Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.20.*

This site may earn commission on affiliate links.
….En heel eerlijk vind ik het tijdens het rijden een alternatieve SuC inplannen vrij omslachtig werken en vergt het te veel stapoen om dat veilig te doen met de huidige stand van AP / EAP / FSD.…
Volgens mij heb je in een paar klikken de volgende SuC ingevoerd die korte tijd kun je best op AP rijden volgens mij, ik zou geen reden kunnen verzinnen waarom je dat niet veilig op AP zou kunnen doen met de huidige stand van AP.
Het is naar mijn idee omslachtiger en het kost meer tijd om een route in ABRP te plannen.
 
Waarom kijk je niet gewoon op het scherm of er op je route wat verder gelegen Superchargers liggen? En zo ja, dan voer je die in als bestemming en zie je vanzelf of je die kunt halen of niet.
Omdat het tot nu toe heel vlot liep en ik dit niet moest doen. Ik wou vooral opwerpen dat het in mijn ogen slechter is dan voorheen. Een eerste laadstop als je nog meer dan 80% hebt slaat nergens op.
 
Eerste heb ik ook
Al zolang ik Tesla rij, zie ik 2 problemen met de laadvoorstellen.
  • Bij lange ritten gaat hij soms onverklaarbaar al heel vroeg een laadbeurt voorstellen.
  • Bij kortere ritten, 50-100km, met onvoldoende range, gaat hij vaak geen laadbeurt voorstellen, terwijl je wel degelijk een SuC passeert (waar je zelf sowieso wel al van plan was om te laden, de SuCs binnen 100km ken je wel). Hij geeft dan wel aan dat je de bestemming niet zal halen, maar stelt geen SuC voor.
 
  • Like
Reactions: Enzo63
Euhm, na een firmware update reboot de auto natuurlijk zelf de MCU. Het is alsof je na een Windows update (en de reboot die daarop automatisch volgt) alsnog zelf een handmatige reboot doet. Het kan geen kwaad maar zal niets oplossen.
Dat zal mischien wel gebeuren, maar vaak lost het bepalende problemen wel op na handmatig reboot. Maar zoals je al zei “kan geen kwaad”
 
  • Like
Reactions: OttoR and LaurensH
Vorig jaar zat ik er ook fiks wat procenten naast, maar het kwam gewoon door heuvels en bergen. Als je (wat) langzamer omhoog gaat en lekker regenereert naar beneden, dan zal de inschatting er flink naast zitten.

Dit jaar heb ik er rekening mee gehouden en gewoon niks aangetrokken van de inschatting.
 
Volgens mij heb je in een paar klikken de volgende SuC ingevoerd die korte tijd kun je best op AP rijden volgens mij, ik zou geen reden kunnen verzinnen waarom je dat niet veilig op AP zou kunnen doen met de huidige stand van AP.
Het is naar mijn idee omslachtiger en het kost meer tijd om een route in ABRP te plannen.
Waar doe je dat? Ik heb dit op weg naat de Pyreneen een paar keer geprobeerd, maar ik krijg alleen SuCs in een radius om me heen en niet op mijn route /in het verlengde can mijn route. Mijn vrouw zat als bijrijder via abrp de stops te monitoren, erg omslachtig. Dat ik het een keer via de Tesla navi probeerde kreeg ik een drukke SuC als advies, waarvoor ik de snelheid van 130 naar 100 moest zetten om er met 5% aan te komen... niet nogmaals geprobeerd daarna 🫣☹️
 
  • Like
Reactions: OttoR
Waar doe je dat? Ik heb dit op weg naat de Pyreneen een paar keer geprobeerd, maar ik krijg alleen SuCs in een radius om me heen en niet op mijn route /in het verlengde can mijn route. Mijn vrouw zat als bijrijder via abrp de stops te monitoren, erg omslachtig. Dat ik het een keer via de Tesla navi probeerde kreeg ik een drukke SuC als advies, waarvoor ik de snelheid van 130 naar 100 moest zetten om er met 5% aan te komen... niet nogmaals geprobeerd daarna 🫣☹️
Wat ik/wij doen

- swipe je route naar beneden (zodat je de volledige route ziet)
- tik op de kaart
- klik op het charge symbool

Nu is de route leidend voor het laten zien van de superchargers. Veel makkelijker om een charger eerder of later te kiezen (door er dan op te klikken en toe te voegen aan de route).
 
Volgens mij heb je in een paar klikken de volgende SuC ingevoerd die korte tijd kun je best op AP rijden volgens mij, ik zou geen reden kunnen verzinnen waarom je dat niet veilig op AP zou kunnen doen met de huidige stand van AP.
Het is naar mijn idee omslachtiger en het kost meer tijd om een route in ABRP te plannen.
ABRP is voor Tesla rijders achterhaald naar mijn mening. Ik gebruikte het enkel om snelladers te ontdekken op ritten waarvan ik weet dat de SuC dekking niet volledig is. In de praktijk gebruik ik, die paar keer dat daar nog sprake van is tegenwoordig, het menu in de navigatie met laadopties. Het nadeel van ABRP is dat er genavigeerd wordt op het straatadres van de snellader (ook SuC's) en de auto navigatie deze niet herkend als locatie van een snellader, waardoor de auto de batterij niet gaat voorverwarmen. Overigens is daar bij non-SuC snelladers via het auto navigatie menu ook nog wel eens sprake van.. De enige reden die ik kan verzinnen om ABRP nu nog te gebruiken is om de absoluut snelste route te plannen ongeacht het snellader netwerk, en om alles te kunnen doen voordat je de auto instapt.
 
@nielsja abrp navigeert op adres en ik heb ook al bij een paar stops gehad dat de SuC in abrp niet op dezelfde naam in de Tesla navi te vinden was. Ik heb steeds rond de 60km afstand Tesla SuCs in mijn omgeving laten zoeken en daarna scrollend gezocht naar degene waar abrp heen wilde om de batterij voorverwarming te starten. Gaat allemaal wel, maar als de Tesla navi het kan scheelt het een hoop gedoe. SuCs op een lange reisdag beviel wel heel goed, laden ging snel en zelfs een keer alvast boodschappen gedaan bij een winkelcentrum voor aankomst... wie had dat gedacht, met voorgaande auto's was het rammen tot de bestemming. Dit is heel anders reizen, lekker rammen heb ik ook niets op tegen, maar met de juiste mindset is het best leuk om zo te reizen en op verschillende stops weer iets te beleven. (de kids zijn helemaal om, er was tijd voor een ijsje onderweg 🫣😆)
 
Mischien dat je het al doet, maar na elke Update doe ik ik reset op het stuur. En heb eigenlijk bijna nooit iets vreemds na de update.

Ja, doe ik ook inmiddels.

Euhm, na een firmware update reboot de auto natuurlijk zelf de MCU. Het is alsof je na een Windows update (en de reboot die daarop automatisch volgt) alsnog zelf een handmatige reboot doet. Het kan geen kwaad maar zal niets oplossen.
Afgelopen keer heb ik de update op vakantie op een parkeerplaats gedaan terwijl ik erin zat te wachten. Nu kon ik mooi zien wat hij allemaal doet. Aan het einde toen hij klaar was gaf hij inderdaad aan dat hij nog een keer opnieuw ging opstarten en toen was hij echt klaar.
 
@_Mattie_ je tip werkt perfect! Gister heb ik de eerste etappe van de terugweg uit de Pyreneeën gereden en de Tesla navi als leidend gehouden. Via abrp nog wat validaties gedaan, Tesla was vooral in het begin wat in de war door de dakkoffer en volle auto qua verbruik. Verder viel het me op dat Tesla me een paar keer naar kleine 8 stall 150kw laders stuurde, terwijl er ook 250kw laders met veel vrije plaatsen beschikbaar waren. Deze nu wel direct vanuit de Tesla navi gevonden en ingesteld!

Tip: klik op het speld/pin icoontje en dan op de plus om hem toe te voegen aan de route. Als je de titel kiest, navigeert hij naar de SuC en gooit hij de rest van de route weg.
 
  • Like
Reactions: M-71 and _Mattie_