Ter info: vanochtend bij instappen een zwart 17inch scherm. Na ca 10sec startte de MCU weer op...
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Stel je voor op een regenachtige dag wil je een robotaxi nemen omdat je niet nat wilt worden, maar dan staan ze langs de kant omdat de camera’s niet werken.Vandaag op 2022.4 weer eens bijna 800 km gereden voornamelijk in de regen. Een keertje net ten zuiden van Longwy een mega remactie van de auto terwijl ik een vrachtwagen aan het inhalen was. En dan is remmen toch echt de slechtste oplossing om uit het probleem te komen van het slechte zicht door het opspattende water. De auto achter mij was terecht niet blij ermee.
Daarna viel op de peage AP vrijwel geheel uit. Lane keeping deed het nog maar alle 'FSD' features werden uitgeschakeld omdat de camera's geen goed zicht hadden. Ik was niet happy ermee. Hopelijk gaat het morgen beter.
Nadeel van vision only. Duidelijk beslist in een land waar het bijna nooit regent.Stel je voor op een regenachtige dag wil je een robotaxi nemen omdat je niet nat wilt worden, maar dan staan ze langs de kant omdat de camera’s niet werken.
Met radar gebeurde precies hetzelfde.Nadeel van vision only. Duidelijk beslist in een land waar het bijna nooit regent.
Ik spreek over 2016. AP1 en dus nog geen sprake van NOA. Ook bleef enkel de TACC werken. Autosteer niet. De radar ziet immers geen lijnen. Wel de voorligger.Met radar gebeurde precies hetzelfde.
Bij aardig wat regen gaat NOA uit net als lane change assistant en heb je enkel nog lange assist.
Met wintersport is radar nog vervelender. Zodra er teveel ijs/sneeuw op je bumper blijft plakken gaat zelfs TACC uit... Super irritant!
Ik hoop nu met Vision only TACC in ieder geval blijft werken
Dat is alleen bij inhalen. Afslagen hoef je niet te bevestigen.Wat voegt het toe als je toch met de richtingaanwijzer moet bevestigen?
Ik ben al een paar keren een afrit voorbij gereden, omdat ik ook mentaal op autopiloot reed... Ik heb de navigatie ook de mond gesnoerd, dus heb wel een visueel geheugensteuntje nodig.Ik gebruik NoA nooit! Wat voegt het toe als je toch met de richtingaanwijzer moet bevestigen? Ik zie zelf wel of het kan en zie ook aankomen wanneer ik de afslag moet inzetten. Rij overigens ik denk 95% van mijn ritten op AP, wel meestal op snelwegen of provinciaal in Friesland (Lemmer-Stavoren). Heb dus behalve de zeer sporadische remactie geen klachten over AP.
Kan mij niet voorstellen dat vertragen in een bocht op basis van kaartgegevens gebeurt.zolang er geen regelmatige kaart- en snelheidsupdates zijn is en blijft snelheid aanpassen een probleem. In scherpe bochten (denk 50km net haalbaar) knalt Noa er gewoon met 100 in. Dat kan in de toekomst wellicht deels met vision worden opgelost maar vooralsnog zou betere basisgegevens al een stuk helpen
Het voorkomt dat je je auto “uit de Autopilot moet trekken”. Het voorkomt dat je Autopilot daarna weer moet inschakelen. En: je auto haalt zelf beheerst in. Voor mij redenen genoeg om juist niet zonder te willen.Ik gebruik NoA nooit! Wat voegt het toe als je toch met de richtingaanwijzer moet bevestigen?
Ik denk dat Duke-U met NoA uit rijdt, maar dan heb je nog altijd de mogelijkheid om op autopilot de lane changes te laten doen. In de praktijk is dat weinig verschil, want ik wacht met trager verkeer ook niet tot NoA me voorstelt om van rijstrook te veranderen maar start zelf het inhalen door m'n richtingsaanwijzer te activeren.Het voorkomt dat je je auto “uit de Autopilot moet trekken”. Het voorkomt dat je Autopilot daarna weer moet inschakelen. En: je auto haalt zelf beheerst in. Voor mij redenen genoeg om juist niet zonder te willen.
Snelheidsbeperkingen komen inderdaad uit de database. Vertragen in de bocht van een afrit (waar je in principe 120 mag in België, tenzij anders aangegeven) is volgens mij niet op basis van de database. Het vertragen gebeurt vrij laat. Misschien zelfs pas op basis van de stuuruitslag of g kracht of op basis van de trigger om die stuuruitslag te maken (visual dus).@Phil V
Je moet onderscheid maken tussen NU en in de TOEKOMST.
In de toekomst gaan we visual, lezen we verkeersborden.
Maar nu helaas nog niet. Snelheid wordt aangegeven op basis van kaartmateriaal en snelheidsdatabase. Die staan lokaal en internetverbinding is dus maar beperkt nodig.
Ik dacht dat GPS in NL behoorlijk nauwkeurig was, iets van 5 meter oid. Daar kan je in combinatie met kaarten veel info uit halen.
Maar inderdaad, het blijft wachten op single stack, vision only om grote stappen te zetten.
Ik spreek over 2016. AP1 en dus nog geen sprake van NOA. Ook bleef enkel de TACC werken. Autosteer niet. De radar ziet immers geen lijnen. Wel de voorligger.
Ik dacht dat GPS in NL behoorlijk nauwkeurig was, iets van 5 meter oid. Daar kan je in combinatie met kaarten veel info uit halen.