Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is wel vreemd. Ik merkte juist de laatste weken dat een auto die richting aangeeft om naar links te komen 'ruimte' krijgt van de software door wat snelheid te verminderen. Hierdoor kan de andere auto netjes invoegen of van baan wisselen zonder dat je op de ander zijn bumper komt. Ik hoop niet dat dat nu weer te wijten is aan de meest recente software.
Mijn eerste indruk is dat er op dit punt geen verschil is tussen 2019.20 en 2019.24.
Het heeft bij mij niks te maken met knipper. Tesla geeft bij mijn X al het invoegende verkeer voorrang. Dus lekker hard in de ankers als de spitsstrook naast je een invoegstrook (buiten spitz) is. Auto met caravan lekker 70 aan het cruisen en gaat je Tesla lekker vol in de ankers om hem te laten invoegen, terwijl deze doorrijd op de spitsstrook. Snap niet dat meer mensen zich hieraan ergeren. Ik moet in de ochtend op de A50 echt niet van arnhem naar apeldoorn op de middelste baan rijden. Constant vol in de ankers... en nee knipper of niet dat snapt hij echt niet.
Wat jij beschrijft herken ik nauwelijks. Dat hij remt voor invoegend/rijstrookwisselend verkeer is bij mij eerder uitzondering dan regel. En ik geloof inderdaad dat hij totaal niet let op knipperlichten. En ook niet op rijstrooksignalering, vandaar ook de problemen met spitsstroken. Zou dat met de aangekondigde herkenning van verkeerslichten wél gaan gebeuren? Zou daar rijstrooksignalering ook in zitten?

En bij het wisselen van rijstrook door een andere auto doet de AP wel wat hij moet doen, maar gewoon veel te laat. Je zou verwachten dat de AP voorzichtig en defensief rijden tot kunst heeft verheven en daarom al begint met ruimte maken zodra de andere auto met de wielen de lijn raakt, en helemaal als die ook nog de richtingaanwijzer aan heeft. Nu wacht hij daarmee totdat die andere auto helemaal in je baan is gekomen en dat verbaast me.
 
Gisteren op en neer geweest Eindhoven-Heerenveen op 24.4, viel ons op dat NOA ineens veel conservatiever is met baanwisseling voorstellen. Met kleine snelheidsverschillen was ie wel ruim op tijd, maar als je met 130 op een vrachtwagen aankomt kakte hij eerst terug naar 110 voordat ie wilde gaan. Irritant, en deed ie eerst stuk beter. Staat op Mad Max ook nog.

Ik heb het gevoel dat het wat langzamer is geworden omdat het is gebaseerd op de non-EU situatie dat de auto meteen gaat als ie de mogelijkheid ziet. Dan zou het een stuk minder storend zijn als dat je de extra 2-3 seconden tot stalk confirm mist.
 
Het heeft bij mij niks te maken met knipper. Tesla geeft bij mijn X al het invoegende verkeer voorrang. Dus lekker hard in de ankers als de spitsstrook naast je een invoegstrook (buiten spitz) is. Auto met caravan lekker 70 aan het cruisen en gaat je Tesla lekker vol in de ankers om hem te laten invoegen, terwijl deze doorrijd op de spitsstrook. Snap niet dat meer mensen zich hieraan ergeren. Ik moet in de ochtend op de A50 echt niet van arnhem naar apeldoorn op de middelste baan rijden. Constant vol in de ankers... en nee knipper of niet dat snapt hij echt niet.

Lijkt mij prima gedrag. Het is een invoegstrook en dat die gekke Nederlanders opeens besluiten afhankelijk van weer en tijd op de vluchtstrook te gaan rijden, dat snapt Tesla idd niet. Doorgetrokken lijn overschrijden is normaal een no-go.
 
2019.24 lijkt bij mij niet te willen installeren.
Ik heb wel een groene balk die zegt software downloaden.
Zie image.
De balk is gevuld.
Dat is al dagen zo.
Ik hang aan WiFi.
Krijg echter geen installatie notification.
Iemand een idee?
 

Attachments

  • 79F4C82E-7D3C-4C99-AEF4-B1BE4EBFEECC.jpeg
    79F4C82E-7D3C-4C99-AEF4-B1BE4EBFEECC.jpeg
    552.2 KB · Views: 55
2019.24 lijkt bij mij niet te willen installeren.
Ik heb wel een groene balk die zegt software downloaden.
Zie image.
De balk is gevuld.
Dat is al dagen zo.
Ik hang aan WiFi.
Krijg echter geen installatie notification.
Iemand een idee?
Nog net niet helemaal klaar met downloaden, dus.
Heb ook wel een paar dagen zo rondgereden met een recente update.

Geduld is... :D
 
Heb je het systeem al eens volledig herstart: Geparkeerd de rem indrukken en dan ook nog de twee toetsen op het stuur indrukken totdat het systeem herstart. Eens het systeem herstart mag je uiteraard alles loslaten.
Ook ik had een update die bleef hangen. Reset gedaan en nu rij ik rond met versie 2019.24.4 en een waarschuwing dat er een update nodig is en dat ik Service moet contacten. Geen cruise control of FSD meer en soms de melding dat de veiligheidsfuncties zijn disabled. Heb toch maar een serviceafspraak gemaakt, want je weet niet hoe lang het duurt voor er een volgende update langskomt. Hopelijk wachten ze niet tot de afspraak (14 aug) maar pushen ze een update.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Heb je het systeem al eens volledig herstart: Geparkeerd de rem indrukken en dan ook nog de twee toetsen op het stuur indrukken totdat het systeem herstart. Eens het systeem herstart mag je uiteraard alles loslaten.
Elke reset heeft het risico dat daardoor een of meer opslagmedia corrupt raken. Dat is me al eens overkomen met de SD-kaart waarop de navigatiekaarten worden opgeslagen. Het was uiteindelijk wel te repareren, maar sindsdien ben ik wat terughoudender geworden met het geforceerd herstarten.
 
Met de beschikbare hardware is het volgens mij niet mogelijk om te achterhalen wat de snelheid van een auto achter je is. Of een auto 200 of 80 rijdt maakt veel verschil. Om veilig te kunnen inhalen.

De hardware is van voldoende specificatie maar de software kan het (nog) niet.

Het visuele systeem tracked objecten met een snelheids verschil, koers verschil en afstands verschil met elke ander object zoals een auto. Als jij 100 rijd dan ziet het visuele systeem dus -20 bij 80 en +100 bij 200 en doet. Eigenlijk zelfs dat niet maar in combinatie met een "estimate". Echter, dit systeem wordt totaal genegeerd want het maakt teveel fouten.
 
Ik heb opeens dat mijn auto steeds in de war is met instappen en uitstappen. Stap ik in, doe ik mijn deur dicht, gaat het scherm op zwart. Moet ik de deur open doen om mijn pin in te voeren en dan blijft je aan. Bij uitstappen blijft het scherm opeens vaak aan en klappen de spiegels niet in. Ook niet als ik op de sleutel druk. Doe ik hebt portier dan nog een keer open en dicht dan gaat hij wel uit. Dit gedrag is niet consequent gek genoeg. Soms gaat het gewoon normaal.
Ik heb keyless entry uit, pin aan. Met keyless aan en pin aan deed ie het ook. Herkent iemand dit?

2019.20.4.2, S90D AP1
Dit zou volgens andere posts op het forum aan de stoelsensor kunnen liggen. Ik keek net even onder mijn stoel en daar hangt een gele stekker los. Die hoort vast ergens in maar ik zag zo gauw niet waarin. Effe uitdokteren, en hopelijk lost dat het op.
 
Het zou mooi zijn als het ooit lukt.
Van een eerder onderzoek begreep ik dat een camera dit niet zou kunnen doen.
Objecten die wat verder staan en als het donker is is het erg lastig.
Mogelijk dat met meerdere camera's wel mogelijk is.

Waarom zou een camera dat niet kunnen? Hoe doe jij dat met je ogen :). Zelfs al heb je maar 1 oog.

Het enige is dat de software net als de mens niet kan garanderen dat je veilig van rijbaan kunt wisselen omdat de weersomstandigheden dat niet toe laten. Als mens wissel je dan ook niet van rijbaan. Lidar is een shortcut voor het samenstellen van de wereld. Echter, op dit moment heeft Lidar een lichte voorsprong maar die wordt ongetwijfeld straks totaal overbodig. De mens loopt ook niet als een Cyborg rond ;-)
 
Waarom zou een camera dat niet kunnen? Hoe doe jij dat met je ogen :). Zelfs al heb je maar 1 oog.
Juist met 1 oog is het heel moeilijk om het verschil te zien tussen een BMW3 en een BMW5 die 5 meter verder is (random voorbeeld van 2 auto's die er van voren vrijwel hetzelfde uit zien afgezien van grootte). Je Tesla heeft alleen sluitende stereoscopie aan de voorkant, en dan ook nog geholpen door radar daar. Is ook de enige plek waar het echt enorm boeiend is omdat dat de richting is waar ie regelmatig met 100+ km/u heen beweegt zelf.
 
  • Like
Reactions: TANE
PS Van kou word je niet verkouden en ook niet van temperatuurverschil.
Dat verkoudheden niets met kou te maken hebben, is een fabel die al heel lang de ronde doet en naar hartelust herhaald wordt, vaak met het betweterige "tegenintuïtief maar wetenschappelijk bewezen" erbij, maar desondanks intussen al een tijdje ontkracht is. Alleen hoor je van die laatste studies niets in de media, omdat dat niet tegenintuïtief en dus niet interessant is.

Het is inderdaad wel zo dat een verkoudheid door een virus veroorzaakt wordt. Maar: dat virus kom je dagelijks tientallen keren tegen. Meestal word je niet aangestoken omdat je immuunsysteem er korte metten mee maakt, en omdat je ademhalingssysteem dat virus vrij goed buiten houdt. Maar: als je het koud hebt, werkt dat minder goed. Daar zijn een aantal factoren voor verantwoordelijk: volgens een recent onderzoek zou de temperatuur van de ingeademde lucht al een groot verschil maken, doordat je neus op die koude lucht reageert (bloedvaten, mucus,...). Maar ook het "kou hebben" heeft een invloed op je immuunsysteem omdat je lichaam prioriteit geeft aan verwarming en daarom het immuunsysteem op een lager pitje zet. Slaap heeft er soms ook mee te maken: ik word bijvoorbeeld vaker verkouden na een iets te lang middagdutje (het mislukte soort waarbij je groggy wakker wordt en eigenlijk beter geen dutje gedaan had).

De studies die "bewezen" dat verkoudheid niets met kou te maken had, waren allemaal in hetzelfde bedje ziek: ze keken naar koude mensen die afgezonderd waren van het virus en daardoor niet ziek werden, en besloten dan "zie je wel dat kou er niks mee te maken heeft". Een ploeg op antarctica bleef bijvoorbeeld verkoudheidvrij gedurende de lange maanden dat ze niet bereikbaar waren, en werd verkouden wanneer het eerste bevoorradingsschip aankwam. Er zijn zelfs tests geweest waarbij twee groepen mensen volledig van elkaar geïsoleerd werden, waarbij de ene groep bewust besmet werd (met neuskeutels...) terwijl de andere clean gehouden werd en verkleumd werd. Kijk, de tweede groep wordt niet ziek, zie je wel! Telkens dezelfde fout, mensen worden inderdaad niet ziek zonder het virus, maar daar gaat het niet om!

In het dagelijkse leven in de bewoonde wereld neem je toch sowieso af en toe een besmette deurklink vast, of sta je bij de bakker naast iemand die aan het snotteren en hoesten is, en dan hangt het van andere factoren af of je al dan niet ziek wordt. Onder andere van de kou. Doe dus toch maar beter een jas aan als het koud is zoals alle grootmoeders ter wereld al jaren lang terecht zeggen.