Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb sinds gisteren 2019.16.2, maar ik vind de 'Emergency Lane Departure Avoidance' functie ronduit gevaarlijk. Gisteren in het eerste ritje na de update reed ik op de volgende locatie: Google Maps. Aangezien er een tegenligger aan kwam reed ik uiterst rechts (dus met de rechterwielen rechts van de wegmarkering). Bij dat taludje / oprit werd deze functie ingeschakeld. De alarmbellen gingen af en de auto stuurde naar links (richting de tegenligger), waarschijnlijk omdat de combinatie van die wegmarkering en talud de auto doet denken dat de weg wordt verlaten. Ik moest daardoor actief tegen sturen om niet tegen de tegenligger aan te botsen. Daarna meteen die functie uitgeschakeld, maar helaas schakelt deze zichzelf aan het begin van iedere rit weer in, met als gevolg dat ik op deze weg nu al 3x heb gehad dat de auto naar links stuurt. Inmiddels ben ik er op bedacht, maar vooral de eerste keer was erg schrikken. Hopelijk fixed Tesla deze functie snel, want in plaats van veiliger is het voor dit type wegen (waarvan er nogal wat zijn in Nederland) juist onveiliger.
 
  • Love
Reactions: ramonneke
Hier ook niet blij met 2019.16.2.. Drama vanochtend op de A27.

  • Veel meer Nags,
  • NOA onbruikbaar omdat 95% van de voorgestelde lane changes gecancelled worden op een beetje drukke wegh of niet mogelijk blijken (stel het dan niet voor!), zelfs niet op Mad Max.
  • meer Phantom breaks
  • Vrachtwagens die een baan rechts van me rijden niet 'durven' inhalen

Enige hoogtepuntje was dat 'ie bij afslag Bunnik perfect uitvoegde zonder richtingsbevestiging en NOA vlotjes uitschakelde met een melding over 100 meter, 75, 50 en een drietonig nieuw pingeltje.
 
Vandaag een ritje naar Tesla SEC Duiven via Kleef/Emmerich en wat me opviel was dat op rijbanen in Duitsland zonder middenbelijning ik gewoon Autosteer aan kon zetten.

Op de redelijk smalle weg bleef de wagen netjes rechts rijden en zelfs tegenliggers deed 'm niks. Geen brake-acties nada.
Ook de wegafzettingen (paaltjes rechts vd weg) op de brug bij Emmerich werden goed gepasseerd.
Ik was echt verbaasd. Supernetjes gereden.

Ook de NOA op stukje autobahn van Emmerich richting Zevenaar verliep prettig.
Tijdig de melding van knipper-trigger als je links rijdt + uitvoegen + melding 'overnemen na 200m'.
Dat mag trouwens nog wel iets duidelijker. De eerste keer zag ik 'm niet eens.

Ik rijd nu slechts een paar dagen met NOA, maar bij mij nog geen enkele keer een lane-change-rejection na instarten.
Moet wel toegeven dat ik eigenlijk altijd m'n best doe om pas bij voldoende ruimte een lane-change te initieren. Ik rijd dus niet als een fransoos.

Wel opvallend is is dat nu op een aantal N/B wegen de lane change helemaal niets meer doet. Dit was al geconstateerd door een aantal forumleden.

Ik krijg de indruk dat het sterk afhankelijk is waar je rijdt welke 'rijstijl' de Tesla toepast in autosteer.
Dus rechtsrijden, of meer links aanhouden of remmen bij tegenliggers op weg zonder belijning. Het rijgedrag wil nog wel eens wisselen.

Zo rijdt de Tesla prima op de rijksweg bij mij in de buurt zelfs na wegwerkzaamheden waar de complete belijning is verdwenen (ook met tegenliggers), maar kom ik ook wel eens op wegen met prima belijning waar de auto ineens om onbegrijpelijke reden naar links of rechts uitwijkt.

Juist dat het rijgedrag nog wel eens will wisselen, afhankelijk van locatie, maakt dat men het rijgedrag onvoorspelbaar vindt.

Maar positief uitgelegd zou je ook kunnen zeggen dat het rijgedrag eigenlijk best wel constant is. Maar dan dus wel per locatie.

Ik denk dat als de locaties met 'de tekortkomingen' verbeteren Tesla nog wel eens een heel eind zou kunnen komen richting FSD.
Wel zie ik een enorme uitdaging nog voor het goed herkennen van matrixborden, stoplichten en onvoorziene situaties (incidentele wegafzettingen met botsabsorbers etc) en dan uiteraard daar goed/juist op reageren. Met die laatste categorie zou het misschien goed kunnen werken zoals NOA nu ook doet met de 'overnemen' waarschuwingen.

En o ja. Die nags. Sorry, maar daar stoor ik me echt totaal niet aan.
 
Ik heb sinds gisteren 2019.16.2, maar ik vind de 'Emergency Lane Departure Avoidance' functie ronduit gevaarlijk. Gisteren in het eerste ritje na de update reed ik op de volgende locatie: Google Maps. Aangezien er een tegenligger aan kwam reed ik uiterst rechts (dus met de rechterwielen rechts van de wegmarkering). Bij dat taludje / oprit werd deze functie ingeschakeld. De alarmbellen gingen af en de auto stuurde naar links (richting de tegenligger), waarschijnlijk omdat de combinatie van die wegmarkering en talud de auto doet denken dat de weg wordt verlaten. Ik moest daardoor actief tegen sturen om niet tegen de tegenligger aan te botsen. Daarna meteen die functie uitgeschakeld, maar helaas schakelt deze zichzelf aan het begin van iedere rit weer in, met als gevolg dat ik op deze weg nu al 3x heb gehad dat de auto naar links stuurt. Inmiddels ben ik er op bedacht, maar vooral de eerste keer was erg schrikken. Hopelijk fixed Tesla deze functie snel, want in plaats van veiliger is het voor dit type wegen (waarvan er nogal wat zijn in Nederland) juist onveiliger.
Dat is nu exact waar ik bang voor was, waar ik gisteren over schreef, en wat dus blijkbaar inderdaad werkelijkheid is geworden. Ik had een paar weken geleden, bij de aankondiging van die lane departure avoidance, al een bug report naar Tesla gestuurd om te melden dat ik op dergelijke plaatsen een trillend stuur kreeg en dat ik bang was dat de nieuwe functie de auto terug naar het midden zou sturen. Ik zou iedereen aanbevelen een soortgelijke bug report te sturen met de bevestiging dat hij dat dus blijkbaar inderdaad doet :-(

En ik ben bijna zeker dat het probleem zich ook op andere plaatsen gaat voordoen, bv. bij wegenwerken.
 
Heeft er iemand wat meer informatie omtrent de stuurdraai beperking volgens de EU richtlijnen (update 16.2)? Ik kan hier niet terugvinden wat nu exact te beperking is, 1x stuur rond?
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2017/R079r3e.pdf

Het is nogal een lijvig document, maar hier zijn de relevante passages:

5.6.2.1.3 (blz 19 met tabel blz 20): maximale laterale acceleratie van 3 m/s^2 (het kwadraatje ontbreekt in de tabel maar moet er natuurlijk wel staan)

In 5.6.2.1.4 wordt vervolgens verwezen naar appendix 8 waar beschreven wordt hoe deze vereiste getest moet worden: blz. 45 en verder, punt 3.2.2.

Voor die test (die vereist is voor goedkeuring van het systeem) moet dus de auto naar een bocht gereden worden tegen een snelheid zodanig dat de vereiste laterale acceleratie om de bocht te nemen groter is dan de opgelegde limiet. De test is geslaagd als de laterale acceleratie niet over de limiet gaat, m.a.w. als de auto uit de bocht gaat. Als hij wel de bocht neemt, faalt hij de test.

Absurda est lex, sed lex...
 
  • Like
Reactions: SeBsZ
Dat is nu exact waar ik bang voor was, waar ik gisteren over schreef, en wat dus blijkbaar inderdaad werkelijkheid is geworden. Ik had een paar weken geleden, bij de aankondiging van die lane departure avoidance, al een bug report naar Tesla gestuurd om te melden dat ik op dergelijke plaatsen een trillend stuur kreeg en dat ik bang was dat de nieuwe functie de auto terug naar het midden zou sturen. Ik zou iedereen aanbevelen een soortgelijke bug report te sturen met de bevestiging dat hij dat dus blijkbaar inderdaad doet :-(

En ik ben bijna zeker dat het probleem zich ook op andere plaatsen gaat voordoen, bv. bij wegenwerken.
Je kan het gewoon op warning laten staan, wat is nou precies het probleem? Je hóeft het toch niet aan te zetten?
 
Geloof me, dit wil je ECHT niet, ik rijd nu zonder AP

Ik vind het wel bijzonder dat ik een boel klachten totaal niet herken, behalve dat op sommige b-wegen lane change helemaal niet meer werkt.

Misschien moet ik het nog meemaken allemaal, maar het is wel opvallend dat ervaringen volledig uit elkaar lopen lijkt het.

Daarnaast kan je volgens mij boel vinkjes (functies) + ook autostart NOA, gewoon uitzetten.
 
Einde van de middag op de A1 gereden van Amsterdam naar Amersfoort. Redelijk lage zon, met als gevolg veel schaduwen naar links van de auto's die op de rechterbaan rijden. Het viel me op dat de TACC iedere keer bij het bijna bereiken van dergelijke schaduws flink afremt. Waarschijnlijk gaat de software er van uit dat er iets voor mijn auto op de rijbaan zit. Als je het eenmaal weet, kan je er rekening mee houden, maar blijft toch vreemd en ook lastig bij de eerste paar keren dat het zich voordoet.
 
NOA werkt bij mij prima op (bijna) lege snelwegen.
Zodra er wat meer verkeer komt is het einde oefening en bezorgd NOA mij juist meer dan minder werk en moet ik extra opletten.

Opvallend: rechts uitvoegen gaat autonoom (ook al door anderen opgemerkt).

Als ik zelf rijd zal ik bij rijbaan wisselingen soms licht remmen of licht accelereren.
Zo kom je op de juiste plaats op de andere rijbaan terecht zonder andere weggebruikers voor de voeten te rijden.
NOA kan alleen maar afremmen en niet accelereren. Dat zie ik als een groot gemis.
Vaak zorgt dat afremmen i.c.m. de lane change cancellen ervoor dat je achteropkomend verkeer gaat hinderen.
Ook duurt het vaak erg lang voordat er weer een snelheidsverhoging is na een remactie. Ik zie dan de auto's voor mij sneller gaan, maar ik blijft dan nog een hele tijd met dezelfde snelheid hangen.

De rijbaanwisselingen die dan uiteindelijk wel lukken zijn heerlijk smooth. Dat dan weer wel.

Opmerkelijk: vanaf Haarlem waar de A9 samensmelt met de A4 naar de A10 Amsterdam, knipperlicht naar rechts, rijbaanwisseling naar links (ging autonoom, echt waar)
 
Last edited:
Ik beschouw mezelf echt als fan, op verjaardagen worden ze wel eens moe van “teslapraat” Ik heb maanden uitgekeken naar de NOA update. Maar dit had ik niet verwacht. Als medeweggebruikers middelvingers gaan opsteken of naar hun voorhoofd gaan wijzen, gaat er echt iets niet lekker. Ik krijg echt het gevoel dat deze update er doorheen is geramd om maar aan de EU verordening te voldoen, maar wat een deceptie. Hopelijk komen de bug fixes snel ... en een goed advies voor iedereen die nog niet heeft geïnstalleerd ; bezint eer ge begint”
 
@gatso24 Ik lees inderdaad nu ook dat Emergency Lane Departure Avoidance altijd aanstaat aan begin van een rit. Kan wel elke keer uitgezet worden.
Als deze functie zo problematisch is als men hier aangeeft, dan kan ik me de frustratie en doodsangst voorstellen. Als gezegd, zelf gelukkig nog niet meegemaakt.

@DutCH_CourA_64 Die remacties bij schaduwwerking lijken bij elke seizoenswisseling weer terug te keren. Mijn ervaring is dat dit tijdelijk van aard is. Geen idee waarom. Lijkt wel of de systemen weer even moeten ‘wennen’. Na een tijdje (paar weken) nemen die remacties af. Kan ook zo maar zijn dat de verandering vd de stand vd zon de problemen oplost.

@Hans (Amsterdam) NOA vereist inderdaad een rustige rijstijl met tijdig voorsorteren voor bv uitvoegen. Maar mij viel juist op dat, bij voldoende tussenruimte rechts, de Tesla keurig op de linkerbaan snelheid aanpast aan rechtsrijdend verkeer voordat lane change ingezet wordt. Maar eigenlijk ging dit al best ok voor de NOA release. Wat een stuk beroerder gaat is van rechts naar links lane change mbt op snelheid komen met het snellere verkeer op linkerbaan. Maar dit was ook al ellende voor de NOA release. De klachten met timeout en lane change rejections heb ik nog geen ervaring mee.