Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Service-ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Even een checkvraag: Het verhelpen van de gele rand MCU valt toch onder garantie (> 80.000km of 4 jaar)?
Voor zover ik begrepen heb: volgens Tesla niet, want cosmetisch probleempje. Maar ze verhelpen het eenmalig gratis als coulance. In het begin moest je zelfs iets tekenen dat je daarmee akkoord ging, maar weet niet of ze dat nog doen.
NB ik heb mijn S verkocht, ben je ook van dat probleem af :)
 
Voor zover ik begrepen heb: volgens Tesla niet, want cosmetisch probleempje. Maar ze verhelpen het eenmalig gratis als coulance. In het begin moest je zelfs iets tekenen dat je daarmee akkoord ging, maar weet niet of ze dat nog doen.

Ok, krijg nu een rekening voor 65 ex btw terwijl auto nog in garantie is. Dus geen coulance. Is natuurlijk geen groot bedrag maar voelt niet ok.
 
Ok, krijg nu een rekening voor 65 ex btw terwijl auto nog in garantie is. Dus geen coulance. Is natuurlijk geen groot bedrag maar voelt niet ok.

Daar zou ik zeker niet mee akkoord gaan als je nog garantie hebt. Waar is garantie anders dan nog voor? Er is een probleem wat buiten jouw schuld om aanwezig is, is ook nog een erg bekend probleem ook. Dit horen ze gewoon netjes op te lossen zonder kosten, ook al is het alleen maar een cosmetisch probleem.
 
  • Like
Reactions: Bas. and Eriksc
Na het laatste bezoek aan het service center lijkt het erop dat de ruitenwissers niet meer volledig uitslaan. Hierdoor wordt het stuk van de camera niet schoongeveegd en dit geeft dan weer problemen met de werking van de regen sensor. De wissers blijven gewoon doorgaan omdat de sensor (is feitelijk de camera) nog steeds water ziet. Wat erger is, is dat ook de auto pilot niet meer goed werkt en zelfs zeer onveilig (gevaarlijk) wordt. Tijdens het rijden op AP heb ik dit getest door de ramen te sproeien. Op dat moment grijpt AP hard in en wordt de auto naar een andere baan (op de snelweg) gestuurd met daarbij alle toeters en bellen geactiveerd.

Tijdens het laatste bezoek hebben ze de nieuwe AP 3 computer geplaatst, gele randen nogmaals verwijdert rondom beide schermen en moest er een kabelboom voorin de auto worden verlegd wegens een terugroep actie. Ik vermoed dat dat laatste ook iets te maken heeft met mijn ruitenwissers. Mogelijk moesten ze de wisserarmen verwijderen of zo en is bij het terugplaatsen de zaak niet goed afgesteld.

De problemen zijn een feit, maar ik ben er niet 100% zeker van (99% wel) of voorheen de ruitenwissers wel verder gingen. Daarom mijn vraag aan andere Model X bezitters of zij kunnen aangeven of bij hen de wissers (met name die aan de passagiers kant) wel het deel van de camera wist.

56831A80-D945-408B-8D8B-456DAD4E4E5A.jpeg
 
Na het laatste bezoek aan het service center lijkt het erop dat de ruitenwissers niet meer volledig uitslaan. Hierdoor wordt het stuk van de camera niet schoongeveegd en dit geeft dan weer problemen met de werking van de regen sensor. De wissers blijven gewoon doorgaan omdat de sensor (is feitelijk de camera) nog steeds water ziet. Wat erger is, is dat ook de auto pilot niet meer goed werkt en zelfs zeer onveilig (gevaarlijk) wordt. Tijdens het rijden op AP heb ik dit getest door de ramen te sproeien. Op dat moment grijpt AP hard in en wordt de auto naar een andere baan (op de snelweg) gestuurd met daarbij alle toeters en bellen geactiveerd.

Tijdens het laatste bezoek hebben ze de nieuwe AP 3 computer geplaatst, gele randen nogmaals verwijdert rondom beide schermen en moest er een kabelboom voorin de auto worden verlegd wegens een terugroep actie. Ik vermoed dat dat laatste ook iets te maken heeft met mijn ruitenwissers. Mogelijk moesten ze de wisserarmen verwijderen of zo en is bij het terugplaatsen de zaak niet goed afgesteld.

De problemen zijn een feit, maar ik ben er niet 100% zeker van (99% wel) of voorheen de ruitenwissers wel verder gingen. Daarom mijn vraag aan andere Model X bezitters of zij kunnen aangeven of bij hen de wissers (met name die aan de passagiers kant) wel het deel van de camera wist.

View attachment 541431
Bij mijn X gaat de ruitenwisser ruim over de camera heen zonder te ver door te slaan over de rand (behalve met harde wind en op de snelweg rijden gebeurt het wel eens). Dit heeft ie altijd goed gedaan sinds aanschaf.
 
Ik kan met de beste wil niet begrijpen waarom mensen een positieve ervaring met de service kunnen hebben buiten garantie. De volgende is mijn laatste ervaring waarbij ik volgens mij de gewenste weg genomen heb:

- ik meld een probleem via de app
- ik krijg een sms met een vraag over dat probleem
- probeer het antwoord te sms’en maar dat lukt niet
- ik zet in de app dat ik het antwoord niet kan sms’en
- krijg een sms dat ik moet antwoorden op een mail adres
- stuur het antwoord via de mail
- krijg weer exact dezelfde melding via de mail met vraag die ik via sms al gehad heb
- ik antwoord weer via de mail
- krijg antwoord dat ze dan een offerte moeten maken want buiten garantie
- geef antwoord dat ze die kunnen sturen
- hoor vervolgens niets en mail nogmaals
- krijg uiteindelijk de offerte 2 dagen later

Ik heb in mijn werkzame leven heel veel procedures gemaakt en snap echt totaal niet hoe dit kan werken. Mijn service ervaring is echt helemaal naar het nulpunt gezakt. Wat een verschrikkelijke amateurs..
 
  • Informative
  • Like
Reactions: SMU and Adriaan74
Dat is inderdaad een rommeltje.

Als je je afvraagt hoe mensen wél nog positieve ervaringen - ook buiten garantie - kunnen hebben; dit was mijn laatste interactie met Tesla omstreeks februari:
  • Ik hoor de linker voor ophanging kraken bij verkeersdrempels
  • Ik plan een afspraak via de app
  • Een Tesla medewerker belt me om de afspraak te bevestigen. Hij speelt kort op de bal en wil dat een technische medewerker het geluid kan horen en of ik langs het SC kan komen de komende dagen. Dat lukt me.
  • Een paar dagen later ga ik bij het SC langs en een technische medewerker luistert op de parking naar het veroorzaakte geluid. Daaruit kan hij een diagnose maken. We maken een vervolgafspraak om het probleem op te lossen.
  • Een week later of zo sta ik terug bij Tesla om het probleem opgelost te krijgen.
  • Het probleem wordt opgelost.
Nog positiever zou zijn als die linker draagarm niet zou kraken, maar kom...
 
Ik blijf er bij dat er een groot verschil is tussen Belgische SeC's en Nederlandse SeC's, vermoedelijk als gevolg van de veel grotere belasting van de SeC's in Nederland. Er zijn hier heel veel meer auto's verkocht en is dus evenredig veel meer service nodig. Dat verschil in aantallen wordt niet opgelost met maar enkele SeC's meer in Nederland.
 
Ik blijf er bij dat er een groot verschil is tussen Belgische SeC's en Nederlandse SeC's, vermoedelijk als gevolg van de veel grotere belasting van de SeC's in Nederland. Er zijn hier heel veel meer auto's verkocht en is dus evenredig veel meer service nodig. Dat verschil in aantallen wordt niet opgelost met maar enkele SeC's meer in Nederland.
Anderzijds staat niks in de weg dat in NL de medewerker ook z'n telefoon pakt om te bellen, maar misschien dacht iemand het proces te verbeteren door 3 verschillende andere communicatiemedia te willen gebruiken.

Maar goed, in de ideale wereld werkt die SMS gateway ook gewoon correct.
 
Anderzijds staat niks in de weg dat in NL de medewerker ook z'n telefoon pakt om te bellen, maar misschien dacht iemand het proces te verbeteren door 3 verschillende andere communicatiemedia te willen gebruiken.

Maar goed, in de ideale wereld werkt die SMS gateway ook gewoon correct.

In de ideale wereld heb je de service niet eens nodig en is die SMS gateway overbodig. :p
 
Ik kan met de beste wil niet begrijpen waarom mensen een positieve ervaring met de service kunnen hebben buiten garantie. De volgende is mijn laatste ervaring waarbij ik volgens mij de gewenste weg genomen heb:

- ik meld een probleem via de app
- ik krijg een sms met een vraag over dat probleem
- probeer het antwoord te sms’en maar dat lukt niet
- ik zet in de app dat ik het antwoord niet kan sms’en
- krijg een sms dat ik moet antwoorden op een mail adres
- stuur het antwoord via de mail
- krijg weer exact dezelfde melding via de mail met vraag die ik via sms al gehad heb
- ik antwoord weer via de mail
- krijg antwoord dat ze dan een offerte moeten maken want buiten garantie
- geef antwoord dat ze die kunnen sturen
- hoor vervolgens niets en mail nogmaals
- krijg uiteindelijk de offerte 2 dagen later

Ik heb in mijn werkzame leven heel veel procedures gemaakt en snap echt totaal niet hoe dit kan werken. Mijn service ervaring is echt helemaal naar het nulpunt gezakt. Wat een verschrikkelijke amateurs..
Over het niet kunnen beantwoorden van de SMS berichten die je ontvangt.

Inderdaad gaat dit soms fout. Je stuurt dan een bericht in MMS of een ander fancy berichtformaat. Daar kan het door Tesla gebruikte systeem niet mee omgaan. Een kaal, plain text, SMS bericht gaat wel goed.

Soms moet je terug naar de vorige eeuw om met Tesla te interacteren.
 
Soms moet je terug naar de vorige eeuw om met Tesla te interacteren.
Dat heeft ook z'n reden. Met je vrienden over WhatsApp of Facebook chatten, ja dat krijg je nog afgesproken. Maar een bedrijf dat met iedereen contact moet hebben kan zich niet insluiten in 1 technologie, en heeft ook een hele hoop klanten die helemaal niet mee op de digitale toer zijn.

Wat ze natuurlijk moeten doen is de berichten-functionaliteit van hun app uitbreiden, maar dan loop je het risico dat er mensen zijn die meldingen uitschakelen op de Tesla app en nooit beseffen dat Tesla hen heeft gecontacteerd... Om nog maar te zwijgen over mensen die met een Model S of X magisch de app niet gebruiken omdat ze nog een Blackberry of dumb phone hebben.

Een pientere zal overigens opmerken "waarom kan je ze dan niet gewoon bellen?" en daar heb je dan ook gelijk in. Maar een telefonische service desk laten draaien kost ook weer geld.
 
Daar zou ik zeker niet mee akkoord gaan als je nog garantie hebt. Waar is garantie anders dan nog voor? Er is een probleem wat buiten jouw schuld om aanwezig is, is ook nog een erg bekend probleem ook. Dit horen ze gewoon netjes op te lossen zonder kosten, ook al is het alleen maar een cosmetisch probleem.

Het verwijderen van het bekende "gele band" probleem op het MCU scherm, is uiteindelijk kosteloos onder garantie uitgevoerd. Ik hoefde ook niets te ondertekenen dat de behandeling slechts 1x kosteloos wordt uitgevoerd.

Bizar dat de UV lamp (ca 3 uur) de gele banden helemaal wegkrijgt.
Ben er erg blij mee.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Dat heeft ook z'n reden. Met je vrienden over WhatsApp of Facebook chatten, ja dat krijg je nog afgesproken. Maar een bedrijf dat met iedereen contact moet hebben kan zich niet insluiten in 1 technologie, en heeft ook een hele hoop klanten die helemaal niet mee op de digitale toer zijn.

Wat ze natuurlijk moeten doen is de berichten-functionaliteit van hun app uitbreiden, maar dan loop je het risico dat er mensen zijn die meldingen uitschakelen op de Tesla app en nooit beseffen dat Tesla hen heeft gecontacteerd... Om nog maar te zwijgen over mensen die met een Model S of X magisch de app niet gebruiken omdat ze nog een Blackberry of dumb phone hebben.

Een pientere zal overigens opmerken "waarom kan je ze dan niet gewoon bellen?" en daar heb je dan ook gelijk in. Maar een telefonische service desk laten draaien kost ook weer geld.

Ze hebben toch zoveel AI, daar kun je dit soort communicatie problemen toch prima mee oplossen? ;)
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
Ik kan met de beste wil niet begrijpen waarom mensen een positieve ervaring met de service kunnen hebben buiten garantie. De volgende is mijn laatste ervaring waarbij ik volgens mij de gewenste weg genomen heb:

- ik meld een probleem via de app
- ik krijg een sms met een vraag over dat probleem
- probeer het antwoord te sms’en maar dat lukt niet
- ik zet in de app dat ik het antwoord niet kan sms’en
- krijg een sms dat ik moet antwoorden op een mail adres
- stuur het antwoord via de mail
- krijg weer exact dezelfde melding via de mail met vraag die ik via sms al gehad heb
- ik antwoord weer via de mail
- krijg antwoord dat ze dan een offerte moeten maken want buiten garantie
- geef antwoord dat ze die kunnen sturen
- hoor vervolgens niets en mail nogmaals
- krijg uiteindelijk de offerte 2 dagen later

Ik heb in mijn werkzame leven heel veel procedures gemaakt en snap echt totaal niet hoe dit kan werken. Mijn service ervaring is echt helemaal naar het nulpunt gezakt. Wat een verschrikkelijke amateurs..
hoewel niet altijd goed gaat heb ik echt nooit te klagen over communicatie.

-app melding en afspraak plannen.
-tijdens service per sms contact. vraag en antwoord.
-melding via de app notificatie als ik auto kan ophalen.
 
hoewel niet altijd goed gaat heb ik echt nooit te klagen over communicatie.

-app melding en afspraak plannen.
-tijdens service per sms contact. vraag en antwoord.
-melding via de app notificatie als ik auto kan ophalen.

Ik snap best dat je van de telefoon af wilt maar waarom niet gewoon alle communicatie via de app. Nu hebben ze de app, sms en twee verschillende e-mail adressen moeten gebruiken.
 
Vrij tevreden over de eerste Service-ervaring (oplossen aantal punten die bij aflevering van de wagen niet ok waren), maar bij nadere inspectie toch enkele vreemde zaken ontdekt (zie foto's). Laadpoort en plastic paneeltje aan de andere zijde werden vervangen, maar deze zitten nu "schots en scheef" bevestigd. Meteen een afspraak gemaakt voor mobiele service, hopelijk kan die het oplossen en moet de wagen niet terug naar het service center.

Wel tevreden over de manier waarop ze het voor de rest aangepakt hebben.
Bumper werd vervangen door een lakfout, achterlicht werd vervangen door zeer klein barstje,...

IMG_4817.jpg IMG_4819.jpg IMG_4821.jpg
 
Na het laatste bezoek aan het service center lijkt het erop dat de ruitenwissers niet meer volledig uitslaan. Hierdoor wordt het stuk van de camera niet schoongeveegd en dit geeft dan weer problemen met de werking van de regen sensor. De wissers blijven gewoon doorgaan omdat de sensor (is feitelijk de camera) nog steeds water ziet. Wat erger is, is dat ook de auto pilot niet meer goed werkt en zelfs zeer onveilig (gevaarlijk) wordt. Tijdens het rijden op AP heb ik dit getest door de ramen te sproeien. Op dat moment grijpt AP hard in en wordt de auto naar een andere baan (op de snelweg) gestuurd met daarbij alle toeters en bellen geactiveerd.
Tijdens het laatste bezoek hebben ze de nieuwe AP 3 computer geplaatst, gele randen nogmaals verwijdert rondom beide schermen en moest er een kabelboom voorin de auto worden verlegd wegens een terugroep actie. Ik vermoed dat dat laatste ook iets te maken heeft met mijn ruitenwissers. Mogelijk moesten ze de wisserarmen verwijderen of zo en is bij het terugplaatsen de zaak niet goed afgesteld.
De problemen zijn een feit, maar ik ben er niet 100% zeker van (99% wel) of voorheen de ruitenwissers wel verder gingen. Daarom mijn vraag aan andere Model X bezitters of zij kunnen aangeven of bij hen de wissers (met name die aan de passagiers kant) wel het deel van de camera wist.
View attachment 541431

Komt mij heel bekend voor. Hier een Model X 100D uit sept 2018. Ik had eerst last van een ruitenwisser die over de A stijl heen ging, met flinke lakschade als resultaat. Na flink zeuren hebben ze de lakschade in garantie gefixed, en de ruitenwissers bijgesteld. Alleen, je raad het al, ik had precies hetzelfde als jij. Na het melden van dit feit bij de service kwam de reactie dat dit normaal was, en AP gewoon werkte. Daarop heb ik een aantal filmpjes gemaakt waarin je duidelijk het gevaar ziet tijdens regen, en toen hebben ze de de ruitenwissers weer opnieuw afgesteld. En je raad het misschien al, nu heb ik weer lakschade op de A stijl omdat hij er overheen schiet! Ik vraag me soms wel eens af wat ze daar aan ongeïnteresseerde medewerkers hebben, je verzint het niet.
Bij mij zijn trouwens geen aanpassingen aan de computer of kabelboom geweest.
 
Ik snap best dat je van de telefoon af wilt maar waarom niet gewoon alle communicatie via de app. Nu hebben ze de app, sms en twee verschillende e-mail adressen moeten gebruiken.
dat is de ontwikkeling inderdaad.

dat je via de 'app' kan schedulen is er ook nog niet zo lang.

logisch dat er nu via sms wordt gecommuniceerd, maar dat zou in de toekomst eerder de fallback methode mogen zijn.

primair lijkt logische om het in eigen Tesla app en berichten systeem te hebben inderdaad, mocht er iemand niet reageren kan er altijd nog terugvallen op oldschool sms of email o.i.d.