Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.4

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag op 2022.4 weer eens bijna 800 km gereden voornamelijk in de regen. Een keertje net ten zuiden van Longwy een mega remactie van de auto terwijl ik een vrachtwagen aan het inhalen was. En dan is remmen toch echt de slechtste oplossing om uit het probleem te komen van het slechte zicht door het opspattende water. De auto achter mij was terecht niet blij ermee.
Daarna viel op de peage AP vrijwel geheel uit. Lane keeping deed het nog maar alle 'FSD' features werden uitgeschakeld omdat de camera's geen goed zicht hadden. Ik was niet happy ermee. Hopelijk gaat het morgen beter.
 
Vandaag op 2022.4 weer eens bijna 800 km gereden voornamelijk in de regen. Een keertje net ten zuiden van Longwy een mega remactie van de auto terwijl ik een vrachtwagen aan het inhalen was. En dan is remmen toch echt de slechtste oplossing om uit het probleem te komen van het slechte zicht door het opspattende water. De auto achter mij was terecht niet blij ermee.
Daarna viel op de peage AP vrijwel geheel uit. Lane keeping deed het nog maar alle 'FSD' features werden uitgeschakeld omdat de camera's geen goed zicht hadden. Ik was niet happy ermee. Hopelijk gaat het morgen beter.
Stel je voor op een regenachtige dag wil je een robotaxi nemen omdat je niet nat wilt worden, maar dan staan ze langs de kant omdat de camera’s niet werken. :)
 
  • Funny
Reactions: ramonneke and OttoR
Stel je voor op een regenachtige dag wil je een robotaxi nemen omdat je niet nat wilt worden, maar dan staan ze langs de kant omdat de camera’s niet werken. :)
Nadeel van vision only. Duidelijk beslist in een land waar het bijna nooit regent.
Ik had ooit een kapotte ruitenwissermotor. Ik zag meer door mijn zijruiten dan door mijn voorruit. De camera zal ook niet veel gezien hebben. Ik heb nog 25 km gedaan op TACC tot aan het SeC. Zelfs sturend op basis van de lijnen die ik door de zijruit zag. En ook wat ‘schimmen’ door de voorruit.
Afstand tot voorligger moet volledig op radar geweest zijn. Ik kon er volledig op vertrouwen. Ik had wel het geluk dat het druk was en er altijd een wagen voor mij was om te volgen en ook dat het bijna volledig autoweg was.
Dit is 5 jaar geleden. Ik vrees dat er ondertussen een aantal updates gekomen zijn die dit niet meer toe laten.
 
Nadeel van vision only. Duidelijk beslist in een land waar het bijna nooit regent.
Met radar gebeurde precies hetzelfde.

Bij aardig wat regen gaat NOA uit net als lane change assistant en heb je enkel nog lange assist.

Met wintersport is radar nog vervelender. Zodra er teveel ijs/sneeuw op je bumper blijft plakken gaat zelfs TACC uit... Super irritant!

Ik hoop nu met Vision only TACC in ieder geval blijft werken
 
Met radar gebeurde precies hetzelfde.

Bij aardig wat regen gaat NOA uit net als lane change assistant en heb je enkel nog lange assist.

Met wintersport is radar nog vervelender. Zodra er teveel ijs/sneeuw op je bumper blijft plakken gaat zelfs TACC uit... Super irritant!

Ik hoop nu met Vision only TACC in ieder geval blijft werken
Ik spreek over 2016. AP1 en dus nog geen sprake van NOA. Ook bleef enkel de TACC werken. Autosteer niet. De radar ziet immers geen lijnen. Wel de voorligger.
Door allerhande verstrengde (EU-)regels zou zelfs TACC nu niet meer werken denk ik.
 
Inmiddels deze week twee wat langere ritten gemaakt naar Oegstgeest (alleen) en Assen (met mijn vrouw).

Eerste rit
+ regensensor voldoet voor mij
+ NoA/FSD voorspelbaar qua problemen
-- op de terugweg NoA moeten uitzetten. Ik werd gek van het elke keer uit en weer aangaan wegens 'slecht weer gedetecteert'

Tweede rit
+ regensensor voldoet voor mij, voor mijn vrouw zou hij te traag reageren
- drie keer iets raars waar ik geen verklaring voor kon vinden. Waaronder éénmaal op bijna geheel lege weg naar links, afbreken en weer terug. Niets op de linkerbaan, of achter mij... Had ik nog nooit meegemaakt.
- op een punt waar het normaal altijd goed gaat afslag pakken met NoA (één baan) dan splitst de weg in drie banen waarvan twee doorgaand naar rechts en één rechtdoor. In plaats van de rechterbaan te blijven volgen (zoals zou moeten!) gaat de auto opeens naar links! Schrikken...

Algemeen
+ blijft toch wel relaxed rijden op lange stukken, zeker als het wat rustiger is of je in de rechterbaan kan blijven hangen
-- zolang er geen regelmatige kaart- en snelheidsupdates zijn is en blijft snelheid aanpassen een probleem. In scherpe bochten (denk 50km net haalbaar) knalt Noa er gewoon met 100 in. Dat kan in de toekomst wellicht deels met vision worden opgelost maar vooralsnog zou betere basisgegevens al een stuk helpen
- Fout in NoA: blijft voorstellen om in te halen terwijl ik dat expliciet heb uitgezet!
- spitsstroken blijven voor (wel voorspelbare) acties zorgen
-- waarom kan NoA niet visueel aangeven of de afslag wel of niet automatisch wordt genomen? Dan kan ik zelf eerder anticiperen? Bijvoorbeeld door afslaf baluw te kleuren oid

Ach, binnenkort vast wel weer nieuwe update.... Sinds december 2017 toch grote stappen gemaakt.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Stream and Woek
Ik gebruik NoA nooit! Wat voegt het toe als je toch met de richtingaanwijzer moet bevestigen? Ik zie zelf wel of het kan en zie ook aankomen wanneer ik de afslag moet inzetten. Rij overigens ik denk 95% van mijn ritten op AP, wel meestal op snelwegen of provinciaal in Friesland (Lemmer-Stavoren). Heb dus behalve de zeer sporadische remactie geen klachten over AP.
 
Ik gebruik NoA nooit! Wat voegt het toe als je toch met de richtingaanwijzer moet bevestigen? Ik zie zelf wel of het kan en zie ook aankomen wanneer ik de afslag moet inzetten. Rij overigens ik denk 95% van mijn ritten op AP, wel meestal op snelwegen of provinciaal in Friesland (Lemmer-Stavoren). Heb dus behalve de zeer sporadische remactie geen klachten over AP.
Ik ben al een paar keren een afrit voorbij gereden, omdat ik ook mentaal op autopiloot reed... Ik heb de navigatie ook de mond gesnoerd, dus heb wel een visueel geheugensteuntje nodig.
 
zolang er geen regelmatige kaart- en snelheidsupdates zijn is en blijft snelheid aanpassen een probleem. In scherpe bochten (denk 50km net haalbaar) knalt Noa er gewoon met 100 in. Dat kan in de toekomst wellicht deels met vision worden opgelost maar vooralsnog zou betere basisgegevens al een stuk helpen
Kan mij niet voorstellen dat vertragen in een bocht op basis van kaartgegevens gebeurt.
Je kan het ‘in de bocht blijven of er uit vliegen’ toch niet laten afhangen van een goeie internet connectie. De gps locatie is ook niet correct genoeg en kan wel eens verstoord worden (wat met een afslag in een tunnel?).
Dit kan enkel visual volgens mij.
Ook de afslaglocatie zelf wordt visual bepaald denk ik. Basisgegevens zullen wel aangeven dat op km 87,563 moet uitgekeken worden naar een afrit, maar de exacte plaats van afrijden is visual denk ik.

Trouwens mijn AP1 vertraagt ook van zodra hij de lijnen ziet afbuigen en ik denk niet dat die op basis van kaartgegevens rijdt.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Het voorkomt dat je je auto “uit de Autopilot moet trekken”. Het voorkomt dat je Autopilot daarna weer moet inschakelen. En: je auto haalt zelf beheerst in. Voor mij redenen genoeg om juist niet zonder te willen.
Ik denk dat Duke-U met NoA uit rijdt, maar dan heb je nog altijd de mogelijkheid om op autopilot de lane changes te laten doen. In de praktijk is dat weinig verschil, want ik wacht met trager verkeer ook niet tot NoA me voorstelt om van rijstrook te veranderen maar start zelf het inhalen door m'n richtingsaanwijzer te activeren.
 
@Phil V

Je moet onderscheid maken tussen NU en in de TOEKOMST.

In de toekomst gaan we visual, lezen we verkeersborden.

Maar nu helaas nog niet. Snelheid wordt aangegeven op basis van kaartmateriaal en snelheidsdatabase. Die staan lokaal en internetverbinding is dus maar beperkt nodig.

Ik dacht dat GPS in NL behoorlijk nauwkeurig was, iets van 5 meter oid. Daar kan je in combinatie met kaarten veel info uit halen.

Maar inderdaad, het blijft wachten op single stack, vision only om grote stappen te zetten.
 
@Phil V

Je moet onderscheid maken tussen NU en in de TOEKOMST.

In de toekomst gaan we visual, lezen we verkeersborden.

Maar nu helaas nog niet. Snelheid wordt aangegeven op basis van kaartmateriaal en snelheidsdatabase. Die staan lokaal en internetverbinding is dus maar beperkt nodig.

Ik dacht dat GPS in NL behoorlijk nauwkeurig was, iets van 5 meter oid. Daar kan je in combinatie met kaarten veel info uit halen.

Maar inderdaad, het blijft wachten op single stack, vision only om grote stappen te zetten.
Snelheidsbeperkingen komen inderdaad uit de database. Vertragen in de bocht van een afrit (waar je in principe 120 mag in België, tenzij anders aangegeven) is volgens mij niet op basis van de database. Het vertragen gebeurt vrij laat. Misschien zelfs pas op basis van de stuuruitslag of g kracht of op basis van de trigger om die stuuruitslag te maken (visual dus).
Als je fouten in de wettelijke snelheden ziet die nog in de database zitten, kan je niet verwachten dat er voor elke bocht ergens een snelheid geregistreerd staat.
AP1 heeft lange tijd niet met de database gewerkt, enkel op de verkeersborden. Toen vertraagde de wagen ook al in bochten.
Is er iemand die weet hoe dit technisch werkt en ons uit de onwetendheid kan helpen?
 
Er zijn verschillende niveau's:
  1. Er zijn snelheidslimieten in de kaartdata. Dit zijn de limieten waarbij je auto magisch zonder verdere indicatie een snelheidslimiet aanneemt op autopilot.
  2. Autopilot camera's lezen ook snelheidsborden. Zover ik kan zien is dit enkel buiten autosnelwegen, behalve op sommige trajecten in Nederland. Dit heeft voordelen (correcte snelheidslimiet) maar ook nadelen (borden die foutief ingelezen worden als snelheidslimiet, of een snelheidslimiet die te lang wordt aangehouden omdat de computer niet geprogrammeerd is om rekening te houden met regels die een snelheidslimiet opheffen)
  3. Het vertragen in de bocht, waarbij autopilot zelf lagere snelheden instelt op TACC, is op basis van fleet data, dus in zekere zin ook van de kaartdata waar deze informatie in zit.
 
@wooter Dank voor de uitleg

1) herken ik.
2) herken ik niet
3) heb ik eerlijk gezegd nooit goed begrepen... Fleet speed is van zoveel elementen afhankelijk dat het mi zinloos is.

Mooiste zou zijn:
1) snelheid vanuit kaart, aanpassen op basis van verbodsborden
2) wellicht via toggle: automatisch aanpassen aan adviessnelheid
3) als te veel g-kracht, snelheid verminderen. Dus nooit meer van die meldingen :)

@Phil V Ik ben onvoldoende bekend met AP1. Daar zou idd verschil in kunnen zitten
 
Ik dacht dat GPS in NL behoorlijk nauwkeurig was, iets van 5 meter oid. Daar kan je in combinatie met kaarten veel info uit halen.

Toch zou GPS enkel maar een hint moeten zijn. Neem veel tijdelijke kaart issues. Baanafsluitingen, wegwerkzaamheden in DE waar je op de andere kant moet rijden, oude kaart info zoals destijds op de A4 Den Haag - Amsterdam.

Of, simpelweg een GPS storing doordat radiosignalen verstoort worden.

De mens kijkt ook niet continu op welke lat/lng positie deze zit maar creert context. Dat FSD nog lang niet zo ver is ok maar in de verre toekomst zou deze op basis van alle (digitale en analoge) visuele informatie ter plaatse moeten weten waar de auto is en hoe deze met de situatie moet omgaan.
 
  • Like
Reactions: Phil V