Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kan niet zeggen dat ik helemaal blij ben met V9. Kreeg vanochtend de melding dat de update klaar stond en ik heb 'm tussen de middag laten installeren. UI werkt allemaal prima, auto lane change is iets abrupter dan in V8, maar dat zal wel wennen. Ik heb nu wel al twee keer gehad dat AP in paniek raakte omdat iemand vanuit de rechterbaan naar links ging vrij dicht voor me.
 
Na alle enthousiaste en blije berichten ook even wat dingen die bij mijn wagen nog niet helemaal lekker werken.
Gisteravond, gedurende een snelwegrit op autopilot, kreeg ik ineens een waarschuwingsmelding dat de “omgevingsdetectie” verminderd was, en als dat niet vanzelf weg zou gaan, ik dan de Tesla servicedesk moest bellen. Het gekke is dat de cruisecontrol en autopilot wel gewoon werken, maar je in het cluster geen andere voertuigen ziet. Bij thuiskomst de auto gereset, vanmorgen geen melding meer gezien.

Vanmorgen had ik de Autowiper aan staan. Maar harder of zachter dan de betreffende “auto” stand, gingen de ruitenwissers niet zwiepen gedurende de regen. Dus maar zelf even de ruitenwisser op continu gezet.

Tijdens het navigeren zag je in de V8 versie in de linkerbovenhoek van het grote navigatiescherm, boven de geplande aankomsttijd en resterende afstand, nog de verwachte soc bij aankomst en de soc bij “roundtrip”. Nu moet je door de instructies scrollen om die soc waarden te kunnen zien. Wellicht iemand die dit ook is opgevallen.
 
Vandaag na de V9 update eerst een klein rondje gereden en ik vind het geheel logischer in elkaar steken qua instellingen.

In de cockpit 'dansen' de omliggende auto's wel heel erg tussen de rijbanen. Dat geeft niet echt veel vertrouwen in de locatiebepaling. In plaats van een vrachtwagen, sedan, motor of weet ik veel wat voor voertuig zou ik liever de 3D boxen zien met een berekende breedte, hoogte en lengte ipv een vaste grote van een voertuig.

Ik heb niet geconstateerd dat V9 nu al gas geeft als je aangeeft in te willen gaan halen.

Ik heb de afstand vaak op 5, 6 of 7 staan. Als het voertuig voor me naar rechts opschuift geeft AP nog steeds pas gas als het voertuig volledig op de andere rijbaan rijd. Je moet dan dus nog steeds zelf al gas geven. Jammer dat AP niet al met een grote afstand alvast gaat accelereren.

Lane change lijkt nog steeds moeite te hebben met onze vierkante blokken bij op en afritten.

AP lijkt nog steeds enkel te kijken naar het voertuig voor zich maar niet naar de voertuigen daar voor. Uitrollen gaat hierdoor nog niet heel prettig in de file omdat AP niet verder kijkt.

Zodra de file in gang komt duurt het nog steeds veel te lang voor AP start te rollen. Hier ook reageert AP enkel op de auto direct voor zich en anticipeert niet. Heel zonde want AP houd behoorlijk wat ruimte vrij bij stilstand die hiervoor gebruikt kan worden.

Nog steeds geen bord/matrix herkenning waardoor je onnodig veel de snelheid steeds moet aanpassen.

De bochten worden met mijn MS te scherp genomen. Vaak dus met de wielen op de lijn en de auto dus te ver naar binnen snijdt.

Op N wegen gaat V9 full speed op een rotonde af waar ik er redelijk van overtuigd ben dat bij V8 de snelheid wat afnam.

Drempels worden nog steeds full speed genomen. Adviessnelheden worden genegeerd.

Maximumsnelheid op N wegen lijkt NOG later gereduceerd volgens mij dan V8 maar nog niet echt goed kunnen testen.

Gedrag van invoegend verkeer lijkt iets verbeterd maar nog steeds te abrupt remmen om teveel ruimte te maken ook al zou AP nu moeten weten dat er verkeer achter je zit waardoor deze een invoeger meer moet tolereren.

Inhalen met een flink snelheidsverschil en dan al de knipper al naar rechts zetten zorgt er niet voor dat de auto na het passeren al rustig naar rechts verplaatst. Het duurt echt nog een tijd voor de auto echt naar rechts gaat waardoor zoals vandaag al 2x een auto achter me in het gat ging om mij rechts in te willen halen. AP moet doorhebben dat er al een auto achter zit en dat je daar mogelijk plaats voor wilt maken. Extra lang wachten is prima als de snelweg redelijk verlaten is maar niet als het druk is.

Op de rechterstrook het knipperlicht naar rechts zetten voor de afrit zorgt er niet voor dat zodra de afrit start de auto meteen geleidelijk naar rechts verplaatst. AP lijkt te wachten tot er rechts zich eerst een volledige baan in de breedte heeft gevormd, dan wordt de lijn doorbroken in de cockpit, en daarna start pas de verplaatsing.

De meeste van deze bevindingen waren tijdens behoorlijke drukte. Morgen weer een rit naar Amsterdam en hopelijk kan ik dan het gedrag testen bij een normale of rustige snelweg.

De AP nag kan ik op mijn MS niet bevestigen door aan het AP pookje te trekken of aan de stuurknopjes te draaien waardoor je nog steeds licht het stuur moet bewegen.

Dan nog iets met de airco, je kunt niet meer alles op AUTO zetten en de AC uit. Dat is mij in ieder geval nog niet gelukt. AC uitzetten zorgt ervoor dat de andere settings naar manueel springen.

Ondanks dat er nu dodehoekdetectie en achteropkomend verkeer gedetecteerd wordt moet je nog steeds je stuur even bewegen voor je van rijbaan kunt wisselen met het knipperlicht.

Eigenlijk vind ik dat AP redelijk hetzelfde functioneert behalve dat bochten nu te scherp lijken waar deze eerst juist de bochten te ruim nam en dat je nu met AP2.5 wel van rijbaan kunt wisselen als je niet op de de snelweg zit. V9 valt voor mij dus wel wat tegen maar hopelijk zorgt het voor de schaduw data input om drive by nav in de EU ook mogelijk te maken.
 
  • Informative
Reactions: Gaston and DriverMS
Vandaag na de V9 update eerst een klein rondje gereden en ik vind het geheel logischer in elkaar steken qua instellingen.

Ik vandaag een retourtje Vlissingen gereden, met dit hondenweer, en heb uiteraard ook opgelet. Hier mijn ervaringen en reacties:

In de cockpit 'dansen' de omliggende auto's wel heel erg tussen de rijbanen. Dat geeft niet echt veel vertrouwen in de locatiebepaling. In plaats van een vrachtwagen, sedan, motor of weet ik veel wat voor voertuig zou ik liever de 3D boxen zien met een berekende breedte, hoogte en lengte ipv een vaste grote van een voertuig.

Personenauto's gingen bij mij steeds vloeiender. daar heb ik niets meer op aan te merken. Alleen bij stilstaan beweegt de auto naast me nog een beetje en de auto die achter me staat. Dit heeft alles te maken met de, ook aan ons uitgelegde, nog niet perfecte aansluiting van de zijcamera's. Wanneer de achteruitkijkende camera, bij de richtingaanwijzer, het overneemt krijg je nog dubbele beelden, vooral bij vrachtauto's. Dat zal vanzelf beter worden. En natuurlijk is het schermpje voor het stuur een gadget dat een leuke impressie moet geven van wat de auto ziet maar zegt er verder niet veel over. Al met al een grote verbetering en na een paar honderd kilometer heeft de kalibratie alweer wat verbeterd.

Ik heb niet geconstateerd dat V9 nu al gas geeft als je aangeeft in te willen gaan halen.

Dat komt zodra "Drive by Navigation" is geactiveerd. Is daar een onderdeel van.

Ik heb de afstand vaak op 5, 6 of 7 staan. Als het voertuig voor me naar rechts opschuift geeft AP nog steeds pas gas als het voertuig volledig op de andere rijbaan rijd. Je moet dan dus nog steeds zelf al gas geven. Jammer dat AP niet al met een grote afstand alvast gaat accelereren.

Ik heb hem meestal op 1 staan en soms op 2. Dan valt het wel mee al zou ik zelf eerder gas bijgeven. Maar volgens mij gaat dat met "Drive by Navigation" pas komen. Ten opzichte van V8 geen verandering nu.

Lane change lijkt nog steeds moeite te hebben met onze vierkante blokken bij op en afritten.

Gek, ik heb het een aantal malen geprobeerd en hij doet het keurig zelf. Wel even wachten met richting aangeven tot je echt naast de blokken rijdt. Als je te vroeg bent dan doet hij het niet.

AP lijkt nog steeds enkel te kijken naar het voertuig voor zich maar niet naar de voertuigen daar voor. Uitrollen gaat hierdoor nog niet heel prettig in de file omdat AP niet verder kijkt.

Bekend is dat hij dit wel doet in een noodsituatie, als de afstand tussen de voorliggers ineens snel verminderd, daar zijn video's van. Het is denk ik persoonlijk of je het prettig vindt of niet. Omdat ik meekijk zie ik dat en help ik hem een handje. Ik wil hier pas over oordelen als we de volledige versie hebben. Ik denk namelijk dat we daar geen verandering hebben gekregen met deze update.

Zodra de file in gang komt duurt het nog steeds veel te lang voor AP start te rollen. Hier ook reageert AP enkel op de auto direct voor zich en anticipeert niet. Heel zonde want AP houd behoorlijk wat ruimte vrij bij stilstand die hiervoor gebruikt kan worden.

Daar ben ik het mee eens. In de praktijk geef ik altijd een dot gas bij om de achterliggers niet te hinderen. Ik erger me zelf namelijk behoorlijk als bij groen de auto's voor me onnodige gaten laten vallen waardoor er minder door groen kunnen. Dat moet strakker gaan want is niet goed zo.

Nog steeds geen bord/matrix herkenning waardoor je onnodig veel de snelheid steeds moet aanpassen.

Hij herkent wel, ongetwijfeld, maar dat zien we niet en er wordt niets mee gedaan. Ben ik eigenlijk wel blij mee want als er in de "weg" een foutje zit, zoals hier vlakbij er nog 70 in de kaarten die geraadpleegd worden zit terwijl het 100 is, dan gaat hij ineens flink vaart minderen. Daar heb ik geleerd altijd mijn voet boven het "gas" te houden. Ik ben benieuwd wat we straks krijgen als we de volledige update hebben. Het lijkt me dat hij daar dan rekening mee moet houden.

De bochten worden met mijn MS te scherp genomen. Vaak dus met de wielen op de lijn en de auto dus te ver naar binnen snijdt.

Neemt inderdaad meer de binnenbocht waar hij voorheen netjes in het midden bleef en hij is nog wat onrustig. Zelfs zo dat ik bij de "tabaksbocht" bij Bergen op Zoom het heb overgenomen. Dat is geen verbetering.

Op N wegen gaat V9 full speed op een rotonde af waar ik er redelijk van overtuigd ben dat bij V8 de snelheid wat afnam.

Dat doe ik nooit dus weet ik niet. Bij nadering haal ik AP er af en gebruik dan regen om vaart te minderen voor de rotonde.

Drempels worden nog steeds full speed genomen. Adviessnelheden worden genegeerd.

Drempels neem ik nooit op AP, nooit gedaan en weet daar dus niets van.

Maximumsnelheid op N wegen lijkt NOG later gereduceerd volgens mij dan V8 maar nog niet echt goed kunnen testen.

Niet getest of niet opgevallen. Wel blij dat hij nu ook op N wegen rijstrook wisselt.

Gedrag van invoegend verkeer lijkt iets verbeterd maar nog steeds te abrupt remmen om teveel ruimte te maken ook al zou AP nu moeten weten dat er verkeer achter je zit waardoor deze een invoeger meer moet tolereren.

Lijkt me dat we dit na volledige update nog eens moeten beoordelen. Hoort daar in.

Inhalen met een flink snelheidsverschil en dan al de knipper al naar rechts zetten zorgt er niet voor dat de auto na het passeren al rustig naar rechts verplaatst. Het duurt echt nog een tijd voor de auto echt naar rechts gaat waardoor zoals vandaag al 2x een auto achter me in het gat ging om mij rechts in te willen halen. AP moet doorhebben dat er al een auto achter zit en dat je daar mogelijk plaats voor wilt maken. Extra lang wachten is prima als de snelweg redelijk verlaten is maar niet als het druk is.

Lijkt me dat we dit na volledige update nog eens moeten beoordelen. Hoort daar in.

Op de rechterstrook het knipperlicht naar rechts zetten voor de afrit zorgt er niet voor dat zodra de afrit start de auto meteen geleidelijk naar rechts verplaatst. AP lijkt te wachten tot er rechts zich eerst een volledige baan in de breedte heeft gevormd, dan wordt de lijn doorbroken in de cockpit, en daarna start pas de verplaatsing.

Dat lijkt mij juist in deze fase. Straks doet hij dat zelf en zal ongetwijfeld (zie de video die circuleert) het juiste moment kiezen.

De meeste van deze bevindingen waren tijdens behoorlijke drukte. Morgen weer een rit naar Amsterdam en hopelijk kan ik dan het gedrag testen bij een normale of rustige snelweg.

De AP nag kan ik op mijn MS niet bevestigen door aan het AP pookje te trekken of aan de stuurknopjes te draaien waardoor je nog steeds licht het stuur moet bewegen.

Dan nog iets met de airco, je kunt niet meer alles op AUTO zetten en de AC uit. Dat is mij in ieder geval nog niet gelukt. AC uitzetten zorgt ervoor dat de andere settings naar manueel springen.

Ondanks dat er nu dodehoekdetectie en achteropkomend verkeer gedetecteerd wordt moet je nog steeds je stuur even bewegen voor je van rijbaan kunt wisselen met het knipperlicht.

Eigenlijk vind ik dat AP redelijk hetzelfde functioneert behalve dat bochten nu te scherp lijken waar deze eerst juist de bochten te ruim nam en dat je nu met AP2.5 wel van rijbaan kunt wisselen als je niet op de de snelweg zit. V9 valt voor mij dus wel wat tegen maar hopelijk zorgt het voor de schaduw data input om drive by nav in de EU ook mogelijk te maken.

We zullen Drive by Navigation moeten afwachten om een compleet beeld te kunnen helpen.

Aanvullend, mij is opgevallen dat, in mijn S, de ruitenwissers het beter doen dan voorheen. Bij veel regen is hij vinniger geworden. Voor mij is maatgevend of ik mij bewust ben van de wissers. Dat is nu bijna niet het geval dus ik ben hierover tevreden.
 
De UI vind ik wel een verbetering wat ‘grote scherm indeling’ en nieuwe menustructuur bertreft.
Valt me reuze mee allemaal.
Ik mis net als @Faiz71 de resterende soc bij aankomst in nav overzicht als in V8.
Muziek window oogt wel wat rommelig.

In het kleine scherm, achter stuur, vind ik het jammer dat ik m’n remlichtgedrag niet meer goed kan zien.
Het autootje is nu veel te klein hiervoor.
Ik maakte in V8 er een sport van zo min mogelijk m’n remlichten te laten branden bij uitrollen bv.
Op zich mee te leven.
De dansende auto’s komt wat druk over. Meerwaarde ontgaat me een beetje.
Oplichtende sensors vind ik veel rustiger en duidelijker.

@ramonneke Wipers deden het bij mij prima. Wel veel op standje 1 ‘autowipe’ gehad vandaag.

Rijgedrag.
Ritje van Amersfoort naar ‘onder Nijmegen’.

Snelweg vond ik ‘m wat zenuwachtig. Was natuurlijk slecht weer + donker en veel file.
Lane change vond ik opvallend goed gaan. Ook versnellen na met oprijden van linkerbaan gaat soepel.

Op binnenwegen vond ik ‘m ook wat zenuwachtig. En veel te hoge snelheid langs stoeprandjes.
Ja, ik weet dat je AP niet hoort te gebruiken hier, maar in V8 ging dit op deze route fantastisch.

Opvallend. Een snel overstekende voetganger (op 15m?) werd totaal niet gezien. Op volle snelheid werd doorgereden.
Ik heb de Tesla wel eens anders zien reageren.
Weliswaar meestal bij fietsers. Zijn wat groter van oppervlak.
Misschien rende de voetganger ‘te snel’.
Ik wijt dit overigens ook niet aan V9.
 
@Hans Noordsij ik doe precies als jij, compenseren door zelf al gas te geven. Wat helaas niet kan is het gas temperen zoals tijdens de file. Hoe ik dit doe is door de snelheid op 30km/h te zetten. Zodra de file gaat bewegen geeft dit een rustiger rij gedrag en als je dan even echt wat bij zetten doe ik dat tijdelijk met het pedaal terwijl AP nog in de baan blijft zitten.

Moeten inderdaad Drive by nav afwachten maar het nemen van een afrit b.v. hoor je al van te voren aan te te geven. Dat werkt nu dus niet maar dat deed het hiervoor ook niet. Drive by nav is zo ver ik weet dat de routeplanner bepaald naar welke rijstrook te gaan met eerst nog een tijdje altijd manueel bevestigen. Feitelijk doe wij als bestuurder nu het plannen en bevestigen in één en daarom valt me het verwisselen van rijstroken nu wat tegen.

Uiteraard gaan we de volgende update weer afwachten! Waarschijnlijk met kerst als we mazzel hebben :)

Laat ik het zo zeggen, ik had AP niet ZO heel defensief verwacht... maar ik begrijp dat Tesla liever voorzichtig is dan te agressief.
 
@Hans Noordsij ik doe precies als jij, compenseren door zelf al gas te geven. Wat helaas niet kan is het gas temperen zoals tijdens de file. Hoe ik dit doe is door de snelheid op 30km/h te zetten. Zodra de file gaat bewegen geeft dit een rustiger rij gedrag en als je dan even echt wat bij zetten doe ik dat tijdelijk met het pedaal terwijl AP nog in de baan blijft zitten.

Moeten inderdaad Drive by nav afwachten maar het nemen van de afrit b.v. hoor je al van te voren aan te te geven. Dat werkt nu dus niet maar dat deed het hiervoor ook niet. Drive by nav is zo ver ik weet dat de routeplanner bepaald naar welke rijstrook te gaan met eerste nog eerst een tijd altijd manueel bevestigen. Feitelijk doe wij als bestuurder nu het plannen en bevestigen in één en daarom valt me het verwisselen van rijstroken nu wat tegen.

Uiteraard gaan we de volgende update weer afwachten! Waarschijnlijk met kerst als we mazzel hebben :)

Hopelijk is de fase van "zelf nog bevestigen" voorbij tegen de tijd dat wij hem krijgen.
 
Verdraaid. Ik zie net dat ik ook deze feature nu heb.
Verdorie, heb ik toch niet de gehele update gehad :)

IMG_3452.jpg