Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
En met de gewenste precisie vlogen Amerikaanse kruisraketten toch letterlijk door de ramen van geselecteerde doelen. Het is dus kennelijk mogelijk om over grote afstanden een doel op enkele centimeters nauwkeurig te raken.
En gaat SpaceX hierbij nog een rol spelen?

Zolang GPS gebruikt wordt is de afwijking +/- 3 meter en weet je nooit van te voren naar welke kant deze afwijking is.

Het op centimeters nauwkeurig was alleen mogelijk omdat er verschillende aanvullende systemen en omstandigheden zijn.
1. GPS wordt beheert door de VS en zij kunnen het zendvermogen van de GPS satellieten tijdelijk opvoeren wat een iets grotere nauwkeurigheid geeft. Dit was bekend uit de eerste golfoorlog en daar was tijdens de tweede golfoorlog te zien wanneer de eerste bombardement gingen starten.
Ook ontvang je dan meer satellieten dan de minimaal 3-4 die je nodig hebt en wordt ook de nauwkeurigheid beter.
2. De satellieten staan niet altijd exact op de plek die ze zouden moeten hebben de VS weet wel waar ze exact staan kunnen daarmee een correctie doorvoeren wat de nauwkeurigheid ook verbeterd t.o.v. de standaard +/- 3m afwijking.
3. De "normale" camera's in de kruisraketten konden wanneer ze dicht bij het doel waren de geplande doelen herkennen en daarop de kruisraket bijsturen. Daarop is er ook specifiek gemikt op ramen en hebben ze laten zien waar dat ook lukte om de vijand te intimideren.
4. Vooral in de Golfoorlog waren er een flink aantal Special Forces groepjes al weken bezig om laser guiders neer te zetten die op het laatste moment werden aangezet voor het op cm nauwkeurig mikken.
 
Dat is nou het mooie aan Neural Nets, deze zijn gebaseerd op onze beperkte kennis van hoe ons brein werkt en een computer kan dit sneller voor een specifieke taak doen en kan daarin ook nog eens meer sensors hebben dat de mens.
In hoeverre benaderen de AI-systemen het menselijk brein?

Een beetje laat maar ik heb het toch even na laten zoeken. De schatting is dat de huidige AI-chips in de orde van 10 tot de macht 13 of 14 bewerkingen per seconden kunnen doen. Voor een brein ligt de ondergrens voor vergelijkbare bewerkingen op 10 tot de 18de. Dat lijkt slechts een factor 10.000 minder. Hierbij moet echter worden aangetekend dat het brein grotendeels analoog werkt en het aantal nuances vrijwel oneindig is. De informatie dichtheid in analoge systemen is hoger dan in digitale systemen. Daarnaast is het menselijk brein aangesloten om miljoenen/miljarden sensoren. Dit is onvergelijkbaar met de huidige computersystemen. Deze bezwijken al aan hun complexiteit bij enige tientallen sensoren.

Het klopt natuurlijk dat de systemen voor FSD daarop helemaal gespecialiseerd worden en hebben ze veel informatie verwerkende delen waarover het brein beschikt niet nodig. Echter ook hier zit een grens. Een mens zal het voetje van een gevallen kind achter een geparkeerde kliko snel herkennen en stoppen. Ik heb nog geen system gezien dat dit ook kan, maar hou me aanbevolen.
Om te eindigen met een dooddoener, we weten vermoedelijk meer niet dan wel over het menselijk brein. Het blijft speculeren.
 
Tesla on Twitter
"We are finishing final testing and validation for Europe and Asia as quickly as possible- including things like translations and right-hand drive"

Nog paar weken :(

Ok. On topic;
Gisteren met tesla support aan de lijn gehangen voor een storing.

De nieuwe update zou in november verschijnen in batches. Eerst voor de MX daarna voor de MS.

Helaas, helaas, helaas lijk ik hier in de richting te zitten:

Elon @Twitter:
Hopefully, a few months for Drive on Navigation capability. We need to address differences in how lane lines are painted. Varies greatly by country.
"A few months"... voor "Drive on Nav". Ik heb er een hard hoofd in dat we hier eerder V9 zien (zonder Drive on Nav dus) dus ik ga uit van: niet meer voor 2019.


@SuperDave Tesla support NL (en overigens worldwide idem) blaat maar wat. Dat is geen eenmalige constatering maar een keer-op-keer bewezen feit. De linkerhand weet niet wat de rechterhand doet. Treurig maar waar...
 
Last edited:
EF30A13B-7E71-4F83-A1D2-670245C2EF8D.png Gaat een beetje off topic, maar hier een afbeelding van een elektronische zeekaart, schip heeft een aantal uren liggen wachten, compleet vrije horizon dus geen hoge obstakels oid. Je ziet aan de zwarte vlek hoe de positie continue is versprongen. Dit geeft enigzins de nauwkeurigheid van gps aan.
 
View attachment 346584 Gaat een beetje off topic, maar hier een afbeelding van een elektronische zeekaart, schip heeft een aantal uren liggen wachten, compleet vrije horizon dus geen hoge obstakels oid. Je ziet aan de zwarte vlek hoe de positie continue is versprongen. Dit geeft enigzins de nauwkeurigheid van gps aan.
Als dat schip bijlag of vrijuit achter z'n anker gierde zijn wind en stroom natuurlijk voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de geplotte posities. Laat onverlet dat gps-posities idd kruipen
 
Last edited:
Er bestaan in elk geval technieken waarbij de afwijking continue gemeten wordt (door een lokale ontvanger met een vaste positie) en doorgegeven aan de bewegende ontvanger. Dat kan de nauwkeurigheid flink verbeteren. Selective Availability is al lang geleden uitgeschakeld.
 
Update voor V9: Tesla starts releasing Navigate on Autopilot feature with disappointing caveat, update with UI changes

Eerste V9 rollen nu naar klanten.

Voor navigate-on-autopilot:
Wij in EU moeten nog maanden wachten ivm andere lijnen op wegdek. De auto zal (voorlopig dus enkel in VS) niet zelfstandig van baan wisselen, maar enkel een voorstel doen dat bestuurder dan moet bevestigen met richtingaanwijzer.
Het is mogelijk in V9 om beeld van achteruitrijcamera weer bovenin scherm te tonen. Dit wisten wij al, maar Fred Lambert heeft zitten slapen ;)

Optimistische conclusie: met zoveel Tesla's op de weg en Autopilot in schaduwmodus zal het niet lang duren voordat de lijnen in EU begrepen worden. Tegen die tijd is genoeg data verzameld om auto zelfstandig van baan te laten wisselen. Nog even geduld dus.
 
Update voor V9: Tesla starts releasing Navigate on Autopilot feature with disappointing caveat, update with UI changes

Eerste V9 rollen nu naar klanten.

Voor navigate-on-autopilot:
Wij in EU moeten nog maanden wachten ivm andere lijnen op wegdek. De auto zal (voorlopig dus enkel in VS) niet zelfstandig van baan wisselen, maar enkel een voorstel doen dat bestuurder dan moet bevestigen met richtingaanwijzer.
Het is mogelijk in V9 om beeld van achteruitrijcamera weer bovenin scherm te tonen. Dit wisten wij al, maar Fred Lambert heeft zitten slapen ;)

Optimistische conclusie: met zoveel Tesla's op de weg en Autopilot in schaduwmodus zal het niet lang duren voordat de lijnen in EU begrepen worden. Tegen die tijd is genoeg data verzameld om auto zelfstandig van baan te laten wisselen. Nog even geduld dus.

Staat hier nu dat V9 nog helemaal niet in Europa wordt uitgerold? Of alleen navigatie on ap niet?