Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2024.8.*

This site may earn commission on affiliate links.
De eerste release van 2024.8 rolt nu uit: 2024.8.3.

Release notes:

Rollout: Tesla Update 2024.8 Statistics & Roll Out

Highlight is matrix lights support voor de "legacy" 3 en Y.
 
Nou, de eerste rit zit erop. Omdat ik momenteel in Duitsland zit verbaasde het me dat ik hier de mogelijkheid voor een update te ontvangen. Nog niet eerder gehad, maar omdat het niet alleen de 2024.8 was, maar zelfs de 2024.8.3 heb ik niet geaarzeld. Adaptief grootlicht. Weet niet waarom ik die eer kreeg om kennelijk voor de meute uit deze update te ontvangen, maar ik was er blij mee. Mede een reden dus om jullie lastig te vallen met een uitgebreid verslag van mijn eerste circa 45 minuten met deze versie. Indien technisch gezien mogelijk "verrijkt" met beelden van de Front Tesla Cam, die ik uit veiligheid en luiheid maar telkens op relevante momenten met de claxon heb geactiveerd. Tot zover dus mijn illegale handelingen...

In wat volgende posts zal ik testen of het downloaden van de ingekorte video's hier werkt. De beelden zijn gemaakt in de duitse Eifel. Uitdagende wegen met veel bochten, een Bundesstrasse en een stukje snelweg. Een ritje door dorpen, langs voetgangers met lampjes op hun hoofd. Veel hoogteverschillen ook, mijn huis ligt op 1 van de hoogste punten in de Eifel, met sterke stijgingen en dalingen. Veel ongelukken hier, dus bij uitstek een gebied waar deze functie zijn waarde kan bewijzen.

Een tweetal punten ter toelichting:
1. Het "echte" adaptieve grootlicht was ik al gewend van een vrij dikke BMW-7 die ik voor de Tesla had. Daar heb ik toen meerdere duizenden Euro's voor moeten betalen, maar de optie beviel toen (circa 10 jaar geleden), uitstekend. Als de Tesla hier maar enigszins in de buurt kwam met de "gratis" update voor mijn model YP dan was ik al meer dan tevreden.

2. Ik ben jager en jachthouder in de Eifel. Dat betekent dat ik binnen een best wel groot gebied door de politie wordt gebeld zodra er aanrijdingen met gewond wild zijn. In de 15 jaar dat ik dit, samen met mijn jachtopziener, doe hebben we talloze aanrijdingen met wild meegemaakt. Veel reewild, maar ook herten en zwijnen. Gelukkig meestal met relatief goede afloop voor de automobilist, maar toch vrijwel jaarlijks ook met dodelijke afloop van bestuurders of inzittenden. Voor het wild is zo'n aanrijding vrijwel altijd dodelijk, en als het wild gewond is worden wij erbij geroepen om het dier te vinden en uit zijn lijden te verlossen. Geen leuk werk, mentaal belastend. Maar je hebt vrijwel altijd kontakt met de betroffen automobilisten om te zien waar het wild naar toe is gegaan. Je hoort dus al die verhalen over hoe die aanrijdingen zijn ontstaan.
Het komt weinig voor dat het wild al op de weg stond en stil is blijven staan. Bijna altijd stond het in de berm van de weg en sprong het op het laatste moment voor de auto.
Juist in dat soort gevallen is een adaptief grootlicht van enorme waarde omdat het de kanten van de weg zou moeten uitlichten, ook als er een tegenligger aankomt. Het "oude adaptieve" grootlicht schakelt zich dan juist volledig uit, waardoor ook de kanten van de weg minder worden belicht.

Met deze achtergrond en verwachting stapte ik dus in de auto om de nieuwe functies te testen.

Wordt vervolgd...
 
Jammer. Met de video's wordt het wat bewerkelijk. Moet ze eerst op Youtube plaatsen en daar heb ik weinig ervaring mee. Bovendien hebben ze allemaal de volle lengte, met dito bestandsgrootte. Ze zouden dus geknipt moeten worden, zal kijken of ik nog wat kan plaatsen.

Dus maar alvast meer tekst...

Het overtrof veruit mijn verwachtingen! In de circa drie kwartier zijn mij tientallen auto's als tegenligger gepasseerd en heb ik achter veel auto's aangereden. Het is even wennen dat je grootlicht-lampje tijdens de gehele rit niet meer uitgaat, maar dat went snel. De gehele indruk is bijzonder dynamisch, zeker bij meerdere auto's. Het schakelt snel. Geen enkele keer, ook niet op langere rechte wegdelen, heb ik lichtsignalen oid gekregen dat ik iemand hinderde. Iets wat ik bij de "oude" grootlichtassistent wel degelijk vaker had.
De bundel past zich goed en snel aan, en op een langer stuk rechte weg met niemand voor mij en een tegenligger op 300+meter schakelde het systeem snel om. Bijzonder blij was ik met de bermen, die te allen tijde veel beter werden uitgelicht. Door de sterkere verlichting en de oplichtende oogjes kun je het wild beter waarnemen en hierop anticiperen. Meer dan goed, beter dan die BMW toendertijd.

Op een landweggetje kwam ik in het donker twee wandelaars tegen waarvan 1 met een hoofdlampje. Ook hierbij paste de verlichting zich keurig aan, ik kon aan de mensen ook niet merken dat ze zich aan te sterk licht ergerden toen ik er op maar een paar meter afstand langzaam langs reed. Bij vol groot licht had ik waarschijnlijk wel een reactie gehad.

Het viel me op dat de lichtbundel zich af en toe naar beneden leek bij te stellen, dus los van de "gaten" die in de bundel ontstaan bij tegenliggers of auto's die voor je rijden. Bij kruisend verkeer, dus als je zelf een hoofdweg oprijdt, past de bundel zich razendsnel aan voor het verkeer dat van links of rechts komt.

Kortom: het is even wennen, maar ik heb met een grote glimlach rondgereden. Volgens mij wen je hier heel snel aan en is het een aanzienlijke verbetering van je rijcomfort en vooral veiligheid. We kunnen veel over Tesla zeggen, maar hiermee hebben ze voor mij behoorlijke punten gescoord!!
 
Last edited:
Ziet er goed uit! Vooral onder de indruk hoe hij in het tweede filmpje de voorligger "buiten schot" houdt (duidelijk dipje te zien in het lichtbeeld, dat verdwijnt wanneer de voorligger even over een heuveltje verdwijnt).
Ja, is inderdaad indrukwekkend. Jammer dat Youtube de kwaliteit van het filmpje zo verknalt, maar je zit in de RECHTERberm ook heel goed hoe een groot deel van je LINKERlamp juist die berm uitlicht. Als het ware een schuine lichtstreep over de weg, die keurig netjes je voorganger niet verblindt maar er wel strak achter blijft, ook bij remmen.
 
Ik ben er ook zeer tevreden over. Ik was al blij met de vooruitgang van de verlichting op mijn MY t.o.v. mijn MS uit 2018. Die vond ik ronduit teleurstellend, zeker bij slecht weer op wegen zonder (goede) belijning.

Of mijn medeweggebruikers net zo blij als ik waren met de verlichting op mijn MY was de vraag. Auto groot licht werkte weliswaar veel beter dan op de MS, maar soms kreeg ik toch seintjes omdat ik iemand blijkbaar verblinde.

Dat is nu volledig verleden tijd. Het is even wennen dat je op de snelweg veel meer van de berm ziet alsof je groot licht aan hebt terwijl er gewoon een auto voor je rijdt die niet een volle bak licht op z’n achterkant krijgt geprojecteerd 😎.

Ik heb één seintje gehad van iemand nadat ik die inhaalde op de snelweg maar ik denk dat die dacht dat ik aan het seinen was toen ik nog achter hem reed. Ben zelf ook wel benieuwd hoe het eruit ziet in de spiegel van je voorligger.