Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

S/X eigenaar met spijt over batterijkeuze?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik rijd een X 90D, toen de grootste non-performance accukeuze, en ik ervaar juist dat 75 ook prima was geweest. Alleen op vakantie is die extra range fijn, maar 1 of 2 extra stops als je toch vakantie hebt had ik niet zo erg gevonden. Sterker nog, het voelt een beetje zonde dat ik de hele tijd rondrijd met een grotere accu dan ik eigenlijk nodig heb.

Ik zal dit eerste jaar X op ca. 20.000 km uitkomen.
 
Ook mee te nemen in de afweging:
  • Vampire drain 5-7 km per nacht
  • Wintercondities: +15%
  • Vol vertrekken moet je plannen, want vol stilstaan is niet aan te raden
  • Volledig leeg rijden, is enkel mogelijk als je op de bestemming kan laden
Oh ja, ik vergat nog een vijfde. Degradatie van de batterij.

Waarom dan uitgaan van 90% state of charge? Bij een langere rit vertrek ik vrijwel altijd >95%, het laden stopt bij 90%, en een uur voordat ik vertrek zet ik het laden weer aan. Dat al heel vaak gedaan.

Zeker, doe ik ook maar vraagt plannen dus. Je weet misschien niet altijd op voorhand dat je die laatste 10% zal nodig hebben. Je hebt dus 90% tenzij je het vooraf weet én plant.
Maar is muggeziften. Krijg een 'princes-op-de-erwt-gevoel' terwijl ik het schrijf.
 
Dagelijks opladen is aan 90%. Als ik dan onverwachts verder moet rijden is er wel een SuC waar ik vijf of tien minuten aan kan hangen, en mijn e-mails lezen. Geen probleem.

Op vakantie gaan is natuurlijk 100% opladen thuis, maar verder ben je ook met SuCs bezig, waar je niet langer dan 80% wil laden. En dan is, zoals hierboven al gezegd, ABRP een heel goede site om te berekenen of 100kWh vs. 75kWh zin heeft, in jouw geval. Met een S100D ben je één uur sneller in Zuid-Frankrijk dan met een een S75D. In mijn geval - ik doe drie à vier road-trips van 1000 km per jaar - heb ik het er echt voor over om gedurende dat ene uur meer wachten een boekenwinkel (n Metz, bijv.) in te duiken en een paar kilo's boeken te kopen:).
 
Heb mijn S100D nu een 4.5 maanden en heb 19.000km. Rij in een normale week zo een 1000km. Zeker in de winter (koud + nat) zijn lange (snelle) autostrade ritten van 250-300km geen probleem. Al stop ik soms bij het terugkomen voor een sanitaire stop wel eens in Aalst of Nijvel. Lummen en Zaventem niet zo vaak wegens slechtere bereikbaarheid 's avonds (files).
Zou direct terug een 100D nemen (of wat dan ook de grootste batterij op dat moment zou zijn).
 
In mijn geval - ik doe drie à vier road-trips van 1000 km per jaar - heb ik het er echt voor over om gedurende dat ene uur meer wachten een boekenwinkel (n Metz, bijv.) in te duiken en een paar kilo's boeken te kopen:).

Zeer grappig! Als we naar Frankrijk rijden (2x per jaar: zomer en ski), heeft mijn vrouw graag dat we ook in Metz laden, zo kan ze wat boeken kopen in dat mooie winkel. Wat oorspronkelijk was ervaren als verplichte stops zijn nu gewenste stops. Daarom ook dat vaak is het laadsessie klaar voor dat wij uit de winkels zijn ;)
En ik ondervond ook nu met onze laatste ski reis in december dat er zoveel keuze aan superchargers zijn, dat enkel thuis laden we tot 100%.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Op vakantie gaan is natuurlijk 100% opladen thuis, maar verder ben je ook met SuCs bezig, waar je niet langer dan 80% wil laden. En dan is, zoals hierboven al gezegd, ABRP een heel goede site om te berekenen of 100kWh vs. 75kWh zin heeft, in jouw geval. Met een S100D ben je één uur sneller in Zuid-Frankrijk dan met een een S75D. In mijn geval - ik doe drie à vier road-trips van 1000 km per jaar - heb ik het er echt voor over om gedurende dat ene uur meer wachten een boekenwinkel (n Metz, bijv.) in te duiken en een paar kilo's boeken te kopen:).
ABRP is inderdaad een goede planner, al hangt veel af van de invoer. Met model 3 ben ik nogal huiverig omdat de batterijcapaciteit (51/71 kWh) niet klopt met de officiële waarden, tenminste voor de LR want die is 78 kWh. Ook bij het verbruik is het vreemd dat de SR en LR niet verschillen. Een lichtere auto als de SR zal toch minder verbruiken en dat scheelt weer laadtijd. Ook de opgave voor maximum snelheid en referentiesnelheid vind ik verwarrend. Wat voeren jullie in? Ik gebruik 130 en 95%, maar op routes binnen Nederland moet dat 80% zijn, als je in de buurt van de Google Maps reistijden wilt blijven.
 
Last edited:
Bij model 3 zou ik voor de grootste batterij gaan, ten eerste omdat het prijsverschil relatief laag is, daarnaast krijg je geloof ik ook een langere garantie op je batterij wanneer je de grotere versie hebt, verder laad je in principe nauwelijks tot 100%, maar meestal tot 80% en zeker in de winter, met kachel aan e.d. kan het bereik hierdoor drastisch ingekort worden (basis heeft 200 mijl range, 80% daarvan is 160 mijl, kachel aan in de winter e.d. 100 mijl, degradatie na 3 jaar, 90 mijl enz enz enz). De extra snelheid e.d. is een bonus, maar ook belast je de batterij veel minder (elektrische bussen in Nederland komen ook in de problemen omdat hun accu simpelweg te klein is).
Tweedehands is je auto ook significant meer waard en dingen als autopilot en dergelijke opties kunnen achteraf altijd nog bijbesteld worden, de accu niet.

Bij de Model S is dat misschien anders, het verschil in prijs is daar veel groter per kilowatt, ook heb ik persoonlijk het stiekeme gevoel dat er, zodra er een echte Model S killer wordt aangeboden door een ander merk dan Tesla, Elon nog een verrassing in petto heeft qua accu's voor de model S.

Moet er wel eerlijk bij erkennen dat ik geen auto heb en dus niet als ervaringsdeskundige reageer.
 
  • Like
Reactions: Klaas
De prestaties van LR bij de M3 gaan niet zoveel beter zijn dan de base versie, hooguit een paar tienden van een seconde. Iedereen geeft hier een prijsverschil op van 9000 dollar maar hier komt de btw en de invoertaksen er nog bovenop dus zal het meer richting 12500 euro gaan. Het verschil in range is ook niet zo groot. Het is natuurlijk een persoonlijke keuze maar ik geef die opleg dan liever uit aan EAP. Ik rij dagelijks max 100 km en ga nooit op reis met de auto, hooguit eens een citytrip naar Duitsland of Nederland en dan nog neem ik liever de trein. Als ik op die zeldzame langere ritten eens extra moet stoppen om te laden dan neem ik dat er met de glimlach bij.
Ik overweeg enkel en alleen de LR omwille van de degradatie van de batterij. Ik koop de auto als particulier en zou er graag 10 jaar mee rijden. Ik kan mij wel voorstellen als je de auto voor zakelijk gebruik nodig hebt die extra laadbeurten er teveel aan zijn.
 
De prestaties van LR bij de M3 gaan niet zoveel beter zijn dan de base versie, hooguit een paar tienden van een seconde. Iedereen geeft hier een prijsverschil op van 9000 dollar maar hier komt de btw en de invoertaksen er nog bovenop dus zal het meer richting 12500 euro gaan. Het verschil in range is ook niet zo groot. Het is natuurlijk een persoonlijke keuze maar ik geef die opleg dan liever uit aan EAP. Ik rij dagelijks max 100 km en ga nooit op reis met de auto, hooguit eens een citytrip naar Duitsland of Nederland en dan nog neem ik liever de trein. Als ik op die zeldzame langere ritten eens extra moet stoppen om te laden dan neem ik dat er met de glimlach bij.
Ik overweeg enkel en alleen de LR omwille van de degradatie van de batterij. Ik koop de auto als particulier en zou er graag 10 jaar mee rijden. Ik kan mij wel voorstellen als je de auto voor zakelijk gebruik nodig hebt die extra laadbeurten er teveel aan zijn.

Ik verwacht dat bij inruil een substantieel deel van dat prijsverschil tussen SR-LR zijn waarde behoudt en je dus terugkrijgt. (Iemand een idee hoeveel over 5 jaar de inruilwaarde zal zijn voor een SR en een LR?)
Als over een aantal jaren belanghebbenden zich orienteren op een tweedehands Model 3, dan zal denk ik (zeker tegen die tijd) de eerste selectie de range zijn. Ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat de SR tegen die tijd voor een grote groep een no-go is en de LR door de marktwerking een nog iets hogere marktwaarde weet te behouden, dan puur gerechtvaardigd op het huidige baterijprijsverschil.
Misschien weet iemand hoe zich dat nu verhoudt op de tweedehands MS markt?

Ik koop de auto ook als particulier en ben van plan er ook heel lang mee te rijden. Dat is voor mij juist een prikkel om voor LR te gaan. Nu lijkt de SR qua range nog aardig mee te doen t.o.v. MS, MX en concurerende merken, maar over bijvoorbeeld 6 jaar zal die range relatief beperkt zijn t.o.v de dan aangebonden EV's. Met een beperktere range kan het voornemen er heel lang in te blijven rijden juist ook eerder sneuvelen door vroegtijdigere (dan geplande) inruil.
 
Last edited:
Nu lijkt de SR qua range nog aardig mee te doen t.o.v. MS, MX en concurerende merken, maar over bijvoorbeeld 6 jaar zal die range relatief beperkt zijn t.o.v de dan aangebonden EV's. Met een beperktere range kan het voornemen er heel lang in te blijven rijden juist ook eerder sneuvelen door vroegtijdigere (dan geplande) inruil.
Ik vraag me af of de range van EV's de komende jaren wel zo snel gaat toenemen. Zware batterijen zijn behoorlijk inefficiënt. Misschien komt de nadruk wel te liggen op sneller laden. Dan kun je je batterij wellicht in een minuut of vijf DC tot 80% opladen en zijn er laadstations bij elk tankstation. Een SR is dan goed te doen, zelfs op 1000+ km trips. Tenzij je jaarlijks veel kilometers maakt natuurlijk, want dan gaat je batterij er al te snel aan. Ik zit krap aan de 12.000 per jaar, dus dat is voor mij geen probleem.
 
  • Like
Reactions: fivari
Na ongeveer 80.000 km is mijn ervaring dat het in het gebruik niet zoveel uitmaakt.

In Nederland nauwelijks. 250km is in het dagelijkse gebruik voldoende. En wanneer het even niet voldoende is, is er altijd wel een SuC in de buurt, tenzij je in een uithoek als Delfzijl of Vlissingen woont

Op langere reizen door Europa nauwelijks. Indien je snel wilt, plan je de route op laadsnelheid. De batterij laad het snelst tussen de 10 en 50 tot 70%. Een SuC overslaan heeft dan zelden zin omdat je dan of langzamer rijdt of langzamer laadt. Zelfs met de kleinste batterij kun je doorgaans met de maximum snelheid naar de volgende SuC rijden zonder dat deze vol zit. En als je geen haast hebt maakt het al helemaal niet uit.

De rest is emotie en inderdaad inschattingen over de inruilwaarde. Neemt niet weg, de LR batterij lijkt belachelijk goedkoop. Dus eerst maar het prijsverschil afwachten.
 
Ik vraag me af of de range van EV's de komende jaren wel zo snel gaat toenemen. Zware batterijen zijn behoorlijk inefficiënt. Misschien komt de nadruk wel te liggen op sneller laden. Dan kun je je batterij wellicht in een minuut of vijf DC tot 80% opladen en zijn er laadstations bij elk tankstation. Een SR is dan goed te doen, zelfs op 1000+ km trips. Tenzij je jaarlijks veel kilometers maakt natuurlijk, want dan gaat je batterij er al te snel aan. Ik zit krap aan de 12.000 per jaar, dus dat is voor mij geen probleem.
Ik denk dat sneller laden niet zal gelden voor bestaande batterijtypes. De laadsnelheid van de S90 is zelfs softwarematig beknot na ervaringsanalyses ivm de degradatie. Ik denk niet dat ze die weer gaan verhogen, omdat er ineens snellere laadpalen zijn.
 
Ik zelf heb een s60. Ik heb daar zeker wel spijt van. In nederland nog wel te doen hoewel op en neer naar friesland vanuit utrecht voor even kids ophalen die daar zeilen, zonder tussen te laden al niet kan. Komt niet vaak voor maar toch. De meeste beperking is echter op vakantie. Dat is eigenlijk niet te doen. Alle superchargers in frankrijk moeten zo’n beetje worden gepakt wil je ergens komen. Supercharhen gaat langzamer, meer dan 100kw zul je niet halen. Harder dan 110km/uit den boze. Wintersport is al helemaal een no go door de kou en niveau verschillen.
Als ik dit had geweten had ik zeker een 85kw genomen. Prijs verschil meer dan waard geweest.
 
Geen spijt van de 85 kWh accu, toen de grootste. Waarschijnlijk dit jaar een nieuwe en dan ga ik voor de 75kWh. Die heeft nauwelijks minder bereik en het is meer dan genoeg voor mij. Dagelijks verkeer is zelden meer dan 250 km en dat is makkelijk te doen met een 75. Als ik dan eens meer dan 300 km moet rijden is er vaak wel een publieke paal beschikbaar op de bestemming, of anders een supercharger onderweg. Zelfs fastned is maar 1 keer echt nodig geweest in ruim 3 jaar.
In het begin wel gereden met de range mode aan, maar daar merk ik eigenlijk geen verschil mee, dus die staat nu altijd uit.
Ik betrap me er ook op dat ik veel minder met de range bezig ben dan vroeger. In het begin zit je echt te rekenen of je elke rit wel kunt maken. Dat is er nu wel vanaf. Ik rij de accu ook zelden helemaal leeg. Ik ben pas 1 keer met 20 km range thuisgekomen. Meestal zorg ik dan toch dat ik wat geladen heb ergens. Onder de 50 km gebeurt nog wel eens.
 
Tsja, basisprincipe is natuurlijk dat je de grootste mogelijke range wilt dus de grootste batterij die er is. Dat gezegd hebbende moest ik voor mijn 2e Tesla deze keuze maken heb heb toch voor de 75D gekozen om de volgende argumenten:
- range gelijkwaardig aan mijn 'oude' S85 waar ik altijd overal prima mee kwam.
- prijsverschil van 23K te groot
- financial lease op de 75D was 0,4% rente, bij de 100D een veel hoger percentage.

Spijt absoluut niet, maar was het verschil <10K geweest met dezelfde financial lease voorwaarden had ik de 100D gekozen.
 
Ik zad ook te twijfelen tussen de 75 en 100. Ik ben blij dat ik de 100 heb. Ik wil het gewoon comfortabel in de auto hebben, verwarming aan, muziek aan, lekker doorrijden..etc. Deze tijd van het jaar (koud en regen) gebruikt de auto dan toch wel erg veel electronen (300 Wh - 350 Wh per km).
 
Ik heb een s75d en totaal geen spijt. In het dagelijks gebruik rij ik max 200km op een dag en dat is prima te doen zonder te laten, ook met 140km/u en verwarming aan. Hou dan in de winter ook ruim over.

Daar komt bij dat als je 350km rijdt, je ook met een 100d moet laden. Laatst heen en weer naar Maastricht (400km) en moesten de mensen met een 75 en met een 100 laden.

Paar weken geleden op wintersport geweest. Dan zou ik met een 100 alleen vanaf vertrek uit huis een paal verder kunnen pakken. Vanaf de eerste supercharger heb ik mijn 75 nooit zover volgeladen om de verste paal te pakken. Vaak na 200km weer weg naar de volgende paal om niet langer te wachten als mijn koffie op was. Zou ik met een 100 ook hebben gedaan. Ook met mijn 75 heb ik 160 tot 180 km/ u gereden en was in 10,5 u vanuit Utrecht in Serfaus met laden.

Een 100 is in mijn visie alleen het geld waard als je in het dagelijks gebruik afstanden rijd die je zonder bijladen niet met een 75 kan halen, maar wel met een 100. Moet je ook met een 100 laden, dan kan je net zo goed weer een 75 nemen. Op vakantie is een 100 ook niet nodig, omdat je "aan de onderkant" van de accu rijdt. Leeg aankomen en niet meer dan nodig erin gooien.
 
  • Like
Reactions: Phil V