Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Slotmechanisme trunk defect, trunk wil niet meer open, tip

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds een paar dagen heeft het slotmechanisme van de trunk (achterklep) van mijn 2017 MS het begeven. De auto 'denkt' dat de trunk nog open is en hoe je ook een commando stuurt (centrale scherm, app of knop op klep m.b.v. een kleine schroevendraaier): het commando is een "sluiten" commando. De trunk is en blijft dicht en op slot.
Daarmee wil de hele auto ook niet meer op slot. Tenminste, niet op de normale manier. Wel met een truc: voor het uitstappen op het scherm linksboven op slotje drukken, auto gaat op slot. Uitstappen en weglopen, hendels gaan naar binnen en auto is echt op slot. Openen gaat met keyfob, dubbelklik op het dakje.
Rijhulpen onderweg ook niet meer beschikbaar: geen cruise control en waarschijnlijk ook geen AP (maar die heb ik niet).

Op het Amerikaanse deel van het forum heb ik al heel wat MS-eigenaren gevonden die hetzelfde probleem hadden. Onder garantie is het natuurlijk geen probleem, gewoon naar het SeC. Maar buiten de garantie schijnt het zo'n €700 te moeten kosten... niet leuk.
Gelukkig ook gevonden dat een handige doe-het-zelver aan de onderdelen genoeg heeft. Ik vermeld zometeen even een linkje voor degene die dat ooit overkomt en het ook zelf wil herstellen. Zie post #48.
Rear trunk won't open
Het viel me zelf eigenlijk mee om de binnenbekleding van de achterklep zover los te krijgen, dat het mogelijk was het motortje van de bediening los te schroeven. Ik ga morgen vragen bij het SeC in Groningen of ze toevallig zo'n motortje op voorraad hebben, schijnt ca. €70 te kosten, dan ben ik mooi voordelig klaar. :D
 
Sinds een paar dagen heeft het slotmechanisme van de trunk (achterklep) van mijn 2017 MS het begeven. De auto 'denkt' dat de trunk nog open is en hoe je ook een commando stuurt (centrale scherm, app of knop op klep m.b.v. een kleine schroevendraaier): het commando is een "sluiten" commando. De trunk is en blijft dicht en op slot.
Daarmee wil de hele auto ook niet meer op slot. Tenminste, niet op de normale manier. Wel met een truc: voor het uitstappen op het scherm linksboven op slotje drukken, auto gaat op slot. Uitstappen en weglopen, hendels gaan naar binnen en auto is echt op slot. Openen gaat met keyfob, dubbelklik op het dakje.
Rijhulpen onderweg ook niet meer beschikbaar: geen cruise control en waarschijnlijk ook geen AP (maar die heb ik niet).

Op het Amerikaanse deel van het forum heb ik al heel wat MS-eigenaren gevonden die hetzelfde probleem hadden. Onder garantie is het natuurlijk geen probleem, gewoon naar het SeC. Maar buiten de garantie schijnt het zo'n €700 te moeten kosten... niet leuk.
Gelukkig ook gevonden dat een handige doe-het-zelver aan de onderdelen genoeg heeft. Ik vermeld zometeen even een linkje voor degene die dat ooit overkomt en het ook zelf wil herstellen. Zie post #48.
Rear trunk won't open
Het viel me zelf eigenlijk mee om de binnenbekleding van de achterklep zover los te krijgen, dat het mogelijk was het motortje van de bediening los te schroeven. Ik ga morgen vragen bij het SeC in Groningen of ze toevallig zo'n motortje op voorraad hebben, schijnt ca. €70 te kosten, dan ben ik mooi voordelig klaar. :D
Werkt de slotbediening verder wel goed? (als je zelf aan het palletje waar het motortje aan hangt trekt, gaat ie dan goed open en valt ie weer goed in het slot?), met andere woorden: ligt het echt aan het motortje zelf?
 
Dat afsluiten van de auto op die manier is wel een goede tip! Wij hebben met onze MX (gelukkig onder garantie) een keer het slot van de bestuurdersdeur gehad dat stuk was en daarna een keer een slot van een FWD en die hebben we twee keer 's avonds moeten laten afvoeren omdat we hem niet op slot konden doen en nergens binnen konden zetten. Alleen het slot van de trunk is nog niet vervangen, dus nu hopen dat dat goed blijft werken :)
 
  • Like
Reactions: Janc
Werkt de slotbediening verder wel goed? (als je zelf aan het palletje waar het motortje aan hangt trekt, gaat ie dan goed open en valt ie weer goed in het slot?), met andere woorden: ligt het echt aan het motortje zelf?
Het ligt wel aan het motortje. De "noodbediening" (het staalkabeltje waar je achter klein luikje aan kunt trekken) is waarschijnlijk door een kluns ontworpen, want ook op de US-afdeling kwam ik daar niemand tegen waarbij die noodbediening echt werkt.
Je kunt met een grote schroevendraaier het werkgebied van de vergrendelingsmotor verdraaien nadat je de drie bevestigingsschroeven ervan hebt verwijderd, en daarmee gaat het slot in mijn geval goed open en/of dicht. En ook het eindcontact wordt dan kennelijk bediend want op het scherm is de achterklep ook weer gesloten en de auto wil ook weer normaal op slot. Wel belangrijk om eerst de voedingskabel van het motortje te verwijderen, wie weet gaat het ding alsnog op een gevaarlijk moment weer werken.
Het schijnt zo te zijn dat het motortje meestal stuk gaat ergens halverwege het traject dat het mechanisme moet afleggen.
 
  • Informative
Reactions: job-lek and basvk
Handig draadje. Heb hetzelfde probleem en ook een video voor een easy fix gevonden:
morgen maar proberen.
De uitleg is perfect. Ik heb een stopnaald gebruikt om connectors los te klikken. Dat gaat makkelijker dan met een paperclip. En hier is de boosdoener
D0A161D7-095E-4E1D-BB97-8DF7236BE5F9.jpeg
 
  • Like
Reactions: Gtech
Goed bezig, het terug plaatsen van de grote plastic cover van de achterklep is nog het fijnste klusje van alles 😜
Yes!
Hij doet het weer!
Motor voor 56 euro via eBay besteld. Om het gefrunnik met de stekker van de waarschuwing speaker te voorkomen heb ik de stoffen afdekkap verwijderd en de speaker losgeschroefd. Terugplaatsen van de afdekklep is inderdaad het meeste werk. Heb je een kant vast, begin je met de andere kant en schiet het zooitje weer los. Alleen afdek stuk boven het raam nog niet teruggeplaatst omdat ik niet meer genoeg groene hele connectors had 😅
 

Attachments

  • E836D0DD-24F4-4679-A5AD-D5A5BDA3AF72.jpeg
    E836D0DD-24F4-4679-A5AD-D5A5BDA3AF72.jpeg
    291.9 KB · Views: 112
Yes!
Hij doet het weer!
Motor voor 56 euro via eBay besteld. Om het gefrunnik met de stekker van de waarschuwing speaker te voorkomen heb ik de stoffen afdekkap verwijderd en de speaker losgeschroefd. Terugplaatsen van de afdekklep is inderdaad het meeste werk. Heb je een kant vast, begin je met de andere kant en schiet het zooitje weer los. Alleen afdek stuk boven het raam nog niet teruggeplaatst omdat ik niet meer genoeg groene hele connectors had 😅
Hoeveel heb je er nodig? Ik heb er nog wel een paar.
Toevallig ben ik morgen overdag in Breda. Mocht je interesse hebben stuur anders even een pb dan neem ik ze voor je mee.
 
Yes!
Hij doet het weer!
Motor voor 56 euro via eBay besteld. Om het gefrunnik met de stekker van de waarschuwing speaker te voorkomen heb ik de stoffen afdekkap verwijderd en de speaker losgeschroefd. Terugplaatsen van de afdekklep is inderdaad het meeste werk. Heb je een kant vast, begin je met de andere kant en schiet het zooitje weer los. Alleen afdek stuk boven het raam nog niet teruggeplaatst omdat ik niet meer genoeg groene hele connectors had 😅
Je hebt zo’n 250€ uitgespaard. Ze hebben bij mij het slot én de actuator vervangen. Slot was volgens mij niet nodig.
 

Attachments

  • D3FC8534-6887-4C2D-820A-1509C7B61CB4.png
    D3FC8534-6887-4C2D-820A-1509C7B61CB4.png
    777.4 KB · Views: 114
  • Like
Reactions: job-lek
Je hebt zo’n 250€ uitgespaard. Ze hebben bij mij het slot én de actuator vervangen. Slot was volgens mij niet nodig.
kijk! Das weer mooi meegenomen 😊. de reden waarom ik het zelf deed was vooral de uitdaging. als Student onderhield ik mijn auto volledig zelf en dan is het toch af en toe leuk om te kijken of het nog steeds lukt, zolang het tenminste een mechanisch probleem is ik niet onder de auto hoef te gaan liggen.