Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ruitenwissers

This site may earn commission on affiliate links.
Ook klassieke sensoren hebben last bij lichte motregen en veel opspattend water. Opspattend water geraakt vaak niet hoog genoeg om opgemerkt te worden. Kijk maar eens hoe het water op je voorruit van de camera weggeduwd wordt door de rijwindDir was met sensoren niet anders. Het wordt ook nog eens extra in je gezichtsveld geduwd. 2 keer prijs dus.

Wat een onzin. Ik heb in vele merken en types gereden met auto ruitenwissers. Ik geef toe de ene is beter dan de andere maar nog nooit zo slecht als wat ik nu heb in de Tesla. En mijn ervaring is dat even wachten tot ze zelf nog een keer wissen dan zie je echt geen hand voor ogen meer. Dus is het op een rit van een uurtje ongeveer 1200 keer drukken of op een vaste stand zetten.... die je dan ook tig keer per rit moet veranderen omdat de regen meer of minder gaat worden. Waarom werkt het wel op een auto van 15 jaar oud en niet op de tesla?

Een duk op de knop bij te weinig wissen is veel minder problematisch dan niet kunnen uit zetten bij te veel wissen. Het is bij mij zo’n automatisme geworden dat ik mij er niet meer bewust van ben.
Eens het uitzetten is een goede (noodzakelijke) zet. Wil niet zeggen dat het constant drukken een waardeloze oplossing is.

En als je het echt een drama vindt, wacht eens wat langer. Mijn ervaring is dat ze nog steeds tijdig wissen vooraleer het zicht problematisch is. Al zou ik het inderdaad vroeger doen. Wij willen de ruit schoon, de camers wil voldoende zicht, en daar mag zen spatje op zijn. Misschien wil je wel te vroeg wissen.
Nee ik wil niet te vroeg wissen ik wil gewoon kunnen zien wat er op de weg gebeurt. En elke tesla reageert waarschijnlijk niet wat anders. Ik kan je zeggen als ik niet bij wijs of de wissers sneller zet dan kan ik echt helemaal niets meer zien en ook een lange tijd niets meer zien.

Zolang de AP zich veilig voelt, is er geen probleem. In tegendeel, ik las hier al vaker dat hij zich te vroeg uit schakelt wegens te weinig zicht. Als hij niet uit schakelt is er zeker nog genoeg zicht.

Ja idd als de AP zich veilig voelt is er geen probleem. Maar als bestuurder blijf je verantwoordelijk. En als die niets meer ziet dan is het volgens jou veilig genoeg/genoeg zicht.

Soms lijkt het wel of ik op een Apple fansite reacties aan het lezen ben. De auto/iPhone doet het allemaal goed en als er iets niet goed is dat ligt het aan de gebruiker. En als het er niet op zit dat is het onzin om te hebben. En als het er wel op zit dan werkt het als de beste en kan niemand anders het beter.
 
Ik zit op 2023.44.30.7 (al zie ik dat ik nu 2023.44.30.8) heb klaar staan, maar de ruitenwissers zijn nog steeds vreselijk. Ze gaan inderdaad niet meer aan bij droog weer, maar ik ben gisteren 1300 km teruggereden van Frankrijk, door Italië, Zwitserland en Duitsland, met onophoudelijk heel veel regen, en ik heb becht één miljoen keer het knoopje moeten indrukken omdat ze veel te laat aangaan, of te langzaam. Dus ook heel vaak op handmatig gezet, maar dat is ook onhandig met alle tunnels, dus steeds weer moeten uitzetten.
Echt? 1 miljoen keer? Dan moet ap wel goed gewerkt hebben, want jij hebt zitten tellen 😉
 
Ik zit op 2023.44.30.7 (al zie ik dat ik nu 2023.44.30.8) heb klaar staan, maar de ruitenwissers zijn nog steeds vreselijk. Ze gaan inderdaad niet meer aan bij droog weer, maar ik ben gisteren 1300 km teruggereden van Frankrijk, door Italië, Zwitserland en Duitsland, met onophoudelijk heel veel regen, en ik heb becht één miljoen keer het knoopje moeten indrukken omdat ze veel te laat aangaan, of te langzaam. Dus ook heel vaak op handmatig gezet, maar dat is ook onhandig met alle tunnels, dus steeds weer moeten uitzetten.
Je kunt ook eenvoudig met het linker scrollwiel de ruitenwissers op de interval stand zetten, dat bespaart 999998 keer het knopje indrukken. Neemt niet weg dat de automatische stand voor sommige auto’s nog niet goed werkt (mijn auto heeft er geen last van).
 
  • Like
Reactions: Krisja
Je kunt ook eenvoudig met het linker scrollwiel de ruitenwissers op de interval stand zetten, dat bespaart 999998 keer het knopje indrukken. Neemt niet weg dat de automatische stand voor sommige auto’s nog niet goed werkt (mijn auto heeft er geen last van).
Had ik ook ontdekt maar is evenmin een pretje. Vereist ook dat het ruitenwissermenu op het scherm staat.
 
Had ik ook ontdekt maar is evenmin een pretje. Vereist ook dat het ruitenwissermenu op het scherm staat.
Één keer de knop om handmatig te wissen in te drukken komt er tegenwoordig het ruitenwisser menu op het scherm en daarna kun je met het scrollwiel de stand aanpassen. Je hoef je hand dus niet van het stuur te halen ;)
1704656891020.jpeg
 
Één keer de knop om handmatig te wissen in te drukken komt er tegenwoordig het ruitenwisser menu op het scherm en daarna kun je met het scrollwiel de stand aanpassen. Je hoef je hand dus niet van het stuur te halen ;)
View attachment 1006867
Weet ik ook. Weer een extra handeling tijdens het rijden om dan te gaan drukken op een wieltje. Zo nutteloos allemaal. Ruitenwissers behoren gewoon te werken.
 
Weet je ook wat ze gedaan hebben? Hebben ze mechanisch iets afgesteld, software aangepast of alleen de laatste software versie geladen?
Ik weet net zoveel als jij, maar uiteraard was het de software-update die het 'm deed, want ze willen dit grote probleem uiteraard niet per-auto oplossen, omdat het geen hardware probleem is maar een misinterpretatie van de binnenkomende photons.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Ik zit nog op 2023.44.30.7 maar de ruitenwissers doen het bij mij echt een stuk beter. Bij droog weer gaan ze zelden aan, en als ze wel aangaan dan slechts 1 of 2 slagen.

Bij harde regen gaan ze soms te laat aan, maar dan zet ik hem gewoon op handmatig continue via het scrollwieltje, of via menu na 1 druk op de linkerhendel. Hier is nog wel verbetering mogelijk.

En wat van mij ook anders mag is dat bij inschakelen AP de stand altijd op Auto begint, ookal heb ik 'm zonder AP op 'uit' staan. Van mij mag AP gewoon de ruitenwisserstand aanhouden die ik op dat moment al heb gekozen. Hetzelfde geld voor auto grootlicht overigens.
 
Ik zit op 44.30.5.1 maar bij mij doen de wissers het vooral in het donker dramatisch. Zeker met slechte buitenverlichting gaan ze nog steeds op willekeurige momenten aan en blijven dan doorpiepen en schuren tot ik ze zelf uitzet en AP uitzet. Ik lees nu dat AP uitzetten niet meer nodig zou zijn, maar heb dat nog niet kunnen testen
 
Ik heb op 2023.44.30.8 eigenlijk voor het eerst echt een issue met de ruitenwisser. Vanochtend bij het activeren van Autosteer gelijk de ruiterwissers aan. Ruit schoen, wissers bevroren. Dus elke keer meer handmatig op uit. Straks maar eens even checken of de ruit/cameralenzen schoon zijn.
 
Ja, liever niet, maar dit is beter dan op het scherm drukken.

Heb jij inmiddels al flitspalen op je scherm gezien?
Off-topic: Ik zit nu op de laatste versie (.8) en zie nu wel de flitspalen. Ik ben er wel achter gekomen dat niet elke flitspaal in de datase zit, dus soms worden ze inderdaad niet weergegeven.

Om maar weer on-topic te komen, bij mij werken de ruitenwissers net als voorheen prima. Is er voor de probleemgevallen al verbetering merkbaar in de werking van de ruitenwissers?
 
Off-topic: Ik zit nu op de laatste versie (.8) en zie nu wel de flitspalen. Ik ben er wel achter gekomen dat niet elke flitspaal in de datase zit, dus soms worden ze inderdaad niet weergegeven
Het is ook nog afhankelijk van de route. Flitspaal hier in de buurt, is alleen zichtbaar als ik rechtsaf moet. Als ik rechtdoor moet (waarvoor hij dus flitst) is hij niet zichtbaar. Zie screenshot voor de verduidelijking.
IMG_3562.jpeg
 
  • Informative
Reactions: Mars2020