Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Dat doe je vermoedelijk omdat hij rechts nog een auto herkent. Je gaat dus te vroeg naar rechts.
Als hij een auto rechts achter je herkent, is remmen wel het laatste wat hij zou moeten doen.

Ik heb wel gemerkt dat hij in dat geval eerst weigert naar rechts te gaan (om vaak wat later toch te gaan, en dan ineens met een timeout terug te snokken, nog zo'n geweldig "fausse bonne idée").
 
Als hij een auto rechts achter je herkent, is remmen wel het laatste wat hij zou moeten doen.
Dat vind ik ook, maar ik merk dus dat er een verschil is tussen autopilot op onze Model 3 en op onze Model X.

Bij Model 3 gaat ie inderdaad vertragen, en als het te lang duurt om een geschikte opening te vinden, verloopt de timer en onderbreekt ie de rijstrookwissel.

Bij onze Model X houdt ie zijn snelheid aan, en blijft ie lekker pinken tot er eindelijk ruimte vrij is. Er loopt geen timer af.

Ik vind de autopilot van de Model 3 daardoor erg beperkt tegenover die van onze Model X.

Beiden overigens op 2019.12.1.2 sinds vorige week.
 
  • Informative
Reactions: ssdshirt
Dat vind ik ook, maar ik merk dus dat er een verschil is tussen autopilot op onze Model 3 en op onze Model X.

Bij Model 3 gaat ie inderdaad vertragen, en als het te lang duurt om een geschikte opening te vinden, verloopt de timer en onderbreekt ie de rijstrookwissel.

Bij onze Model X houdt ie zijn snelheid aan, en blijft ie lekker pinken tot er eindelijk ruimte vrij is. Er loopt geen timer af.

Ik vind de autopilot van de Model 3 daardoor erg beperkt tegenover die van onze Model X.

Beiden overigens op 2019.12.1.2 sinds vorige week.
En hoe ervaar je de TACC in de Model 3 t.o.v. de Model X? Is dat in de X ook beter?
 
Ik vind de gebrekkige AP van de Model 3 dus wel jammer, want qua verbruik en laadtijd is zo een Model 3 natuurlijk veel geschikter om lange afstanden te rijden dan de Model X.

De Model 3 is ook veel voorzichtiger in bochten en zal sneller roepen dat je moet overnemen, waar de Model X gewoon lekker de bocht in duikt zonder morren.
 
Sinds versie 2019.12.1.1 valt mijn radio uit wanneer ik in achteruit schakel. Wanneer ik weer vooruit begin te rijden blijft hij uit. De enige oplossing: Spotify iets laten spelen, dan naar radio wisselen. Vervelend.

Is dat alleen bij mij zo?
 
Volgens Reddit is 2019.16 uit.

De release notes zijn hier te vinden.
Deze is voor ons wel erg interessant en relevant!
upload_2019-5-7_11-1-25.png
 
Maar als ik het goed lees, moet ik zelf nog steeds de speedhandel 'flipperen'. Wat mij logischer lijkt is dat net zoals bij het rijden op 50km wegen, de auto automatisch zich aanpast aan de max snelheid: dus van 100 naar 120 naar 130, terug naar 70 in de bocht enz enz
 
Dat doe je vermoedelijk omdat hij rechts nog een auto herkent. Je gaat dus te vroeg naar rechts.

Wat is te vroeg? Zodra ik in m'n achteruitkijkspiegel de neus van een vrachtwagen/auto zie lijkt me dat absoluut niet te vroeg en zelfs grenzend aan veel te laat en dan gebeurd het nog steeds bij mij. Bij mij gaat het dan echt niet afremmen tot een lagere snelheid. Gewoon, even een paar kilometers eraf om daarna weer te herstellen en alsnog naar rechts te gaan.

Daarnaast, al zit je er naast! AP zou door moeten hebben dat de snelheid van het andere voertuig lager is en dus moet gaan invoegen na het passeren.

Wel heb ik al door dat je de 'afstand' op 1 moet zetten als je de lane change assist wilt gebruiken want anders kun je het wel aardig vergeten met drukte.
 
MCU 1 kan het mogelijk niet bijbenen bij AP2/2.5. Ik kan je verzekeren dat 2019.12.1.1 dit met AP1 fantastisch doet. Baanwissel gebeurt onmiddellijk en met zowel invoegers voor je van rechts als links gaat ie uitstekend om. Ik kan het zelf echt niet beter.
Gisteren 130 km gereden van De Woude naar Leiden vv. Op de snelweg rijdt AP1 de volle 100%, pas op de uitrit neem ik 'm over.
Bij de afrit van de A4 naar de A5 bij Schiphol twijfelde AP1 voorheen welke van de twee rijbanen hij zou nemen. Nu neemt ie trefzeker de rechterbaan als je al rechts rijdt. Doet ie nu perfect.
Alleen duurt baanwissel bij vierkante blokken bij invoegen naar bijv. een andere snelweg enkele seconden. Als dat sneller wordt hoeft er aan AutoPilot - voor AP1 dan - voor mij niks meer te verbeteren.
Inderdaad heel tevreden over AP1. Voor mij hoeft het niet meer te zijn.
Liever 95 percent van de tijd, maar dan 98% betrouwbaar, dan 98% van de tijd en 95% betrouwbaar.
Mits supervisie voor de 2% natuurlijk.
Ik rij altijd op AP waar het kan: Autowegen, afgelijnde secundaire wegen, niet afgelijnde wegen als er een wagen voor rijdt. Die paar plaatsen waar ik moet over nemen wegen totaal niet op tegen het gemak elders. En zeg nu zelf, zelfs op AP zal je bij een afrit of verkeerswisselaar nog lang aandachtig blijven. Al was het maar om niet wagenziek te worden.
 
  • Like
Reactions: sweep and Wim S.
Ik heb het idee dat het ook aan het soort weg ligt en hoe die weg in de database staat. Ik heb hier veel weggetjes met geen middenlijn, fietspad stippellijnen aan beide kanten en hij wil dan in het midden gaan rijden. Een normaal mens zou iets over de stippellijn rijden aan de rechterkant.

Bijkomend probleem is dat we meerdere keren schrikken van een collision alert bij tegenliggers terwijl ik daar helemaal niet tegenaan ging rijden.
Heel herkenbaar ja, alle wegen rond Eindhoven Airport is AP hierdoor onbruikbaar. Hoop wel dat ze snel meer ondersteuning gaan maken voor dit soort "Nederlandse wegen".
 
  • Like
Reactions: SeBsZ