftoppen).
Dat hangt er dan wel vanaf hoe lang je in de auto blijft rijden. Bij de bev wordt in deze grafiek de CO2 productie voor bijna 40% veroorzaakt door de productie. Bij de benzine is dat minder dan 20%. Dus als je er twee keer zo lang mee rijdt is het plaatje omgekeerd en mag je toch harder scheuren met de bev ;-)
 
  • Disagree
Reactions: SpeedyEddy
Volgens mij moeten we langzamerhand naar een ander draadje verhuizen.:) Maar mijn laatste woord hierover dan: Het blijft uiteindelijk de keuze van de consument of die een product van een verantwoorde ondernemer afneemt of toch voor die ander die een dubbeltje goedkoper is. En met bewustwording en eventuele belastingmaatregelen kunnen die keuzes gestuurd worden.
 
Volgens mij moeten we langzamerhand naar een ander draadje verhuizen.:) Maar mijn laatste woord hierover dan: Het blijft uiteindelijk de keuze van de consument of die een product van een verantwoorde ondernemer afneemt of toch voor die ander die een dubbeltje goedkoper is. En met bewustwording en eventuele belastingmaatregelen kunnen die keuzes gestuurd worden.
Daar heb je helemaal gelijk in maar in dit geval heb je heel vaak geen keus.
 
Het blijft uiteindelijk de keuze van de consument of die een product van een verantwoorde ondernemer afneemt

Ik begrijp dat dit draadje een ethische component heeft. Om er een schepje bovenop te doen.

Je poneert een gemakkelijk stelling die je blijkbaar gerust doet slapen.
Maar om er even tegen in te gaan, de consument is niet verantwoordelijk.
  1. Machtspositie is ongelijk, miljardenbedrijf met 100.000 medewerkers tegenover een enkele consument.
  2. De toegang tot informatie is ongelijk en de marketing afdeling van een bedrijf(over ongelijke machtspositie gesproken), maakt hier misbruik van. Ooit een reclame van Shell gezien dat zij $75 subsidie krijgen per vat olie of dat zij per 8.000 vaten olie iemand om zeep helpen.
  3. Consumenten kunnen doorgaans niet kiezen simpelweg omdat ze er niet over gaan. De keuze voor Maersk geen keus van de consument.
  4. Daarnaast wordt de eindgebruiker een werkelijke keus ontnomen. Bestaande bedrijven stimuleren doorgaans niet de ongewenste concurrentie van nieuwe ontwikkelingen. Ook hebben nieuwe aanbieders niet direct de schaalvoordelen van bestaande aanbieders. De eindgebruiker heeft geen keus omdat nieuw aanbod zich niet kan ontwikkelen. Nieuwe ontwikkelingen komen niet tot stand of traag, de basis van de S-curve.

Ik werk nog steeds met een gerust hart mee aan het boren naar gas, olie
Maar wat treurig is, om even persoonlijk te worden op het gevaar af een berg dis-likes te krijgen, je kiest er doelbewust voor een huurling te zijn, te koop voor de hoogste bieder. Je ook zou kunnen kiezen om alleen te werken voor bedrijven die wel iets bijdragen maar je inkomsten gaan boven alles. Niet de eindgebruiker is verantwoordelijk maar jij als steunpilaar van de corrumperende organisatie.

Maar misschien is het nog veel treuriger dat je jezelf hebt gemaakt tot een functionaris. Iemand die zich in zijn werk gereduceerd heeft tot een klein radartje in een grote organisatie. Het dingetje dat door de organisatie vervangen kan worden voor een ander dingetje.

Ik begrijp dat je het nodig hebt om de verantwoordelijkheid af te schuiven om rustig te kunnen slapen, dat is dan weer hoopvol, er is nog iets van een geweten dat gesust moet worden.
 
Ik heb dus toch gelijk. En als het moet herhaal ik het over een week nog een keer.

Ik heb gewoon gelijk.

Beste Keezje,
Ik begrijp dat het belangrijk voor je is en gun je dit natuurlijk van harte
Persoonlijk heb ik meer met ongelijk zeker naar een uitwisseling van informatie. Gelijk is toch een bevestiging van je bestaande kennis het voegt weinig toe zeker niet als de uitgangspunten toespitst worden op de stelling. Het wordt dan een tautologie.
Maar je bijgevoegde informatie is interessant.
Het gelijk is je gegund, zoals aan de jagers en hardrijders.:)

Nog wel een vraag.
Iemand die wil overstappen van Audi Q7 naar p100d op windstroom wil aanschaffen, raad je dit dan af en ga je die dan uitleggen dat het een hypocriet is en aangeven dat hij de schaarse groene stroom gaat gebruiken?
 
  • Funny
  • Like
Reactions: ebullio and job-lek
Maar wat treurig is, om even persoonlijk te worden op het gevaar af een berg dis-likes te krijgen, je kiest er doelbewust voor een huurling te zijn, te koop voor de hoogste bieder. Je ook zou kunnen kiezen om alleen te werken voor bedrijven die wel iets bijdragen maar je inkomsten gaan boven alles. Niet de eindgebruiker is verantwoordelijk maar jij als steunpilaar van de corrumperende organisatie.
Kunnen we de discussie voortzetten zonder personen op dit forum te veroordelen?
Daarnaast is je stelling erg kort dor de bocht dan kunnen we ook meteen iedereen afschrijven die bij (alleen als voorbeeld) Philip Morits en Heineken werkt.
 
Kunnen we de discussie voortzetten zonder personen op dit forum te veroordelen?
Daarnaast is je stelling erg kort dor de bocht dan kunnen we ook meteen iedereen afschrijven die bij (alleen als voorbeeld) Philip Morits en Heineken werkt.
Phillip Morris et. al. zijn nog een graadje erger dan de olie industrie. Die proberen actief hun eigen klanten om zeep te helpen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Maar wat treurig is, om even persoonlijk te worden op het gevaar af een berg dis-likes te krijgen, je kiest er doelbewust voor een huurling te zijn, te koop voor de hoogste bieder. Je ook zou kunnen kiezen om alleen te werken voor bedrijven die wel iets bijdragen maar je inkomsten gaan boven alles. Niet de eindgebruiker is verantwoordelijk maar jij als steunpilaar van de corrumperende organisatie.

Maar misschien is het nog veel treuriger dat je jezelf hebt gemaakt tot een functionaris. Iemand die zich in zijn werk gereduceerd heeft tot een klein radartje in een grote organisatie. Het dingetje dat door de organisatie vervangen kan worden voor een ander dingetje.

Ik begrijp dat je het nodig hebt om de verantwoordelijkheid af te schuiven om rustig te kunnen slapen, dat is dan weer hoopvol, er is nog iets van een geweten dat gesust moet worden.

Als jij het zo erg vind wat voor werk ik doe, zou ik wel eens willen zien hoe weinig olieproducten jij gebruikt. Rij jij een Tesla? Weet jij hoeveel kilo plastic daar in zit?
Er is een oude gezegde: Zonder olie staat de wereld stil. Dat is nog steeds waar en zal waar blijven zolang jij leeft.
Ik blijf mijn werk doen zolang er vraag naar mijn werk is en zolang jij en de rest van de wereld olie producten blijven gebruiken zal het nodig zijn. Zolang jij olieproducten blijft kopen zal ik er mede met heel veel van mijn collega's ervoor zorgen dat jij de keuze hebt.

Ik ontken global warming etc niet en ik ben ook wel een voorstander van verandering maar dat gaat niet van vandaag op morgen en tot die tijd zal het rustig afgebouwd worden maar om de huidige productie in stand te houden (die nog steeds nodig is) moeten er nog steeds putten geboord worden.

En misschien om jouw beter te laten slapen, dit zijn ook projecten die ik naar de juiste plek gestuurd heb:
Den Haag verwarmt met aardwarmte - Kennisplatform Energiesystemen
Ammerlaan The Green Innovator - Aardwarmte
Cookies op bndestem.nl | bndestem.nl
Geothermieproject Bergschenhoek start levering aardwarmte


Ik heb er geen probleem mee dat jij een probleem met mij hebt. Maar het valt me tegen dat jij je verschuilt achter onzinnige redenen dat jij gedwongen olieproducten te kopen. Die keuze maak jij als consument nog steeds zelf.

Oh ja een kleingheid, ik woon al sinds november 1998 is een huis zonder gas, jij ook?
 
  • Like
Reactions: Keezje and job-lek
Dat hangt er dan wel vanaf hoe lang je in de auto blijft rijden. Bij de bev wordt in deze grafiek de CO2 productie voor bijna 40% veroorzaakt door de productie. Bij de benzine is dat minder dan 20%. Dus als je er twee keer zo lang mee rijdt is het plaatje omgekeerd en mag je toch harder scheuren met de bev ;-)
Als ... dan klopt het ... maar ... dan kun je het dus nóg een factor beter doen dan de ICE door niet onzuinig te rijden :p
 
  • Like
Reactions: job-lek
Beste Keezje,
Ik begrijp dat het belangrijk voor je is en gun je dit natuurlijk van harte
Persoonlijk heb ik meer met ongelijk zeker naar een uitwisseling van informatie. Gelijk is toch een bevestiging van je bestaande kennis het voegt weinig toe zeker niet als de uitgangspunten toespitst worden op de stelling. Het wordt dan een tautologie.
Maar je bijgevoegde informatie is interessant.
Het gelijk is je gegund, zoals aan de jagers en hardrijders.:)

Nog wel een vraag.
Iemand die wil overstappen van Audi Q7 naar p100d op windstroom wil aanschaffen, raad je dit dan af en ga je die dan uitleggen dat het een hypocriet is en aangeven dat hij de schaarse groene stroom gaat gebruiken?
Ik moet het maar weer aan mijzelf wijten dat ironie zonder smiley niet voor iedereen werkt, zelfs niet in een draadje waarop werd gereageerd over het doorgaan met hakketakken om gelijk te krijgen :oops:

Ik had eigenlijk gehoopt dat mijn post ertoe zou leiden dat weer inhoudelijk zou worden ingegaan op mijn stelling dat harder rijden ook voor de groenestroomcontractBEVrijder leidt tot meer CO2 uitstoot. Achteraf denk ik dat het misschien een open deur was, dus ik zal verder niet naar discussie solliciteren.

Iemand die wil overstappen van Q7 naar p100d zal ik hartelijk welkom heten bij de club. Altijd. Waarom niet, dat heeft weinig met mijn stelling te maken.

Ik zou hem/haar kunnen zeggen dat als hij vanwege het milieu BEV gaat rijden, dat sowieso een goede beslissing is, omdat hij/zij stopt met het voor zijn/haar vervoer verbranden van olie en met troep uitstoten die terechtkomt in de longen van mensen en dieren en op de gewassen die we nog willen eten en in het water dat we allemaal nodig hebben.

Als hij het geduld kan opbrengen en ik goed in de schoolmeesterstand sta, zal ik misschien zeggen dat zuinig rijden en de auto ontzien voor een langere levensduur, extra CO2 voordelen oplevert.

Misschien zal ik vragen of die P wel zo nodig en de centen waard is. Mijn eerste was een P maar mijn tweede niet; voortschrijdend inzicht. Ik mis de push een beetje bij het op hogere snelheid accelereren, dat is waar, maar dat is het dan ook wel. En even om misverstanden te vermijden: ik vind het heerlijk om sportief te rijden, een sprintje te trekken, een stuk te knallen op de Autobahn. Maar mijn jaargemiddelde verbruik in de P85 die ik tot vorige week had, was 206, en daar deed ik mijn best voor.

Edit: Mocht mijn eerdere post met "w.g. H. Criet" ook niet als ironisch, of beter nog: zelfspot, zijn gelezen... gewoon doen hoor!
 
Last edited:
Zojuist het filmje gezien. Rechtsinhalen mag de dashcam-rijder niet, Ik neem even aan dat de inhaalactie nogal vervelend was genomen, waardoor dat de Teslarijder moest uitwijken. Maar dat vind ik nog steeds geen goede verklaring voor de actie van de Teslarijder. De Teslarijder had diep adem moeten halen en de dashcam-rijder gewoon zijn weg moeten laten vervolgen. Dat is niet altijd makkelijk maar wel het beste.
 
Ik moet het maar weer aan mijzelf wijten dat ironie zonder smiley niet voor iedereen werkt, zelfs niet in een draadje waarop werd gereageerd over het doorgaan met hakketakken om gelijk te krijgen :oops:

Ik had eigenlijk gehoopt dat mijn post ertoe zou leiden dat weer inhoudelijk zou worden ingegaan op mijn stelling dat harder rijden ook voor de groenestroomcontractBEVrijder leidt tot meer CO2 uitstoot. Achteraf denk ik dat het misschien een open deur was, dus ik zal verder niet naar discussie solliciteren.

Iemand die wil overstappen van Q7 naar p100d zal ik hartelijk welkom heten bij de club. Altijd. Waarom niet, dat heeft weinig met mijn stelling te maken.

Ik zou hem/haar kunnen zeggen dat als hij vanwege het milieu BEV gaat rijden, dat sowieso een goede beslissing is, omdat hij/zij stopt met het voor zijn/haar vervoer verbranden van olie en met troep uitstoten die terechtkomt in de longen van mensen en dieren en op de gewassen die we nog willen eten en in het water dat we allemaal nodig hebben.

Als hij het geduld kan opbrengen en ik goed in de schoolmeesterstand sta, zal ik misschien zeggen dat zuinig rijden en de auto ontzien voor een langere levensduur, extra CO2 voordelen oplevert.

Misschien zal ik vragen of die P wel zo nodig en de centen waard is. Mijn eerste was een P maar mijn tweede niet; voortschrijdend inzicht. Ik mis de push een beetje bij het op hogere snelheid accelereren, dat is waar, maar dat is het dan ook wel. En even om misverstanden te vermijden: ik vind het heerlijk om sportief te rijden, een sprintje te trekken, een stuk te knallen op de Autobahn. Maar mijn jaargemiddelde verbruik in de P85 die ik tot vorige week had, was 206, en daar deed ik mijn best voor.

Edit: Mocht mijn eerdere post met "w.g. H. Criet" ook niet als ironisch, of beter nog: zelfspot, zijn gelezen... gewoon doen hoor!
Beste Keezje,

Voor ik het vergeet, je hebt natuurlijk gelijk:)

Het is altijd leuk om argumenten uit te wisselen. Rijstijl is een gevoelig onderwerp en misschien hebben meer Tesla rijders de term hypocriet moeten aan horen.
  • Waarom ga je niet met het openbaar vervoer( 5 personen met kampeerspullen op weg naar zuid-frankrijk?)
  • Het helpt niets, je verslijt nog steeds banden
  • Het is alleen maar vanwege de subsidie
Maar deze was nieuw. Altijd leuk om het dan scherp te stellen.
Dus ik zou zeggen gooi er nog een in

Had ik gezegd dat je gelijk hebt?
 
Last edited:
  • Helpful
  • Love
Reactions: job-lek and Keezje