Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Eh... Vandaag behoorlijke afknapper gehad. Gelukkig alleen in de auto want anders had mijn vrouw alleen nog ingestapt met de belofte van geen AP...

Vrij rustig, ik rij 100 met NoA. Ruim van te voren bevestigen inhaal. Ik sta al bijna helemaal in de linkerbaan als AP zonder enige voor mij zichtbare reden de auto weer naar rechts gooit. Dit was geen afbreken, maar complete lange change. Nog nooit eerder zo sterk meegemaakt.

Met hartslag hoog binnen 30 seconden: vol in de ankers... Rechts van mij is een INVOEG strook met langzaam rijdende auto.

Kortom V10, not happy!
Iets gelijkaardigs meegemaakt, auto week plots met een ruk naar links uit tot op het andere vak zonder reden. Geen enkel auto in de buurt en ook geen obstakels. Genoeg reden voor mijn vrouw, die wel in de auto zat bij mij, om AP nooit meer te gebruiken. Ook aan het bruuske remgedrag had ze zich al gestoord maar dit was de druppel. Ik zet hem nu meestal op gewone cruisecontrol als er passagiers mee zijn. Zelf rij ik nog altijd zoveel mogelijk op AP in de hoop dat ze eruit leren.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Vandaag met de M3 200km gereden met NOA en paar stukjes AP. Heb versie 2019.32.11.1 en HW3.0 en moet zeggen dat het nu best goed werkt. Lane change gaat vrij vlot en geen onnodige rem acties gehad.

Idem hier alleen met HW2,5 ipv HW3.0 Het overdreven "slingeren" wat plotseling geïntroduceerd was bij 32.11 was ook weer verdwenen bij 32.11.1 Nog wel reacties op voertuigen uit andere rijbanen maar geen "ping-pong" tussen de lijntjes meer :)

Overigens wat FSD betreft geen hele schokkende verschillen kunnen ontdekken in versie 10. Hooguit wat meer interactie met de omgeving wat er op kan duiden dat men de "Model 3 oogkleppen" wat aan het verwijderen is... Voorheen bleef Model 3 stoïcijns in het midden tussen de witte lijnen met af en toe een haartje tussen de naastgelegen weggebruiker die langzaam uit zijn strook kwam zetten -> nu reageert de Model 3 daarop door iets opzij te schuiven (als er gelijk daarna iemand aan de andere zijde passeert volgt er wel direct een correctie die nog wat finetuning kan gebruiken ;))

Als we "plotseling remmen" achter ons kunnen laten en we iedere keer een stapje verder naar FULL SELF DRIVING gaan ben ik tevreden :D Tussen maart en heden zijn echt wel grote verbeteringen doorgevoerd. Dat de beloftes voor eind 2019 niet waargemaakt worden is voor mij niet zo'n probleem.
 
Idem hier alleen met HW2,5 ipv HW3.0 Het overdreven "slingeren" wat plotseling geïntroduceerd was bij 32.11 was ook weer verdwenen bij 32.11.1 Nog wel reacties op voertuigen uit andere rijbanen maar geen "ping-pong" tussen de lijntjes meer :)
Dat ping-pong merkte ik ook vanochtend op een van de vele tussenstroken op de A4 met druk verkeer links en rechts van me. Het uitwijken voor vrachtwagens is een nieuwe feature waar ik heel blij mee ben, ook al werkt het soms niet als je het wilt en soms wel als je het niet wilt.... Het blijft beta.

En vanmiddag weer twee onverklaarbaar afgebroken rijstrookwissels op een bijna lege snelweg. Zonder regen. Moest ingrijpen om het af te maken en te voorkomen dat ik terugzwalkte naar waar ik vandaan kwam.

Ander pluspunt: ik heb het gevoel dat hij iets vroeger reageert op auto's die je rijstrook inkomen. Maar het is zó subtiel dat het nauwelijks merkbaar is.

Overigens heeft het trainen op 'seams' zeker effect gehad. Ik heb een afrit met hier en daar wat gerepareerde scheuren. Die ging op vorige versies erg schutterig, duidelijk van de wijs door de reparatievoegen. Nu pakt hij veel beter de lijnen.

y4mTZO-fLe23j6X-cl6WiTo6M3OF2tunREx7wt8CbmbXlR4-0oo1Kh8VRGRWU3J5XAUefrJS7fnJVruHuwN9ZtYmh_3oSgQSSRaKf_fAbuaYFmo5dC6MtgZ4-R2leN0ZQFKqbLnk1ZUd-Ma05x3it7Us8IC9oWMRFQWSF8jMDTHQ2ujZNZVSmWRQqXWjPiC2VHA


Voor mij is 32.11 een, wat je noemt, 'mixed bag'.
 
Ik vond curbs in de versie voor tot 2019.32.2.2 net goed, maar met V10 2019.32.11 is ie weer wat losser geworden en gaat ie soms toch weer heel kort bij de rand langs, in die mate dat ik bij rechte stoepranden het zekere voor het onzekere neem en zelf stuur, en ik al bij 2 aflopende stoepranden de stoeprand heb genomen waar ie het bij .2.2 niet deed.
 
Ik vond curbs in de versie voor tot 2019.32.2.2 net goed, maar met V10 2019.32.11 is ie weer wat losser geworden en gaat ie soms toch weer heel kort bij de rand langs, in die mate dat ik bij rechte stoepranden het zekere voor het onzekere neem en zelf stuur, en ik al bij 2 aflopende stoepranden de stoeprand heb genomen waar ie het bij .2.2 niet deed.
Ja dat heb ik ook gemerkt. Een bepaalde bocht vlakbij huis die kon hij in 32.2 eindelijk een beetje fatsoenlijk nemen, nu zoekt hij weer de stoeprand op. Een beetje een terug-bij-af-gevoel.

Maar de seams gaan beter :)
 
Vandaag een rit van 150km met versie 2019.32.11 1
Bijna hele rit gebruik kunnen maken van NoA. V10 voelt erg soepel aan rijbaan wisselen gaat beter maar nog niet optimaal. Je merkt dat regels hier beperkende factor zijn.
Scherpe bochten blijft lastig maar verlopen nu ook wat sneller.
 
Ik vond curbs in de versie voor tot 2019.32.2.2 net goed, maar met V10 2019.32.11 is ie weer wat losser geworden en gaat ie soms toch weer heel kort bij de rand langs, in die mate dat ik bij rechte stoepranden het zekere voor het onzekere neem en zelf stuur, en ik al bij 2 aflopende stoepranden de stoeprand heb genomen waar ie het bij .2.2 niet deed.

Idem.

Domme actie van mezelf, ik liet ‘m bewust zelf de flauwe bocht nemen om toch eens te kijken of het ‘strakke’ rijgedrag toch niet gewoon net zou kunnen. Niet dus.

Vandaag flinke klapper gemaakt op stoeprandje in de bocht.
Na korte inspectie geen velgschade lijkt het.

Dit vind ik nog het meest frustrerend na elke update.
Je denkt dat te ‘weten’ hoe de auto zich gedraagt en, zeker op de dagelijkse routes, sluipt routine gedrag erin.

Hoewel je eigenlijk beter moet weten vertrouw je, na een tijdje rijden met een software release, toch te veel op de auto.

Op ‘technische’ wegdelen is het, na de update, elke keer opnieuw weer uitkijken hoe de auto zich nu weer gedraagt.

Toen ik de auto net had kon ik echt genieten van het steeds opnieuw experimenteren.
Moet bekennen dat dit genot wel iets aan het afnemen is.
Waar de auto eerst prima ‘autosteer’ deed, kan dat zo maar ineens niet meer werken. Elke keer weer...
 
Ook beetje risico van de update instelling op "advanced" zetten, ik neem aan dat je hem daarop hebt staan? Autopilot is beta, er wordt ontzettend veel aan gesleuteld en dat gaat helaas met sprongen vooruit en achteruit. Je kan er voor kiezen om updates later te ontvangen. Je slaat dan als het goed is ook versies die buggy zijn over. Maar of het echt werkt weet volgens mij nog niemand.
 
Ook beetje risico van de update instelling op "advanced" zetten, ik neem aan dat je hem daarop hebt staan? Autopilot is beta, er wordt ontzettend veel aan gesleuteld en dat gaat helaas met sprongen vooruit en achteruit. Je kan er voor kiezen om updates later te ontvangen. Je slaat dan als het goed is ook versies die buggy zijn over. Maar of het echt werkt weet volgens mij nog niemand.

Is ook.

Maar, en volgens mij weet jij dit ook als ervaren Tesla rijder, tot nu toe heeft elke Beta update z’n kuren.
Er zit weliswaar een stijgende lijn in dat over het algemeen AP steeds beter werkt. Gelukkig.

Maar de frustratie zit ‘m in de details. Waarvan na elke update het volledig onspelbaar is wat er ‘nieuw’ is en wat er ‘ineens’ niet meer, of anders werkt.

Ik denk dat de enige oplossing is om AP helemaal maar niet meer te gebruiken als je zeker wilt zijn geen verrassingen te ervaren.

Maar dat is mij ook weer wat te saai.

Ik rijd deze versie maar iets minder op AP. Zeker in de buurt van stoeprandjes.
 
  • Like
Reactions: curry684 and SeBsZ