Wil FSD toegevoegde waarde hebben dan is vertrouwen in het systeem essentieel. Nu kost rijden op FSD meer energie dan zelf rijden omdat de auto op totaal onverwachte moment gevaarlijke capriolen uithaalt. V10 is wel stapje in goede richting maar vind het jammer dat phantom breaking en met name afbreken van lane change naar rechts (die is potentieel echt gevaarlijk) niet gewoon opgelost zijn.
Het afbreken van de lane change naar rechts kent een aantal oorzaken.
1. Er is te weinig ruimte voor de lane change uitgaande van minimaal 1-2 sec afstand.
2. Er komt iemand alsnog die baan in waardoor het bovenstaande ineens weer geldt.
3. Je gaat van de linkerbaan naar de middenbaan en op de rechterbaan kruipt er één naar de middenbaan toe.
4. Iemand achter jou komt ook de baan in en geeft gelijk wat gas bij waardoor het gat achter je kleiner wordt. Hij kijkt ook naar de relatieve afstand.
De meeste mensen verwachten dat nog steeds dat de AP rijdt als een mens die maling heeft aan alles wat over het algemeen veilig beschouwd wordt. Je ziet dat mensen die een jaar rijden met de AP hier veel minder last van lijken te hebben omdat die op voorhand weten wat er wel en niet gaat lukken en hierdoor nauwelijks problemen ervaren of in bepaalde gevallen de bij een lane change hem er gelijk handmatig door drukken omdat ze weten dat de AP dat niet gaat doen.
Veel hiervan is het gevolg van het feit dat bumperkleven, geen ruimte geven en hem er toch maar tussen gooien de standaard is geworden op de weg met als gevolg dat we dagelijks met zijn alle in de file staan door de ongevallen die hiervan het gevolg zijn.
Na ruim een jaar Tesla rijden is mijn rijgedrag wat dat aangaat enorm verbeterd en lukt het nu zelfs in de file in 99% van de gevallen om het op de AP te doen.
Phantom breaking is iets dat komt en gaat met de updates. Er zijn versies waar er bijna geen waren en dan ineens waren ze er weer.
Ze zijn wel al veel minder extreem geworden maar het lijkt erop dat als ze één ding oplossen dat er weer wat anders terugkomt.