Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schade topic

This site may earn commission on affiliate links.
Zo, daar schrik ik toch wel van. Ik heb me eerlijk gezegd altijd wel verbaasd dat de frunk niet extra is beveiligd net zoals bij een normale motorkap.

Inderdaad, Clean Slate, het blijkt dat er meerdere beveiligingen in gebruik zijn en zijn geweest.
Het allereerste model schijnt wel een handmatige ontgrendeling te hebben (gehad) van deze beugel, de zogenaamde 'windhaak' (ik heb dit overigens alleen gelezen, maar niet zelf gezien).
De loaner die ik nu gebruik (een pre-facelift P85 uit 2015) heeft twee haken (zie foto), maar die gaan wel allebei elektromechanisch open.
IMG_2464.JPG


Zoals je zag heeft mijn post-facelift Model S maar één haak, die volgens Tesla SC wel door twee latches wordt vastgehouden, maar beide zijn elektromechanisch bediend. Er is op dit moment voor zover bekend geen handmatig bediende veiligheid in welk model ook van Tesla.
 
Heb dit ook al eens gehad. maar dat was met een Citroen 2CV uit de jaren '60. En die kwam niet op zo'n snelheid.
Dat zal schrikken zijn geweest - ben benieuwd of dit een incidenteel probleem of een structurele ontwerpfout betreft. Heb het met AP1 met een leenauto meegemaakt dat de linkerdeur ineens van het slot ging terwijl ik de AP probeerde te begrijpen. Zat er voor het eerst in. Deur ging niet volledig open- had'm zo weer in het slot. Maar dit verhaal is serieuzer..

Hallo Egbert, ouwe Politie-collega. Ik weet nog goed hoe je je Model S in Utrecht aan mij ophemelde ;-), alleen al door die 35 verschillende laadkabels in jouw frunk was ik gelijk verkocht ... :)
 
Dit kan meerdere oorzaken hebben gehad... Wat zei Tesla ervan?
Is het allemaal correct en naar behoren afgehandeld?

Om eerlijk te zijn, Basvk, nee, niet volgens mij.
De aanleiding om het verhaal hier te doen ligt daar in besloten, vooral als een soort 'sanity check' op mijn eigen opvattingen en acties: zien jullie als ervaren Tesla-consumenten het zelf ook zo of juist anders? Wat kan ik (en wellicht ook de community en Tesla) daarvan leren?
De uitdaging wordt dan ook om het verhaal zo objectief en feitelijk mogelijk te beschrijven. Als jullie overigens het idee hebben dat dat beter kan, schroom niet om dat aan te geven.
Deel 2 volgt zo spoedig mogelijk, waarschijnlijk morgen.
 
Om eerlijk te zijn, Basvk, nee, niet volgens mij.
De aanleiding om het verhaal hier te doen ligt daar in besloten, vooral als een soort 'sanity check' op mijn eigen opvattingen en acties: zien jullie als ervaren Tesla-consumenten het zelf ook zo of juist anders? Wat kan ik (en wellicht ook de community en Tesla) daarvan leren?
De uitdaging wordt dan ook om het verhaal zo objectief en feitelijk mogelijk te beschrijven. Als jullie overigens het idee hebben dat dat beter kan, schroom niet om dat aan te geven.
Deel 2 volgt zo spoedig mogelijk, waarschijnlijk morgen.
Had al zo'n vermoeden ;). Ben benieuwd...
 
Yes sir, one & the same. Ben jij ook niet blij dat van die smaakvolle types de klep de andere kant opent?

Dacht het al aan de kleurcombi van je auto -;). en ja wat dat andere type betreft... met zo'n grote ben ik inderdaad blij dat'ie andersom zit. Stel voor dat die openvliegt - dat overleef je niet. Al die kabels heb ik overigens nog steeds - heb ze zelfs al eens gebruikt om in Harlingen aan de haven te laden. Euro in de automaat en laden maar... krachtstroom op een agriturismo, aan een blauwe stekker op een camping..
 
FRUNK KLEP SPRINGT VANZELF OPEN - #2 - Hergroepering, onderzoek en eerste conclusies

Na een ingrijpend auto-incident -zeker waar je het gevoel hebt maar net de dans ontsprongen te zijn- staat je stress-response systeem op 'extra loud': bij mij had dat het effect dat ik heen en weer benend door de berm iedereen die in mijn telefoon onder 'Tesla' bekend was probeerde te bellen om de ervaringen van het incident te delen en hulp te organiseren.

Ik geloof dat ik vier mensen aan de lijn heb gekregen, uit Tilburg, Amsterdam en in laatste instantie ook Arnhem. Op effectieve wijze wisten zij evenwel onderling deze wat chaotische benadering snel te ontwarren en de eerste maatregelen te nemen, waaronder het regelen van de sleepdienst en een huurauto. Dit alles zonder een moment van gebrek aan empathie of zorg voor ons. Dit kon eigenlijk niet beter van de individuele medewerkers en de processen die men daarvoor bedacht heeft.

We belden ook nog even met de verzekeraar, die het incident vastlegde en toezegde aan de zijlijn te blijven tot nader order.

Doordat we geografisch net iets dichter bij Arnhem dan bij Amsterdam (waar ik door de week ben) waren gestrand werd bij SC Arnhem de casemanager aangesteld, J.
Hij gaf gelijk aan dat het geval door Tesla zeer serieus genomen zou worden, vanwege de mogelijke implicaties voor Model S en het potentiële effect van een volgend incident.
De volgorde van onderzoek zou zijn: het logboek analyseren, dan de reparatie van de schade en tot slot een engineer-technisch onderzoek van het ontsluitingsmechaniek en andere fysieke componenten die mogelijk een rol konden spelen. Vanuit een forensisch oogpunt stelde ik de vraag of men niet eerst zou moeten onderzoeken en dan repareren, maar hij gaf aan dat dat planningstechnisch lastig werd omdat de VS zou moeten worden ingeschakeld voor het onderzoek.
Dit betekende dat de auto allereerst werd afgeleverd bij een schadebedrijf in de buurt van Arnhem, die zouden gaan werken aan de plaat- en ruitschade. Vooralsnog leek het erop dat het dak nog OK was, anders wordt het een andere situatie met een aluminium constructie -dat zou mogelijk niet te repareren zijn.

Ondertussen waren wij met een door de sleepdienst geregelde huurauto uit Staphorst weer teruggereden naar ons vertrekpunt in Drenthe - met de afspraken in Zwolle en Amsterdam gecanceld, konden we nog eens rustig nadenken over wat ons te doen stond. Beiden vonden we dat we nooit meer zoiets mee wilden maken (de kat gaf stilzwijgend zijn instemming) en dat daarom de oorzaak en het causale verband met het openspringen van de frunk klep heel duidelijk moest zijn opgespoord, aangetoond en opgelost.
Anders, dan was het niet terugnemen van deze auto en/of het wellicht Tesla als merk vaarwel zeggen zeker een optie. In een tweede gesprek diezelfde dag met J. is hem dat meegegeven, wat hij begreep en ondersteunde.

Daarnaast besloten we om niet de openbaarheid te zoeken voordat Tesla alles had gedaan wat moest en kon om dit geval goed te regelen. Ook de meeste familie, vrienden en collega's werden daarbij expres verkeerd geïnformeerd, om te voorkomen dat er via een kanaal iets verspreid werd dat de relatie met Tesla kon bezoedelen. Het verhaal was dat er 'iets door de ruit was gevlogen' (min of meer waar)..

Dit overigens wel met het idee dat er binnen zeer korte tijd duidelijkheid zou komen over de oorzaak en vooral of het een ontwerpfout betrof. Aangenomen dat Tesla direct actie zou ondernemen in het geval van een ontwerpfout (met een software-update of technische recall) konden we leven met de heel kleine kans dat door geen klokkenluider te spelen er mogelijk nog een ongeval zou plaatshebben.

Googelend naar vergelijkbare voorvallen was dat een houdbare positie: de enige bekende frunk-ongevallen hadden als oorzaak een openstaande klep bij wegrijden. Dat is meer een user-error is dan wat anders. De waarschuwingen op het dashboard zijn zodanig duidelijk dat je bijna bewust door moet rijden om de snelheid te bereiken waarbij de frunk begint te bewegen. Het is overigens ook in dat geval zo dat er geen windhaak-functie bestaat bij de Model S. Als de klep omhoog komt is dat proces in wezen niet meer te redden.

De morbide verklaring dat er geen gevallen bekend zijn van spontaan openspringende frunk-kleppen, omdat niemand dat verder naverteld heeft speelde een moment door ons hoofd, maar zou zodanige complotten bij Tesla veronderstellen dat dit niet houdbaar leek.

De technische 'logging' door de software rond het frunk-gebruik bleek niet super gedetailleerd. Er wordt een stel micro-switches gebruikt om de positie van de latches (grendels) te bepalen, maar blijkbaar alleen in een volledig 'open' of 'closed' positie. Deze positie-informatie wordt in de logging (hoogstwaarschijnlijk) gecombineerd met de 'events' uit de software, op hun beurt weer getriggerd worden door user acties vanaf dashboard of met de sleutel.
De beveiliging in de software is zodanig dat boven een snelheid van 1 km/h (of 1mph), de software niet kan reageren op zo'n user trigger. Een per ongeluk ingedrukte sleutel in de achterzak kan dus tijdens het rijden nooit de frunk openen, wat op zich een opluchting was voor ons rijders (Deze beschrijving overigens is gebaseerd op de mondelinge informatie van Tesla SC: het onderzoeksrapport is niet aan ons verstrekt)

Het logboek-onderzoek kwam de eerste week al naar boven met een conclusie: het was niet de software die de frunk had geopend. De laatste keer dat de frunk 'officieel' softwarematig was geopend was twee weken daarvoor, bij een beurt bij SC Amsterdam, waarbij de 12V accu is vervangen. Hiervoor moet de frunk verwijderd worden. En daarbij ook het sluitmechanisme en de emergency releases.. Dit gegeven bleek later nog terug te komen en een belangrijke rol te spelen..
Emergency release.png



Fig 1. Nood-opening systeem van de frunk.

Hoe het verder ging met de onderzoek en reparatie activiteiten komt terug in de volgende aflevering.
Wordt vervolgd..
 
Last edited:
Dacht het al aan de kleurcombi van je auto -;). en ja wat dat andere type betreft... met zo'n grote ben ik inderdaad blij dat'ie andersom zit. Stel voor dat die openvliegt - dat overleef je niet. Al die kabels heb ik overigens nog steeds - heb ze zelfs al eens gebruikt om in Harlingen aan de haven te laden. Euro in de automaat en laden maar... krachtstroom op een agriturismo, aan een blauwe stekker op een camping..

Haha, jij laat je door wat praktische obstakeltjes ook niet snel weghouden van exotische locaties..
 
Sodeju dat is schrikken zeg, dat hoop je echt nooit mee te maken.
Wat goed dat jullie hem zo snel en zonder verdere ongelukken aan de kant hebben kunnen zetten.
Je maakt er wel een extra spannend verhaal van, kan je niet vast onderaan dit draadje (op zijn kop ofzo ;)) de uiteindelijke oorzaak ervan verklappen ?
 
Sodeju dat is schrikken zeg, dat hoop je echt nooit mee te maken.
Wat goed dat jullie hem zo snel en zonder verdere ongelukken aan de kant hebben kunnen zetten.
Je maakt er wel een extra spannend verhaal van, kan je niet vast onderaan dit draadje (op zijn kop ofzo ;)) de uiteindelijke oorzaak ervan verklappen ?

Klopt, RobertVg, op zich zijn we wel van het veel verschillende ervaringen opdoen, maar deze zou je kunnen missen.
De klap was overigens vooral aan de passagierskant, dus ik schrok niet heel erg en ik vermoedt dat bestuurders in de omgeving die het zagen gebeuren genoeg ruimte hebben geboden zodat we naar rechts konden komen. Eerlijk gezegd heb ik dat niet waargenomen, want was meer bezig met het voorzichtig naar opzij bewegen en niet te hard te vertragen. Ik was wel blij dat de weg recht was en dat de klep er niet afvloog (die zat nog met 1 steun vast): een bocht inschatten was niet echt meer mogelijk en zo'n rondvliegend object had ongetwijfeld iemand geraakt en dat was weer een ander verhaal.
En ja - de oorzaak en afloop - ik zou het ˙uǝpnoɥʇuo lɐɐɯǝlǝɥ ʇǝᴉu ɥɔoʇ suo ɾᴉq ƃuᴉuuɐds uǝʞǝʍ ǝɹǝpɹǝǝɯ uɐʌ lǝoʌǝƃ ʇǝɥ ǝɾ lᴉʍ ʞᴉ ɹɐɐɯ 'uǝop uǝuunʞ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo - geloof me, dit is echt de verkorte weergave ;)
 
Allereerst natuurlijk: jullie moeten gigantisch geschrokken zijn en wat een geluk dat er verder niks gebeurd is.

Belangrijker: wat is je beweegreden om dit verhaal in fases te brengen?
Neem niet aan een commercieel belang en vind het nogal SBS6 over komen, of Gordon gaat trouwen. Het komt op mij nogal sensatie belust over? Weet niet hoe ik het anders moet zeggen.

Mensen met een soortgelijke auto zijn nieuwsgierig of ze iets soortgelijks mee gaan maken, wat is de toegevoegde waarde om dit verhaal in een paar dagen verspreid te schrijven?
 
  • Helpful
Reactions: Cohiba
Allereerst natuurlijk: jullie moeten gigantisch geschrokken zijn en wat een geluk dat er verder niks gebeurd is.

Belangrijker: wat is je beweegreden om dit verhaal in fases te brengen?
Neem niet aan een commercieel belang en vind het nogal SBS6 over komen, of Gordon gaat trouwen. Het komt op mij nogal sensatie belust over? Weet niet hoe ik het anders moet zeggen.

Mensen met een soortgelijke auto zijn nieuwsgierig of ze iets soortgelijks mee gaan maken, wat is de toegevoegde waarde om dit verhaal in een paar dagen verspreid te schrijven?

Hallo F500e, bedankt voor je medeleven.
Of het verhaal in delen opdissen een belang zou dienen of juist niet weet ik niet, het is voor mij ook de eerste keer ;)

De bedoeling was een genuanceerd, beter te begrijpen en -te verteren geheel te maken. Daarnaast had ik het verhaal nog niet compleet voor mezelf uitgeschreven en dit maakt het naast de leesbaarheid het ook voor de 'schrijfbaarheid' wat doenlijker.

Maar goed, vanwege het verzoek van verschillende gewaardeerde lezers om 'spoilers', hier kort samengevat:
Oorzaak: onbekend, met slechts een speculatieve verklaring. Tesla's voorgestelde oplossing: m.i. onvoldoende en treurig.

Meer sensatie kan ik helaas niet brengen.. Gordon trouwt dus toch niet (of was dat RTL?)
Als er overigens nog behoefte is aan meer details, wordt in het afsluitende deel 3 daarop verder ingegaan - het zit in al in m'n hoofd..
Ik hoor dat dan graag.

Fijne avond, Frans
 
Natuurlijk is iedereen nieuwsgierig naar het gehele verhaal en natuurlijk iedereen vrij om het te doen zoals hij wenst, laat mij je dus niet beperken om deel 3 te schrijven!

Gezien de ernst van de zaak begrijp ik het opdelen niet, misschien leg ik het daarmee beter uit. En als dit alles zich vanaf eind september tot nu, was er op zich tijd er 1 verhaal van te maken ;-)

Sorry als ik je schrijfdrift beknot heb met mijn post.
 
Kom maar op met die speculatieve verklaring (van Tesla?).
Misschien red je er vandaag nog wel een leven mee.
Ok, die kans heb ik niet vaak! Komtie: als je een beurt hebt laten uitvoeren waarbij de frunk is gedemonteerd, zorg ervoor dat de monteur de emergency releases weer goed bevestigd heeft. Dit zou wel eens verkeerd kunnen zijn gegaan in ons geval. Maar misschien ook niet. De speculatie is van Tesla SC Arnhem, BTW
 
  • Informative
Reactions: Gaston