Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.4

This site may earn commission on affiliate links.
Ik rij regelmatig op de A1 en daar is de rechter rijstrook gewoon bezet met vrachtwagens. Dan rij je dus voornamelijk op de middelste strook.
Bij de start van Nederlandse schoolvakanties lijkt er in op de Belgische autowegen een ongeschreven wet te zijn dat de middenstroken voorbehouden zijn voor gele nummerplaten. :rolleyes:o_O
 
Gisteren ritje Schiphol-Antwerpen-Schiphol NOA op 2022.8.2 lane change 9 vd 10 keer mislukt door time out regel of simpelweg omdat de auto niet accelereert of afremt om een gaatje te vinden. Geen Phantom brakes dit keer maar wel onverklaarbaar vertragen voor afslaand verkeer op de rechterbaan. Een lane change accepteren om naar de rechterbaan te verhuizen betekend dus dat je daar vast blijft hangen achter een vrachtwagen die 80 rijdt. Tenzij je dus de A/P uitzet om handmatig een baan naar links op te schuiven.
Ik gebruik NOA vanaf september 2019 voor lange afstand en ik heb eigenlijk geen tot heel weinig vooruitgang gezien.

Hopelijk brengt de single stack die eraan komt meer verbeteringen met zich mee voor NOA op de snelweg.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Gisteren ritje Schiphol-Antwerpen-Schiphol NOA op 2022.8.2 lane change 9 vd 10 keer mislukt door time out regel of simpelweg omdat de auto niet accelereert of afremt om een gaatje te vinden. Geen Phantom brakes dit keer maar wel onverklaarbaar vertragen voor afslaand verkeer op de rechterbaan. Een lane change accepteren om naar de rechterbaan te verhuizen betekend dus dat je daar vast blijft hangen achter een vrachtwagen die 80 rijdt. Tenzij je dus de A/P uitzet om handmatig een baan naar links op te schuiven.
Ik gebruik NOA vanaf september 2019 voor lange afstand en ik heb eigenlijk geen tot heel weinig vooruitgang gezien.

Hopelijk brengt de single stack die eraan komt meer verbeteringen met zich mee voor NOA op de snelweg.
De auto zal nooit accelereren boven de ingestelde snelheidslimiet, en zal vertragen om afstand met voorliggers aan te houden.

Maw, als je al zolang wacht dat de auto gaat vertragen, gaat het moeilijker worden voor de auto om een gat te vinden waarin ie kan invoegen, want sneller verkeer dat je nadert en gaat inhalen zal NoA herkennen en voorkomen dat je van rijstrook wisselt.

Bij rustig verkeer werkt NoA lekker (voor zover je ten laatste 150 meter voor een vrachtwagen de lane change al inzet) en bij druk verkeer werkt NoA 'niet' omdat er te weinig ruimte is om terug naar rechts te gaan.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ervaringen 2022.4.5.18 : Naarden - Zwolle op NoA

Heen:
bewolkt, rustig op de weg, nergens harder dan max (lees: 100) gereden en alleen ingehaald als ik onder de 90 kwam én er ruimte was

ALGEMEEN
* bij kiezen van bestemming via agenda werd de route getoond (lange lijst, compleet) maar werd niet geschakeld naar rijmodus. Door zelf op switch tussen NZ/N/alles te drukken ging het weer goed;
* bij kiezen van energiegrafiek: als ik deze weer wegklik (weer op zelfde symbool klik, staat bij mij als voorkeur) komt de muziekspeler weer naar voren;
* blijft vervelend dat getoonde rijstroken niet overeenkomen met de werkelijkheid. Dus nog steeds gebaseerd op kaarten en niet op vision!
* file (tegemoetkomend) werd aangegeven waar die niet was en niet aangegeven waar die wel was. Kan uiteraard ook Google dingetje zijn, maar ik ben bang dat er soms wat vertraging in dit soort info zit. Kan dat alleen nog niet echt traceren.

RIJDEN
+/- bij A1 naar A28 ging deze keer weer alarm af (overpakken ivm bocht). Raar, want dat ging vorige keer wel goed;
-/- aan het einde (bij aanvang A28) is klaverblad en kreeg disengage. Deels door mensen die wel heel erge haast hadden en links en rechts probeerde langs mij te gaan;
0/0 nog steeds op bepaalde punten inhouden voor invoegend verkeer terwijl deze de vluchtstrook/spitsstrook op willen. Kan Tesla dat niet kwalijk nemen;
?/? een brake! één afslag voor afslag Zwolle-centrum, daar stond file (kon ik gewoon langsrijden). Kan zijn dat een auto wat te veel naar links stond/ging (vandaar een vraagteken en géén -/-) maar ik schrok echt wel even;
+/+ afslag Zwolle-Centrum nu goed genomen Was weinig verkeer dus ook uitvoegen en stad in ging goed.

Conclusie:
Geen echte verbeteringen, maar ook geen schrikbarende verslechteringen.

Laaghangend fruit voor Tesla (ongewijzigd tov vorige post):
- kaartupdates, snelheidsupdates
- (snelheids)borden herkennen én gebruiken op snelweg, desnoods eerst nog met bevestiging
- in bochten geen melding dat automatisch sturen beperkt wordt, gewoon snelheid aanpassen!
 
  • Informative
Reactions: Mars2020
dit dus.... VOOR de bocht remmen en VOOR het bord met snelheidslimiet de snelheid aannemen. Het zou toch relatief eenvoudig moeten zijn met de HD maps die Tesla hanteert met fleet speed.
Eens met de eerste zin, dat is zo als het ook wettelijke verplicht is.

Tweede zin, vind ik lastiger. Het begrip Fleet Speed snap ik niet echt goed. Real-time begrijp ik het, maar in maps helemaal niet. Hangt van zo veel verschillende factoren af... Dus daar ben ik meer voorstander van de 100% vision aanpak :)
 
Tweede zin, vind ik lastiger. Het begrip Fleet Speed snap ik niet echt goed. Real-time begrijp ik het, maar in maps helemaal niet. Hangt van zo veel verschillende factoren af... Dus daar ben ik meer voorstander van de 100% vision aanpak :)

Volledig met je eens... maar aangezien vision en AP daar toe nog niet in stand is de ingecalculeerde fleet speed zones die workaround.

Zonder fleet speed raakt AP in heel veel bochten buiten het baanvak.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Fleet speed houdt rekening met de snelheid van de vloot op een bepaald segment. Als de hele vloot aan 80 een bebouwde kom binnen dondert, weet fleet speed nooit dat je best vertraagt voor het bord.

Probleem is ook dat in realiteit de hele vloot van auto's - ook niet-Tesla's - vaak te snel voorbij een snelheidsbeperking rijdt. Als ik bij wegenwerken op de snelweg er telkens voor zou zorgen dat ik ter hoogte van een nieuwe, lagere snelheidslimiet, al aan die snelheid rij, ben ik een rijdende wegversperring. En de snelheidslimieten zijn natuurlijk ook zo voorzien om die vertraging toe te laten. Er is geen enkele reden waarom je bv een 500 meter voor de eigenlijke wegenwerken al 60 zou moeten rijden.
 
Fleet speed houdt rekening met de snelheid van de vloot op een bepaald segment. Als de hele vloot aan 80 een bebouwde kom binnen dondert, weet fleet speed nooit dat je best vertraagt voor het bord.

Probleem is ook dat in realiteit de hele vloot van auto's - ook niet-Tesla's - vaak te snel voorbij een snelheidsbeperking rijdt. Als ik bij wegenwerken op de snelweg er telkens voor zou zorgen dat ik ter hoogte van een nieuwe, lagere snelheidslimiet, al aan die snelheid rij, ben ik een rijdende wegversperring. En de snelheidslimieten zijn natuurlijk ook zo voorzien om die vertraging toe te laten. Er is geen enkele reden waarom je bv een 500 meter voor de eigenlijke wegenwerken al 60 zou moeten rijden.
Ik heb, wel vaker, last met het aanpassen aan de weggebruikers en de realiteit. Laten we nou eens gewoon de *wet* als uitgangspunt nemen. Feit dat ik met het rijden van de maximumsnelheid (100km) door mensen links en rechts wordt ingehaald (ja, gewoon over de vluchtstrook, moet maar kunnen), stemt mij treurig, maar betekent niet dat ik dan ook maar de wet moet overtreden...
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik heb, wel vaker, last met het aanpassen aan de weggebruikers en de realiteit. Laten we nou eens gewoon de *wet* als uitgangspunt nemen. Feit dat ik met het rijden van de maximumsnelheid (100km) door mensen links en rechts wordt ingehaald (ja, gewoon over de vluchtstrook, moet maar kunnen), stemt mij treurig, maar betekent niet dat ik dan ook maar de wet moet overtreden...
Klopt, maar zo is de realiteit niet en zo is fleet speed ook niet. Je kan je dus niet baseren op fleet speed.

Bovendien geef ik zeer vaak gas bij bij de segmenten waar er wel fleet speed is, net omdat ze vaak ook niet overeen komt met de echte snelheidslimiet die hoger ligt.

Ik denk dat fleet speed ook niet de juiste manier is om dit probleem aan te pakken, want fleet speed gaat uit van a) wat anderen, en b) in het verleden hebben gedaan. En dat kan bv voor wegenwerken geweest zijn die inmiddels al zijn afgewerkt. HD maps zijn bijgevolg ontoereikend, net zoals wij ook niet op basis van HD maps rijden, maar op basis van wat we zelf zien.
 
Klopt, maar zo is de realiteit niet en zo is fleet speed ook niet. Je kan je dus niet baseren op fleet speed.

Bovendien geef ik zeer vaak gas bij bij de segmenten waar er wel fleet speed is, net omdat ze vaak ook niet overeen komt met de echte snelheidslimiet die hoger ligt.

Ik denk dat fleet speed ook niet de juiste manier is om dit probleem aan te pakken, want fleet speed gaat uit van a) wat anderen, en b) in het verleden hebben gedaan. En dat kan bv voor wegenwerken geweest zijn die inmiddels al zijn afgewerkt. HD maps zijn bijgevolg ontoereikend, net zoals wij ook niet op basis van HD maps rijden, maar op basis van wat we zelf zien.

Helemaal eens...
 
Zou dit niet te maken hebben met het probleem dat er vaak de eerste 2 minuten na vertrek geen internetconnectie is?
Goeie! Had ik over gelezen, maar zelf nog nooit last van gehad. TuneIn radio doet het altijd wel meteen. En volgens mij was het al langer dan twee minuten dat ik wachtte, ik reed al...
Vanmiddag op terugweg kijken...
 
Fleet speed houdt rekening met de snelheid van de vloot op een bepaald segment. Als de hele vloot aan 80 een bebouwde kom binnen dondert, weet fleet speed nooit dat je best vertraagt voor het bord.

Dat is wat algemeen wordt aangenomen. Dat fleet speed een feedback loop is. Echter, dat is wellicht voor sommige segmenten zo maar fleet speed bevat op dit moment zat voorberekende segmenten.

B.v. het verlaten van een snelweg waar de snelheid steeds met 10 zakt naar een snelheid die ver ligt onder de reguliere snelheid die men op dergelijke segmenten rijdt.

Het is een manier om tekortkomingen weg te poetsen door te pretenderen dat dit op basis van fleet analysis gebeurd.

Totale kul natuurlijk! Want als Tesla ergens een feedback loop zou kunnen maken is met verkeersbordherkenning en inderdaad fleet speed!! Zat plekken waar iedereen VER onder de snelheidslimiet rijdt en fleet speed zou moeten zorgen dat daar onder de limiet wordt gereden wat gewoon niet het geval is.