Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Service-ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Hmm er wordt een heleboel gezegd in de posts hiervoor, maar intussen is mijn Tesla alweer gerepareerd...

(vrijdagavond 20ste via app afspraak gemaakt vanwege linker voorportier dat niet meer wilde openen, terwijl de auto beweerde dat het portier al open was -> auto kon ook niet meer op slot, en airco bleef draaien)

Ik kreeg vanochtend een SMS van Tesla dat ze dit maar een kwalijke zaak vonden en of ik zo snel mogelijk zonder afspraak de auto wilde komen omruilen voor een loaner.
Aangekomen bij het SEC kreeg ik na korte wachttijd inderdaad een loaner mee en de belofte dat ze --indien de onderdelen op voorraad waren-- de auto diezelfde dag zouden repareren.
's middags kwam er een SMSje dat de auto klaar was, en inderdaad, het portier doet het weer (actuator vervangen). Verder hebben ze ook nog iets aan de ruitenwissers gefixt (TSB).

Van schrik (en ook omdat er een afspraak uitviel) maar meteen de hele auto gepoetst en gezogen, want dat doen ze niet meer bij de SEC helaas... :D
 
  • Like
Reactions: Mad P***y and Tozz
De enige reden waarom Tesla's service zo belabberd is, is een financiële... Geen capaciteit (of het nu liquiditeit of management is) om de After Sales Service op te tuigen. Met voldoende investering is Tesla's probleem redelijk snel op te lossen (of in ieder geval zijn snel mega verbeteringen te realiseren), maar ipv vooruitgang zien we alleen maar verdere achteruitgang. Dan kan het toch niet anders dat we het hier hebben over een bewuste managementkeuze? Uiteindelijk betaalt een goede service organisatie zich dubbel uit; directe winstgevendheid plus tevreden klanten die terug komen en in de regel meer uitgeven dan bij een vorige aankoop. Het is de opstartfase van zo'n service organisatie die pijn doet, zeker nu het wagenpark nog relatief klein en super jong is. En Elon heeft gelijk; waarom investeren terwijl resources elders hard nodig zijn en verkopen de capaciteit nog overtreffen?

Ik denk inderdaad ook dat het geen keuze maar een financiele noodzaak is om het hoofd boven water te houden en wall street geen enkele kans te geven. Nu, hoe lang je dit kunt blijven volhouden en een doorsnee klant dit blijft pikken, we shall see. Ik denk momenteel dat de meeste die Tesla rijden en besteld hebben, heel vergevingsgezind zijn maar als ze echt de massa meekrijgen dan zal dat toch snel worden afgestraft. Ik moet eerlijk zeggen, toen ik mijn 3 ben gaan bestellen, was mijn vader erg geïnteresseerd in een S maar dat ik heb ik hem voorlopig toch ten stelligste afgeraden. Eerst maar eens zien hoe mijn ervaring ermee is. En wees maar zeker dat die service hell verhalen de ronden doen want ik word er serieus over bevraagd als het naar boven komt dat ik er eentje heb besteld. Dit van mensen die anders nooit over auto's praten.
 
Ik denk inderdaad ook dat het geen keuze maar een financiele noodzaak is om het hoofd boven water te houden en wall street geen enkele kans te geven. Nu, hoe lang je dit kunt blijven volhouden en een doorsnee klant dit blijft pikken, we shall see. Ik denk momenteel dat de meeste die Tesla rijden en besteld hebben, heel vergevingsgezind zijn maar als ze echt de massa meekrijgen dan zal dat toch snel worden afgestraft. Ik moet eerlijk zeggen, toen ik mijn 3 ben gaan bestellen, was mijn vader erg geïnteresseerd in een S maar dat ik heb ik hem voorlopig toch ten stelligste afgeraden. Eerst maar eens zien hoe mijn ervaring ermee is. En wees maar zeker dat die service hell verhalen de ronden doen want ik word er serieus over bevraagd als het naar boven komt dat ik er eentje heb besteld. Dit van mensen die anders nooit over auto's praten.
Zoals de link van PaulusdB al aangaf heeft Tesla helemaal geen cash probleem. Bij het laatste kwartaalbericht was er 1 miljard dollar in kas. Je hebt maar een heeeel klein deel daarvan nodig om de onderdelenvoorziening goed op te zetten. Waarom Tesla toch zo weinig aandacht geeft aan dat logistieke probleem(pje) is mij ook een raadsel, maar ik denk veel meer in de richting van cultuur. Tesla is veel meer een softwarebedrijf en dan nog Amerikaans ook. Dan zijn onderdelen in Europese magazijnen wel erg ver van je bed.
 
Maar de onderdelen schaarste of duur van levering is volgens mij helemaal niet het probleem waar de meeste mensen over klagen. Dat gaat meer over de werkwijze, hoe contact verloopt.

- Tesla zegt 'Plan service in via de App', en blijkbaar zegt SeC Amsterdam 'Oh je bent nu op de geplande afspraak met ons? nee wij bellen jou als we de onderdelen hebben. Daar is de deur'. En vervolgens bellen ze niet.

- Gebrek aan de mogelijkheid om even iets te overleggen. Het is allemaal 1-weg

- Afspraken niet of pas heel laat cancellen als onderdelen niet geleverd zijn. Dat ze niet geleverd zijn is prima, maar meld dat dan een week van te voren. Niet de avond ervoor.

- Afleverpunten bij delivery opgeschreven die bij een SeC ineens 'binnen spec' zijn.

- Afspraken die 'klaar terwijl u wacht' zijn en 2 uur later krijg je te horen dat het onderhoud 5 dagen gaat duren en ze dat eigenlijk direct al wisten.

Deze zaken gewoon netjes doen kost geen geld. Dingen die binnen spec zijn moeten ter plekke bij delivery worden gemeld. Afspraken tijdig cancellen is te automatiseren. Tesla Amsterdam moet gewoon een schop onder de kont.

Wat betreft gebrek aan mogelijkheid om iets te overleggen vind ik het bizar dat wanneer ik in SeC Groningen ben daar iets van 4 of 5 man van 'Service' rondlopen of zitten achter een bureau die ik eigenlijk nooit bijzonder veel zie doen. Ze hangen wat rond heb ik het idee. Ga je klanten bellen zou ik zeggen. Contact dat ik met Tesla heb n.a.v. een service afspraak per SMS komt vaak van iemand buiten Nederland.

Hier moet gewoon een goede manager orde op zaken stellen.
 
Last edited:
Zoals de link van PaulusdB al aangaf heeft Tesla helemaal geen cash probleem. Bij het laatste kwartaalbericht was er 1 miljard dollar in kas. Je hebt maar een heeeel klein deel daarvan nodig om de onderdelenvoorziening goed op te zetten. Waarom Tesla toch zo weinig aandacht geeft aan dat logistieke probleem(pje) is mij ook een raadsel, maar ik denk veel meer in de richting van cultuur. Tesla is veel meer een softwarebedrijf en dan nog Amerikaans ook. Dan zijn onderdelen in Europese magazijnen wel erg ver van je bed.

En je hebt heel veel meer dan die 1 miljard dollar nodig als je een nieuwe fabriek in China en/of een nieuw distributiecentrum in Europa en/of een nieuwe batterijfabriek gaat opzetten... Dat verliest iedereen even uit het oog.

Het is een feit dat onderdelen niet op voorraad zijn en een lange levertijd hebben. dat is naast de door @Tozz gemelde zaken. Combineer die twee en je hebt een echt probleem te pakken dat zich niet makkelijk laat oplossen zonder er veel geld tegen aan te gooien.
 
Hier moet gewoon een goede manager orde op zaken stellen.
Ik denk dan echt dat dat aan de manager van het filiaal ligt, want in SeC Hasselt loopt het gesmeerd... Service plannen via de app, en in SeC Hasselt zit een mannetje die alle binnenkomende afspraken nakijkt, en de eigenaars contacteert om de afspraak te vervroegen indien mogelijk. Ze houden natuurlijk zelf wat ruimte over om een mannetje met een proefrit mee te sturen als er iemand met een probleem langskomt, en dan kan je vaak de volgende week al terecht om het probleem op te lossen.
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Ik denk dan echt dat dat aan de manager van het filiaal ligt, want in SeC Hasselt loopt het gesmeerd... Service plannen via de app, en in SeC Hasselt zit een mannetje die alle binnenkomende afspraken nakijkt, en de eigenaars contacteert om de afspraak te vervroegen indien mogelijk. Ze houden natuurlijk zelf wat ruimte over om een mannetje met een proefrit mee te sturen als er iemand met een probleem langskomt, en dan kan je vaak de volgende week al terecht om het probleem op te lossen.

Zelfde pos ervaringen met SeC Rotterdam... via de mix van app / email / sms eigenlijk steeds binnen een dag response/kontakt. Ik bel nooit. Heb eigenlijk ook nooit wat maar nu moeten binnenkort de nwe sensoren van de winterwielen/-banden ingeleerd worden. :oops: Komt een ranger voor langs... :cool:
 
Zelfde pos ervaringen met SeC Rotterdam... via de mix van app / email / sms eigenlijk steeds binnen een dag response/kontakt. Ik bel nooit. Heb eigenlijk ook nooit wat maar nu moeten binnenkort de nwe sensoren van de winterwielen/-banden ingeleerd worden. :oops: Komt een ranger voor langs... :cool:
Dat kun je toch zelf in het service menu? Ik heb zowel op de S als op de 3 andere velgen laten zetten, een keer met bestaande TPMS sensoren en een keer met nieuwe en beide keren via het menu ingesteld.
 
Dat kun je toch zelf in het service menu? Ik heb zowel op de S als op de 3 andere velgen laten zetten, een keer met bestaande TPMS sensoren en een keer met nieuwe en beide keren via het menu ingesteld.
Ja die discussie ken ik. Zeker nu met softw.versie 32.2.2 en in het Service menu instellen Nieuwe Wielconfiguratie erbij dacht ik ook dat ik het allemaal zelf of via een garage hier kon laten doen! Maar ik volg dus het advies van Tesla en laat de eerste keer het inleren door hen doen...
 
Ja die discussie ken ik. Zeker nu met softw.versie 32.2.2 en in het Service menu instellen Nieuwe Wielconfiguratie erbij dacht ik ook dat ik het allemaal zelf of via een garage hier kon laten doen! Maar ik volg dus het advies van Tesla en laat de eerste keer het inleren door hen doen...
Je hebt gelijk, totaal overbodige belasting van het Service Center. Er is namelijk helemaal niks in te leren, echt totaal nooit.
Ga gerust naar de lokale, echte specialist.
 
  • Informative
Reactions: CJA Hulskamp
Ik denk dan echt dat dat aan de manager van het filiaal ligt, want in SeC Hasselt loopt het gesmeerd... Service plannen via de app, en in SeC Hasselt zit een mannetje die alle binnenkomende afspraken nakijkt, en de eigenaars contacteert om de afspraak te vervroegen indien mogelijk. Ze houden natuurlijk zelf wat ruimte over om een mannetje met een proefrit mee te sturen als er iemand met een probleem langskomt, en dan kan je vaak de volgende week al terecht om het probleem op te lossen.

Misschien heeft dat te maken dat in België dit jaar maar 2000+ Tesla's zijn verkocht vs. 8000+ in Nederland?
 
Misschien heeft dat te maken dat in België dit jaar maar 2000+ Tesla's zijn verkocht vs. 8000+ in Nederland?
16mio vs 10mio inwoners, 7 vs 4 SeC's, 22 vs 14 SuC's. Er zullen wat verschillen zijn, maar ik vermoede dat het er ook wat aan ligt dat men in NL aan een centrale uitlevering doet, de fiscale voordelen voor EV's die herkend worden door de Nederlanders (in België zijn de fiscale voordelen ook erg hoog maar is het succes er niet zo) en dat de randstad als massief blok bij maar 3 SeC's terecht kan. Zelfs de SeC Eindhoven lijkt me drukker dan het provinciestadje Hasselt.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Net auto opgehaald van SeC. Het rubber zoals op de foto te zien is is volgens hen binnen de marges dus is niks aan gedaan. Verder zijn er beschadigen binnenin de auto aan de Carbon strip en het metaal bij de deur. Dit moeten ze gaan onderzoeken. Verder meerdere malen gevraagd of ze de auto op wouden laden zodat ik door kon. Maar nee, hij stond gewoon niet opgeladen klaar. Top service!
 

Attachments

  • 4116017F-4D17-4E58-B042-A638A1D29C38.jpeg
    4116017F-4D17-4E58-B042-A638A1D29C38.jpeg
    250.8 KB · Views: 56
  • 4D05D264-4FB8-4209-B1F3-47EB861F45D3.jpeg
    4D05D264-4FB8-4209-B1F3-47EB861F45D3.jpeg
    187.1 KB · Views: 51
Net auto opgehaald van SeC. Het rubber zoals op de foto te zien is is volgens hen binnen de marges dus is niks aan gedaan. Verder zijn er beschadigen binnenin de auto aan de Carbon strip en het metaal bij de deur. Dit moeten ze gaan onderzoeken. Verder meerdere malen gevraagd of ze de auto op wouden laden zodat ik door kon. Maar nee, hij stond gewoon niet opgeladen klaar. Top service!
Ik moest de schades zelf ontdekken, dit werd niet zelf gemeld.
 
Verder meerdere malen gevraagd of ze de auto op wouden laden zodat ik door kon. Maar nee, hij stond gewoon niet opgeladen klaar. Top service!
Ik vraag me telkens toch af of jullie vroeger aan jullie garagist vroegen om de auto ook maar vol te tanken, en geïrriteerd waren als ie dat weigerde...

Ook een verschil weer aan het SeC in Hasselt: na service zetten ze je auto buiten aan een TWC. Heb er nog nooit achter gevraagd ;)
 
  • Like
Reactions: Mad P***y