Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Soft/hard resetten hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens tesla Service Center Den Haag kun je alleen een soft reset uitvoeren met de scrollwieltjes en heeft het intrappen van het rempedaal geen meerwaarde. Een harde reset is alleen mogelijk door de 12v accu los te koppelen.

is dit zo en hoe kun je de 12v het makkelijkst loskoppelen?
 
Als er staat "Factory reset", dan is dat inderdaad om alles te resetten en de persoonlijke bestanden te verwijderen. Alle gebruiksdata is dan niet meer aanwezig in de auto. UIteraard blijft de ODO gewoon staan op het aantal gereden km.:)
 
Mij is door Tesla meerdere malen verteld dat de rem erbij pakken (hard reset dus...) wel degelijk verschil uitmaakt. Zonder rem (soft reset) wordt alleen het grote scherm gereset terwijl de hard reset het "hele" systeem reset. Weet niet of dit anders is voor een M3...
 
Volgens tesla Service Center Den Haag kun je alleen een soft reset uitvoeren met de scrollwieltjes en heeft het intrappen van het rempedaal geen meerwaarde. Een harde reset is alleen mogelijk door de 12v accu los te koppelen.

Dat lijkt me juist. Er gaan een hoop geruchten over langer inhouden van scrollwieltjes, rempedalen tegelijkertijd inhouden en andere voodoo-achtige procedures maar zo lang ik die niet in een Tesla M3 manual terug kan vinden hecht ik daar niet veel waarde aan.

Er bestaat ook een procedure waarbij eerst een aansluiting van de 12V accu wordt losgenomen, waarna een connector onder de achterbank wordt losgenomen (waarschijnlijk om te voorkomen dat het HV circuit alsnog het 12V circuit van spanning blijft voorzien) om zodoende het hele 12V circuit spanningsloos te maken.

Wanneer heb je voor het laatst de accu van je ICE losgemaakt om een van de tientallen microprocessoren die ook in zo'n auto al jaren zitten, te resetten? Ik nog nooit. Als de techneuten bij Tesla een beetje hun geld waard zijn dan lijkt het me dat er van tevoren over nagedacht is hoe cruciale onderdelen van het elektronische systeem gereset moeten worden. En dan verwacht ik dat ik als klant met een auto van 60k niet in de weer hoef met steeksleutels, achterbanken en duistere connectoren daaronder.

Maar goed, anderen claimen dat sommige Tesla Service Centers daar anders over denken, dus de jury is nog bezig met beraadslagen :)
 
Mij is door Tesla meerdere malen verteld dat de rem erbij pakken (hard reset dus...) wel degelijk verschil uitmaakt. Zonder rem (soft reset) wordt alleen het grote scherm gereset terwijl de hard reset het "hele" systeem reset. Weet niet of dit anders is voor een M3...


Kijk hier is Tesla dus echt slecht in zijn personeel voorlichten!!!!

tesla Services Center Den Haag verteld heel wat anders!!!!!
 

Wanneer heb je voor het laatst de accu van je ICE losgemaakt om een van de tientallen microprocessoren die ook in zo'n auto al jaren zitten, te resetten? Ik nog nooit. Als de techneuten bij Tesla een beetje hun geld waard zijn dan lijkt het me dat er van tevoren over nagedacht is hoe cruciale onderdelen van het elektronische systeem gereset moeten worden. En dan verwacht ik dat ik als klant met een auto van 60k niet in de weer hoef met steeksleutels, achterbanken en duistere connectoren daaronder. ”

mals ik de kleppenhuis schoongemaakt had en een sensor moest vervangen liet ik het systeem helemaal ontladen zodat de boordcomputer de nieuwe waardes aannam en/of zelf leren eerst geactiveerd
 
De vraag is; waarom hebben we het over 'resetten' -> welk probleem proberen we hier op te lossen?

Wanneer heb je voor het laatst de accu van je ICE losgemaakt om een van de tientallen microprocessoren die ook in zo'n auto al jaren zitten, te resetten?
De microporcessors in de oude generaties auto's gaan toch echt elke keer uit als je het contact uit is (niet alles, maar wel veel)
 
De vraag is; waarom hebben we het over 'resetten' -> welk probleem proberen we hier op te lossen?

Exact.

Her en der worden diverse procedures aangedragen om een heel scala aan problemen op te lossen. Je acheruit-rij camera zwart? Twee scrolltoetsen inhouden. Werkt dat niet? Dan die twee knoppen lang inhouden mét het rempedaal. Wel wachten hoor, tot het T logo verschijnt! Op een gegeven moment kom je er achter dat als die camera eens een keer niet werkt dat je dan je auto gewoon even met rust moet laten. Parkeren en koffie drinken. De volgende keer dat je instapt dan doet die camera het weer. Want dan is de auto even helemaal uit geweest en dat reset blijkbaar wel vanzelf allerlei systemen.

Ik weet niks van de ingewanden van Tesla's maar als ik een systeem zou moeten ontwerpen dat uit een grote hoeveelheid individueel werkende microcontroller gestuurde modules op een CAN bus zou bestaan dan zou ik heel erg goed nadenken over welke systemen wanneer en hoe gereset moeten worden. En tot het tegendeel bewezen is vertrouw ik er op dat Tesla dat ook gedaan heeft en dat ik dus niet geacht wordt om accuklemmen en connectoren te lossen.
 
  • Like
Reactions: nico180
Als ik een reset doe met het rempedaal erbij dan kan ik niet direct wegrijden, dat duurt zon 10 seconden. Doe ik het zonder rempedaal dan kan ik wel meteen wegrijden.

Hierdoor had ik altijd de indruk dat er weldegelijk verschil in zit.
 
er is 1 manier om een NORMALE RESET uit te voeren: beide stuur scrollwheels inhouden (+- 3seconden) -> Hiermee reset je de MCU computer, nothing more.

Het is niet mogenlijk om een harde reset uit te voeren via de normale bedienings systemen! (knoppen/stuur/rem etc)
Er is dus geen relevantie bij het gebruik van rempedaal voor de reset -> Het rempedaal is echt een broodje aap verhaal

De enige manier om een 'harde' reset te doen is volledig spanningsloos maken. Dat betekend de reguliere 12V accu ontkoppelen -en- de high voltage loop te ontkoppelen (meer details heb ik niet, maar deze info is via techies van Tesla)

Eigenlijk is hetzelfde als een computer;
soft reset -> knopje(s)
hard reset -> spanningsloos maken (stroom kabel los)
 
  • Like
Reactions: Epyx
er is 1 manier om een NORMALE RESET uit te voeren: beide stuur scrollwheels inhouden (+- 3seconden) -> Hiermee reset je de MCU computer, nothing more.

Het is niet mogenlijk om een harde reset uit te voeren via de normale bedienings systemen! (knoppen/stuur/rem etc)
Er is dus geen relevantie bij het gebruik van rempedaal voor de reset -> Het rempedaal is echt een broodje aap verhaal

De enige manier om een 'harde' reset te doen is volledig spanningsloos maken. Dat betekend de reguliere 12V accu ontkoppelen -en- de high voltage loop te ontkoppelen (meer details heb ik niet, maar deze info is via techies van Tesla)

Eigenlijk is hetzelfde als een computer;
soft reset -> knopje(s)
hard reset -> spanningsloos maken (stroom kabel los)
Wat betreft de M3 kan ik hier best in meekomen. Maar voor de MS en MX zijn er toch 100% zeker twee mogelijkheden.
-Beide scrollwieltjes kan tijdens rijden. MCU start dan opnieuw op.
-Beide scrollwieltjes en bovenste toetsen met de rem laat ALLE systemen opnieuw opstarten. Rijden is ook echt niet mogelijk. Herstart duurt veel langer.
Met de M3 heb ik geen ervaring.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and MaH
Ik zal zelfs meer zeggen, met de M3 had ik dezelfde ervaring als hier boven echter tegenwoordig lukt me dat niet meer. Ik kan een uur lang knopjes en rem inhouden en het scherm wordt zwart maar geen tesla logo totdat ik alles loslaat...

De camera, 1x deed hij niets meer, zelfs niet na reset. Afspraak ingeschoten, afspraak gecancelled door tesla met als antwoord dat dit een gekende bug is en zou verholpen worden in een volgende update. (Ik zat toen op 50.7, de vorige)

Na een dag laten staan in de parking, werkte hij weer. Dus inderdaad, in sleep zal er ook wel wat uitgeschakeld/gereset worden.

Ik lig er niet van wakker in ieder geval..