Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ruitenwissers

This site may earn commission on affiliate links.
...voor een probleem dat echt geen probleem in deze tijd zou mogen zijn.

Dat weet ondertussen iedereen, en dat geeft ook iedereen 100% toe. Die ruitenwissers horen niet bij enkelen goed (of slecht) te werken maar bij iedereen goed, ook bij andere merken (zoon met Kia heeft net hetzelfde probleem, binnen een maand rijdt hij een M3H en neemt nu al vrede met slecht werkende ruitenwissers. Zijn woorden: ik ben het al gewoon).

Maar door dat hier elfendertig keer per dag te melden dat de ruitenwissers een reden zijn om nooit nog een Tesla te kopen, gaat er geen oplossing komen.
Tweet naar Musk himself tot hij er gek van wordt, misschien, heel misschien komt er dan wel een oplossing binnen afzienbare tijd.
Ik heb ooit één tweet gedaan voor alternatieve routes. Hij heeft geantwoord met "Do you realy need those". Mijn antwoord "Yessssss" en toeval of niet, maar 2 updates later hadden we alternatieve routes bij onze navigatie. (waarschijnlijk toeval, maar ik heb mijn ding tenminste op de juiste plaats geventileerd)

Even terzijde, ik dacht dat Belgen zagers en klagers waren, maar onze Noorderburen doen goed hun best om beter te worden in deze discipline...
 
Tussen twee lagen glas zit een folie (veiligheidsglas), het zou dus gewoon kunnen dat veranderen van type/ merk folie (5cent op een ruit is massakassa op het einde van de maand) al een verschil zou kunnen geven in dit random probleem.

ik heb er gelukkig geen last van...
 
Dat weet ondertussen iedereen, en dat geeft ook iedereen 100% toe. Die ruitenwissers horen niet bij enkelen goed (of slecht) te werken maar bij iedereen goed, ook bij andere merken (zoon met Kia heeft net hetzelfde probleem, binnen een maand rijdt hij een M3H en neemt nu al vrede met slecht werkende ruitenwissers. Zijn woorden: ik ben het al gewoon).

Maar door dat hier elfendertig keer per dag te melden dat de ruitenwissers een reden zijn om nooit nog een Tesla te kopen, gaat er geen oplossing komen.
Tweet naar Musk himself tot hij er gek van wordt, misschien, heel misschien komt er dan wel een oplossing binnen afzienbare tijd.
Ik heb ooit één tweet gedaan voor alternatieve routes. Hij heeft geantwoord met "Do you realy need those". Mijn antwoord "Yessssss" en toeval of niet, maar 2 updates later hadden we alternatieve routes bij onze navigatie. (waarschijnlijk toeval, maar ik heb mijn ding tenminste op de juiste plaats geventileerd)

Even terzijde, ik dacht dat Belgen zagers en klagers waren, maar onze Noorderburen doen goed hun best om beter te worden in deze discipline...
Ik heb niet een keer gemeld dat ik nooit meer een Telsa zal kopen. Sterker nog, ik ben zeer tevreden met mijn MYP.
Bij mijn M3P geven de ruiterwissers mij wat irritatie, maar bij mijn nwe MYP is het gewoon niet te doen. Er is dus echt verschil in werking(aut ruitenwissers) tussen de auto’s. Ik probeer echter constructief te zijn en leg uit dat ik dit heb opgelost middels een betaalbaar syteem door een derde partij. Niet meer en niet minder.
 
Ik had geen problemen met het originele sproeimiddel. Made in China.
Lijkt mij ook onwaarschijnlijk, velen met problemen blijven problemen hebben na het wisselen van sproeimiddel.
Dat komt vermoedelijk omdat er meerdere camera’s worden gebruikt om het zicht beeld te beoordelen, zoals ik heb begrepen (correct me if I’m wrong). Helaas registreert het systeem niet of er een verbetering van het zicht optreedt na het bewegen van de wissers
 
Ik rij 80% op AP. Heerlijk ogen dicht en handje aan het stuur. 😱 Als de zon laag staat en op een bepaalde hoek de camera in schijnt dat gaan mijn ruitenwisser ook raar doen. En als die wel spontaan aangaat zonder reden dan ruiterwisser vloeistof erover en klaar. 🤷🏼‍♂️

Dan heb je gewoon mazzel met je wagen. Geniet er van!
Of is het net andersom dat iemand met probleem ruitenwissers juist pech heeft 🤔
Doorgaans laten mensen met een probleem van zich horen, de vraag is dus hoevaak het probleem voorkomt…. Er rijden meer Tesla’s in Nederland dan het aantal klachten dat hier wordt gemeld. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het een klein probleem is, maar ik ben wel benieuwd hoeveel procent van de auto’s hier last van heeft.
 
  • Like
Reactions: Phil V and Krisja
Het klopt dat klagende mensen in de pen klimmen en tevreden mensen stil blijven. Maar ik denk dat gezien het aantal opmerkingen over ruitenwissers er toch een hele hoop mensen zijn met dezelfde issues. Ook op andere fora en groepen zie je veel mensen die het hebben over ruitenwissers. Ik zeg niets over het aantal dat het probleem heeft, maar dat het een significante groep is, staat voor mij wel als een paal boven water. Meer dan bij andere merken of bij andere problemen. Voor Tesla zou dit issue in hun statistieken en analyses ook wel een relatief groot probleem moeten zijn (groot in aantallen, niet per se in prioriteit of severity).

Ik had het ruitenwis-issue niet in de eerste 2 jaar toen ik mijn Model 3 had (volgens mijn actieve herinnering ;) ). De issues zijn, voor mijn gevoel, begonnen na een update. Met mijn Model Y heb ik dezelfde issues, direct vanaf het begin. Vieze ramen of wisservloeistof lijkt mij maar heel beperkt van invloed te zijn.

Het is een issue en is soms irritant, maar de auto heeft zoveel voordelen, dat het voor mij geen deal breaker is. Mocht Tesla het niet kunnen oplossen, dan hoop ik in ieder geval dat ik weer de mogelijkheid krijg om de automatische ruitenwissers uit te kunnen zetten bij het gebruik van AP (zonder gebruik van 3rd party tools).
 
Het klopt dat klagende mensen in de pen klimmen en tevreden mensen stil blijven. Maar ik denk dat gezien het aantal opmerkingen over ruitenwissers er toch een hele hoop mensen zijn met dezelfde issues. Ook op andere fora en groepen zie je veel mensen die het hebben over ruitenwissers. Ik zeg niets over het aantal dat het probleem heeft, maar dat het een significante groep is, staat voor mij wel als een paal boven water. Meer dan bij andere merken of bij andere problemen. Voor Tesla zou dit issue in hun statistieken en analyses ook wel een relatief groot probleem moeten zijn (groot in aantallen, niet per se in prioriteit of severity).

Ik had het ruitenwis-issue niet in de eerste 2 jaar toen ik mijn Model 3 had (volgens mijn actieve herinnering ;) ). De issues zijn, voor mijn gevoel, begonnen na een update. Met mijn Model Y heb ik dezelfde issues, direct vanaf het begin. Vieze ramen of wisservloeistof lijkt mij maar heel beperkt van invloed te zijn.

Het is een issue en is soms irritant, maar de auto heeft zoveel voordelen, dat het voor mij geen deal breaker is. Mocht Tesla het niet kunnen oplossen, dan hoop ik in ieder geval dat ik weer de mogelijkheid krijg om de automatische ruitenwissers uit te kunnen zetten bij het gebruik van AP (zonder gebruik van 3rd party tools).
Ik heb begin dit jaar eerst een proefrit gemaakt in een MY. Zonnige dag, raam was niet echt schoon, en de ruitenwissers gingen continue heen en weer op TACC en AP. Mijn nieuwe MY heeft hetzelfde, ook met brandschone ruiten, en de leen M3 die ik onlangs een week mee had ook. Dus het lijkt me óf een veel voorkomend probleem, of I'm the unluckiest person on earth ;).
 
Of is het net andersom dat iemand met probleem ruitenwissers juist pech heeft 🤔
Doorgaans laten mensen met een probleem van zich horen, de vraag is dus hoevaak het probleem voorkomt…. Er rijden meer Tesla’s in Nederland dan het aantal klachten dat hier wordt gemeld. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het een klein probleem is, maar ik ben wel benieuwd hoeveel procent van de auto’s hier last van heeft.

Dan moet wel iedereen consequent regelmatig een service call inschieten, ik denk hoe meer meldingen hoe beter het is.
Toen ik SeC Utrecht binnenliep om de nieuwe M3 eens te bekijken en terloops informeerde naar mijn probleem met de ruitenwissers was de service medewerker zeer resoluut: deze melding krijgen wij meerdere malen per dag binnen en we zijn er absoluut van op de hoogte. Vervolgens bood hij aan even via mijn VIN te kijken of er mogelijk een hardware probleem bekend was met mijn auto maar hij ging er al van uit dat het om software ging en dat het een kwestie van wachten wordt op een OTA oplossing.
 
  • Informative
Reactions: Mars2020
(...) hij ging er al van uit dat het om software ging en dat het een kwestie van wachten wordt op een OTA oplossing.
Dit is toch wel de standaardafwimpeling in mijn ervaring. Niet de schuld van de medewerkers, want ze weten het gewoon zelf ook niet. Ik had ooit eens flink doorgevraagd en kwam erachter dat ze geen updates krijgen over dit soort zaken, en dus gewoon lokale statistiek moeten doen. Klachten kunnen ze zelf ook niet inschieten, maar moet via de app - maar... hoe het hoofdkantoor de punten kiest waar aan gewerkt wordt, is ook een gok.

Waarom niet gewoon een lijstje van problemen waar aan gewerkt wordt? Juridische redenen?
 
Ik heb doorgaans heel weinig problemen met de ruitenwissers, alleen gisteren was het storend dat bij goede miezerregen de ruitenwissers op de hoogste stand gaan.

Ik heb al eens een service request ingeschoten voor de TACC die remt voor autos in de rijstrook naast mij, maar dat werd nogal bot afgewezen met... dat hebben we nog nooit gehad, en we gaan er ook niks mee doen. Ze geven toe dat ze voor sommige software bugs tientallen meldingen krijgen, maar ook daar kunnen ze niks mee.
De SEC lijken enkel iets te doen met dingen waar ze zelf iets kunnen herstellen zoals een lamp vervangen, batterij herstellen, draagarmen afstellen of vervangen. Maar als het gaat over vision, TACC, ruitenwissers etc, dan staan ze totaal machteloos, en vermoedelijk hebben ze geen tijd om daar dan een mooi antwoord op te formuleren.
 
Ik heb al eens een service request ingeschoten voor de TACC die remt voor autos in de rijstrook naast mij….
Ik ken de specifieke situatie waar dit zich voordeed niet, maar TACC houd niet alleen het verkeer voor je in de gaten maar reageert als het nodig is ook op het verkeer in de baan naast je. Het is dus niet per definitie fout als TACC reageert op het verkeer naast je.
 
Ik ken de specifieke situatie waar dit zich voordeed niet, maar TACC houd niet alleen het verkeer voor je in de gaten maar reageert als het nodig is ook op het verkeer in de baan naast je. Het is dus niet per definitie fout als TACC reageert op het verkeer naast je.
Wel als die auto’s (en die worden dan iets donkerderop je scherm) minstens 30cm van de stippelijn blijven, en niet 1 keer, maar om de 10 auto’s of zo.
 
Ik heb doorgaans heel weinig problemen met de ruitenwissers, alleen gisteren was het storend dat bij goede miezerregen de ruitenwissers op de hoogste stand gaan.

Ik heb al eens een service request ingeschoten voor de TACC die remt voor autos in de rijstrook naast mij, maar dat werd nogal bot afgewezen met... dat hebben we nog nooit gehad, en we gaan er ook niks mee doen. Ze geven toe dat ze voor sommige software bugs tientallen meldingen krijgen, maar ook daar kunnen ze niks mee.
De SEC lijken enkel iets te doen met dingen waar ze zelf iets kunnen herstellen zoals een lamp vervangen, batterij herstellen, draagarmen afstellen of vervangen. Maar als het gaat over vision, TACC, ruitenwissers etc, dan staan ze totaal machteloos, en vermoedelijk hebben ze geen tijd om daar dan een mooi antwoord op te formuleren.
Tis wel bekend hoor bij Sec mbt TACC en AP remmen andere rijbaan(sowieso bij Rdam). Hieronder een bericht wat ik eerder hebt gepost. Incl. filmpje wat er (bij mij) in ieder geval gebeurd.

Ik heb al enige tijd dat sinds deze update. Zowel 32.4 32.7 en 32.9 op AP en ACC uit het niets wordt geremd. En dit gebeurd echt hard. Ik rij in ieder geval niet meer met AP en ACC. Heb dit ook met service center besproken en kunnen er niks aan doen (echt te gek voor woorden). Weten ook niet of en wanneer er een fix voorkomt. UK software.32 draadje in dit forum klagen ook erg veel mensen. Verzoek om mij na de vorige software(.26) te zetten kan niet (zeggen ze). Sinds de 32.9 rijd AP ook weer zenuwachtiger dan de 32.7, kan geen goed afstand houden enz. Tis echt een ramp.

Hieronder een filmpje. Bij 8.34 gebeurd het. Het maakt overigens niet uit of je links of rechts rijd. Of 10, 50, 70 of 120km per uur. Er wordt uit het niets gewoon geremd.

 
Ik rij in ieder geval niet meer met AP en ACC.
Voet boven het wattpedaal houden lost dit op. En op de weg blijven kijken (moet sowieso), dan leer je waar je moet anticiperen.
Ik had het ook liever anders gezien, maar het is nu zo. En voor mij geen reden om niet met AP te rijden. Tesla kan echt geen risico’s nemen in deze. Idem met zwakke weggebruikers.
Je kan je de pers wel voorstellen die ze zouden krijgen, mocht het verkeerd lopen. En als het echt verkeerd loopt kan dat alsnog tot een faillissement ment leiden. Stel je de kop voor : autopilot rijdt vrouw met kinderwagen aan, moeder en kind komen om.
 
  • Like
Reactions: Mars2020