Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Dat auto lane change niet meer behoorlijk werkt is echt wel balen. Wat ik niet begrijp: als het erom te doen is te verhinderen dat de auto twintig seconden lang teken doet dat ie wil inhalen terwijl ie het (nog) niet doet (wat inderdaad erg onbeleefd is :)) dan had het toch volstaan ervoor te zorgen dat, wanneer je een lane change initieert, de richtingaanwijzers (buiten) pas worden geactiveerd wanneer de wagen effectief ziet dat inhalen kan, en de wagen dus meteen ook effectief inhaalt?
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik zit nu in Houston, en besloot met mijn collega langs de Tesla Store te gaan voor een proefrit voor hem (hopend op een referral). Hij had wel geen internationaal rijbewijs bij, dus het werd een demo door de Tesla-verkoper. Daarbij toonde hij ook de autopilot op de snelweg. Man, wat een verschil!!! Boterzacht, vlekkeloze lane changes (o.a. wachten tot de lane vrij is en dan een tiental seconden later rustig de opening in gaan zonder idioot timeout-gedoe), geen abrupte rembewegingen wanneer er iemand invoegt (gewoon een rustige vertraging zoals je zelf zou doen), nu snap ik hoe mensen 95% van de tijd op autopilot kunnen rijden! Het was een S met HW3, maar in principe zou dat op dit moment nog geen verschil mogen geven met 2.5. Ze hebben hier dus echt duidelijk andere software dan bij ons. De verkoper zei wel dat AP vorig jaar in oktober lang niet zo soepel was, dus misschien (hopelijk) lopen we hoogstens een half jaartje achter...

Ik vermoed dat er idd echt een verschil zit tussen EU & US na vele recensies hier te lezen en tegelijkertijd ettelijke 100'en filmpjes van NoA in de US gezien te hebben en dat zal niet enkel liggen aan het gecripple door die belachelijke EU-regel.
 
Dat auto lane change niet meer behoorlijk werkt is echt wel balen. Wat ik niet begrijp: als het erom te doen is te verhinderen dat de auto twintig seconden lang teken doet dat ie wil inhalen terwijl ie het (nog) niet doet (wat inderdaad erg onbeleefd is :)) dan had het toch volstaan ervoor te zorgen dat, wanneer je een lane change initieert, de richtingaanwijzers (buiten) pas worden geactiveerd wanneer de wagen effectief ziet dat inhalen kan, en de wagen dus meteen ook effectief inhaalt?
Ik kan snappen (zonder er mee akkoord te zijn) dat ze een regel invoeren dat de lane change moet beginnen binnen een bepaald aantal seconden. Maar het is toch te gek voor woorden dat hij de lane change begint en vervolgens brutaal terug afbreekt omdat intussen de tijd verstreken is? Daarvoor kan ik echt geen enkel zinnig argument pro bedenken.
 
  • Like
Reactions: Carl
Ik lees op het internationale gedeelte het volgende;
2019.16.2 will keep you in your lane with or without AP engaged, which is a big safety improvement and the ultimate cure for mode confusion and nodding off, see here for demo of it in action:
Andrew S on Twitter


Dit is wel een aardige vooruitgang mbt veiligheid. Is dit in NL ook het geval?
Ik heb hier toch wel een beetje een onaangenaam gevoel bij. Er zijn genoeg gevallen bekend van situaties waar de autopilot de rijstrook verkeerd herkent en daardoor van de baan gaat of tegen een metalen tussenschot knalt. Als hij dat nu ook al gaat doen wanneer je manueel rijdt, ineens je stuur naar opzij duwen omdat hij denkt dat je van je rijstrook gaat, bijvoorbeeld bij onduidelijke wegmarkeringen bij wegenwerken, zou dat wel eens gevaarlijk kunnen worden.

Laatst kreeg ik ook een trillend stuur op een weg in Nederland met van die streepjes links en rechts om de berm te beschermen. Je wordt normaal verondersteld tussen die streepjes te rijden wanneer er geen tegenliggers zijn, maar er wel over te gaan om tegenliggers te ontwijken omdat het anders veel te smal is. Maar de Tesla kent dat systeem natuurlijk niet, dus hij laat het stuur trillen zodra je over die streepjes gaat. Als hij nu ook nog eens gaat tegensturen...
 
Laatst kreeg ik ook een trillend stuur op een weg in Nederland met van die streepjes links en rechts om de berm te beschermen. Je wordt normaal verondersteld tussen die streepjes te rijden wanneer er geen tegenliggers zijn, maar er wel over te gaan om tegenliggers te ontwijken omdat het anders veel te smal is. Maar de Tesla kent dat systeem natuurlijk niet, dus hij laat het stuur trillen zodra je over die streepjes gaat. Als hij nu ook nog eens gaat tegensturen...
Ik had dat laatst ook, maar daarbij gaf hij ook bijna elke tegenliggen rood aan op het scherm met een geluidje erbij. Af en toe zat er meer dan een meter ruimte tussen. Ik vraag me ag wat hij in dat soort situaties zou doen. Ik ben over de streep rechts heen en links een tegenligger met alarm melding elke keer.
 
Dat vermoeden had ik al. :)
Ik heb hier toch wel een beetje een onaangenaam gevoel bij. Er zijn genoeg gevallen bekend van situaties waar de autopilot de rijstrook verkeerd herkent en daardoor van de baan gaat of tegen een metalen tussenschot knalt. Als hij dat nu ook al gaat doen wanneer je manueel rijdt, ineens je stuur naar opzij duwen omdat hij denkt dat je van je rijstrook gaat, bijvoorbeeld bij onduidelijke wegmarkeringen bij wegenwerken, zou dat wel eens gevaarlijk kunnen worden.

Laatst kreeg ik ook een trillend stuur op een weg in Nederland met van die streepjes links en rechts om de berm te beschermen. Je wordt normaal verondersteld tussen die streepjes te rijden wanneer er geen tegenliggers zijn, maar er wel over te gaan om tegenliggers te ontwijken omdat het anders veel te smal is. Maar de Tesla kent dat systeem natuurlijk niet, dus hij laat het stuur trillen zodra je over die streepjes gaat. Als hij nu ook nog eens gaat tegensturen...

Voor wat ik nu heb kunnen testen lijkt het erop (maar ik moet er meer mee testen) dat het systeem alleen in kickt als er geen actieve stuurinput is. Toen ik m’n Model3 bewust de berm in stuurde leek het systeem dat bij herhaling toe te staan. Toen ik het stuur losliet (mijn wagen heeft een lichte neiging naar rechts te trekken) corrigeerde het systeem netjes, doch wat abrupt.

Ik moet meer testen om te zien of dit gedrag echt consistent is, maar indien ja dan is het prima wat ik wil. En anders zet je het toch uit?
 
Na een week met versie 2019.16.1 gereden te hebben moet ik concluderen dat ik deze versie toch echt weer een paar flinke stappen terug in de tijd vind:

- Het aantal phantom breaks is weer sterk toegenomen. Met de laatste releases had ik er eigenlijk niet/of nauwelijks meer last van, maar ze zijn nu weer frequent aanwezig.
- De auto reageert nu weer abrupter op invoegend verkeer op jouw rijbaan. Er wordt op een laat moment moment harder geremd, terwijl in de vorige versie hier eerder op geanticipeerd werd.
- Auto lane change werkt nu ronduit slecht. Het aantal afgebroken lane changes is dermate sterk toegenomen dat ik de functie niet meer gebruik (onveilig en andere weggebruikers snappen je gedrag niet)
- Navigate on Autopilot i.c.m. met de lane change suggesties is niet bruikbaar. Autopilot blijft suggesties geven en de lane change wordt weer afgebroken. Erg stresserig/onveilig rijden.
- De auto rijdt zenuwachtiger op autopilot. Korte inhoudingen om niks en snelheidsafname op stukken weg die niet logisch zijn.
- De nag factor voor het stuur vasthouden is te sterk toegenomen.

Ik zou het graag anders zeggen, maar al met al, vind ik de huidige status van autopilot geen goed voorbeeld meer om als demo aan geïnteresseerde tesla berijders te tonen. Ik hoop dat er snel weer een betere versie komt.

Ik ben benieuwd of andere deze versie van de software ook zo ervaren?!
 
Last edited:
Sinds 12.1.2 vanochtend flink stuk heen/terug van klant geweest. Ervaring is matig positief. Lane changes zijn prima, niet (vergeleken met normaal) meer afgebroken lane changes gehad. Alle voorstellen gingen goed, maar soms gaat hij inhouden tot remmen aan toe als je een (wat hij denkt) noodzakelijke lane change negeert en niet inzet op sommige stukken. Ik anticipeer op de ruimte en zet hem dan pas in en gaat net als met de vorige versie net zo goed.

Automatisch uitvoegen is ook wel fijn en de nags heb ik niks anders aan gemerkt. Minder eigenlijk, aangezien het lijkt alsof op NOA geen verplichte harde stuurbeweging bij lane change nodig is.

Abrupt remmen is nu zelfs >3 als afstand. Erg vervelend en icm lane change inhouden bij NOA zeer onduidelijk voor medeweggebruikers.

Verder is bochten nu bijna gevaarlijk aan het worden. De meeste op en afritten breekt hij de AP af ivm beperkte stuurbeweging.

Overal is het wel ok, maar voelt op enkele punten een stap voorwaarts en op andere helaas flinke stap terug.
 
Ik zou het graag anders zeggen, maar al met al, vind ik de huidige status van autopilot geen goed voorbeeld meer om als demo aan geïnteresseerde tesla berijders te tonen. Ik hoop dat er snel weer een betere versie komt.

Ik ben benieuwd of andere deze versie van de software ook zo ervaren?!

Hier 2019.16.2. Helemaal eens. NoA probeer ik maar niet eens. AP was vandaag een ramp. Al jouw genoemde ergenissen. Morgen met mijn vrouw twee uur in de auto. Wordt voor het eerst weer zelf rijden. Nu echt onbruikbaar. Gewoon gevaarlijk!
 
Voor wat ik nu heb kunnen testen lijkt het erop (maar ik moet er meer mee testen) dat het systeem alleen in kickt als er geen actieve stuurinput is. Toen ik m’n Model3 bewust de berm in stuurde leek het systeem dat bij herhaling toe te staan. Toen ik het stuur losliet (mijn wagen heeft een lichte neiging naar rechts te trekken) corrigeerde het systeem netjes, doch wat abrupt.

Ik moet meer testen om te zien of dit gedrag echt consistent is, maar indien ja dan is het prima wat ik wil. En anders zet je het toch uit?

Hmm mijn conclusie is nu dat ook bij moedwillig de berm insturen het systeem ingrijpt. Maar dan moet er wel een doorgetrokken streep zijn.
 
Lezen jullie de release notes wel? Er wordt duidelijk gecommuniceerd dat er alleen automatisch ingegrepen wordt als er geen stuurinputs gedetecteerd worden. Je moet dus gewoon zelf over een doorgetrokken streep kunnen sturen als je dat wil op TACC en zonder TACC.
En ik heb toch net een ander resultaat gehad: met actieve input werd ik terug in de baan geduwd. Test jij wel?
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Ik lees hier toch een verschil in het gebruik van de richtingaanwijzers tussen NL en BE.
Ik heb geleerd dat de pinker best 10 keer pinkt vooraleer je een manoeuvre inzet. Al is dit vooral voor afslaan en overdreven bij het veranderen rijstrook. Bij mijn kinderen was het al 15 keer.
Jullie Nederlanders vinden dat blijkbaar onbeleefd. Ik vind het net ‘vriendelijk’ vragen om plaats te laten. In België wordt daar vaak gehoor aan gegeven. In Frankrijk bijna altijd.
Wat is het nut nog van de pinker als je de beweging toch al ingezet hebt? Als je bij ons niet goed gekeken hebt, dan is iedereen verwittigd en maak je nog kans dat de andere anticipeert op jouw onoplettendheid of claxonneert (vb in geval van dode hoek).
 
Ik lees hier toch een verschil in het gebruik van de richtingaanwijzers tussen NL en BE.
Ik heb geleerd dat de pinker best 10 keer pinkt vooraleer je een manoeuvre inzet. Al is dit vooral voor afslaan en overdreven bij het veranderen rijstrook. Bij mijn kinderen was het al 15 keer.
Jullie Nederlanders vinden dat blijkbaar onbeleefd. Ik vind het net ‘vriendelijk’ vragen om plaats te laten. In België wordt daar vaak gehoor aan gegeven. In Frankrijk bijna altijd.
Wat is het nut nog van de pinker als je de beweging toch al ingezet hebt? Als je bij ons niet goed gekeken hebt, dan is iedereen verwittigd en maak je nog kans dat de andere anticipeert op jouw onoplettendheid of claxonneert (vb in geval van dode hoek).
Phil - natuurlijk niet eerst manoeuvre inzetten en tegelijk pinker gebruiken, daar heb je gelijk.

Maar ik denk dat (ook in België) op een snelweg je linkerpinker aanzetten wil zeggen "ik ben voornemens over vijf seconden naar het linkerbaanvak te gaan, dus pas op" en niet "ik zou graag naar het linkerbaanvak gaan als iemand aub plaats wil maken want nu is er nog geen plaats". Je zet je linkerpinker niet op als je een motorrijder op die linkerrijstrook aan 210km/u ziet naderen die niet veilig tijdig zou kunnen vertragen (tenzij je echt een slecht karakter hebt :)), maar je wacht tot die voorbij is, en dan gebruik je je pinker gedurende vijf seconden of zo en schuif je nadien meteen in.

AP (in versie 2019.12) deed dat niet, die pinkerde er maar op los tot ie eindelijk kon inschuiven.

De 'oplossing' van 2019.16 vind ik te zot voor woorden: je meldt dat je gaat inschuiven maar als het niet lukt na vijf seconden doe je het niet???? Desnoods breek je de inhaalbeweging halverwege af???? Dat lijkt me zowel absurd, onbeleefd, belachelijk en (voor wat het afbreken betreft) ook gevaarlijk, omdat niemand (noch de Tesla-bestuurder noch de andere weggebruikers) zich aan zo'n bizar gedrag verwachten.

En dit terwijl AP toch gewoon de intentie zou kunnen behouden om van rijvak te veranderen wanneer het (ooit) kan (en die intentie moet de bestuurder kunnen blijven zien/horen, natuurlijk), maar AP zou kunnen wachten met pinker (naar de andere weggebruikers toe) te gebruiken tot het echt kan (d.i. vijf seconden voor de wagen echt van rijvak gaat veranderen omdat er geen gevaar meer dreigt op dat rijvak).
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Dries Verhelle