Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
To break = breken
To brake = remmen

Phantom brake, aub
Ik reed ooit eens om 5 uur 's ochtend van Leuven naar Namen om een examen af te leggen, in mijn vaalblauwe 15 jaar oude VW 411 Variant. Was half aan 't slapen en de andere helft van mijn brein dacht aan mijn examenstof. Verschijnt er in de verte een tegenligger die honderd keer met zijn grootlichten knippert. Pas nadat ie me voorbij was gereden had ik door dat het ook een ... vaalblauwe VW 411 Variant was :). Dat heet dus een "phantom break".

vw-type-3-1.jpg
 
Even een ander onderwerp dan NOA, 1.0 - 2.5 en spookremmen... excuses daarvoor.
Sinds een krappe week met 2019.16.2 en net een rit naar Denemarken bekruipt het gevoel dat de 2013 P85 iedere update steeds zuiniger gaat rijden. Doet gewoon 220 mWh bij 150-160 km/u. Op een droge windloze autobaan in 21 oC, dat dan weer wel. Herkenbaar?
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Even een ander onderwerp dan NOA, 1.0 - 2.5 en spookremmen... excuses daarvoor.
Sinds een krappe week met 2019.16.2 en net een rit naar Denemarken bekruipt het gevoel dat de 2013 P85 iedere update steeds zuiniger gaat rijden. Doet gewoon 220 mWh bij 150-160 km/u. Op een droge windloze autobaan in 21 oC, dat dan weer wel. Herkenbaar?
220 milliWattuur? Kan ik 'm overnemen? :)
 
Bij mij exact het zelfde! Hier ook veel van dit soort wegen en al meerdere keren een 'ingreep' gehad voor niks...

re 2019.16.2
@Nienke en [B]@curry684[/B] ? hebben jullie EAP of net als wij alleen standaard AP ( just Dumb Cruise control ahw ! :rolleyes: ) . Zie ons AP menu hieronder.

Ik heb het idee als wij Rijstrook overschrijdingspreventie op Uit zetten ( wordt ook in je Profielsettings bewaard, itt de Ja Nee optie eronder, die gaat altijd weer op Ja bij opnieuw rijden ) echt alleen in noodgevallen ( dus die Ja Nee optie eronder ) het feest met een autosteercorrectie en veel getoeter losbarst..! Is niet altijd even gemakkelijk te testen.

upload_2019-5-26_20-5-23.png
 
Het kan twee dingen zijn:
- of Tesla heeft inderdaad deze update teruggetrokken;
- of er is een nieuwe feature waarbij na een aantal keren weigeren van een update deze verdwijnt.
Vandaag kreeg mijn MS met AP 2.5 alsnog 2019.16.2 aangeboden en heb ik deze ook geïnstalleerd. Ik kwam van 2019.16.1. Er is dus niks teruggetrokken denk ik.
 
re 2019.16.2
@Nienke en [B]@curry684[/B] ? hebben jullie EAP of net als wij alleen standaard AP ( just Dumb Cruise control ahw ! :rolleyes: ) . Zie ons AP menu hieronder.

Ik heb het idee als wij Rijstrook overschrijdingspreventie op Uit zetten ( wordt ook in je Profielsettings bewaard, itt de Ja Nee optie eronder, die gaat altijd weer op Ja bij opnieuw rijden ) echt alleen in noodgevallen ( dus die Ja Nee optie eronder ) het feest met een autosteercorrectie en veel getoeter losbarst..! Is niet altijd even gemakkelijk te testen.

View attachment 412218
Model 3 met FSD, en de waarschuwing zegt in rode letters dat ie ingrijpt op botsgevaar. Dat moet de emergency assist zijn die alleen per rit uit te zetten is. En volgens mij triggert hij alleen als ie denkt dat je een boom gaat raken door over die lijn te gaan.

Ik had ook een verhaal getypt over dit ernstige probleem op Teslarati bij een lofzangpost over de feature, maar die lijkt te zijn verdwenen? Zou me niet verbazen als dit wel verband houdt met een deelse stop op verdere uitrol van 16.2 in deze regionen, hij blijft op TeslaFi nu rond 66% fleet hangen, dat is geen canary.

Edit: nevermind die comment is er nog wel, Disqus is gewoon brak op mobiel.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Die rijstrook overschrijdingspreventie ervaar ik als gevaarlijk. Vandaag op een smalle binnenweg (niet geschikt voor 2 autos) wil ik in de berm rijden vanwege een tegenligger, stuurt de auto gewoon weer terug naar die tegenligger. Er wordt door de auto hier echt een verkeerde keuze gemaakt.
Richting aangeven naar rechts of gewoon doorsturen, het kost nauwelijks moeite. En anders de assist weer uitzetten en alleen warning aan hebben.
 
Richting aangeven naar rechts of gewoon doorsturen, het kost nauwelijks moeite. En anders de assist weer uitzetten en alleen warning aan hebben.
Nogmaals - het gaat hier om de emergency lane assist die je NIET permanent kunt uitzetten, alleen per rit, en die je onverwachts op smalle wegen actief richting tegenliggers stuurt. Levensgevaarlijk en geen bruikbare workaround voor op dit moment. Heb al 9 false positives gehad inmiddels en hoop hard dat er deze week een hotfix voor komt.
 
  • Helpful
Reactions: MusQueTear
Nogmaals - het gaat hier om de emergency lane assist die je NIET permanent kunt uitzetten, alleen per rit, en die je onverwachts op smalle wegen actief richting tegenliggers stuurt. Levensgevaarlijk en geen bruikbare workaround voor op dit moment. Heb al 9 false positives gehad inmiddels en hoop hard dat er deze week een hotfix voor komt.

Helemaal mee eens op de weg in bijlage is het niet verantwoord om te rijden zonder emergency lane assist uit te zetten.
 

Attachments

  • F6488D92-0537-4FFC-ACA8-73A016809E4E.jpeg
    F6488D92-0537-4FFC-ACA8-73A016809E4E.jpeg
    539.2 KB · Views: 52
  • Helpful
Reactions: MusQueTear
Richting aangeven naar rechts of gewoon doorsturen, het kost nauwelijks moeite. En anders de assist weer uitzetten en alleen warning aan hebben.
Dat lukt helaas niet voor de "emergency" lane departure assistance. Die kan niet op "warning" (die stuurt altijd zelf bij, en harder dan de gewone LDA), en die moet je telkens opnieuw voor elke rit afzetten.
 
  • Helpful
Reactions: MusQueTear
Heb zojuist een mailtje gestuurd naar [email protected]. Voor degenen die geen inspiratie/tijd hebben, feel free to copy paste. Ik ben niet pro-spam, maar dit is wel dusdanig onveilig dat ze z.s.m. actie moeten nemen om ongelukken te voorkomen.


Subject: Emergency Lane Departure Avoidance extremely unsafe on some roads in the Netherlands


Dear sir/madam,

In The Netherlands, we have roads that are shared between cars and bicycles. There is a lane marking between the bike area and the car area, and there may not be a lane marking in the middle of the road. To pass an oncoming car, we need to drive partly on the bicycle path.

This type of road marking results in incorrect and extremely unsafe Emergency Lane Departure Avoidance actions, where the car gets steered back towards the center of the road and sets it up for a collision with oncoming traffic. What makes it worse it that this feature cannot be turned off permanently, it resets for every drive in 2019.16.2. Please fix this ASAP to prevent accidents.

Examples:
1. Google Maps

2. Google Maps

3. Google Maps

Kind regards,
<name>
 
Heb zojuist een mailtje gestuurd naar [email protected]. Voor degenen die geen inspiratie/tijd hebben, feel free to copy paste. Ik ben niet pro-spam, maar dit is wel dusdanig onveilig dat ze z.s.m. actie moeten nemen om ongelukken te voorkomen.
Subject: Emergency Lane Departure Avoidance extremely unsafe on some roads in the Netherlands
.................
Kind regards,
<name>
VIN:..................

Goed iniatief, done en zet je VIN er ook even bij... !
 
Gisteren met de M3 op 16.2 met NoA van Leiden naar Nieuwegein en terug gereden, +/- 130km. Redelijk vlekkeloos, alleen:
- In de viaductbak bij Alphen op de N11 een phantom brake van 100 naar 60km/h voor ik op het stroompedaal zat
- Op de A12 een keiharde phantom brake, al ving ik hem op bij 70km/h. Geen verkeer om me heen.
- Terug op de afrit N11 vanaf de A12: Vlak na de afrit, in de bocht begint de N11 en komt er een baan bij. KEIHARD in de remmen, alle toeters en bellen aan, hevig slingerend omdat hij geen baan kan kiezen (Google.com)

Al met al superslechte beurt gemaakt en de WAF (Wife Acceptance Factor) is wel weer een procentje of 10 gezakt.
 
  • Funny
Reactions: J-Peters
Aan TeslaFi te zien is de uitrol van 16.2 compleet gestaakt inmiddels. Ben benieuwd hoe ze gaan hotfixen, denk tbh dat ze de feature gaan geofencen naar snelwegen en evt. provinciale wegen met duidelijke lijnen, veel meer kunnen ze niet in een paar dagen. Hoop wel dat dit een wakeup call is dat ze nu in een stuk meer landen actief zijn dan alleen de VS en dat een hoop aandacht vereist voor lokale infrastructuur.

Wat ik in zoverre niet snap - al die problemen met ELDA zouden prima naar voren moeten zijn gekomen in shadow mode, dat moeten de auto's toch rapporteren dat 99.99% van de geplande ingrepen niet tot een botsing hadden geleid anders. Kan dus bijna niet dat deze feature shadow heeft gedraaid, en dus overhaast is uitgerold.