Vincent PE
Member
Phil - natuurlijk niet eerst manoeuvre inzetten en tegelijk pinker gebruiken, daar heb je gelijk.
Maar ik denk dat (ook in België) op een snelweg je linkerpinker aanzetten wil zeggen "ik ben voornemens over vijf seconden naar het linkerbaanvak te gaan, dus pas op" en niet "ik zou graag naar het linkerbaanvak gaan als iemand aub plaats wil maken want nu is er nog geen plaats". Je zet je linkerpinker niet op als je een motorrijder op die linkerrijstrook aan 210km/u ziet naderen die niet veilig tijdig zou kunnen vertragen (tenzij je echt een slecht karakter hebt ), maar je wacht tot die voorbij is, en dan gebruik je je pinker gedurende vijf seconden of zo en schuif je nadien meteen in.
AP (in versie 2019.12) deed dat niet, die pinkerde er maar op los tot ie eindelijk kon inschuiven.
De 'oplossing' van 2019.16 vind ik te zot voor woorden: je meldt dat je gaat inschuiven maar als het niet lukt na vijf seconden doe je het niet???? Desnoods breek je de inhaalbeweging halverwege af???? Dat lijkt me zowel absurd, onbeleefd, belachelijk en (voor wat het afbreken betreft) ook gevaarlijk, omdat niemand (noch de Tesla-bestuurder noch de andere weggebruikers) zich aan zo'n bizar gedrag verwachten.
En dit terwijl AP toch gewoon de intentie zou kunnen behouden om van rijvak te veranderen wanneer het (ooit) kan (en die intentie moet de bestuurder kunnen blijven zien/horen, natuurlijk), maar AP zou kunnen wachten met pinker (naar de andere weggebruikers toe) te gebruiken tot het echt kan (d.i. vijf seconden voor de wagen echt van rijvak gaat veranderen omdat er geen gevaar meer dreigt op dat rijvak).
Tijdens het rijden op de snelweg zie je dit dagelijks. Maar het wisselen van rijstrook naar links of recht is nog steeds een maneuver uitvoeren. Wat wil zeggen dat je voorrang moet verlenen aan de mensen op de rijstrook waar je naartoe wil. Of je nu je pinker 3 10 of 15 keer laat pinken.
Ik denk dat veel mensen dit niet weten of niet willen weten omdat ze dan zelf moeten remmen voor het voorliggende trager verkeer.
Dus of we het nu plezant vinden of niet maar het afbreken van de wissel indien er sneller aankomend verkeer is, volgt wel de regelgeving op de snelweg.
Waarbij ik mij eigenlijk meer erger aan de mensen die pinken en invoegen waardoor mijn m3 steeds in de remmen gaat. Maja ik rij dan ook meestal links