Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.4

This site may earn commission on affiliate links.
Ik hoorde van een maat met een benz dat die bij dingen als glimmende reparatie strepen ook behoorlijk kan trippen.
Stinkt m’n 3 ook in als de zon er mooi in spiegelt. En het volgen van een los stukje vermeende markering die volledig in strijd is met alle andere markering en het het gedrag van andere voertuigen, vind ik toch ook voor level 2 wat mager.
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Banen met driehoekjes?
211974E8-C063-414B-9147-1A7DA4CB303A.jpeg


Ok, zijn geen driehoekjes 😅
 
Heeft iemand enig idee wat andere merken doen als ze deze belijning tegenkomen?
Hetzelfde, namelijk iets onvoorspelbaars. Soms het juiste, soms het foute. Daarom moet je dus extra opletten bij vreemde belijning, donkere langsgroeven, ... . Kijkt me voor zich te spreken voor de momenteel beschikbare technologie. Maar het zal wel afhangen van je verwachtingspatroon zeker? Als je 6 jaar geleden een smak geld betaalde voor FSD, ligt de verwachting misschien ver van de realiteit.
 
  • Like
Reactions: Stream
Hetzelfde, namelijk iets onvoorspelbaars. Soms het juiste, soms het foute. Daarom moet je dus extra opletten bij vreemde belijning, donkere langsgroeven, ... . Kijkt me voor zich te spreken voor de momenteel beschikbare technologie. Maar het zal wel afhangen van je verwachtingspatroon zeker? Als je 6 jaar geleden een smak geld betaalde voor FSD, ligt de verwachting misschien ver van de realiteit.
Mensen die FSD gekocht hebben, hebben geen FSD maar er zijn er een aantal die wel verwachten dat ze FSD hebben en verlangen dan van de niet FSD wel FSD gedrag.

MB zegt dat ze level 3 gaan leveren voor in de file tot max. 60km/u en dat ze dan ook aansprakelijkheid accepteren.
De vraag is hoe ga je als gebruiker zien of je in de level 2 mode of de level 3 mode rijdt.
Wanneer de file 65km/u gaat rijden terwijl je de krant leest (bij wijze van spreken), blijft zo'n MB dan de file ophouden of gaan er dan toeters en bellen af, hoe gaan ze dat regelen?

Ik heb het gevoel dat je geen zinnige tussenweg kunt hebben. Het is of level 2 of level 5. Alles er tussen gaat alleen maar ellende geven.
 
Dat komt omdat jij wil dat een level 2 AP doet wat je verwacht van een definitieve level 5 FSD.
Als je niet realistische verwachtingen hebt krijg je onverwachte resultaten.

Ik geef gewoon aan dat voor een eenvoudig lane keeping mechanisme ik dit soort "foutjes" na al die jaren niet ok vind. Want daar hebben we het over... lane keeping op een snelweg. Niet een bocht, niet een afslag, stoplicht, kruising, etc.

Ik zie werkelijk totaal geen relatie met wat dit met "definitieve level 5 FSD." te maken heeft.
 
MB zegt dat ze level 3 gaan leveren voor in de file tot max. 60km/u en dat ze dan ook aansprakelijkheid accepteren.
De vraag is hoe ga je als gebruiker zien of je in de level 2 mode of de level 3 mode rijdt.
Wanneer de file 65km/u gaat rijden terwijl je de krant leest (bij wijze van spreken), blijft zo'n MB dan de file ophouden of gaan er dan toeters en bellen af, hoe gaan ze dat regelen?

Is toch simpel? Systeem gaat maximaal 60km/u rijden en geeft de bestuurder de mogelijkheid om binnen 15 seconden het stuur over te nemen en anders vervalt de modus en gaat de auto doen zoals rijden op level 2 lane keeping.
 
Ik geef gewoon aan dat voor een eenvoudig lane keeping mechanisme ik dit soort "foutjes" na al die jaren niet ok vind. Want daar hebben we het over... lane keeping op een snelweg. Niet een bocht, niet een afslag, stoplicht, kruising, etc.

Ik zie werkelijk totaal geen relatie met wat dit met "definitieve level 5 FSD." te maken heeft.

Precies "gewoon aan dat voor een eenvoudig lane keeping mechanisme" en er is een ononderbroken lijn die aangeeft dat de lane opschuift.
 
Dat is, of we het leuk vinden of niet, gewoon level 2 gedrag.
Je zal echt zelf alert moeten blijven en moeten ingrijpen soms.
Maar daarom kan je nog wel kritisch zijn op Tesla die iets anders beloofd bij de verkoop van NoA.

Daar heb ik ook hogere verwachtingen van dan de huidige prestatie.

Dat wil zeggen dat Lane changed automatisch uitgevoerd worden mits daar ruimte voor is en een auto/vrachtwagen met een lagere snelheid dan de ingestelde snelheid rijdt. En dat de auto weer zelf terug gaat naar de juiste baan. En dat de auto daadwerkelijk de afslag neemt.

Soit dat we nog steeds de Lane change even moeten bevestigen. En prima dat we alert moeten zijn voor doorgetrokken strepen van spitsstroken en wegwerkzaamheden.

Maar in ieder geval in Nederland wordt de afslag negen van de 10 keer niet genomen en slaan rijbaan wissel voorstellen nergens op. En zoals Wooter aangeeft moet je de Lane Change veel eerder zelf inzetten dan dat de auto dat aangeeft. Overigens in het Nederlandse keer hinderlijk vroeg voor achterop komend verkeer.

Daarbij zou het mooi zijn als de auto op de afslag de richtingaanwijzer aan blijft houden zoals de wet in Nederland voorschrijft.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Afslagen die niet genomen worden zijn in mijn beleving altijd klaverbladen, waar wij er in Nederland heel erg veel van hebben.
Of afslagen met meerdere rijstroken. (e.g. A10 - A1) Doodeng wanneer de auto gaat twijfelen welke rijbaan zij zal nemen.

Zelfde voor invoegstroken waar de linkerbaan samen wordt gevoegd en de rechter rijstrook een doorgaande baan blijft. (A1-A9 komend vanaf Amsterdam)

Of steevast voorstellen om te wisselen naar de linkerbaan van de afrit terwijl deze 100m verder op wordt samengevoegd met de rechter rijbaan (waar je dan al op zit). (Zelfde A1-A9)

Enz...Enz...
 
En het is zo zonde, want het is óf gewoon verkeerd programeerwerk; óf een zeer slecht lerende AI/ML.

Het heeft ook niets met 'regulatory approval' te maken of met radar.
We weten al dat de AI is overgetraind voor California.

Wat ik zo tussen de regels door lees, is dat de capaciteit van hun supercomputer (Dojo) is gebruikt voor de FSD beta en niet/minimaal voor de "gewone" FSD. Tussen de regels = uitdrukkelijk de "FSD beta" besproken, niet of anuwelijks de rest. Gezien de oude fouten er in blijven zitten, zou het me niet verbazen, als dit zo is.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Inderdaad, waar wij in Europa mee rijden heeft niks te maken met Dojo en geavanceerde CV 3D ML AI waar Tesla sinds pakweg 2020 aan werkt. De huidige autopilot in Europa is een betere, maar nog altijd rudimentaire versie die werkt op CV ML van 2D gegevens (=camerabeelden).