Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
@RobsEV Als LTE wegvalt, schakelt hij niet automatisch naar 3G? Dat zie ik nl regelmatig gebeuren.

Bochten rijden vind ik idd ook minder fijn. Ik hou ervan als de auto gewoon midden op zijn baan blijft rijden. En dat doet V9 helaas niet en in bochten valt dat het meest op.

Ik bedoel met wegvallen LTE dat het internet in zijn geheel wegvalt. Dus ook geen 3G meer.
Dit is niet een speciale plek maar random waar ik op een ander moment wel een perfecte ontvangst heb.

De bochten zijn heel hoekig en extreem langzaam geworden.
Net of er iemand voor het eerst met een auto rijdt en steeds te laat maar dan wel weer veel te grote stuurbewegingen maakt.
 
Ik ben sinds de aankoop slechts 1 keer bij het SeC geweest en dat was voor een beurt bij 50.000 en een weigerachtige deurgreep. Volgend bezoek op haar 2e verjaardag bij 100K. Opvallend ook dat ik geen enkele hierboven beschreven klacht of gedrag heb, wat merkwaardig is want het zijn toch min of meer de zelfde auto’s en software. Counting my blessings...
 
Nieuwe software pushen is wat men standaard doet bij klachten.
Ook al weet men dat het niets helpt, maar dan kunnen ze tegen de klant zeggen dat hij dit maar eerst eens moet proberen.

Alle Tesla rijders zijn eigenlijk niets meer dan Beta-testers.

Sinds de update naar V9 waarvan ik er inmiddels 3 verschillende gehad heb zijn er een aantal zaken dramatisch slecht geworden.
Nadat de LTE verbinding onder V8 net een beetje op orde was is dit nu weer bagger en ook het rijden van snelweg bochten is heel slecht geworden.
De LTE verbinding komt meestal wel weer terug na een reboot maar zeker om de dag rebooten is een drama natuurlijk en dan werken natuurlijk ook heel veel andere functies niet zoals alarm, het op afstand starten en stoppen van het laden, het voorverwarmen, navigatie en de internet radio.

Ik merk zelf ook dat de LTE verbinding sinds v9 slecht werkt. Zeer frequent valt hij van een LTE verbinding terug naar een 3G verbinding met 1 streepje. Terwijl er dan op de terug weg op hetzelfde traject weer een volle LTE verbinding is. En heel af en toe valt de gehele verbinding weg. Met v8 had ik eigenlijk (bijna) altijd een LTE verbinding en is de verbinding nog nooit wegevallen.
 
Ik merk zelf ook dat de LTE verbinding sinds v9 slecht werkt. Zeer frequent valt hij van een LTE verbinding terug naar een 3G verbinding met 1 streepje. Terwijl er dan op de terug weg op hetzelfde traject weer een volle LTE verbinding is. En heel af en toe valt de gehele verbinding weg. Met v8 had ik eigenlijk (bijna) altijd een LTE verbinding en is de verbinding nog nooit wegevallen.
Bij mijn 2-2015 Tesla S was DAB altijd volkomen onbruikbaar. Daarom jarenlang niet meer gebruikt.
Afgelopen dagen DAB weer gebruikt. En wat een verrassing, het werkt nu feilloos. Op plaatsen waar DAB vroeger altijd wegviel, blijft 't nu storingvrij spelen.
Kan twee dingen betekenen, DAB heeft op deze locaties een beter bereik gerealiseerd of Tesla heeft verbeteringen in de ontvangst gerealiseerd. Ik denk het laatste, omdat op plaatsen waar het voorheen in de Tesla niet goed werkte, deed een DAB handradio het wel goed.
 
SeC is je point of contact. Als je iets doorbelt via de mobile helpdesk, komt dit ook bij je dossier voor de SeC om verder uit te werken.

Je hebt ook nog de "Bug Report" functie in je auto, en in je account op tesla.com heb je nog de executive excalation, maar met alles is dat als iedereen zijn rommel langs daar dumpt, dat er niets meer te escaleren valt.
 
Ik heb 2018.44 en heb absoluut geen problemen met LTE, bluetooth, USB, ... mijn enige irritatie is dat sinds V9 mijn iPhone van zichzelf begint muziek te spelen als ie in de buurt van de auto is, zonder dat dat over de audio van de auto gaat. Als je dus niet oplet zit je tijdens het streamen van Spotify ook nog op je telefoon Apple Music te streamen.
 
Maar Tesla heeft in haar wijsheid besloten om de dataverbinding op een andere te laten werken als een mobile telefoon.
Hierdoor is rooming nationaal maar vooral internationaal een drama. Volgens mijn SeC staat dit wel op het to-do lijstje van de software ontwikkeling maar ook zij krijgen niet te horen wanneer ze dit aanpassen.

Dit zorgt ervoor dat hij zo lang mogelijk tracht om een bekende verbinding instant te houden i.p.v. te trachten om de eerstvolgende zendmast te gebruiken. Dit is dan ook gelijk de reden waarom een reboot oplossing biedt. Hij gaat dan immers alle verbindingen opnieuw opbouwen.

Overigens heb ik de klachten weer doorgegeven aan mijn SeC en aangegeven dat ik niet geloof dat het een hardware probleem is omdat ze het al zo vaak vervangen hebben en nagekeken. Direct het verzoek om de update te pushen ingediend en inmiddels ontvangen en laten installeren via de app. Vanmiddag kijken of het iets scheelt.

Ik heb nu 2018.46.2 8f8dc1b erop staan
 
SeC is je point of contact. Als je iets doorbelt via de mobile helpdesk, komt dit ook bij je dossier voor de SeC om verder uit te werken.

Je hebt ook nog de "Bug Report" functie in je auto, en in je account op tesla.com heb je nog de executive excalation, maar met alles is dat als iedereen zijn rommel langs daar dumpt, dat er niets meer te escaleren valt.

Ik meld nu alles via mijn SeC idd maar dat is zonde van de resources.

Ik heb niet het idee dat er ook maar iets met de Bug Report of met de meldingen op je Tesla account gedaan wordt.
Ik heb daar regelmatig meldingen gedaan maar nooit op enige manier een terugkoppeling gezien.

Als je Executive escalation aangeeft dan wordt je alleen weer teruggebeld door je SeC.
Je SeC kan alleen maar weer een update pushen maar heeft geen idee of er wel of geen fix in de update zit die gerelateerd is aan jouw klachten.

Bij business software kan je bijv. een bug of verbetering melden en dan krijg je afhankelijk van de ernst en complexiteit van het probleem een prioriteitsniveau teruggekoppeld. Ook krijg je een melding wanneer ze denken dat het probleem is opgelost en wat je eventueel als work around kunt doen. Het lijkt mij immers ook handig om te weten voor Tesla als een probleem erg vaak gemeld wordt of niet.
 
Dat zal onderdeel zijn van hun interne processen.

Doorgaans ga je per ticket niet kunnen zien of het hogerop in een latere versie is opgelost. Jouw interactie met Tesla is op niveau van incidenten. Meerdere incidenten kan een problem worden, en uit zo een problem kan uit een root cause analysis blijken dat er een bug is die gefixt moet worden. Maar jouw individuele ticket gaat niet bevatten wat de bug was, laat staan in welke versie het opgelost is.
 
[
Ik zag vandaag nog versie 32 bij een collega in de auto. Even gebeld met Tesla: versie 9 was al een tijd geleden gepushed, maar deze wordt blijkbaar (in tegenstelling tot kleinere updates) alléén verstuurd als je aan wifi hangt. Wist ik niet. Hij gaat nu op zoek naar een wifi hotspot...

Helaas staat dit soort info niet op officiële Tesla sites of manuals. Alleen via een merkforum als deze kom je daar achter....
 
Vanmorgen update 46.2 ontvangen.

V9.0 46.2.jpg
 
Ik ben niet vaak enthousiast als een software update zegt: This release contains minor improvements and bug fixes.

Maar deze keer hoop ik toch dat ze een lijstje aan bugs eruit hebben gewerkt.. LTE, Spotify, Vastlopende Navigatie (oude), onstabiele browser (minst interessant)
 
Gisterenmiddag 2018.46.2 geïnstalleerd.

De LTE / 3G verbinding is nog steeds een drama en lijkt zelfs alleen maar slechter geworden. 25% van de tijd helemaal geen verbinding gehad.
Snelweg bochten lijken fractioneel beter geworden. Andere klachten over de 2018.44 versie heb ik nog niet kunnen testen.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink