Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Vanochtend 12.1 binnen. En sindsdien Spötify. En nu staat 8 uur later 12.2 klaar.
 

Attachments

  • 9A2CF598-39AC-4693-86E6-2E25C8B6B293.jpeg
    9A2CF598-39AC-4693-86E6-2E25C8B6B293.jpeg
    14.7 KB · Views: 46
32.12.2
Ik begin iets te vermoeden. Het lijkt wel of de AI in mijn auto kracht tekort komt in V10. Waarom denk ik dat?
- Tesla heeft niet voor niets de FSD computer gemaakt
- logisch dat iedere update meer power vraagt
- ik lees hier dat de AP af en toe stoepbanden raakt
- ik ervaar zelf dat de AP in alles later reageert, iets slingert dus
- V9 reed op rails zo stabiel, V10 niet
- tegemoetkomende auto’s komen 1 sec vertraagd in beeld

AP en NoA zijn nog steeds erg leuk ... maar trager.
Wat denken jullie?
 
Ik moest 3 dagen wennen aan v10 omdat het "anders" was. Na de acclimatisering vond ik het beter. Traagheid heb ik niet kunnen bemerken.

Een van de grootste verborgen wijzigingen in v10 is de laterale sturing, oftewel het kiezen van positie binnen de rijstrook ipv koppig centreren in de strook. Dit valt het meest op naast de vrachtauto's waar AP nu net als een mens de beschikbare ruimte meer neemt. Ik heb op de eerste avond ook de AP handmatig uit de "goot" getrokken, overigens bij nacht in heftige regen. Dat was de eerste v10 release overigens, en sindsdien heb ik dit met 32.11 en 32.12 niet meer bemerkt. Dit doet vermoeden dat die point releases wat fixes hadden voor edge cases in de laterale sturing.

Als geheel rijdt de auto in v10 naar mijn mening vooral menselijker. Niet direct overreageren op iedere input, maar rustig bijsturen zolang er geen spoed is. Op een bepaalde manier is dat "trager" te noemen, ik vind er niks mis mee zelf. Vond hem voorheen ook prima maar kan me voorstellen dat dit voor minder techminded mensen prettiger is.

Kruim tekort in de computer heeft er niks mee te maken in ieder geval. Je kunt neurale netwerken prima knijpen, en er wordt nog wel eens vergeten dat ze op dit moment alleen NN hebben voor Vision, terwijl het rijden zelf "een enorme lijst aan ifs en switches omvat", vrij naar GreenTheOnly. HW3 heeft ook amper extra CPU kracht om die reden - het is niet nodig. Ze willen de 21x extra NN power die erin zit vooral hebben om Vision nog tig keer slimmer en preciezer te maken, en op een gegeven moment het rijden ook geleidelijk over te brengen naar de neurale netwerken.
 
32.12.2
Ik begin iets te vermoeden. Het lijkt wel of de AI in mijn auto kracht tekort komt in V10. Waarom denk ik dat?
- Tesla heeft niet voor niets de FSD computer gemaakt
- logisch dat iedere update meer power vraagt
- ik lees hier dat de AP af en toe stoepbanden raakt
- ik ervaar zelf dat de AP in alles later reageert, iets slingert dus
- V9 reed op rails zo stabiel, V10 niet
- tegemoetkomende auto’s komen 1 sec vertraagd in beeld

AP en NoA zijn nog steeds erg leuk ... maar trager.
Wat denken jullie?

latency is net zo erg. enige is dat AP idd nu meer de binnenbocht neemt. Dit om te hopen dat na de apex de auto in de baan blijft. Het werkt alleen meestal niet en raakt nog steeds vaak de buitenkant aan het einde van de bocht.

latency op het scherm wil niet zeggen dat er ook zoveel latency in de AP computer is. De MCU heeft sowieso latency omdat deze ee model krijgt van de AP computer en deze in Tesla stijl visualiseert.

heel de visualisatie heeft latency en niet enket tegemoet komend verkeer maar door het snelheidsverschil valt het extra op.

vroeger was dit ook al zo als ik op de autobahn op de linkerbaan een vrachtwaggel inhaalde.
 
De visualisatie doet ook heel veel aan smoothing op de rauwe data. Als je de filmpjes van Green en andere Tesla hackers ziet kun je zien dat Vision per frame regelmatig andere assessments maakt over wat hij ziet of zelfs even een auto niet meer herkent. Dat is geen probleem, zo werken neurale netwerken, en dat kun je prima ondervangen door die "ruis" te filteren en alleen te handelen naar herhalende herkenning.

Het visualiseren daarvan is echter tricky omdat het zowel weinig vertrouwen schept bij digibete eindgebruikers als überhaupt weinig nuttige visualisatie is als auto's doorlopend verdwijnen, van type veranderen of verplaatsen. Voor je het weet zie je dan bij een stoplicht ineens allemaal auto's ronddansen en op en neer gaan. Dat willen we niet (sarcasm sign out).

Dus sinds v10 elimineert de visualisatie nog meer ruis. Om ruis te kunnen elimineren moet je weten wat ruis is en wat niet. En meer middelen in wat je aan data hebt. Betekent allebei langer kijken naar dezelfde data voor je hem rendert. Betekent minimale vertraging in de visualisatie.
 
  • Informative
Reactions: joesgarage
Zie dit filmpje voor een tekenend voorbeeld: green on Twitter

Tesla Vision werkt hier fantastisch, maar als je als mens kijkt zie je een wapperend lijnenspel van heen en weer dansende rijstroken met rode bounding boxes die met een variatie van een goede meter om hun auto wiebelen. Voor een leek is het waarschijnlijk angstaanjagend hoe rommelig en variabel dit is. Maar met een ton aan post processing, smoothing en input van radar en ultrasoon erbij weet die auto tot op de centimeter continu waar alles is om hem heen.
 
32.12.2
Ik begin iets te vermoeden. Het lijkt wel of de AI in mijn auto kracht tekort komt in V10. Waarom denk ik dat?
- Tesla heeft niet voor niets de FSD computer gemaakt
- logisch dat iedere update meer power vraagt
- ik lees hier dat de AP af en toe stoepbanden raakt
- ik ervaar zelf dat de AP in alles later reageert, iets slingert dus
- V9 reed op rails zo stabiel, V10 niet
- tegemoetkomende auto’s komen 1 sec vertraagd in beeld

AP en NoA zijn nog steeds erg leuk ... maar trager.
Wat denken jullie?

Ik denk dat zowel jij als @curry684 gelijk hebben. Zover bekend werkt alles nog op de 'oude' FSD computer. Ik denk dat veel problemen zitten bij de oude MCU1 die moeite heeft het beeld tijdig te tonen. Soms hikt de navigatie ook...

We wachten gewoon weer een nieuwe release af...
 
Ik denk dat zowel jij als @curry684 gelijk hebben. Zover bekend werkt alles nog op de 'oude' FSD computer. Ik denk dat veel problemen zitten bij de oude MCU1 die moeite heeft het beeld tijdig te tonen. Soms hikt de navigatie ook...

We wachten gewoon weer een nieuwe release af...

Alles werkt ... tot het niet meer werkt. Dat gaat langzaam. In schaduw gebeurt er al veel meer dan wij weten. Als het druk is op de provinciale weg op de baan die op mij af komt dan ziet het systeem visueel daar soms een busje naast mij rijden in mijn richting en reageert daarop door iets naar rechts te gaan. Er wordt een fout object gezien dat in een foute richting beweegt. Dat lijkt mij een performance probleem.
 
Ik denk dat ze heel FSD al een jaar hebben draaien in de auto's van Musk en enkele tientallen andere auto's, maar met een foutmarge die nog te hoog is om te mogen/willen releasen. En ze dat systeem puur nog aan het verbeteren en finetunen zijn op edge cases. Vermoedelijk hebben ze tig test suites op de losse features, en finetunen ze die omstebeurt tot de hele suite er foutloos doorheen komt voor de feature in wider beta gaat.
 
Voor wie dat effect niet kent, hier een voorbeeld van ingehaald worden door een busje dat niet bestaat. Het beeld is niet belangrijk maar mijn auto remt iets om het niet bestaande busje niet in te halen. Ik rijd 80, de tegenliggers ook, de AI ziet in de tegenliggers af en toe auto’s die ca 5 tellen met mij mee rijden en die ik niet rechts mag passeren. Voor mij is dit een frame rate issue en dat is waarom ik aan performance denk. Nogmaals, niet het beeld is belangrijk, dat mag traag en niet compleet zijn, de reactie van de auto is wel zorgwekkend.
 

Attachments

  • 2AEF788D-5B4A-4578-B806-0B2C69D10E81.jpeg
    2AEF788D-5B4A-4578-B806-0B2C69D10E81.jpeg
    90.7 KB · Views: 37
Ik vind V10, maar ook de laatste versies van V9, al heel goed rijden met bochten. Ik heb een traject waar V8 en de eerste helft van V9 op de lijnen ging rijden en dat was niet prettig, maar dat gedrag is er al erg lang uit. Stoepen en goten zijn momenteel opnieuw een probleem, maar dat lijkt me omdat de parameters wat veranderd zijn en de auto wat lakser is gemaakt om soepeler door een bocht te gaan. Ik merk nog altijd wel dat ie bij asverschuivingen niet ver genoeg kan anticiperen om te beseffen dat ie naar rechts moet dan links en dan terug rechtdoor, en enkel weet dat ie naar rechts moet, dan naar links moet en dan weer merkt "oh hier is een bocht naar rechts terug". Niks wat niet op te lossen valt, maar ik kan me voorstellen dat ze in Californië weinig van dergelijke kunstwerkjes hebben.

In se wel een beetje triestig dat we een auto moeten leren navigeren doorheen de hindernissen die we onszelf als mensen hebben opgelegd, omdat we als mensen ons niet aan regels kunnen houden. En dan zwijg ik nog over de situaties die onze collega chauffeurs zelf creëren en autopilot nog geen antwoord op heeft, zoals foutparkeren, bij een hindernis de voorrang niet respecteren en de versmalde weg inrijden in de hoop dat de tegenligger maar gaat uitwijken op het fietspad/voetpad of remt, en andere asociale truken.
 
Last edited:
Op weg van werk naar huis voeg ik in in een bocht naar rechts. Daar moest ik vroeger altijd ingrijpen als er een auto in de linker baan zat omdat de Tesla na invoegen naar links zwaaide, tegen de middenstreep. Ook op andere bochten gebeurde dit wel eens. Nu gaat blijft hij wel netjes midden in de rijstrook. Zoals wooter zegt, dat ging al beter op het einde van V9.
 
Ik had van de week op de A27 met filerijden in eens en voor het eerst een soort van omgekeerde phantom break. Ik reed rustig op de rechterbaan in de file achter een busje, afstand in TACC op 4. Op een gegeven ogenblik stonden we weer stil, zo gaat dat met files, toen ineens mijn Tesla naar voren schoot (flinke acceleratie) richting het busje. Ik kon gelukkig in een reflex remmen en kon voorkomen dat ik tegen het busje knalde. Ik keek ook gelijk op het display in mijn auto en zag dat het busje niet meer werd gevisualiseerd. Na het remmen kwam het beeld van het busje gelijk weer terug. Was al met al best even schrikken en dan duurt het toch wel even voordat het vertrouwen weer terug is.