Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Inderdaad hoor je in Roadtrip video's dat Amerikanen ook bij voorkeur rechts rijden, toch valt het me op dat ook vaak auto's elkaar rechts inhalen en links blijven rijden wanneer er niemand rechts zit. Hoe is dit in de software ingesteld? Gaat de auto als regel naar rechts zoals bij ons zou moeten of blijft hij op de rijstrook rijden waar hij zit? Wat ik op de V9 video zie is toch dat laatste dus dat zou dan moeten worden aangepast. Zolang rechts rijden niet overal bij wet is vastgesteld, zal ook de autopilot daarop ingesteld zijn.
 
Wat ik op de V9 video zie is toch dat laatste dus dat zou dan moeten worden aangepast. Zolang rechts rijden niet overal bij wet is vastgesteld, zal ook de autopilot daarop ingesteld zijn.
Reken er maar op dat AP barstensvol regels en uitzonderingen daarop (per land, regio, ...) zit (zoals links rijden in Engeland). Heel dat "Autopilot on Nav" is (officieel) sowieso alleen nog maar beschikbaar in de US dus je kunt er nog weinig van zeggen; for all we know hebben ze nog geen regels voor NL (of EU of...) er in gezet maar zijn ze er wel al / kan AP er wel al mee overweg. Laten we dus niet te vroeg tot conclusies komen over (al dan niet ongewenst) gedrag wat we tot nu toe zien in de filmpjes.
 
Zou Tesla hier niet tegen optreden? Ik ben geen expert op ICT gebied, maar ze moeten dit toch kunnen stoppen? Het systeem hacken kan levensgevaarlijke situaties opleveren.

Alles is te kraken, ook een Tesla. Tesla heeft in het verleden wel een aantal van dergelijke ingangen om root te krijgen gedicht. Maar het is en blijft software, dus theoretisch zou je de SD-kaart kunnen wijzigen zodat je root krijgt. 100% dicht krijg je dit niet zolang de eigenaar bij de hardware kan.

Dit zul je altijd houden. Overigens denk ik dat het met het risico wel wat mee valt. Iemand die zo ver gaat om zijn auto te hacken en er een beta firmware image op zet zou voldoende bewust moeten zijn van alle risico's.
 
Zou Tesla hier niet tegen optreden? Ik ben geen expert op ICT gebied, maar ze moeten dit toch kunnen stoppen? Het systeem hacken kan levensgevaarlijke situaties opleveren.
In het eerste filmpje zegt hij op een gegeven moment dat hij de indruk heeft dat 6 vd 8 camera’s actief zijn, terwijl hij een auto heeft met alleen EAP, waarbij max 4 camera’s actief worden. Hij vraagt zich af of hij per ongeluk extra gekregen heeft dan waar hij voor betaald heeft. Kan een potentieel probleem voor Tesla worden wanneer hackers functionaliteit kunnen toevoegen waar niet voor betaald is. Wanneer ‘always connected’ uitgezet wordt kunnen ze daar ook niet zoveel aan doen lijkt me.
Het is echt een iPhone op wielen.... oude tijden herleven. Heb in het verleden veel iPhones uit de US gehackt om ze simlockvrij te maken. Denk echter niet dat vrouwlief het goed vind als ik met de Tesla ga knoeien.
 
In het eerste filmpje zegt hij op een gegeven moment dat hij de indruk heeft dat 6 vd 8 camera’s actief zijn, terwijl hij een auto heeft met alleen EAP, waarbij max 4 camera’s actief worden. Hij vraagt zich af of hij per ongeluk extra gekregen heeft dan waar hij voor betaald heeft. Kan een potentieel probleem voor Tesla worden wanneer hackers functionaliteit kunnen toevoegen waar niet voor betaald is. Wanneer ‘always connected’ uitgezet wordt kunnen ze daar ook niet zoveel aan doen lijkt me.
Het is echt een iPhone op wielen.... oude tijden herleven. Heb in het verleden veel iPhones uit de US gehackt om ze simlockvrij te maken. Denk echter niet dat vrouwlief het goed vind als ik met de Tesla ga knoeien.

Als ik mijn duit in 't zakje mag doen...

Voor EAP beloven ze on-ramp/off-ramp. Dwz. alles zodra je op de snelweg zit tot-en-met afslagen aan toe totdat je er weer af rijdt. Niet volledig autonoom, maar zoals AP nu ook is: hands on, zélf alert (en aansprakelijk) blijven.

Als je het mij vraagt zijn 4 camera's daarvoor te weinig; tot die conclusie zullen ze gekomen zijn en, ach, alle auto's hebben toch 8 camera's aan boord; why not use 'em? Ze hebben ooit gezegd 4 en de overige 4 voor FSD maar als 4 te weinig blijkt heeft niemand er last van als er méér gebruikt worden; de hardware is toch al aanwezig... Kost ze geen cent meer.

Ze laten nu al regelmatig doorschemeren dat AP2.0 waarschijnlijk niet 'krachtig' genoeg is voor FSD (dat had 't wel moeten zijn), vandaar de AP2.5 (die tot 40x krachtiger is) en de "belofte" de MCU's gratis uit te wisselen wanneer 2.0 niet voldoende blijkt wanneer FSD beschikbaar komt. En het zou me niks verbazen als er eerst nog een AP3.0 komt die nog krachtiger is voordat FSD er ooit komt (als dat überhaupt al binnen afzienbare tijd is; ik word er namelijk steeds sceptischer in; maar ze zullen toch echt (snel) moeten: mensen die er voor betaald hebben willen uiteindelijk natuurlijk wél waar voor hun geld. Liefst nog voordat 'ie weer ingeruild wordt voor een nieuwe model uiteraard. Ik voorzie een heleboel boze klanten in de toekomst als ze niet een beetje opschieten. Ik merk 't bij mezelf al; ik heb nu anderhalf jaar de auto, ik wil nu onderhand wel eens de EAP features waarvoor ik €5600 betaald heb gaan terugzien...)
 
Last edited:
Helemaal mee eens, denk dat mn het naar achteren gerichte shot van de zijcamera’s essentieel is om (de snelheid van) het achteropkomende verkeer correct in te schatten.
De beide camera's (pilaar en knipperlicht) inderdaad. Denk ik ook. Dat zijn er alléén al 4. Dan nog 1 naar voren gerichtte en 1 naar achter en je bent er al. En eigenlijk zul je van de drie naar voren gerichtte waarschijnlijk ook nog wel meer dan 1 willen gebruiken.

Jasper Nuyens (van de filmpjes) gaf al aan dat er nog wat camera's op "calibrating" stonden in 1 van z'n filmpjes als ik me niet vergis. Dus ik zou écht niet raar opkijken als het van 4 naar 6 naar 7 of 8 "escaleert".

In ander nieuws: Almost ready. We expanded the early access program to 1000 more users a few days ago.
*Zucht*. Plak er maar weer een week of 2 bij. Ik weet niet waarom ik toch telkens blijf geloven dat 't er "bijna" is. Je wéét gewoon dat 't onzin is en toch stink je er elke keer in...
 
Het is nog maar de vraag of de drive on nav feature in de EU meteen beschikbaar komt. Ik vermoed van niet maar in ieder geval krijgen we de betere lange change beveiliging die op basis van camera beelden werkt en niet enkel op sonar.
 
Op de WOTS kwam Tesla V9 vandaag ook al even aan bod:

upload_2018-10-5_10-37-42.png


Helaas was ik er zelf niet bij, maar het lijkt er op als je auto op WIFI zit je experimentele zaken aan kunt zetten. Blijkbaar nog niet voor de reguliere consument, maar blijkbaar wil Tesla de embedded software ontwikkelaars er toch al toegang tot geven. :)
 
  • Informative
Reactions: LuckyLuke
Die adressen binnen 192.168.90.0/24 zitten in het LAN van je auto zelf, dus niet in de externe WiFi of 4G verbinding. Je kunt daar dus niet bij vanaf WiFi (en dat is maar goed ook). Er zit een speciale connector in de auto, daarvoor kun je een verloopje naar een RJ45 stekker maken en zo kun je dat LAN op.

Ik vraag me af of het voldoende is om die HTTP requests naar het betreffende onderdeel in de auto te sturen, of dat er ook root toegang nodig is? Zou wel apart zijn als je zelfs geen root toegang tot de auto nodig hebt, maar die sheet doet laten lijken dat toegang tot het LAN op zich al voldoende is om die HTTP requests succesvol uit te voeren (in dit geval via curl). Edit: oh en socat om een commando te sturen.
 
  • Like
Reactions: Geendiesel
Die adressen binnen 192.168.90.0/24 zitten in het LAN van je auto zelf, dus niet in de externe WiFi of 4G verbinding. Je kunt daar dus niet bij vanaf WiFi (en dat is maar goed ook). Er zit een speciale connector in de auto, daarvoor kun je een verloopje naar een RJ45 stekker maken en zo kun je dat LAN op.
Klopt helemaal. Helaas is het niet de gemakkelijk bereikbare connector in de deur maar zit hij achter het grote scherm. Hier staat een goede handleiding hoe je daar bij kan komen.

De foto hierboven van WOTS bevat een link naar FreedomEV waarop weer een link staat naar een GitHub repo van ene "jnuyens". Ik denk dat Jasper zelf die presentatie gaf op WOTS? Hij werkt dus duidelijk niet voor Tesla, maar zit wel op dit forum.

De image file http://www.freedomev.com/develop-2018.39.2.1-13-cbbcef4da9.img is gewoon nog beschikbaar. Het is een Squashfs bestand, leuk om in te grasduinen.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: dicktump
die drive on nav niet krijgen in V9
Waarschijnlijk zit het al wel in deze rollout en kan dan gelijk schaduwdraaien over de gehele Tesla fleet en Tesla HQ per regio een go/no go geven. De Alpha test zeg maar waarvan je niet doorhebt dat jij ook informatie aanlevert.

Dus... iedereen zeg aub aan dat je rijgegevens wilt delen met HQ. Hoe meer data je deelt, hoe sneller de ontwikkelingen ;-)
 
  • Like
Reactions: CARdioDriver