Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Phil - natuurlijk niet eerst manoeuvre inzetten en tegelijk pinker gebruiken, daar heb je gelijk.

Maar ik denk dat (ook in België) op een snelweg je linkerpinker aanzetten wil zeggen "ik ben voornemens over vijf seconden naar het linkerbaanvak te gaan, dus pas op" en niet "ik zou graag naar het linkerbaanvak gaan als iemand aub plaats wil maken want nu is er nog geen plaats". Je zet je linkerpinker niet op als je een motorrijder op die linkerrijstrook aan 210km/u ziet naderen die niet veilig tijdig zou kunnen vertragen (tenzij je echt een slecht karakter hebt :)), maar je wacht tot die voorbij is, en dan gebruik je je pinker gedurende vijf seconden of zo en schuif je nadien meteen in.

AP (in versie 2019.12) deed dat niet, die pinkerde er maar op los tot ie eindelijk kon inschuiven.

De 'oplossing' van 2019.16 vind ik te zot voor woorden: je meldt dat je gaat inschuiven maar als het niet lukt na vijf seconden doe je het niet???? Desnoods breek je de inhaalbeweging halverwege af???? Dat lijkt me zowel absurd, onbeleefd, belachelijk en (voor wat het afbreken betreft) ook gevaarlijk, omdat niemand (noch de Tesla-bestuurder noch de andere weggebruikers) zich aan zo'n bizar gedrag verwachten.

En dit terwijl AP toch gewoon de intentie zou kunnen behouden om van rijvak te veranderen wanneer het (ooit) kan (en die intentie moet de bestuurder kunnen blijven zien/horen, natuurlijk), maar AP zou kunnen wachten met pinker (naar de andere weggebruikers toe) te gebruiken tot het echt kan (d.i. vijf seconden voor de wagen echt van rijvak gaat veranderen omdat er geen gevaar meer dreigt op dat rijvak).

Tijdens het rijden op de snelweg zie je dit dagelijks. Maar het wisselen van rijstrook naar links of recht is nog steeds een maneuver uitvoeren. Wat wil zeggen dat je voorrang moet verlenen aan de mensen op de rijstrook waar je naartoe wil. Of je nu je pinker 3 10 of 15 keer laat pinken.
Ik denk dat veel mensen dit niet weten of niet willen weten omdat ze dan zelf moeten remmen voor het voorliggende trager verkeer.

Dus of we het nu plezant vinden of niet maar het afbreken van de wissel indien er sneller aankomend verkeer is, volgt wel de regelgeving op de snelweg.
Waarbij ik mij eigenlijk meer erger aan de mensen die pinken en invoegen waardoor mijn m3 steeds in de remmen gaat. Maja ik rij dan ook meestal links
 
Oh sorry, dat is inderdaad erg vreemd. Dat zou niet moeten gebeuren. Was je nog aan het sturen op het moment dat het gebeurde of had je toen je stuur weer even recht (met auto richting berm)?
Nou kom ik er wel net achter dat deze update onderscheid maakt tussen “lane departure avoidance” (keuze uit “uit”, “warning” middels ratel en “assist” (actief terug sturen)). Ik had deze op warning nog. Wat bij mij ingreep was “emergency lane departure avoidance” en dit kan alleen aam of uit (stond aan). Bij mij greep deze ook in toen ik bewust zeer grof en ver over de rechter streep stuurde, ik moest echt tegen het systeem in sturen om niet terug op de strook gezet te worden. En ik stuurde nog toen het systeem ingreep.

Nu ik de standaard lane departure avoidance aan heb is het terug sturen subtieler wanneer je links of rechts uitbreiden strook dreigt te gaan. Zeg maar “poor mans autosteer”. Ik liet net het stuur los en dan gaat het systeem als een dronkenlap door de strook zwalken maar al snel ook waarschuwen dat ik het stuur vast moet pakken.

Nu nog echte AP met autosteer krijgen :-(
 
Je zet je linkerpinker niet op als je een motorrijder op die linkerrijstrook aan 210km/u ziet naderen die niet veilig tijdig zou kunnen vertragen (tenzij je echt een slecht karakter hebt :)), maar je wacht tot die voorbij is, en dan gebruik je je pinker gedurende vijf seconden of zo en schuif je nadien meteen in.

Wat wil zeggen dat je voorrang moet verlenen aan de mensen op de rijstrook waar je naartoe wil. Of je nu je pinker 3 10 of 15 keer laat pinken.
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, alleen was ik wat onduidelijk.
Pinken betekent ‘vragen’, als je het niet krijgt, moet je blijven waar je bent natuurlijk. De voorrangsregels blijven van toepassing. Bij vrachtwagens zie je soms dat ze direct komen, ook al is er geen plaats.
Dat vragen is soms handig als je in het eerste vak rijdt en een trager voertuig met inhalen terwijl er iemand jou inhaalt op het tweede vak en het derde is nog vrij. Dan gaat die van het tweede vak naar het derde. Of als je in het tweede vak rijdt en het derde is vol, hoffelijke chauffeurs laten dan een gaatje vallen.
Ik heb nog geen 19.16, daar ging mijn opmerking dus niet over.
 
  • Like
Reactions: TdG99
Blijkbaar vinden de Consumer reports in de VS NOA ook niet zo fantastisch (zie artikel hieronder). Hopelijk verbeterd Tesla het snel. Want ik zie hier ook al veel mensen die niet blij zijn met 2019.16.1

Wat is nu het advies van degenen die hem hebben?? De een wel met NOA de ander weer niet. De een wel tevreden en iets meer ontevreden. Ik zit nu nog op 2019.12.1.2. Kan ik beter deze nog ff overslaan??

Als je hem overslaat kan je hem dan later alsnog installeren of moet je dan weer wachten op de volgende update??

Tesla’s Navigate on Autopilot gets poor review from Consumer Reports
Tesla's Navigate on Autopilot gets poor review from Consumer Reports
 
  • Helpful
Reactions: Jpvk
Ik heb zojuist Tesla gebeld met de vraag of ze de nieuwste versie naar mij kunnen pushen (ik heb nu 12.1.2) omdat ik vanaf morgen een lange reis ga maken en de komende twee weken geen goed wifi zal hebben rondom de auto. De medewerker aan de lijn zocht een en ander uit maar concludeerde dat er niets voor mij klaar stond wat gepushed kon worden. Ze gaf aan dat je ongeveer 1x per maand een update krijgt en die van mij was pas 13 dagen geleden. Ik zal dus moeten wachten....

En wat krijg ik de volgende dag binnen......*zucht*

IMG_9220.PNG
 
  • Funny
Reactions: Odie
Ik blijf het vreemd vinden, dat zoveel mensen problemen hebben met 16.2. release.

Als ik NoA buiten beschouwing laat dan werkt, bij mij, auto lane change het zelfde als de 12.1 release. Ik heb aar 1 keer een abrupte terugkeer gehad, dat was wel met 12.1. Ik heb nu 3 ritten gehad met 16.2 en de auto lane change vaak geprobeerd. In alle gevallen waren ingezette lane changes keurig uitgevoerd. Het gedrag als een lane change niet wordt uitgevoerd omdat er niet genoeg ruimte is, is bij mij ook gelijk aan 12.1.

phantom breaks, mini breaks of inhouden is bij mij gelijk aan 12.1.

ik vind deze release dus prima.

NoA is een ander verhaal. Gisteren een wat drukkere snelweg genomen. Dan is duidelijk dat de momenten dat NoA een lane change aanbeveelt nog niet goed is. Als er een vracht wagen op mijn baan rijdt dan zakt de auto eerst terug van 130 naar 100 en raad dan pas een lane change aan. Die kan dan vaak niet meer ingezet worden omdat het snelheidsverschil met de linker baan dan te groot is. Bij afritten is NoA ook te laat. Ander uitvoegend verkeer rijdt eerder op de afrit en die kunnen de lane change weer blokkeren. Het is bij mij wel zo, dat alle lane changes, die NoA start, ook daadwerkelijk afmaakt. Dus geen abrupte stuurbeweging terug alleen rode lijnen. Ik blijf NoA wel gebruiken, je hebt er weinig last van als je zelf het beste moment bepaald voor lane changes. Op deze manier hoop ik bij te dragen aan een goed werkende NoA voor de toekomst.

Ik had vanochtend wel 1 perfect NoA moment. Ik wou de afrit nemen en op het moment dat ik met mijn naar de richting aanwijzer ging, nam NoA de afrit perfect. Ik had de richting aanwijzer dus nog niet aangezet. Dit was verrassend.

Ronald
 
  • Like
Reactions: Odie
Gisteren met 2019.16.2 vanaf Schiphol met NoA in stand Mad Max naar huis gereden over A10 en A1. Geen phantom brakes gehad en de lane changes gingen meestal goed. Op basis van deze steekproef met N=1 ben ik niet ontevreden over NoA. Andere features heb ik niet getest.

Wat niet goed ging: 1x kwam er een busje met redelijk snelheidsverschil van achteren op de rijstrook waar NoA naartoe wilde, toen moest ik zelf even terugsturen.
 
Fijn om ook positieve berichten te lezen. Blijft verbazingwekkend hoe verschillend een versie is .. of ervaren wordt.

Vandaag oa 150 km snelweg. Ben benieuwd. Had mij eigenlijk voorgenomen voorlopig geen AP meer te gebruiken.
 
Last edited:
Het is net als met Apple, iedereen ervaart een nieuwe release anders en niet elke gebruiker ervaart dezelfde bugs.

Over het algemeen zou ik adviseren niet direct een nieuwe software versie te installeren maar eerst twee weken de reacties uit de community af te wachten. Tenzij je zoals ik bent: living on the cutting edge. Ik ram altijd meteen op 'upgrade' als ik de kans heb en ik draai ook beta's en ik accepteer de risico's die eraan verbonden zijn. Wil je dat niet: if you can't stand the heat, stay out of the kitchen. De upgrade staat over twee weken ook nog op je te wachten :)
 
  • Like
Reactions: ssdshirt and Duke-U