Gisteren plots ook uit het niets vol in de remmen.
Een fietser . . . reed netjes op het fietspad die niet te dicht tegen de rijbaan loopt en toch ging hij vol op de remmen.
Bij mij een voetganger die gewoon rechtuit op het trottoir liep, echt niet wilde oversteken: vol in de remmen.
En ik mis ook heel erg de Voice commands. Nu zit ik weer te priegelen tijdens het rijden (ik zet altijd wel de zelfrijden aan).
Vroeger zei ik gewoon zinnetjes als: "Rij naar Euromaster Deventer", dat ging perfect.
Na december verscheen eerst alleen de tekst en deed de Navigatie niets.
En na de laatste update verschijnt er zelfs geen tekst meer.
Ze programmeren bij Tesla duidelijk niet volgens TTD (Test-driven development).
Daarmee schrijf je vooraf de bijbehorende testjes waaraan de code moet voldoen.
Als je dan nieuwe code toevoegt, run je voor je de boel life zet, ook alle eerdere testjes.
Naast natuurlijk dat je de nieuwe code test (en een testje ervoor toevoegt).
Dit voorkomt dat nieuw toegevoegde functionaliteit de oude situatie opbreekt.
Ik vind het niet kunnen, dat bij elke update je bang moet zijn dat "eerder goed functionerende zaken" niet meer werken.
Zo slingert bij zelfrijden de auto na een "afslagstrook in het midden van de weg" zo erg dat het lijkt of ik op een tegenligger afkoers. Vroeger echt niet.
En worden bochten soms zo ruim genomen dat de auto de stoep opknalt als ik niet ingrijp. Vroeger echt niet.
Ik maak me zorgen: het lijkt alsof de software ontwikkeling ze boven het hoofd is gegroeid.
Als programmeur heb ik dat bij andere bedrijven (waar ik mee moest samenwerken) ook gezien: Dat het corrigeren van een verkeerd stuk software de fout oplostte, maar er 2 nieuwe fouten voor terugkwamen. Die bij oplossen ervan weer nieuwe fouten gaven, etc.
Radicaal de boel verlaten, en opnieuw goed opzetten, is dan de oplossing. Je gaat door een diep dal, maar bouwt iets dat voor de toekomst stevig staat. Beter dan het oude in leven houden, met zijn lapwerk en ondoorzichtigheid.
Als ik het zo lees is Elon daar ook mee bezig. Stukjes lees ik over het samenvoegen van al die informatie uit de verschillende cameras, radar, ultrasoon-sensors tot een geintegreerd beeld, als nieuwe aanpak. Ook beter geschikt om met een neurale netwerk methode verder te kunnen gaan. Gaat wel even duren.
Ik hoop dat in de tussentijd het lapwerk voldoende aandacht krijgt. Dat ik weer met stembediening kan bellen en navigeren. Dat de auto weer net zo veilig rijdt, als eerder.