Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Ja ben tot nu toe niet echt te spreken over 12.5: gisteren op een korte rit 4 keer onnodig waarschuwing over stuur vasthouden, phantom brake, foute ELDA ingreep en afgebroken lane change zonder duidelijke reden. WAF daalde even aanmerkelijk. Mag hopen dat dit eerste versie van de rewrite is en ze hard aan het schaven zijn...

Dat is ook mijn ervaring. De stuur vasthouden waarschuwingen op rechte wegen terwijl je je stuur vasthoud zijn slecht voor de WAF. Ook weer last van phantom brakes en afgebroken lanechanges. Kom maar door met de volgende versie!
 
Hoe werkt het met de zogenaamde fleetspeed en is dat systeem zelflerend?
Als ik op TACC het Prins Clausplein overga (van A4 of A13 komend richting Utrecht) dan remt de auto stapsgewijs af naar 90-80-70 en na de bocht gaat de snelheid weer naar 100. Echter, als ik vanaf Utrecht komend de richting Delft opdraai dan gaat de snelheid omlaag naar 70, maar gaat na de bocht niet meer terug naar 100. Ik tik dan maar handmatig het 100 bord op het scherm aan.
Gebruikt FSD diezelfde fleetspeed?
 
Hoe werkt het met de zogenaamde fleetspeed en is dat systeem zelflerend?

Fleet speed is *ZEER* irritant. Op heel veel trajecten zakt opeens de snelheid. Vaak voor bochten.

Bij de bochten waar ik van weet houd ik het pookje gewoon naar me toegetrokken zodat AP de vMax voor dat traject aanhoud. Ik wou dat het Fleetspeed zou kunnen uitschakelen.

Door het huidige gedrag krijg je een self fulfilling prophecy.

FSD gebruikt AP, en AP gebruikt fleetspeed. Dus ja, FSD gebruikt fleetspeed.
 
  • Like
Reactions: arne-nl
Hoe werkt het met de zogenaamde fleetspeed en is dat systeem zelflerend?
Als ik op TACC het Prins Clausplein overga (van A4 of A13 komend richting Utrecht) dan remt de auto stapsgewijs af naar 90-80-70 en na de bocht gaat de snelheid weer naar 100. Echter, als ik vanaf Utrecht komend de richting Delft opdraai dan gaat de snelheid omlaag naar 70, maar gaat na de bocht niet meer terug naar 100. Ik tik dan maar handmatig het 100 bord op het scherm aan.
Gebruikt FSD diezelfde fleetspeed?
Vond dit op een ander deel van het forum:
Fleet Speeds helps to slow down the car to an appropriate speed when entering and exiting highways or driving on interchanges when Autosteer or TACC is active. Speed will be reduced to the average speed of the Tesla fleet on that road section, but will not exceed the speed limit set by the driver. The set speed on the UI will be reduced in increments of 5 mph or 10 km/h rounded up to match the average fleet speed, though speed will not drop below 25 mph or 40 km/h. As long as Fleet Speeds is active, an animation of the circle around the set speed value will be shown on the instrument cluster
Een raar feature want als er op een deel van de snelweg door files steeds langzaam wordt gereden door de tesla vloot dan ga je op een rustige dag dus in de ankers of met een hele lage snelheid bv ergens invoegen. Dit feature komt blijkbaar uit 2019.8.6 en is ondanks gemor van gebruikers dus (nog) niet aangepast.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: JanG007
Ja ben tot nu toe niet echt te spreken over 12.5: gisteren op een korte rit 4 keer onnodig waarschuwing over stuur vasthouden, phantom brake, foute ELDA ingreep en afgebroken lane change zonder duidelijke reden. WAF daalde even aanmerkelijk. Mag hopen dat dit eerste versie van de rewrite is en ze hard aan het schaven zijn...

Ik heb juist buiten het piepen om het idee dat de autopilot beter is geworden. Geen gezwalk meer op zoek naar het midden van de weg, geen rare afremacties en tot nu toe ook nog geen Phantom brakes.
En dat ik met hw2.5 doodgegooid wordt met pionnen die er niet zijn....maakt niet uit...want pionnen

Toch wel raar dat dit per auto/model zo erg verschilt.
 
Ik heb juist buiten het piepen om het idee dat de autopilot beter is geworden. Geen gezwalk meer op zoek naar het midden van de weg, geen rare afremacties en tot nu toe ook nog geen Phantom brakes.
En dat ik met hw2.5 doodgegooid wordt met pionnen die er niet zijn....maakt niet uit...want pionnen

Toch wel raar dat dit per auto/model zo erg verschilt.
Dus gewoon weer het gedrag van half 2018. Dat is goed om te horen.
 
Ik heb nog niet kunnen rijden met 12.5 (mijn auto staat al 6 weken zo goed als stil. Ik mis hem :(. Ben gewoon een paar keer in gaan zitten voor het idee hahaha), maar goed, over de fleetspeed:

Ik snap de frustratie in sommige bochten (de route van Eindhoven van Tilburg heeft ook zo eentje waar ik denk, kom op, blijf op 120, dat gaat prima) en toch ik vind het juist best fijn op veel plekken, bijv de afslag naar Eindhoven vanuit de A2 naar de Kennedy laan, moet je via een flauw bocht om de rotonde waar je daar maar 80 mag maar de snelheid limiet pas laat wordt aangeven. Ik vind het heel prettig dat hij altijd ruime voor die tijd al gas af neem (al zal het nu vanaf 100km/u wel meevallen). Want hoe kan het anders eigenlijk?
Ik kon namelijk sinds een tijdje mijn woon/werk route op de terug weg helemaal op FSD (want ook de Lane changes gingen bijzonder beter) vanaf de snelweg tot de stoplicht een paar straten voor mijn huis (want noa werkte zelf op Kennedylaan haha), heel fijn!

Nu wel benieuwd of hij de heenweg kan managen zonder drukte, ik zal binnenkort toch maar gaan testen!
 
Ik heb nog niet kunnen rijden met 12.5 (mijn auto staat al 6 weken zo goed als stil. Ik mis hem :(. Ben gewoon een paar keer in gaan zitten voor het idee hahaha), maar goed, over de fleetspeed:

Ik snap de frustratie in sommige bochten (de route van Eindhoven van Tilburg heeft ook zo eentje waar ik denk, kom op, blijf op 120, dat gaat prima) en toch ik vind het juist best fijn op veel plekken, bijv de afslag naar Eindhoven vanuit de A2 naar de Kennedy laan, moet je via een flauw bocht om de rotonde waar je daar maar 80 mag maar de snelheid limiet pas laat wordt aangeven. Ik vind het heel prettig dat hij altijd ruime voor die tijd al gas af neem (al zal het nu vanaf 100km/u wel meevallen). Want hoe kan het anders eigenlijk?
Ik kon namelijk sinds een tijdje mijn woon/werk route op de terug weg helemaal op FSD (want ook de Lane changes gingen bijzonder beter) vanaf de snelweg tot de stoplicht een paar straten voor mijn huis (want noa werkte zelf op Kennedylaan haha), heel fijn!

Nu wel benieuwd of hij de heenweg kan managen zonder drukte, ik zal binnenkort toch maar gaan testen!
Toch eens af en toe een toerke doen hé Cely, kwestie dat uw banden geen ei-vorm krijgen
 
Een raar feature want als er op een deel van de snelweg door files steeds langzaam wordt gereden door de tesla vloot dan ga je op een rustige dag dus in de ankers of met een hele lage snelheid bv ergens invoegen. Dit feature komt blijkbaar uit 2019.8.6 en is ondanks gemor van gebruikers dus (nog) niet aangepast.

Vandaar ook dat ik altijd het pookje naar me toe getrokken houd want dan blijft deze op vMax staan. De auto moet zelf beoordelen hoe hard deze door een (blinde)bocht gaat en hoever deze van te voren de snelheid moet reduceren. Releases van de afgelopen maanden zorgen ook voor redelijk goed rijgedrag al gaat de auto regelmatig net buiten de lijntjes. De "probleem" punten heb ik nog niet met de laatste versie getest. Gezien die nu binnen de bebouwde kom gewoon bijna perfect de bocht benaderd qua snelheid en goed de apex pakt geeft me dat wel vertrouwen. Ik heb het enkel knetter druk om even te toeren.
 
Mijn ervaringen met 12.5 vandaag:

Op zich stabiele versie qua EAP. Geen geslingerd en lane changes gaan soepel.

Verbeterpuntjes:
- soms wel en soms geen NoA knop zichtbaar. Raar. NB: uiteraard navigatie aan en op snelweg.
- oud kaartmateriaal blijft irriteren.
- opmerkelijk dat er blijkbaar wel verkeerslichten worden gelezen, maar snelheidsborden er nog steeds te moeilijk zijn.

Nu nog de multimedia upgrade en HW3 erin, dan kunnen we eens verder aan FSD gaan denken.