Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
View attachment 341202
En tel er maar op dat dat ook voor NL geldt; als 't voor ons niet nóg langer is. I'll be honest: Er blijft bar weinig over van m'n enthousiasme voor V9 zo... Ik voorspel November op z'n vroegst voor V9 in NL en Q2 2019 voor "Navigate on Autopilot". En trust me, ik ben de eerste die hoopt dat ik verkeerd ben. En dat terwijl ze toch behoorlijk de indruk gewekt hebben in de loop van 't jaar dat we er nu allemaal al lang mee rond zouden rijden.

Verder: de officiële releasenotes.
Mijn auto krijgt ongeveer per maand 1, soms zelfs 2 updates. Het lijkt me sterk dat dat nu zou stoppen. Ik verwacht dus eerder dat ik netjes elke maand een update krijg, dus ik reken op einde oktober voor 2018.39.x.
 
Het duurt even, maar dan komt het toch. Ik was er 31-1-2014 bij dat Elon Musk in Amsterdam was. Hij beloofde toon een navigatie die alle andere navigatie systemen hopeloos achterhaald zou maken. Het heeft 4,5 jaar geduurd voor het zover was. Elon time dus.
Toch ben ik er nu heel blij mee.

Ik zou niet weten wat zo goed is aan de nieuwe navigatie. Of je moet het fijn vinden dat hij er vaak naast zit. In andere navigatie software zit veel meer functionaliteit dan in de navigatie in mijn Tesla. En daar heb ik 59 euro voor betaald 7 jaar geleden...
 
Ik zou niet weten wat zo goed is aan de nieuwe navigatie. Of je moet het fijn vinden dat hij er vaak naast zit. In andere navigatie software zit veel meer functionaliteit dan in de navigatie in mijn Tesla. En daar heb ik 59 euro voor betaald 7 jaar geleden...
Met de vorige navigatie waren de kaarten 2 jaar of ouder. Ik moest Waze er naast gebruiken om niet te verdwalen. De huidige heeft up to date kaartmateriaal. Ik betrap het systeem niet vaak op fouten.
De presentatie in het instrumentcluster is veel informatiever. Het van oblique naar verticaal en terug weergeven is perfect.
Bij mijn Audi mocht ik elk jaar een navigatie DVD kopen voor 180 euro. Die kaarten waren ook meestal 2 jaar oud of ouder.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Helemaal eens. Eerder kon ik nog reikhalzend uitkijken naar software updates en. Daar ben ik mee opgehouden. Ik ben tegenwoordig (oprecht) blij met mijn Tesla als de auto foutloos functioneert en ik houd m tot in de eeuwigheid. Maar mede door de de loze beloften over de (timing) van nieuwe functies en het niet waarmaken van toezeggingen gaat de glans er wat af. (Dat is juist wel de enige redenen waarom ik (naïef) ook voor alle nog niet functionerende opties al wel betaald heb. Maar het mag allemaal weer even duren...)

Het hele proces met V9 is een mooi voorbeeld. Met een "oude" AP2.0 (geen dash cam voor mij) en geen "navigate on autopilot" heb ik iig weinig reden om reikhalzend uit te zien. Het komt vanzelf wel een keertje (of niet).

Klinkt daar teleurstelling door?

Een teleurstelling is doorgaans het niet uitkomen van onze eigen verwachting.
Ik begrijp dat je al sinds 2014 Tesla’s rijd, een early adaptor. Misschien wordt je teleurgesteld door de afnemende snelheid van het toevoegen van nieuwe innovaties. Maar dit kan niet anders. Tesla is begonnen met het implementeren van de eenvoudigst te realiseren opties. Deze zijn zo’n beetje op. Iedere nieuwe innovatie vereist een relatief grotere investering, in tijd, geld en doorlooptijd, dan een voorgaande.

Voor een deel worden die overmatige verwachtingen, gecreëerd door Elon Musk. Maar misschien is dit overmatige optimisme wel wat er nodig is om Tesla te brengen waar het nu is. Als Elon Musk zijn eigen optimisme tempert zal hij misschien veel onmogelijk geachte projecten niet meer oppakken? Dan zaten we nu nog te wachten op de e-tron, mercedes EQ, volkswagen I.D. en al die andere luchtkastelen of misbaksels. Alleen een hard grondige optimist heeft Tesla kunnen realiseren. Ik weet niet of je in één persoon dit optimisme kunt combineren met het door jou gevraagde realisme?

Ik heb versie 9 nog niet maar kijk er wel naar uit. Het maakt me minder uit of deze komende week komt of volgende maand. De Tesla die ik nu rij is het leukste vervoermiddel dat ik ooit gehad heb. Iedere dag stap ik er met plezier in en de gedachte dat deze zelfde auto volgend jaar weer beter is.
 
Met de vorige navigatie waren de kaarten 2 jaar of ouder. Ik moest Waze er naast gebruiken om niet te verdwalen. De huidige heeft up to date kaartmateriaal. Ik betrap het systeem niet vaak op fouten.
De presentatie in het instrumentcluster is veel informatiever. Het van oblique naar verticaal en terug weergeven is perfect.
Bij mijn Audi mocht ik elk jaar een navigatie DVD kopen voor 180 euro. Die kaarten waren ook meestal 2 jaar oud of ouder.
Zelfs de oude navigatie was beter dan wat je bij de concurrentie krijgt.
 
Klinkt daar teleurstelling door?

Een teleurstelling is doorgaans het niet uitkomen van onze eigen verwachting.

Mwah; toenemend realisme is misschien beter. Ik rijd inderdaad al best lang Tesla (en ik hoef ook niets anders, los van het feit dat er ook (nog) geen beter alternatief is). Daarnaast bewonder ik oprecht wat één man heeft kunnen bewerkstelligen op allerlei gebieden (al zou misschien een weekje vakantie hem goed doen gezien zijn gedrag de laatste tijd). Maar verwachtingen zijn ook ergens op gestoeld. En dan vind ik het een beetje omgekeerde wereld dat je vervolgens gek aangekeken wordt, of als naïef wordt bestempeld, als je op (soort van tijdige) nakoming van beloften rekent. (Ook ik was bij de presentatie van Elon in Amsterdam. We zijn 4 jaar verder, en ja, de navigatie is beter. Maar beter dan al het ander...? Daar zijn de meningen over verdeeld denk ik.)

Recent voorbeeld: ik vind het behoorlijk vreemd dat pas bij uitrol van V9 het voor de gewone Tesla rijder duidelijk wordt dat alleen AP 2.5 de dash cam functie kan gebruiken (i.e. de meeste Tesla rijders dus niet). Of dat navigate on autopilot toch nog lang niet in Europa te gebruiken zal zijn. Dát zijn juist de ontwikkelingen waar Tesla zich onderscheidt en waarvoor mensen bereid zijn te upgraden of überhaupt Tesla gaan rijden. En het lijkt me sterk dat pas bij de uitrol van V9 Tesla zich deze beperkingen (in hardware/geofencing) realiseerde. En dan krijg je inderdaad dat mensen wat fronsend naar voortgang van ontwikkelingen kijken. Atari spelletjes had ik al lang geleden, daar heb ik geen V9 voor nodig. Ik rijd Tesla om juist zsm de toekomst te kunnen beleven.

Maar goed - ieder zijn mening. Het is mooi dat de auto steeds beter wordt, en ik ben waarschijnlijk dan gewoon wat kritischer over hoe Tesla over de voortgang en realistische planning communiceert. That's all.
 
Het enige mooie is dat je niet iedere keer een belachelijk bedrag hoeft te betalen zoals bij andere merken voor een update.

Misschien komt het omdat ik hem altijd aan zet dat ik wel merk dat er vaak iets mis gaat. Ik woon 1 km van de A50 die er toch al een hele tijd ligt maar de navigatie denkt altijd dat ik er naast in het weiland ben. Dat deed de oude navigatie overigens wel goed.

Laatst van Velsen naar het zuiden wilde hij me over Hoofddorp laten rijden ‘S nachts. Bij Dordrecht ook iedere keer een rare omweg. Ik merk vaker dat er gewoon geen logische route genomen wordt.

En ik wil alternatieve routes kunnen kiezen. Als ik die nu wil moet ik de navigatie op mijn telefoon aan zetten.

De navigatie op mijn telefoon waarschuwt als ik te hard rij. Zonder AP is dat verrekte handig.

Als je hard roept dat je de beste navigatie gaat maken moet je dat ook doen.
 
Het probleem is ook wel dat iedereen andere voorkeuren heeft. Veel mensen hebben liever een lang stuk snelweg, maar ik geef zelf vaak de voorkeur aan een kortere 80 km/u route, zelfs als die net wat meer tijd kost.

Goed voorbeeld is SeC Duiven vanuit Enschede. Bijna elke navigatie laat me de A1 en A50 op rijden, wat 103 km is en +/- 1 uur duurt. Ik pak zelf liever de N18/A18/A12, wat 86,5 km is en zo'n 5 minuten langer duurt. Die 5 minuten maakt me weinig uit, maar de lagere gemiddelde snelheid en kortere route helpen een hoop voor het verbruik. Naast dat routes binnendoor vaak veel mooier zijn dan die saaie grijze snelwegen.

Maar goed, de keus tussen meerdere routes zou dat inderdaad oplossen.
 
  • Like
Reactions: bugboy and MaH
V9 is nu dus goed aan het uitrollen in de US. Heb wat videos op YouTube gekeken maar nog geen video gezien die de "Full 360° View" toont. Aangezien er geen camera op de voorgrill/bumper zit ben ik erg benieuwd hoeveel je ziet aan de voorzijde.

Maar de reden waarom ik er graag beelden van wil zien is of het bruikbaar is om straks langs een stoeprand te parkeren en goed zicht te hebben op de velgen zowel voor als achter.

Mocht iemand een filmpje of foto's tegen komen graag even een linkje delen :)
 
Ok, ik denk dat ik het verkeerd geïnterpreteerd heb. Het gaat erom dat de software 360 aware is en niet dat er een soort van 3D camera view is.

  • Now, all eight external cameras from our Full Self-Driving hardware in every Model S, Model X and Model 3 are active, enabling better situational awareness on the road with a 360-degree visualization of surrounding vehicles.

Wat me ook opvalt is dat de kaart nu altijd zichtbaar is. Ik weet niet hoe jullie rijden maar ik heb nu vaak de achteruitrijcamera aanstaan in combinatie met muziek met de navigatie links in de cockpit. Ik denk dat ik het een gemis vind dat ik nu niet de achteruitrijcamera in combinatie met muziek kan gebruiken.
 
Wat me ook opvalt is dat de kaart nu altijd zichtbaar is. Ik weet niet hoe jullie rijden maar ik heb nu vaak de achteruitrijcamera aanstaan in combinatie met muziek met de navigatie links in de cockpit. Ik denk dat ik het een gemis vind dat ik nu niet de achteruitrijcamera in combinatie met muziek kan gebruiken.
Dat laatste lijkt inderdaad het geval. In het US topic over V9 wordt hierover ook geklaagd. Zelf gebruik ik vaak de muziekspeler en de verbruiksmeter, maar split-screen is eigenlijk niet meer beschikbaar straks. Het is altijd de kaart, met daaronder een "pup-up" met één andere applicatie. Het is dus of muziek of de achteruitrijcamera...

Ik had overigens ook een echte 360-view verwacht zoals de Duitse merken dat veelal hebben. Het verbaast mij dat het er niet in zit. Bij gewoon rijden hoeft het voor mij ook niet zo, maar bij het parkeren was het wel een prettig alternatief geweest.

Hier vind je trouwens een uitgebreidere beschrijving (van Tesla) over V9: Introducing Software Version 9.0
 
V9.0 nu ook uitgebracht buiten Noord Amerika. Wel in Zimbabwe...
 

Attachments

  • 63C05E60-4585-4456-A266-DA1D127C34EE.png
    63C05E60-4585-4456-A266-DA1D127C34EE.png
    218.7 KB · Views: 51