Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schade topic

This site may earn commission on affiliate links.
Dat ben ik niet helemaal met je eens Wim. Bij schade stelt Tesla geen loaner ter beschikking. Waarom zouden ze ook, er is hen niet te verwijten dat jij bij een ongeval betrokken bent geraakt. Via je verzekeringsmaatschappij of schadehersteller kun je al dan niet tegen betaling wel een fossiel ter beschikking krijgen.
 
Dat ben ik niet helemaal met je eens Wim. Bij schade stelt Tesla geen loaner ter beschikking. Waarom zouden ze ook, er is hen niet te verwijten dat jij bij een ongeval betrokken bent geraakt. Via je verzekeringsmaatschappij of schadehersteller kun je al dan niet tegen betaling wel een fossiel ter beschikking krijgen.
Ik heb mijn laatste schade, nou ja die Tesla zelf aan mijn S aanbracht, in gedachten. Toen heb ik een maand in een loaner van Tesla gereden.
Dat is natuurlijk een ander geval.
 
De schadebedrijven die voor Tesla werken vervangen uitsluitend onderdelen, uitdeuken is er niet bij. Is er een onderdeel niet, dan is het wachten geblazen.
Ik heb net wat deuken laten herstellen. Eigenlijk diepe krassen die ook het koetswerk ingedeukt hadden. Bij Tesla gevraagd of het een erkende hersteller moest zijn.
Hoefde niet. Schitterend hersteld in mijn buurt (Valco Aalst). Ik vroeg wat ze met de deuken deden. Dacht inderdaad dat dit met alu niet evident was en vreesde dat ze zouden opvullen.
Ze blutsen dit toch uit blijkbaar.
Valt mij wel op dat het aluminium sneller een deuk krijgt dan staal. Ik had het omgekeerd verwacht. Iemand die naast mij wou laden liet de stekker uit zijn handen vallen Die viel op de zijkant van mijn wagen. Ik had geen schade verwacht, toch was er een kras en zelfs een deukje.
Nadien nog een fietser aangereden. Pedaal en remmen hebben een diepe groef gemaakt. Maar dat was minder abnormaal, gezien de impact. Alles weer als nieuw nu.
 
Ja, dat is helaas normaal. Tesla heeft het onderdelen management nog niet op orde. Jammer, want onderdelen management is geen 'rocketscience'. Het is voor Tesla ook heel duur, vaak moeten ze die periode een loaner verstrekken en heel veel telefoontjes van ongeduldige wachtenden behandelen.
Tesla zou toch moeiteloos de regelmatig bij een aanrijding te vervangen onderdelen op voorraad kunnen hebben. Gewoon een kwestie van minimum en maximum voorraad.
De schadebedrijven die voor Tesla werken vervangen uitsluitend onderdelen, uitdeuken is er niet bij. Is er een onderdeel niet, dan is het wachten geblazen.

De Duitse industrie loopt jaren achter op Tesla waar het gaat om innovatie. Waar de Duitsers wel goed in zijn is ... onderdelen management.
Ik heb met mijn verschillende Audi S6 auto's nooit langer dan een dag hoeven wachten op onderdelen. Zelfs de complete vervanging van de beide nogal exclusieve schijfremsystemen achter, was in een dag gepiept.
Ik denk dat er zoveel verschillen zijn tussen de auto's van maand tot maand (omdat Tesla geen modeljaren systeem aanhoudt maar wijzigingen direct doorvoert) dat ze moeite hebben met het op voorraad houden van al die verschillende onderdelen.
Een deur of een plaatdeel zullen ze wel zo van de plank halen maar een kabelboompje of verloopje of klemmetje, frutseltje dat net iets anders is waardoor het niet past moet dan helemaal uit USA komen of zelfs op maat gemaakt worden.

Bij mijn auto is bijvoorbeeld de achterbumper vervangen nadat iemand wat laat remde en 'm een kusje gaf. Dat was een oud type bumper dat niet meer verkrijgbaar was en alleen vervangen kon worden door een nieuw type (en die hadden ze ook liggen).
Alleen het nieuwe type bumper had de parkeersensoren op een andere plaats. Kabelboom dus te kort, en dan moet er een speciaal verlengsetje komen om die kabeltjes te verlengen zodat de sensoren op hun plaats kunnen. Dat kabelboompje moest blijkbaar ergens gemaakt worden en dat nam een week of wat in beslag...

Het zijn dit soort details die het een moeizaam proces maken.
 
  • Like
Reactions: Kleijne
Ik heb net wat deuken laten herstellen. Eigenlijk diepe krassen die ook het koetswerk ingedeukt hadden. Bij Tesla gevraagd of het een erkende hersteller moest zijn.
Hoefde niet. Schitterend hersteld in mijn buurt (Valco Aalst). Ik vroeg wat ze met de deuken deden. Dacht inderdaad dat dit met alu niet evident was en vreesde dat ze zouden opvullen.
Ze blutsen dit toch uit blijkbaar.
Valt mij wel op dat het aluminium sneller een deuk krijgt dan staal. Ik had het omgekeerd verwacht. Iemand die naast mij wou laden liet de stekker uit zijn handen vallen Die viel op de zijkant van mijn wagen. Ik had geen schade verwacht, toch was er een kras en zelfs een deukje.
Nadien nog een fietser aangereden. Pedaal en remmen hebben een diepe groef gemaakt. Maar dat was minder abnormaal, gezien de impact. Alles weer als nieuw nu.

Er is een verschil tussen zelf een schadehersteller zoeken en de auto bij Tesla brengen en Tesla de regie geven.
Tesla bepaalt natuurlijk niet bij wie je eenvoudige plaatwerkschade als krassen e.d. laat herstellen. Is er kans dat er structurele schade is, dan is het verstandig dat je dit door Tesla laat beoordelen. Dan blijft, ook na herstel, de garantie van kracht. Het laatste dat je wilt is discussie met Tesla over garantie.
Ingeval de schade groter is en Tesla de reparatie gaat uitvoeren, wordt die door Tesla uitbesteedt bij gespecialiseerde schadeherstellers. Tesla stelt hoge aan die herstellers. En dat betekent dat al heel gauw onderdelen worden vernieuwd in plaats van uitgedeukt. Zelfs de achterliggende en ondersteunende delen worden bij enige impactschade mee vervangen.

Er zijn trouwens honderden soorten aluminium. Het aluminium dat Tesla gebruikt is relatief zacht en goed vervormbaar omdat het in grote persen in één klap moet worden verwerkt tot een eindproduct. Dat betekent dat het inderdaad makkelijk vervormt als je er bijv. een gewicht op laat vallen. Staal daarentegen is veel veerkrachtiger en zal minder snel vervormen als er iets opvalt.
 
Helaas.

Na 11 jaar het muurtje bij onze oprit weten te passeren, heeft mijn echtgenote deze gisteren niet weten te ontwijken met het volgende resultaat.

Morgen naar de hersteller om de schade te laten bepalen. :(
 

Attachments

  • 97B43E2F-42AD-4F4A-A3F7-11468965A57D.jpeg
    97B43E2F-42AD-4F4A-A3F7-11468965A57D.jpeg
    189 KB · Views: 108
Stuur die mevrouw maar een bos bloemen voor haar actie, scheelt je een boel no-claim! :)

idd maar echt wel erg dat we op dit niveau gekomen zijn, zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn ...
paar maanden geleden reed ik een spiegel van een andere auto af, gewoon ook briefje achtergelaten, de dame in kwestie belde me terug en was ook verbaasd en erkentelijk dat ik niet was doorgereden... wel dat gaat er bij mij niet in dat je dat zelfs nog maar zou doen ...doorrijden dan
 
  • Like
Reactions: basvk
View attachment 266270

Balen.....auto is nog geen 2 maanden oud. Stond geparkeerd. Gelukkig is er wel een briefje achtergelaten. De beste mevrouw was net aan een staar geopereerd...."sorry...kon het niet goed zien"
Het is toch de bedoeling dat je beter gaat zien na een staaroperatie :confused: Als de operatie net is gedaan dan denk ik niet dat de arts toestemming heeft gegeven om direct auto te gaan rijden, als de verzekering daar lucht van krijgt....
 
  • Like
Reactions: BjörnTM
FRUNK KLEP SPRINGT VANZELF OPEN - #1

Eerste post, helaas niet met een leuk verhaal, dat ik desondanks de komende periode graag wil delen met jullie.

Dit gebeurde eind september op de A37 met onze Model S 90D uit augustus 2016.
Met ca. 130 km/h op de linkerbaan op weg naar Zwolle springt zonder aanleiding of waarschuwing de frunk klep open en slaat tegen de voorruit, die breekt. Uitzicht naar voren beperkt (nul). Behoorlijk druk op dat moment, veel vrachtwagens. Met veel geluk overdwars naar de vluchtstrook gekomen. Tien seconden later staan we stil, behoorlijk geschrokken, maar blij dat we met z'n drie'en (vrouw, kat, ik) het na kunnen vertellen.

Op de foto's zie je dat de steunen zijn losgescheurd door de klap, maar de beugel zelf intact is. Het lijkt erop dat beide release latches open staan, maar dat is niet goed te zien van buiten.

Gebeld met Tesla en uiteindelijk weggesleept naar SC Arnhem. Daar gaan ze aan de slag...

Wordt vervolgd.

Vragen, collectieve wijsheid en persoonlijke reacties zijn welkom. Dank, Frans.
IMG_2043.JPG



IMG_2045.JPG
IMG_2048.JPG
 

Attachments

  • IMG_2050.JPG
    IMG_2050.JPG
    328.8 KB · Views: 71
Heb dit ook al eens gehad. maar dat was met een Citroen 2CV uit de jaren '60. En die kwam niet op zo'n snelheid.
Dat zal schrikken zijn geweest - ben benieuwd of dit een incidenteel probleem of een structurele ontwerpfout betreft. Heb het met AP1 met een leenauto meegemaakt dat de linkerdeur ineens van het slot ging terwijl ik de AP probeerde te begrijpen. Zat er voor het eerst in. Deur ging niet volledig open- had'm zo weer in het slot. Maar dit verhaal is serieuzer..
 
Welkom Frans. Dit kan tellen als binnenkomst.
Als het eind september is gebeurd, dan begrijp ik niet goed dat uw verhaal hier stopt en dat je zelf niet al iets meer kan vertellen over het verdere verloop.
Of wil je er de spanning nog even in houden?;)

Dankjewel XFrank, een overdonderende entree is natuurlijk nooit te versmaden - maar ik had het liever anders gehad zoals je begrijpt.
De reden dat het verhaal in delen wordt opgedist heeft meerdere redenen - het is ten eerste vrij lang en in z'n geheel misschien minder leesbaar. Daarnaast is er nog niet een bevredigend einde aan gekomen, althans niet voor ons. Dus in zoverre is de spanning er inderdaad nog in..